Perka Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Jag är rätt ny här och tänkte göra som några andra; låta er lära känna mig genom min anläggning. Jag hoppas att några ska få lite nostalgitrippar också. Min första egna "anläggning" bestod i att jag byggde en Sinclair som jag köpt hos JostyKit. Sinclair, kommer ni ihåg den? Sinclair blev adlad av den engelska drottningen! Det jag minns är att det man förlorade i låg effekt tog man igen i hög distortion. När jag mätte så insåg jag att effekten i vänster och höger kanal inte hade speciellt mycket med varandra att göra. Den matades av en ERA 444, och matade ut i ett par horn som jag tyckte jag lyckades konstruera bra efter en förlaga som en kompis hade. Jag mätte hans på utsidan och försökte få till vinklar och annat, sen köpte jag två diskanter och ett bas/mellanregisterellemnt från SEAS och monterade in. "Everything you always wanted to hear om the moog, but were afraid to ask for" och Allman Brother´s Band var nog favoriterna som låg på skivtallriken. Ganske snart tröttnade jag på lord Sinclair och byggde Sentec 77, hela setet. Vilket lyft! ERA:n byttes mot en fransk skivsplare som jag inte kommer ihåg namnet på. Den var i alla fall nästan frontmatad, man sköt tillbaka locket när man skulle lägga på en LP och lös som en julgran i grönt och orange på fronten beroende på vilken hastighet man spelade. Men inte lät den bättre en ERA 444, inte. När Sentec presenterade modell 8, var jag nog bland de allra första att bygga den och få ett nytt ljudmässigt lyft. Sen blev det också deras skivspelare, bättre än den franska, men knappast bättre än ERA, tror jag. Eller så var det bara så att minnet bleknat. Har man fastnat i uppgraderingsfällan så har man, nu sitter jag där efter åtskilliga byten med följande utrustning: Harmony-moddad Onkyo SP503 som CD-drivverk. Rega 3 som skivspelare Harmony Design Pre 906, med DAC, som försteg Lyngdorf SDA 2175 står för effekten NAD 402, kanonbra och prisvärd tuner B&W 802 som högtalare Supra LoRad matar från nätet via ett MonsterAudio HTS 1000 mkII filter Audio Metallurgy Gold Ref matar högtalarna Audio Matellurgy Gold Alloy-0 står för all signalöverföring Alltihop är snyggt inpackat i ett BASE-ställ Och i eluttagen i lyssningsrummet sitter ett antal PS Audio Noice Harvester och blinkar blått Eric Bibb, Anders Widmark, EST, Dave Brubeck och såklart Miles Davis är några av dem som förser mig med upplevelser. Quote
Perka Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Nu kom jag förresten på att den franska skivspelaren hette Seton, eller jag tror det i alla fall. Quote
Matrixen Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Hej och välkommen! Det var mycket spännande på en gång! Man anar av kompositionen att systemet har byggts under tid och med tanke. Lite frågor.. Vilken generation 802? Vad är dina erfarenheter av noiceharvesters, hur har du placerat dem och varför? Har du någon reflektion kring noiceharvester i kombination med filter? Andra har sagt ett det blir extra bra. mvh, /Henrik Quote
Timbre™ Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Jag är rätt ny här och tänkte göra som några andra; låta er lära känna mig genom min anläggning. Jag hoppas att några ska få lite nostalgitrippar också. En trevlig start, speciellt då vi inte har någon avdelning för medlemmarnas system. Det går ju lika bra i vanliga trådar... :cool: Quote
Matrixen Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 ...Sedan finns ju alltid bildforum om du fixar lite bilder på systemet, Perka Det uppskattas alltid Quote
Perka Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Jag ska försöka lägga ut lite trevliga bilder. Jag är i och för sig ingen datafreak, men det ska jag väl klara i alla fall. Och anläggningen är helt riktigt byggd över en lång tid och egentligen kommer den från Sinclairen kan man väl säga. Men via mer pengar i plånboken och mer eftertanke kring vad som är riktigt väsentligt för att musik ska låta så har jag hamnat där jag gjort. Ang Noice Harvester tycker jag att de gör sitt jobb helt exellent. Men jag tror inte att filtret gör bättre nytta med eller utan Harvestrarna. Jag köpte först en Harvester och testade och det blev osannolikt bra för den ringa pengen. Det är den enklaste anläggningsdelen att blindtesta, bara att dra ut den från vägguttaget och sätta tillbaka. 1 sekunds arbete max! Jag köpte fler NH eftersom jag läste att det skulle bli ännu bättre då, men om man säger att jag har fått ut 100 poäng förbättring av fem stycken, så menar jag att jag fick ut 90-95 av den första. Kanske 97 t o m ;-) Och det är inte senaste generationen B&W 802. Quote
Perka Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 Nu vet ni vad jag lyssnar från och vad lyssnar jag då på? Jo, i helgen blir det bland annat följande som ni kan se som några lyssningstips så här på fredagseftermiddagen. Vi pratar album med både bra musik OCH bra ljud! Patti Lavette "I´ve got my own hell to raise" Miles Davis "Scetches of Spain" Miles Davis "Aura" Dave Brubeck " Time Out" Eric Bibb "Friends" Anders Widmark ""Waiting for a train" Blom & Petrén "Closer" De som tycker att detta är bra musik är välkomna med tips på liknande musik till mig också. Kanske skulle detta hamnat på en annan tråd, men nu blev det här. Quote
wulfman77 Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 hej perka och välkommen vad tycker du om Audio Matellurgys kablar Kan du tala om vad du tycker om dem, har hört en Audio metallurgy 1.5 m GA-Zero verkar vara deras dyraste, men jag blev positiv till den kabeln öppen och detaljrik. mvh magnus Quote
Perka Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 hej perka och välkommen vad tycker du om Audio Matellurgys kablar Kan du tala om vad du tycker om dem, har hört en Audio metallurgy 1.5 m GA-Zero verkar vara deras dyraste, men jag blev positiv till den kabeln öppen och detaljrik. mvh magnus Jag använder just GA-0 som signalkablar, CD-DAC + CD-Pre (för SACD o DVD Audio) + Pre-Power + Tuner-Pre. Jag började med en och den bytte jag mellan de olika källorna. Sen blev det köp av rubbet. De ersatte en Tara Labs Spectrum 3 och två äldre Tara Labs 55:or, samt en Monster 400. GA-0 är ju en dyrare kabel och borde ju vara bättre bara för det. Det är de också! Jag är kanonnöjd med dem och tycker att de väl motiverar merkostnaden. Den becksvarta, tysta bakgrunden och detaljrikedomen är väl de framträdande egenskaperna i mitt tycke. Jag har .75 meters kablar, men det ska väl inte spela så stor roll med längden (föruom ormboet bakom anläggningen då) efter vad jag förstår på signalkablar (till skillnad från högtalarkablarna som ju ska hållas korta). Men de tillverkar ju i olika längder så behöver du 1.5 meter så är det väl ingen större skillnad i ljudet i alla fall (möjligen priset däremot). Quote
Recommended Posts