wintermute Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 För några år sedan tävlade alla de stora tillverkarna i att pressa in så många skivor som möjligt i sina CD-växlare. Alla större tillverkare skulla ha värxlare med minst 5 skivor, gärna 50 eller fler! Detta ser man inte så mycket längre. Är det månne så att MP3 har utmanövrerat växlarna? I så fall är det beklämmande. Är det å andra sidan så att växlarna erbjöd för dålig ljudkvalitet? I så fall är det ett gott tecken! Vad tror ni? Quote
perra_e Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Om vi tar restauranger och andra typer av offentliga lokaler så har mp3 definitivt slagit ut cd-växlarna. I hemmiljö vet jag inte hur utbrett det har varit med växlare. Användningsområdet för en sån är ju egentligen mer att det skall vara smidigt än bra ljudkvalite, så här har dom säkert fått stryka på foten för diverse juke-box lösningar via pc och mp3 i stället. Finns det någon hiend-växlare på marknade? Quote
wintermute Posted March 5, 2004 Author Posted March 5, 2004 Nakamichi hade en för ~5--10 år sedan. Jämfördes i tester med Naim och sånt fint. Kostade kSEK ~20. Quote
gardd Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Linn har ju sitt Kivor system som går loss på runt 180 långsjalar om jag inte minns fel. Den produkten riktar sig främst tilll installationer på hotell, båtar, med mera. Där kan man lägga in okomprimerade wav-filer och/eller mp3. Ljudet skall vara i klass med deras Ikemi cd-spelare som kostar dryga 30.000kr. Man kan alltså inte kalla den för CD-växlare eftersom den inte tar CD-skivor men det är deras svar på cd-växlaren. Jag tycker produkten är genomtänkt och säkert har sin marknad för de som har både krav och pengar, samt gillar linn-soundet naturligtvis. Min allmänna uppfattning är att mp3 slagit ut cd-växlaren. Quote
sker Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 McIntosh hade faktiskt en cd-växlare för ett par år sen ,MCD-205, den fick mycket bra kritik i Stereophile men annars så är det väl inte så många "tunga" märken som har haft några cd-växlare på sitt produktprogram de senaste åren Quote
Recommended Posts