bogren Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hej! Jag heter Bogren och har suttit och läst en del på detta forum och bestämde mig för att bli medlem då det snackas om massa intressant hifi här. Jag är 19år gammal och förstärker på det viset 80 tals gardet här :clown: . Jag kommer från Sölvesborg i västra Blekinge (säkert någon som känner igen det pga Sweden Rock Festival) men just nu är jag bosatt i centrala Göteborg och pluggar elektroingengör på chalmers. Jag har sedan barnaben varit intresserad av elektronik, ljud och övriga tekniska saker. Det började med att pappas stereo var väldigt intressant (någon som kanske känner igen sig?), så intressant att han var tvungen att gömma den i en kista. När jag var 6år köpte jag mig min första CD spelare, det var en bärbar Luxor och min första cd skiva inköptes samtidigt, Meat Loaf - Hits out of hell, mest på grund utav den extremt häftiga framsidan med en motorcykel i rött ljud och rök. Högtalare kopplades på hörlursutgången, inte något att snacka om hifi här men det var kul i alla fall Några år senare blev det ett mikrosystem från Panasonic har jag för mig som jag spelade ett tag på, sedan bar det av mot DJ drömmar och ett mixerbord inhandlades, dock blev det inget av den saken. Och så här har det fortsatt.. Jag tycker det är väldigt roligt med DIY och använde innan min nuvarande setup ett par Voighthorn med Fostex FP203, måste säga att det var väldigt prisvärda högtalare. Dessa drev jag först på ett PA steg och senare på mitt Zappulse som hade annan skepnad än nu (och fungerade dessutom). När jag kom upp till göteborg lämnade jag voighthornen hemma och bestämde att jag skulle köpa mig ett par högtalare som lät bra i prisklassen något över 10k. Jag var runt och lyssnade i massa butiker och måste säga att det finns väldigt trevliga försäljare här i göteborg, men även ett fåtal som helst bara vill kränga så fort som möjligt. Tillslut bestämde jag mig för ett par Monitor Audio RS6 som nu drivs utav en Marantz SR5600 reciever som jag blev överraskad av när jag köpte, låter faktiskt bättre än väntat även om det fattas en del. Signal källan har länge bestått av en H/K dvd25 men har nu fått en kompanjon från Marantz, en cd6000ose. Uppgraderingar efter sommaren kommer antagligen (förhoppningsvis) bli till en Krell 400xi om jag inte hittar något annat intressant objekt och kablar kommer bytas efterhand. Som det ser ut nu lutar det åt Nordosts billigare modeller, kanske blue heaven. Jag och en annan forum medlem var över på hificonsult och provlyssnade lite högtalare och passade även på att testa hans Nordost TYR interconnect mot Transparents motsvarande prisklass. Oj vilken skillnad mellan dessa märken, har aldrig trott att en kabel kan göra så mycket skillnad, och efter det är jag helt såld på Nordosts kablar. Med detta har jag inte sagt att Transparent är sämre än Nordost, bara i mina öron och efter mitt ljudideal Min musiksmak är väldigt delad, lyssnar på det mesta men föredrar nog främst rock och lite livligare musik, men avnjuter gärna en fin sångröst emellanåt. Jag passar även på att lägga in lite bilder på prylarna, det är ju alltid kul Börjar med en översikt fortsätter med signalkällan.. och andra sidan.. och hela.. å så lite naket sedan går signalen in i en sånhär och vidare till dessa Och med det får jag tacka för mig och tacka er för ett trevligt forum! MVH Quote
Matrixen Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Trevligt! Välkomen! Är det studentlägenhet som gäller? Har själv testat en del av dem i Göteborg under mitten av 90talet. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hej! Jag heter Sebastian Bogren och har suttit och läst en del på detta forum och bestämde mig för att bli medlem då det snackas om massa intressant hifi här. Jag är 19år gammal och förstärker på det viset 80 tals gardet här :clown: . Jag kommer från Sölvesborg i västra Blekinge (säkert någon som känner igen det pga Sweden Rock Festival) men just nu är jag bosatt i centrala Göteborg och pluggar elektroingengör på chalmers. Snart har vi en normalfördelningskurva när det gäller åldrar... Trevligt att du hittade hit och välkommen Sebastian! Quote
