Jump to content

Recommended Posts

Posted

Malmödistributören PL Audio behöver väl knappast någon närmare presentation... :) Hur många av oss har inte avnjutit Lars Eks hifiuppvisningar vare sig det handlar om mässor eller butiker i Sveriges avlånga land... :?:Kvalitetsljud och saklig information.Det har jobbats intensivt i nya lokaler. Kontor i anslutning till ett ljudrum för presentation, utvärdering och förmodligen även rekreation.Euphonia har som första forum fått kika in bakom de tunga draperierna i detta lyssningsrum.Följ bildreportaget och var beredd på något utöver det vanliga... :cool:Snart rikskändis... :?::D25906674-6651-01E00280-.jpgMed agenturer från Tyskland, Tjeckoslovakien, England, Frankrike, Italien, USA och Taiwan blir det en del att hålla reda på. Världen som arbetsfält skulle man kunna säga.Här är det full fart i dom nya ljusa kontorslokalerna.PL Audios Lars Ek vid datorn.25965989-b003-028001E0-.jpg

Posted

Tillverkare som Focal JMlab, dCS, och Audionet talar sitt eget språk... :) På senare tid har det tillkommit favoriter som Lamm Industries och Pathos. Behöver jag säga att vi rör oss i den esoteriska delen av hifivärlden?KR Enterprise ej att förglömma. Vi skall återkomma till det... :cool: 25966042-c81c-028001E0-.jpg

Posted

Ett himla trevligt sortiment han har Lars. Musen är en trevlig och vad det verkar vara på rätt ställe en produkt som ger ett bättre ljud i anläggningen. Och den har en hög WAF-faktor också. En av dom få hifiprylar som frugan kommer att tjata om att få köpa :)Frugan är redan igång och vill ha :D

Posted

Som ni förstår har vi försiktigt börjat närma oss lyssningsrummet... :) Det första man råkar ut för efter att ha smugit in som lyssnare och fotograf är ett mycket angenämt problem: Jösses, var skall jag börja... :o:?: Beslutsångest helt enkelt... :mm: Med sitt stereoskopiska seende har man ju bara koll åt samma håll som näsan och det första näsan fick nys på var en integrerad förstärkare från Audio Analogue.Men så här ser väl inte en Maestro ut... ! :?: En nyhet alltså och jag kunde inte ens hitta den på Audio Analogues hemsida.25966122-bfac-028001E0-.jpg

Posted

Vill man hålla stilen fullt ut finns det som tur är en CD-spelare i samma läckra design. Italienskt naturligtvis... :cool: Audio Analogue Maestro 192/24 CD Player utrustad med dubbla dacar från Analog Devices.25970652-6ad4-028001E0-.jpg

Posted

Vi håller oss kvar i Italien och i den integrerade förstärkarvärlden.Denna logo ( :) ) har väl ingen missat vid det här laget... :?:25962176-5adf-028001E0-.jpgRedan första gången jag hörde en Pathosförstärkare blev det direktkapitulation och det intrycket har stått sig alltsedan dess.25966296-a37f-028001E0-.jpgKapitulerar man med både öron och ögon kan det ju bli extra svårt... :( Pathos försvann under lång tid från den svenska marknaden så det löste sig på enklaste sätt.25966341-4b58-028001E0-.jpgModellen heter som sagt Logos och ja...vad har man att sätta emot :?::mm:25964752-3a5f-028001E0-.jpg

Posted

I likhet med andra Pathoskonstruktioner handlar det om hybridförstärkeri, fast här i "uppdelad" form. Förstegsdelen är rörbestyckad (Sovtek... ;) ) och i slutstegsdelen hittar vi transistorer.25966499-b2b9-028001E0-.jpgEffekten är 2x110W/8ohm och den fördubblas vid 4ohm.En personlig variant på kylflänsar... :)25966501-ecac-028001E0-.jpg

Posted

Där har vi stärkaren som spelade ihop med JMlab Micro Utopia på MalmömässanEn av godbitarna om man nu skall prata välljud på en mässa :) Fast personligen hade jag bytat Sovtek 6922 (Ecc88) mot något annat fabrikatför att kolla av någon ev förbättring.Men det är klart jag kör ju bara NOS rör och det är inte det samma som nytillverkade.(Tycke & smak)

Posted

Du har så rätt så EAR , jag var helt tagen av drivet musiken hade över Micro Utopian och Pathos. Och Lars var verkligen inte rädd för att visa det heller :mm: Ha det bästJohan

Posted

Då kan det vara läge att kika lite närmare på lillebror, ClassicOne... :)25962569-2b87-01E00280-.jpgKontakterna kan vara ett bra ställe att börja på. Speciellt RCA-kontakterna brukar säga en del. Här ser det tryggt ut. WBT?25966665-d24f-028001E0-.jpgDen här modellen har funnits med ett tag men har genomgått fortlöpande uppgraderingar. Detta är senaste versionen.25966669-30eb-01E00280-.jpgPathos har skruvat upp max effektkapacitet från 50W till 70W i 8ohm.Här en jämförelse med storebror... :)25966667-947d-028001E0-.jpg

Posted

Med den tyngden tycktes dom vara fyllda av blyhagel. Hög dämpfaktor kändes det som. Börjar man med två kan det vara kört. Vi har ju apparaterna också... :D :cool:

Posted

Ett av flera högklassiga bildreportage på den här sajten! Hifi-världens svar på National Geographic? :o:) Pathos förstärkare har en härlig design. Man får verkligen lust att höra hur de låter. Vet ni om det finns någon påtänkt återförsäljare i Göteborgsregionen?

