Akhenaton Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Var och lyssnade på en Quad rigg i helgen. Jag måste säga att jag faktiskt blev lite imponerad. Det jag lyssnade på var en Quad cd99p cd spelare, som kördes direkt in i ett Quad 99 slutsteg, kopplat till ett par Quad 11L högtalare. Denna kombinationen gick loss på ca 20 000 totalt. Varför jag blev överraskad var för att det lät oförskämt bra för att kosta så "lite" pengar. Bra rapp bas, trevligt mellanregister, bra ljudbild, både i sido och djupled och hyggligt välupplöst. Många system för samma pris jag hört har inte låtit särskilt roligt alls. Dock så lyssnade jag i ett för mig helt okänt lyssningsrum. Kan dock inte fatta varför det inte pratas mer om Quad när det gäller lite billigare hifi än vad det gör? I mina öron så är det inte mycket i samma prisklass som låter lika bra. Quote
sampix Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Intressant märke som man som sagt inte hör direkt mycket om i Sverige. I England däremot, och What Hifi i synnerlighet, prisad de åter och åter igen Quote
Guest mikael Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Kanske är det så att Quad fortfarande förknippas med dyra elektrostathögtalare? Quote
gardd Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 mikael: förmodligen förknippar folk, som du säger, Quad med elektrostater... Jag visste inte ens att de gjorde slutsteg. Däremot har jag hört att de tillverkar cdp. Quad för mig är samma sak som elektrostater med allt vad det innebär. Jag får tänka om lite, tack för infon! Skulle vara kul att höra det där systemet. 20k är ju en lagom slant för många personer att lägga på ett lagom system... Quote
MartinH Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Tyvärr kanske det är så att generalagenten inte är speciellt aktiv med märket.... För grejerna är det nog inget fel på och deras nya högtalare är riktigt bra grejer för pengarna.... Quote
EAR Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Här passar det bra att jag kommer med lite QUAD uppgifter och historik Quad började med att tillverka förstärkare 1949 Deras QUAD II rörmonoblock torde väl vara ett av de stegen som tillverkats i flest ex ca 90000 block mellan 1953 och 1970 1975 kom QUAD 405 med sin Current dumping amp vilket Peter Walker som förste HIFI konstruktören någonsin fick Drottning Elisabeth`s medalj för Technological Achievement 1978.405 och 405-2 tillverkades totalt i ca 164000 ex mellan 1975 0ch 1993 vilket är mycket för ett 2x100 Watts slutsteg. Tilläggas kan att de har service på allt de tillverkat så om det är någon som har en gammal stärkare från 1953 eller så så kan de renovera den till nyskick Snacka om att ta hand om sina kunder Mats Quote
wintermute Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 QUAD är en förkortning för "Quality Unit Amplified Domestic". Jag trodde att det skulle ha med fyra att göra på något sätt. Underligt namn, men slagkraftigt. Quote
Guest mikael Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Undrar hur det kommer att gå med Quad nu när Peter Walker inte lever längre? Quote
Ranefjord Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Hej alla. Jag tror inte det är några problem för Quad's överlevnad att Walker gått bort. Jag gissar att Quad kommer att förfina sina konstruktioner precis som de alltid gjort. De nya elektrostaterna som jag själv är mycket frälst vid, och som bl.a Stereophile lovordat är just ett tecken på detta. Hur mycket Walker är inblandade i de senaste apparaterna vet jag inte, men man kan ju misstänka att de har fler än en duktig tekniker på Quad Current Dumping tekniken som EAR skriver om används fortfarande i det senaste transistorslutsteget 909, så den har hängt med ett tag, så den funkar bevisligen ganska väl för en HiFi förstärkare. Eller som någon sa nån gång: "Quad är inkörsporten till High-End". Quote
EAR Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Det är dessutom som så att vi i Sverige förmodligen har bland de lägsta priserna på QUAD i världen Quote
