Guest Jorma Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Nu har lådan med lite nya grejer anlänt. Det kommer att bli fler delar innan jag är klar och det kommer förmodligen att ta några månader innan jag kan köra igång, men detta ska bli spännande. :cool: Quote
Guest Jorma Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Det är samtidigt premiär för användning av min nya kamera. Det är som Mayro säger att det är mycket att lära. Det är en Nikon D80 med blixt 800 och det är en massa funktioner som jag troligen aldrig kommer att använda, men det ska bli en dag på Nikons fotoskola framöver så att jag får veta vad det finns för användbara funktioner som jag kanske missar. Och också får veta vad jag inte behöver använda. Detta är min första systemkamera, och den känns bamsestor jämfört med mina föregående kameror Jag har haft en 2 stycken Minox tidigare innan jag gick över till digitalfotografering. Den första Minoxen tog 16 år att slita ut. Den andra användes i 10 år och ligger och vilar i en byrålåda nu. Quote
Ekman Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 rätt maffig låda, ganska vilseledande bild också Quote
Guest Jorma Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 rätt maffig låda, ganska vilseledande bild också Du har ju sett den med innehåll, Ekman så schhhhh Quote
LillenKillen Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Verkar väldigt intressant Jorma! Misstänker att det är något inom förstärkeri? