Engelholm Audio Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hejsan, Mighty Sam McClain har blivit en av mina favorit blues-artister sedan ett besök hos Audio Nord-Björn. Han spelade ett spår från S McClain live skiva, en skiva jag själv inte fått tag på än. Any how - jag köper många andra skivor med Mighty Sam och senast blev det denna: Mighty Sam McClain, Sweet dreams Konstigt nog är ljudkvaliten runt ut sagt medioker, för att inte säga kass! På ett par ställen spricker ljudet igenom och blir mättat; tydligast är detta i toppen där det ibland blir skrikigt och vasst. Detta är inte likt Telarc eller vad jag är van vid från andra album av Mighty Sam McClain. Nån som har egen erfarenet? Edit: stavfel Quote
hajen1 Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hej! Har en inspelning av Beethovens 5:e symfoni från Telarc med medioker ljudkvalite. Seiji Osawa dirigerar Bostonsymfonikerna. Matt och dynamikfattig! Telarcs inspelningar brukar väl annars inte upplevas som dynamikfattiga! Quote
Engelholm Audio Posted February 20, 2007 Author Posted February 20, 2007 Hej! Har en inspelning av Beethovens 5:e symfoni från Telarc med medioker ljudkvalite. Seiji Osawa dirigerar Bostonsymfonikerna. Matt och dynamikfattig! Telarcs inspelningar brukar väl annars inte upplevas som dynamikfattiga! Det var intressant...har trott att Telarc är bergsäkra köp när det kommer till ljudkvaliten... Kör skivan just nu och skall notera vilket spår och tid det är så blir det ett lätt frågande mail till Telarc... Quote
Otto Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hej ! Jodå, den plattan har jag och den är mycket bra Jag har bara goda erfarenheter av Telarc. Jag försöker få tag på USA-pressade utgåvor av Amerikanska artister, men detta ex är faktiskt pressat i Österike, men låter riktigt bra. Kan då passa på att tipsa om en annan mkt bra bluesare, t.o.m. bättre: Michael Burks "Make it rain" 2001 och "I smell smoke" 2003 Quote
Engelholm Audio Posted February 20, 2007 Author Posted February 20, 2007 Hej ! Jodå, den plattan har jag och den är mycket bra Jag har bara goda erfarenheter av Telarc. Jag försöker få tag på USA-pressade utgåvor av Amerikanska artister, men detta ex är faktiskt pressat i Österike, men låter riktigt bra. Kan då passa på att tipsa om en annan mkt bra bluesare, t.o.m. bättre: Michael Burks "Make it rain" 2001 och "I smell smoke" 2003 Ser man på! Min skiva har nummer CD-83528. Är det samma som din, Otto? Skall kolla upp Michael Burks. Quote
Otto Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Ser man på! Min skiva har nummer CD-83528. Är det samma som din, Otto? Skall kolla upp Michael Burks. På med läsglasögonen och fram med förstoringsglaset igen , jodå CD-83528. Quote
Otto Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Jag lyssnade lite snabbt på låt 1 och 4 som är två kanonlåtar och visst lät det bra, men jag har faktiskt ljud-betygsatt den till en 4:a av 5, det är visserligen ett par år sedan och då med en helt annan utrustning, men ändå. Keb Mo' t.ex har jag givit 5:or på ljudkvalitet på alla sina plattor, så helt klockren är nog inte Telarcs inspelningen på denna platta, tyvärr. Quote
figge Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hej Pär Något speciellt spår som du upplever detta på? Skall jämnföra med mina tre andra Mighty Sam McClaininspelningar på Audioquest. På referenshögtalarna Quote
Engelholm Audio Posted February 20, 2007 Author Posted February 20, 2007 Hej Pär Något speciellt spår som du upplever detta på? Skall jämnföra med mina tre andra Mighty Sam McClaininspelningar på Audioquest. På referenshögtalarna Spår 3 ca 00:30 låter rösten sprucken vid orden "my life haven't been the same". Quote
Otto Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Spår 3 ca 00:30 låter rösten sprucken vid orden "my life haven't been the same". Njaa, kanske lite som om han rör vid micken, en liten tendens till ett litet "skorr", eller så sprack helt enkelt "gamle" Sams :cool: röst. Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Pianot spår 2 ca 1:50? Quote
MIBViking Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Hejsan, Mighty Sam McClain har blivit en av mina favorit blues-artister sedan ett besök hos Audio Nord-Björn. Han spelade ett spår från S McClain live skiva, en skiva jag själv inte fått tag på än. Any how - jag köper många andra skivor med Mighty Sam och senast blev det denna: Mighty Sam McClain, Sweet dreams Konstigt nog är ljudkvaliten runt ut sagt medioker, för att inte säga kass! På ett par ställen spricker ljudet igenom och blir mättat; tydligast är detta i toppen där det ibland blir skrikigt och vasst. Detta är inte likt Telarc eller vad jag är van vid från andra album av Mighty Sam McClain. Nån som har egen erfarenet? Edit: stavfel Ingen problemer med lyden her, litt slank bass, men stramt og masse dynamikk. Oppløst, stort rom og ent flott stemme-og pianoopptak. Det høres ut som det er noe feil med ditt eksemplar av dette albumet Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Ingen problemer med lyden her, litt slank bass, men stramt og masse dynamikk. Oppløst, stort rom og ent flott stemme-og pianoopptak. Det høres ut som det er noe feil med ditt eksemplar av dette albumet Jag får kontakta TelArc och be om en ny... Jag känner INTE igen mig i din beskrivning - inte med just detta album! :angry: Quote
eliot Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Jag får kontakta TelArc och be om en ny... Jag känner INTE igen mig i din beskrivning - inte med just detta album! :angry: Har Du prövat den på en annan CD-spelare Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Har Du prövat den på en annan CD-spelare Tre olika...inga dyrgripar men dom har aldrig låtit illa på detta sättet. Quote
eliot Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Tre olika...inga dyrgripar men dom har aldrig låtit illa på detta sättet. - Men då kan det ju vara något vajsigt med denna CD-spelaren Är det speciellt hög nivå just där det låter sprucket Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 - Men då kan det ju vara något vajsigt med denna CD-spelaren Är det speciellt hög nivå just där det låter sprucket Att alla tre cdspelarna är dåliga? Låter orimligt... Det hörs tydligare på starkare nivåer men är hörbart redan vid låga nivåer. Quote
eliot Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Då missförstod jag "dom har aldrig låtit illa på detta sättet." Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Då missförstod jag "dom har aldrig låtit illa på detta sättet." Ok - otydligt av mig! Låter inte rent med nån av tre testade maskiner... Jag får återkomma i frågan efter jag fått svar från Telarc. Quote
Matrixen Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Det kanske är något fel på dina högtalare Quote
Engelholm Audio Posted February 21, 2007 Author Posted February 21, 2007 Det kanske är något fel på dina högtalare Väntade bara på den och är faktiskt impad att "ni" höll er så länge ni gjorde... Ps. Men näe...har även lyssnat med HD650 lurarna... Quote
figge Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Lyssnat på de två spår som du tycker låter illa, men inget konstigt på min inspelning. Däremot tycker jag att Audioqustinspelningarna låter bättre över lag. Lyssnat både i högtalare och lurar. Quote
Recommended Posts