Jump to content

Rachmaninovs 2:a symfoni


Jörgen_G

Recommended Posts

Nu har jag åter igen var på konsert och skulle vilja ha ett tips bra inspelning av den musik jag lyssnat på. På programmet i Stockholms Konserthus stod i eftermiddags Rachmaninovs 2:a symfoni.

Den tredje satsen, Adadgio, brukar ju dyka upp på diverse samlingsskivor så den har jag med åtminstone Gergiev och Ashkenazy. (Föredrar Gergiev)

Jag skulle vilja ha förslag på inspelningar som finns på CD.

Tack på förhand

/Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Hörru Jögge, en av dom finaste symfonierna som skervs i Ryssland mellan Tjajkovskij och Sjostakovitj!

Om du klara av mono så rekomenderar jag Inspelningen med Kurt Sandeling och Leningrads Filharmoniker (DG Originals 449 767 - 2) från 1956, det är kanske den finaste tolkningen som bandats över huvud taget. I andra hand skulle jag försöka leta reda på André Previns Emiinspelning med Londons Symfoniorkester (EMI GROC 566982-2). Både Mikhail Pletnev (DG 439888-2) Vadimir Ashkenazy (DECCA 448116-2) är riktigt bra, Rozdestvensky (Regis), Ivan Fischer (Channel Classics) är mycket dugliga. Varken Mariss Jansons (EMI) eller Valeij Gergiev (Philips) lyfter helhjärtat. Undvik Litton (Virgin), Otaka (Nimbus), Anissimov (Naxos), Lopez-Cobos (Telarc), Hughes (BIS) ingen av dom har riktigt full förståelse för Rachmaninovs musik.

Sanderlings sena inspelning (Warner Apex) är bara intressannt som jämförelseobjekt om man har hört hans DG inspelning! Han var färdig med uttolkningen av Rachmaninov som 44 åring!!

Synd att man missade Bychov, han är en mycket intressant dirigent! Hur gillade du Dutilleux? En av mina favoritkompositörer bland dom som fortfarande lever...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hörru Jögge, en av dom finaste symfonierna som skervs i Ryssland mellan Tjajkovskij och Sjostakovitj!

Jo - jag upptäckte det! Det var efter att ha hört 3:e satsen så många gånger som jag var nyfiken på resten. Och det föll mycket väl ut som du förstår...

Synd att man missade Bychov, han är en mycket intressant dirigent! Hur gillade du Dutilleux? En av mina favoritkompositörer bland dom som fortfarande lever...

Bychov såg jag inte mycket av - köpte biljett precis innan konserten och fick en plats bakom en pelare på första raden där jag inte kunde se honom in action (...utan att luta mig över min okände kvinnliga publikgranne, vilket jag inte vågade eftersom hennes manliga sällskap satt på hennes andra sida). Eftersom jag inte hört hela Rachmaninovsymfonien tidigare kan jag inte ge något omdöme om hur han lyckades med just den. Men jag tycker att han fick ut mycket kraft och must ur Kungl Filharmonikerna, som jag annars ofta tycker är lite för "slanka" i sin framtoning. Skulle vilja säga att han lyckades russifiera orkestern på ett sätt som tilltalade mig.

Duteilleux hade jag ingen som helst relation till före konserten, mer än att jag visste att han är nutida. Jag såg den symfonien som en bonus för att få lyssna till något alldeles nytt som jag aldrig tidigare hört. Och visst var hans symfoni "Le Double" modern, men efter att öronen och hjärnan ställt in sig var även den njutbar. Tyvärr har jag allt för liten erfarenhet av så modern musik för att kunna ge några omdömen om huruvida kompositionen eller framförandet var bra eller inte.

:) / Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Bara som ett klargörande - ni pratar om Rachmaninov Symfoni nr 2 och inte Rachmaninov Pianokoncert nr 2? Den sistnämnda har jag på både CD och vinyl, men den förstnämnda känner jag inte till (blir inte så många träffar på Google heller...)...

Undrar / Ulf

Link to comment
Share on other sites

Bara som ett klargörande - ni pratar om Rachmaninov Symfoni nr 2 och inte Rachmaninov Pianokoncert nr 2? Den sistnämnda har jag på både CD och vinyl, men den förstnämnda känner jag inte till (blir inte så många träffar på Google heller...)...

Undrar / Ulf

Det är den 2:a symfonien vi diskuterar i tråden.

Som du påpekar Ulf, är den 2:a symfonien inte alls lika vanlig som den 2:a pianokonserten. Trots att den 2:a symfonien är lika njutbar. Symfoniens 3:e sats, Adagio, förekommer emellertid rätt ofta i samlingar med romantisk eller lugn klassisk musik.

:) /Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...