gurin Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Installerade mina gamla Quad 34 och 606 hos en kille som var intresserad av att köpa dem av mig. Hans gamla förstärkare hade gått sönder och tydligen fått rådet att skrota den. Quadarna fick nu driva hans Dynaudio audience 42 och det lät mycket bra. Faktum är att Quadarna presterade mycket bättre än vad de någonsin gjort hemma hos mig, trots att jag haft Dynaudio Contour 1.1. Det fick mig att återigen inse rummets betydelse. Det intressanta var att han också lånat hem det senaste Quad 99-försteget och 99-slutsteget och bestämt sig för min äldre kombination, baserat på rent ljudmässiga grunder. Att mina gamla inte kostade i närheten av de nya var bara en bonus. Hur det gått om han prövat den nya 909:an det vet jag inte, men förmodligen skiljer inte särskilt mycket mellan 909 och 606 och det jag vill ha sagt är att en begagnad 606 oftast inte kostar mer än 5000 och kan rekommenderas till vem som helst som inte är ute för att köpa det allra bästa men som vill få extremt mycket välljud för pengarna. Att man dessutom får en inte allt för stor grå klump som inte gör bort sig helt estetiskt och som fortfarande går att få service på är inte helt fel. Mer Quad till folket menar en gurin som helt övergivit Quad till förmån för Pass. PS. Läser man manualerna till Nelson Pass byggen upptäcker man att hans senaste x-serie bygger på den teknik som först tillämpades av Peter Walker och nämnde Walker är den ende förstärkarkonstruktör av rang som Nelson Pass verkligen högaktat. DS Quote
Ranefjord Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Kan meddela att det snart kommer fler produktnyhter från Quad. En för många efterlängtad sådan. Quote
gurin Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Är det äntligen dags för grammofonförstärkaren månne? Det har talats om den sedan de släppte sina nya rörgrunkor. Den hade jag på min inköpslista för ett bra tag sedan. Orkade dock inte vänta och köpte en DP i stället. mvh/gurin Quote
Ranefjord Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Gurin: Kan tyvärr inte säga vad det är än, eftersom jag har blivit uppmanad att vänta med att sprida nyheten. Det är iallafall kul att Quad släpper fler prylar och ett riktigt bra gramofonsteg hade jag verkligen sett fram emot. Hoppas det kommer. Quote
FBK Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Tyvärr kanske det är så att generalagenten inte är speciellt aktiv med märket.... För grejerna är det nog inget fel på och deras nya högtalare är riktigt bra grejer för pengarna.... Håller med fullständigt! Jag var hemma hos en kille och lyssnade på hans Quad 12L häromveckan, och gissa om jag blev paff vilket ljud för 5000kr, gissar att det är mycket svårslaget. Ljudet var mycket öppet/neutralt och medryckande, riktigt roligt att lyssna helt enkelt Quote
Ranefjord Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Bjuder på en Quad/kabel-bild. Så ska det se ut! Quote
gurin Posted April 3, 2004 Posted April 3, 2004 Om du har någon kontroll över bildens anläggning måste jag få fråga om det testats med att köra rca i stället för Quadlänken? De flesta som prövat förordar en highend-kabel i stället för quads egna. mvh/gurin Quote
EAR Posted April 3, 2004 Posted April 3, 2004 GURIN Det är ranefjords egen anläggning på bilden Mats Quote
Ranefjord Posted April 3, 2004 Posted April 3, 2004 Jag har provat rg62an. Tyckte först det blev bättre (lugnare) men faktum var att mycket detaljer (speciellt i diskanten) försvann (därav den lugnare upplevelsen). Jag skulle kunna prova en riktigt bra RCA-signalkabel, men frågan är om jag vågar . Standby-funktionen från försteget styr ju slutsteget som sagt. Med RCA går den funktionen förlorad. Faktum är att jag 'tror' quadlinken är bra. En vacker dag kanske jag orkar prova. Quadlinken till slutsteget kostar ca 1300:- om man köper den löst. Och eftersom pris och prestanda pånågot sätt verkar gå hand i hand så. :cool: Jag har precis beställt 3,5m PS Audio minilab (demoprodukt) som ska användas till en kommande förgreningsdosa från Supra... Första ska jag njuta av den skillnaden. :cool: Quote
gurin Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Jag förstår att du inte törs pröva. Jag föreslår ändå att du gör det. Vem behöver stand by? Jag har alltid mina grejor på. Det betyder fullt effektuttag hela tiden. Men så bor jag i en lägenhet där strömmen ingår i hyran. Jag hade även min 606:a på hela tiden och det mådde den inte illa av. Men som sagt en uppgradering i taget annars förlorar vi mycket av nöjet med vår hobby. Att ta två steg samtidigt försvårar dessutom vår subjektiva utvärdering. I vilket fall är det aldrig fel med Quad. Killen jag sålde mina till är helnöjd. Jag tror att de är för billiga för att tas seriöst. Den nya rörquaddarna kostar dock tillräckligt mycket för att de skall få press. När jag efter en ganska lång lyssning hos Radiocentralen i Umeå bytte ut rörmonoblocken mot 909:an lät det visserligen annorlunda, men frågan är om det lät sämre? Jag tyckte inte det. Snarare rörde det sig om olika ljud, transistor och rör, men jag upplevde kvaliteten som lika hög. Bör kanske tilläggas att vi spelade mot de stora Quad ESL, Audio Research CD 2 och behöll rörförsteget hela tiden. Det betyder att 909:an gick utan quadlänken och min slutsats är att 909.an är ett kap för pengarna. Men vad jag inte direkt har jämfört är en de äldre 606 och 707 mot 909. Jag misstänker nämligen att det största kapet är att köpa en begagnad 606 (som jag just sålde). Rapportera gärna hur det svarar på minilabben. Mvh/gurin Quote
