Jump to content

Avishai Cohen - Continuo


Mattias

Recommended Posts

Trots att de senaste månaderna har passerat mycket bra musik hos mig så har denna artist släppt en skiva något som överglänser det mesta, ja allt faktiskt inom denna tidsram anser jag. Det rör sig om en jazzskiva med tongångar och en touch jag aldrig hört förr!

Tagen på sängen får en ny innebörd :o:mm::app:

Citerar musikerns hemsida:

“ ... one of the most gifted bassists of his generation is finding his own voice as a composer.” - The New Yorker

“ .. one of the best double-bassists in the world.” - Kerstan Mackness, Time Out London

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Mannen är omtalad i världen och har nämts på Euphonia flera gånger och andra forum. Musikanten började sin karriär på piano men idag spelar han bas i den trio han leder.

Det rör sig om ett band där huvudmannen är från Israel.

Har glädjen att presentera Avishai Cohen.

AvishaiPR055_lo.jpg

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Skivan jag syftar till är så bra att jag är nästan förstummad.

AvishaiCohencontinuo.jpg

Avashai Cohen - Continuo

Musikerna spelar lekande lätt, tight och är samspelta på ett nästan kusligt sätt. Musiken är mellanösterninfluerad och det händer saker hela tiden känns det som :app:

Man skall inte smeta på med för mycket superlativer. Men grabbar, det är svårt att hålla igen. Ni som hört skivan förstår vad jag menar :mm:

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Öst oväst möts i en synnerligen trevlig blandning på nu nämnda skiva, på skivan är det ett arabiskt instrument som sätter tonen och det hela blir magiskt, Oud tror jag insrumentet heter. Har ett par andra skivor med Avishai som även de är bra, dock tycker jag Continuo är den starkaste. :)

Link to comment
Share on other sites

Amos Hoffman tror jag Oudmusikanten heter!?

Perfekt där fick vi med det :)

Skivan släpptes 2006 och den är inspelad på Razdaz Recordz i Göteborg :mm:

Det är Lars Nilsson som jobbat med att få till ljudet som på denna skiva som förövrigt är utsökt.

Senaste spelningarna i Sverige är 14/3 på Fasching i Stockholm och den 9/3 på Nef i Göteborg. Lite längre fram iår spelar han på Malmö Jazzfestival den 12 augusti.

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Har haft denna skiva sedan SDS-recensionen i höstas. Håller med! En väldigt bra skiva, även om man inte är jazz-fantast. Häftig musik och dynamik (där fick jag till det ;) )... Dock önskar jag att trummisen dragit på ännu lite mer då han brakar loss i låt nr 6 Emotional Storm...

/ Ulf

Edit: Efter ny genomlyssning rättas låtnumret. En fantastisk ljudbild konstateras på denna hypnotiserande skiva....

Link to comment
Share on other sites

Inspelad i Göteborg! hade jag ingen aning om!!

Hej,

Närmare bestämt på Nilento Studio i Kållered. http://www.nilento.se/studio/ (om jag inte är helt felunderrättad, vilket jag inte tror att jag är)

Ta en titt på dom coola bilderna från deras studio.

Avishai Cohen med trio spelar på Nefertiti den 9/3. Fullbokat enl. deras nätsida men det går alltid att ställa sig i kö dagen då koncerten skall vara. Dom låter alltid ett visst antal biljetter säljas på det viset.

//Shamrock

Link to comment
Share on other sites

Wilhelm, hoppas den faller dig i smaken. Ett tips kan vara att förbereda sig på något annorlunda :)

Vox, så kan det vara.

Skivan passar inte alla, är själv dock inne på spåret att jag tror denna skiva kan öppna ögonen för många där ute. Optimist är ett annat ord för dethela :mm:

mvh Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Avishai är en höjdare. Drogs fram i det breda ljuset av Chick Corea. Chick har lanserat ett par andra kometbasister. Först Stanley Clark som var med i Return To Forever. Därefter John Patitucci som hängde med i många år i Chick Corea Electric Band samt i hans Akoustic Band. Näste basist var just Avishai Cohen som lanserades i Chick's nya uppsättning Origin 1997. Det släpptes ett par album plus en tjock live-låda med Origin. Chick gav och också ut en trio-inspelning där Avishai spelar bas (The New Trio) och Jeff Ballard trummor. Den är mycket bra och om man gillar Avishai's bas får den nog den plattan räknas in som ett måste. Titeln på plattan är "Past, Present & Futures" och finns på Stretch SCD-9035-2.

Köp den!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...