bogren Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 Tack så mycket =) Trevligt! Välkomen! Är det studentlägenhet som gäller? Har själv testat en del av dem i Göteborg under mitten av 90talet. Japp tyvärr är det ju en studentlägenhet, CSBs nya, 28kvm och inte ännu akustikbehandlat på något vis.. Men det ska inhandlas tjock matta och absorbenter inom en snar framtid så då blir det nog lite bättre. Quote
Tompa Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hej Sebastian, ja här har du ett bra hifi forum !! Kul med folk i alla åldrar, det är ju ett bra tag sedan en annan var 19 !!! //-- Tompa -- Quote
bogren Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 Tackartackar =) Förresten hur ser bilderna ut på era skärmar? På min laptop är de ganska ljusa men nu sitter jag med en crt framför mig och då ser alla bilder ganska mörka ut, dock med bättre färg än hemma. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Förresten hur ser bilderna ut på era skärmar? På min laptop är de ganska ljusa men nu sitter jag med en crt framför mig och då ser alla bilder ganska mörka ut, dock med bättre färg än hemma. Monitor Audio-bilderna är helt okey över min skärm. Bilden på Marantzspelarens drivenhet är något dunkel i vissa partier men man ser ändå detaljerna. Quote
Otto Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hej ! 19 år och redan en sådan hifi"glöd", du har alla förutsättningar att bli en riktig "eld"själ inom hifi. Du verkar inte heller bortkommen bakom kameran, riktigt fina bilder. VÄLKOMMEN ! Quote
Otto Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 "Snart har vi en normalfördelningskurva när det gäller åldrar... " VA ? Höll det på att bli en pensionärsförening ? Quote
Shamrock Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Välkommen Sebastian! Snygga bilder. Lycka till med studierna. //Shamrock Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 VA ? Höll det på att bli en pensionärsförening ? Nä, men åttiotalisterna är nog inte i majoritet... :cool: Quote
hajen1 Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Välkommen Sebastian! Du med 19 år får väl symbolera ungdomen, jag med 65 får väl symbolera ålderd... äh, jag menar visheten! Quote
K-man Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Gött, välkommen säger även jag...! Hoppas du kommer trivas! \\K-man Quote
Tompa Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jaha, då får väl jag med mina passerad 45 stå för mitten då ! :cool: En del ungdom, och en del vishet ! Lite av varje kan väl aldrig vara fel, eller !?! //-- Tompa -- Quote
Audionet Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Välkommen Bogren. Ursäkta men ditt namn kombinerat med Sölvesborg slår an minnet, måste bara fråga. Det är inte så att din pappa gjorde lumpen i Eksjö på Ing 2 året var nog 86-87? Jag hade en lumparpolare på mitt logement som hette Bogren och kom från Sölvesborg, därav min nyfikenhet. Quote
mayro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Sölvesborg.. Stenkast härifrån det...Jämshög är nästgårds det...välkommen.. Quote
Guest Jorma Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Välkommen Sebastian! Du med 19 år får väl symbolera ungdomen, jag med 65 får väl symbolera ålderd... äh, jag menar visheten! 65 år! Då är du en gammal vis man i Asien, men inte alltid här i västerlandet. Jag och Timbre med våra 55 år får representera övre medelåldern på forumet. Välkommen Sebastian till ungdomsavdelningen. Quote
lech Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 65 år! Då är du en gammal vis man i Asien, men inte alltid här i västerlandet. Jag och Timbre med våra 55 år får representera övre medelåldern på forumet. Välkommen Sebastian till ungdomsavdelningen. Finns en 55+- 0 till MVH Lech Quote
Timbre™ Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Jaha, då får väl jag med mina passerad 45 stå för mitten då ! :cool: Det kanske blir peak på vår framtida normalfördelningskurva... Quote
Nik Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Hej. Trevligt med en sölvesborgare till i forumumet:-).... //Nikola Quote
