Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stämmer. Här känns det som en fin balans mellan "rum att vara i" och rum att lyssna i. Hifi dominerar stort naturligtvis men akustikregleringen har en mysfaktor över sig. Panelen bakom högtarna har Svanå tillverkat.

westcoastaku2.jpg

westcoasthela3.jpg

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Akustik är ett område lika stort som hifi är. Trots det måste jag fråga om man har gjort några tester att lägga några av difussorerna ner, t.ex. dom i mitten eller dom mest rakt bakom högtalarna? Jag syftar på denna bild:

http://www.hificonsult.se/uploads/westcoasthela3.jpg

Det lilla test jag gjort gav i mina öron bättre ljudbild med mest liggande difussorer (på väggen bakom högtalarna). Varför jag testade detta var mest för att få längre tid mellan direkt- och indirekt ljud (längre väg upp i taket och ner än sidoväggarna och till mig) samt att jag ville ha mer ambiensljud ovanifrån.

:?:

Posted
Jag vet inte om kunden provat detta. Förmodligen inte då han har kortast väg via 1:a reflex tak än sidoväggar.

mvh

.

Karln verkar ju vara utrustad med ett rejält stort rum vilket självklart har betydelse för hur man akustikpysslar rummet! :)

Får han tid över och det är genomförbart är jag väldigt nyfiken på ett test-resultat. :blush

Posted
Du menar en provlyssning? :)

mvh

.

Vet inte om jag missförstår dig, men min rekommendation är att ägaren av detta system skall testa med några difussorer vridna 90 grader. Om det är lätt och alls görligt...

Mina små tester på detta gav mersmak och mina (egenbyggda) har hamnat just horisontellt. :)

Posted
westcoasthela3.jpg

Det ser ut som de sitter rätt nära när de lyssnar, eller är det en synvilla? Gör de det?

Det var onekligen rätt gott om basabsorbenter i detta rum! (såval fram som bak) ...frågan är om de inte leder i antalet basabsorbenter? :) Jag misstänker att detta rum nu är "hyggligt" kontrollerat i basen! :o :cool:

\\K-man