Posted
Vi har ju apparaterna också...
Bara man inte har klent lock på , men 17 vet om det inte är bättre med ART eller BDR under istället. Ska man lägga till tyngd till en Cd , försteg eller liknande så är det nog bättre att försöka få in det i lådan istället eller under. Klä väggarna med bly matta eller liknande kanske är en idé :?: Ha det bästJohan
Posted

Vi stannar kvar i Europa och vänder blicken mot Prag... :cool:KR Enterprise har släppt sitt flaggskepp Double Kronzilla i en MkII-version.25966751-a7ba-01E00280-.jpgLika läckert som alltid...eller om möjligt ännu läckrare... :o25966752-3168-01E00280-.jpgKonceptet kretsar precis som tidigare runt två stycken parallellkopplade T-1610 per kanal. Givetvis ur KRs egen produktion av handblåst glas. Hela röret är för övrigt handmonterat. 25966753-7d94-01E00280-.jpgUtgångseffekten per rör är 42W RMS klassA. På grund av parallellkopplingen blir den totala utgångseffekten fortfarande 42W RMS per kanal men dessa monoblock kan leverera toppar på 500 "stressfria" triodwatt om det skulle behövas! Begreppet "headroom" får en ny innebörd... :D25966755-45a5-01E00280-.jpgVad man kanske inte tänker på när man ser dessa gigantiska rör, är att det faktiskt sitter transistorer gömda i burkarna också. Mosfets givetvis... :)25966754-6236-01E00280-.jpgIngångsimpedansen är 100 kohm, negativ återkoppling noll och strömförbrukningen vid uppstart enorm.Det är väl inga lågenergiförbrukare för övrigt heller... :)Mina egna små upplevelser av Double Kronzilla MKI, skapar misstankar om att detta är något i hästväg när vi talar kontroll och kraft.Vikt uppemot 40kg per monoblock.25966756-77c8-01E00280-.jpg

Posted

Orrefors... :D

Ja, det är lite glasblåsarkänsla över det hela.

Man kan naturligtvis inte botanisera särskilt länge hos PL Audio utan att råka på högtalare från Von Schweikert Audio.

En klassisk PL Audio-agentur.

25966970-5d53-01E00280-.jpg

Här i form av VR-2. En högtalare som även den följer Albert von Schweikerts modell av den omvända mikrofonens princip.

Baktill finns ett bredbandselement som matas ur fas i förhållande till de framåtriktade elementen. Avsikten är att återge impulser så som den inspelande mikrofonen skulle fångat upp dem i inspelningsrummet.

25966972-e653-01E00280-.jpg

Träkabinettet har hög finish och ger ett stilrent intryck. Passar säkert in i de flesta miljöer.

25966964-c069-01E00280-.jpg

Känsligheten är 87,5dB/W/m och den nominella impedansen 8 ohm. Dubbla par högtalarkontakter möjliggör biamping/biwiring och det hela ser rejält ut.

25966974-16cc-01E00280-.jpg

Posted

När vi ändå är inne på ämnet vibrationer kan det vara läge för en presentation av två nyheter från Black Diamond Racing.

The Pucks har kommit i en kraftig variant som är ungefär dubbelt så hög. Själv brukar jag skruva ihop två normalpuckar för att komma upp i dessa dimensioner. Nu finns dom alltså färdiga direkt från tillverkaren... :)

Samtidigt har BDR tagit fram en "minipuck" MkIII. Jag är inte riktigt säker på dess tilltänkta användningsområde.

Kanske en mer diskret linje... :?:

25967365-33cb-01E00280-.jpg

Sortimentet från BDR är numera ganska omfattande i vibrationsbekämpningens tjänst. BDR är fortfarande oöverträffat i min hifivärld. Vi får se hur det går med Feet of Silence... :?::mm:

25967368-daae-028001E0-.jpg

Posted

Som nyhet måste man även räkna detta stereoslutsteg från Edge Electronics.

NL-12 Amp på 2x300W och hög konstant strömkapacitet.

Mycket klassA över det hela... :cool:

25967178-8e00-01E00280-.jpg

Posted

Nu kan man ju inte ströva omkring en hel dag i hjärtat på en av Sveriges största importörer av euphonisk hifi utan att lyssna på musik!

Jodå, det var väl förberett... :mm: :cool: :app:

Uppackat, uppställt och uppvärmt serverades dCS Verdi och Elgar. Monoblocken M2.1 från Lamm och högtalare från JMlab.

Nova Utopia Beryllium.

25967489-d305-01E00280-.jpg

Posted

Då utrustningen är känd sedan tidigare, kunde jag lugnt och stilla koncentrera mig på rummet. Ni ser själva vad det handlar om!

Lars Ek berättade att han jobbar på att plocka ner en puckel i frekvenser runt 50Hz. En finslipning av lyssningsrummet återstår alltså, men vi är redan i en klass man inte hör var dag i Sverige.

Detta rum är med stormsteg på väg att bli något riktigt bra!

25967559-8d71-028001E0-.jpg