bogren Posted February 17, 2007 Author Posted February 17, 2007 Tack för alla trevliga svar än en gång :clown: Hej ! 19 år och redan en sådan hifi"glöd", du har alla förutsättningar att bli en riktig "eld"själ inom hifi. Du verkar inte heller bortkommen bakom kameran, riktigt fina bilder. VÄLKOMMEN ! Jag är faktiskt ganska nöjd med mina macro bilder, men jag och kameran vill inte samma sak på lite längre avstånd, bilderna blir gärna korniga och så. Misstänker att min lilla Olympus µ mini s har fått sig en smäll Välkommen Bogren. Ursäkta men ditt namn kombinerat med Sölvesborg slår an minnet, måste bara fråga. Det är inte så att din pappa gjorde lumpen i Eksjö på Ing 2 året var nog 86-87? Jag hade en lumparpolare på mitt logement som hette Bogren och kom från Sölvesborg, därav min nyfikenhet. Farsan är född '58 så han borde ha gjort lumpen vid '76 nåt sånt som lasbilschaufför eller något liknande. Det finns en eller två släkter till i Sölvesborg som heter Bogren så det nog någon av dem. Sölvesborg.. Stenkast härifrån det...Jämshög är nästgårds det...välkommen.. Kul med folk från blekinge med, hifi intresset är ändå ganska fördelat över sverige verkar det som =) Hej. Trevligt med en sölvesborgare till i forumumet:-).... //Nikola Ja det är kul med folk från hemstan! Då kanske du har handlat hifi på Berts hifi & musik? fast jag tyckte mest han hade kina hifi när jag var där sist (kanske inget fel på det) MVH bogren edit: glömde ju skriva mvh Quote
Nik Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Då kanske du har handlat hifi på Berts hifi & musik? fast jag tyckte mest han hade kina hifi när jag var där sist (kanske inget fel på det) Jodå... div prylar har hämtats hem i från Bert.. Det hela började med en Yamaha 730 och ett par infinity RS2001/RS sub i slutet på 80 talet... högtalarna är fortfarande i drift på äldste sonens rum.. //Nikola Quote
oLjud Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Välkommen säger jag också, roligt att det blir lite yngre folk här. Är själv 85a och pluggar till Ljuddesign(elektronik) i Luleå. Jag ska också flytta en 28kvm studentlägenhet (1mars), bor i en delad 2a just nu på ca 20kvm... Quote
GurraG Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Välkommen säger jag också, roligt att det blir lite yngre folk här. Är själv 85a och pluggar till Ljuddesign(elektronik) i Luleå. Jag ska också flytta en 28kvm studentlägenhet (1mars), bor i en delad 2a just nu på ca 20kvm... Ah! Låter som de lite nyare lägenheterna på Vänortsvägen. Har bott på VV64 jag! Jag flyttade in som första boende i min lägenhet. Ganska trevliga lägenheter, men jag lyckades spela ner en tavla från grannens vägg där med mina Audio Pro A2.42 Live! Så det är väl kanske inte de bästa kåkarna om man gillar att spela högt! =) Quote
LillenKillen Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Hej och välkommen! FÅr väl kalla dig yngling! hahah, själv fyller man ju 21 i år så! hehehe Mycket trevlig lägenhet du knaprat ihop! Märks att du brinner för det här redan! Pluggar du eller vad har du för dig? Marcus Quote
oLjud Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Ah! Låter som de lite nyare lägenheterna på Vänortsvägen. Har bott på VV64 jag! Jag flyttade in som första boende i min lägenhet. Ganska trevliga lägenheter, men jag lyckades spela ner en tavla från grannens vägg där med mina Audio Pro A2.42 Live! Så det är väl kanske inte de bästa kåkarna om man gillar att spela högt! =) Det är helt nybyggda lägenheter, kollar man på eniros flygfoto så är det bara skog där :P Kommer att bo på översta våningen, så alla kommer att höra när ja spelar Sen så har jag bara stativare så innan jag spelar ner ngn tavla så måste ja spela högt! eller lite infected... Quote
bogren Posted February 22, 2007 Author Posted February 22, 2007 Hej och välkommen! FÅr väl kalla dig yngling! hahah, själv fyller man ju 21 i år så! hehehe Mycket trevlig lägenhet du knaprat ihop! Märks att du brinner för det här redan! Pluggar du eller vad har du för dig? Marcus Tackar, hehe ja jag får väl vara yngling men jag är ju trots allt snart 20. Tackar, ja jag är ganska nöd med lägenheten förutom akustiken. Den måste förbättras när jag orkar.. Ja jag pluggar elektroingengör på chalmers så ett brinnande intresse för elektronik finns =) mvh bogren Quote
Recommended Posts