Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

Mighty Sam McClain har blivit en av mina favorit blues-artister sedan ett besök hos Audio Nord-Björn. Han spelade ett spår från S McClain live skiva, en skiva jag själv inte fått tag på än. Any how - jag köper många andra skivor med Mighty Sam och senast blev det denna:

3528.jpg

Mighty Sam McClain, Sweet dreams

Konstigt nog är ljudkvaliten runt ut sagt medioker, för att inte säga kass! På ett par ställen spricker ljudet igenom och blir mättat; tydligast är detta i toppen där det ibland blir skrikigt och vasst.

Detta är inte likt Telarc eller vad jag är van vid från andra album av Mighty Sam McClain.

Nån som har egen erfarenet?

Edit: stavfel

Posted

Hej!

Har en inspelning av Beethovens 5:e symfoni från Telarc med medioker ljudkvalite. Seiji Osawa dirigerar Bostonsymfonikerna. Matt och dynamikfattig! :( Telarcs inspelningar brukar väl annars inte upplevas som dynamikfattiga!

Posted
Hej!

Har en inspelning av Beethovens 5:e symfoni från Telarc med medioker ljudkvalite. Seiji Osawa dirigerar Bostonsymfonikerna. Matt och dynamikfattig! :( Telarcs inspelningar brukar väl annars inte upplevas som dynamikfattiga!

Det var intressant...har trott att Telarc är bergsäkra köp när det kommer till ljudkvaliten... :black:

Kör skivan just nu och skall notera vilket spår och tid det är så blir det ett lätt frågande mail till Telarc... :app::mm:

Posted

Hej !

Jodå, den plattan har jag och den är mycket bra :mm:

Jag har bara goda erfarenheter av Telarc.

Jag försöker få tag på USA-pressade utgåvor av Amerikanska artister,

men detta ex är faktiskt pressat i Österike, men låter riktigt bra.

Kan då passa på att tipsa om en annan mkt bra bluesare, t.o.m. bättre:

Michael Burks "Make it rain" 2001 och "I smell smoke" 2003 :mm::mm:

Posted
Hej !

Jodå, den plattan har jag och den är mycket bra :mm:

Jag har bara goda erfarenheter av Telarc.

Jag försöker få tag på USA-pressade utgåvor av Amerikanska artister,

men detta ex är faktiskt pressat i Österike, men låter riktigt bra.

Kan då passa på att tipsa om en annan mkt bra bluesare, t.o.m. bättre:

Michael Burks "Make it rain" 2001 och "I smell smoke" 2003 :mm::mm:

Ser man på! :black::o

Min skiva har nummer CD-83528. Är det samma som din, Otto? :?:

Skall kolla upp Michael Burks. :)

Posted
Ser man på! :black::o

Min skiva har nummer CD-83528. Är det samma som din, Otto? :?:

Skall kolla upp Michael Burks. :)

På med läsglasögonen och fram med förstoringsglaset igen :D , jodå CD-83528.

Posted

Jag lyssnade lite snabbt på låt 1 och 4 som är två kanonlåtar och visst lät det bra,

men jag har faktiskt ljud-betygsatt den till en 4:a av 5, det är visserligen ett par år

sedan och då med en helt annan utrustning, men ändå.

Keb Mo' t.ex har jag givit 5:or på ljudkvalitet på alla sina plattor, så helt klockren

är nog inte Telarcs inspelningen på denna platta, tyvärr.

Posted

Hej Pär

Något speciellt spår som du upplever detta på?

Skall jämnföra med mina tre andra Mighty Sam McClaininspelningar på Audioquest.

På referenshögtalarna ;)

Posted
Hej Pär

Något speciellt spår som du upplever detta på?

Skall jämnföra med mina tre andra Mighty Sam McClaininspelningar på Audioquest.

På referenshögtalarna ;)

Spår 3 ca 00:30 låter rösten sprucken vid orden "my life haven't been the same". :diss:
Posted
Spår 3 ca 00:30 låter rösten sprucken vid orden "my life haven't been the same". :diss:

Njaa, kanske lite som om han rör vid micken, en liten tendens till ett litet "skorr",

eller så sprack helt enkelt "gamle" Sams :cool: röst.

Posted
Hejsan,

Mighty Sam McClain har blivit en av mina favorit blues-artister sedan ett besök hos Audio Nord-Björn. Han spelade ett spår från S McClain live skiva, en skiva jag själv inte fått tag på än. Any how - jag köper många andra skivor med Mighty Sam och senast blev det denna:

3528.jpg

Mighty Sam McClain, Sweet dreams

Konstigt nog är ljudkvaliten runt ut sagt medioker, för att inte säga kass! På ett par ställen spricker ljudet igenom och blir mättat; tydligast är detta i toppen där det ibland blir skrikigt och vasst.

Detta är inte likt Telarc eller vad jag är van vid från andra album av Mighty Sam McClain.

Nån som har egen erfarenet?

Edit: stavfel

Ingen problemer med lyden her, litt slank bass, men stramt og masse dynamikk. Oppløst, stort rom og ent flott stemme-og pianoopptak. Det høres ut som det er noe feil med ditt eksemplar av dette albumet :?:

Posted
Ingen problemer med lyden her, litt slank bass, men stramt og masse dynamikk. Oppløst, stort rom og ent flott stemme-og pianoopptak. Det høres ut som det er noe feil med ditt eksemplar av dette albumet :?:
Jag får kontakta TelArc och be om en ny... Jag känner INTE igen mig i din beskrivning - inte med just detta album!

:angry:

Posted
Jag får kontakta TelArc och be om en ny... Jag känner INTE igen mig i din beskrivning - inte med just detta album!

:angry:

Har Du prövat den på en annan CD-spelare :?:

Posted
Tre olika...inga dyrgripar men dom har aldrig låtit illa på detta sättet.

- Men då kan det ju vara något vajsigt med denna CD-spelaren ;)

Är det speciellt hög nivå just där det låter sprucket :?:

Posted
- Men då kan det ju vara något vajsigt med denna CD-spelaren ;)

Är det speciellt hög nivå just där det låter sprucket :?:

Att alla tre cdspelarna är dåliga? :black: Låter orimligt...

Det hörs tydligare på starkare nivåer men är hörbart redan vid låga nivåer.

Posted
Då missförstod jag "dom har aldrig låtit illa på detta sättet."

Ok - otydligt av mig! :blush

Låter inte rent med nån av tre testade maskiner...

Jag får återkomma i frågan efter jag fått svar från Telarc.

Posted

Lyssnat på de två spår som du tycker låter illa, men inget konstigt på min inspelning. Däremot tycker jag att Audioqustinspelningarna låter bättre över lag.

Lyssnat både i högtalare och lurar.