Ranefjord Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Kommer med rapport. Jag tror inte det blir några större förändringar eftersom jag redan har den första viktiga metern klar till både pre och pwr, men man vet inte. Supras skärmade förgreningsdosa och en rejält sladd fram till den kan göra ljudet ytterligare lugnare o klarare. Låt oss hoppas! An.g Quad ss-stärkarna tror jag samma sak. 606mk2 är det bästa köpet rent ekonomiskt. Däremot är de nya rörstärkarna i kombi med esl989 en riktig killer! Jag har förmånen att jämföra 77-707an mot de nya rören två ggr om året. Nästa vecka är det stärkarbyte från rören till transistorerna igen inför sommaren. Ska bli mycket skoj som alltid. Quad ESL989 är på många punkter svårslagen. Bl.a mikrodynamik, upplösning och närvaro är otroligt bra. Jag skriver ibland rätt stora ord om Quads nya prylar (esl989 och rören), och jag tycker det är med all rätt. Däremot är det inte allas högtalare. Den som söker en mer fysisk upplevelse ska nog hellre söka i den dynamiska djunglen. Själv föredrar jag en intim och behaglig HiFi upplevelse och där är Quad definitivt med som ett högintressant alternativ! Quote
gurin Posted April 5, 2004 Posted April 5, 2004 Som jag ser det finns det bara en nackdel med ESL 989 och det är deras ”onaturligt” fasta fokus. Jag menar att de lägger musiken ”onaturligt” mycket i mitten och saknar förmåga att spela utanför högtalarna, alltså inte mellan utan på utsidan av. Detta är till stor del en petitess och jag anar att det går mycket fort att vänja sig med detta. I övrigt har ESL 989 i princip allt. Hustrun var mycket inne på att vi skulle köpa ett par, men vi hade inte riktigt råd och antagligen inte riktigt plats heller. Jag skulle i alla fall hemskt gärna vilja ha ett par. Det kan också vara så att mitt upplevda problem inte är något problem om man får jobba med placering hemma. Lev väl med Quad/gurin Quote
Ranefjord Posted April 5, 2004 Posted April 5, 2004 Det kan också vara så att mitt upplevda problem inte är något problem om man får jobba med placering hemma. Precis! :cool: Quote
Ranefjord Posted April 8, 2004 Posted April 8, 2004 Så, nu är den långe minilab-kablen inkopplad till försteget. Båda kablarna (för och slutsteg) går direkt till väggutaget utan förgreningsdosa just nu. Skillnad mot 'med' dålig förgreningsdosa? Ja! Störst skillnad: Mer följsam bas och ännu mer öppen diskant och tystare bakgrund. Tyvärr kan jag inte ha det inkopplat så här sen, utan behöver en förgreningsdosa. Temporärt uppställt med andra ord. Inväntar dock Supras sådan. Ska bli intressant. Förhoppningsvis inga försämringar. Kanske tom ännu bättre eftersom båda apparaterna får dela på en lång minilab, och därefter två separata korta minilab'ar. Värt 1500:-? Jag tycker det! Nu ska Opus3orna får snurra lite.. bbl! Quote
DIYamps Posted April 9, 2004 Posted April 9, 2004 vilka fina kablar Mina kablar ser förjävliga ut, vanlig nätkabel modell sån som sitter på lampor Quote
Ranefjord Posted April 9, 2004 Posted April 9, 2004 Ja, med tanke på den nya 'längden' som kommit lär jag stanna inne i Påsk. Sitter med det där flinet över hela ansiktet. :cool: Det är ju bara en kabel... Quote
gurin Posted April 9, 2004 Posted April 9, 2004 Visst är det bara en kabel, men det är ju det som är tjusningen. Det gäller att ta små små steg. Då kan vi hålla liv i leendet lite längre, utan allt för stor kostnad. Man vänjer sig vid det nya ”bättre” ljudet alldeles för fort och då börjar uppgraderingstarmen knorra och det kan bli allt för dyrt. Jag tror att jag vill ha men jag vet att jag inte har råd, i alla fall inte just nu, men man kan ju alltid provlyssna. Eller törs man det? Glad påsk om man nu får tala om leenden och glädje denna dag/gurin Quote
Ranefjord Posted April 9, 2004 Posted April 9, 2004 Visst är det bara en kabel, men det är ju det som är tjusningen. Precis så tycker jag oxo! Inväntar för närvarande den lokala butiksägaren för omdömme. Quote
Recommended Posts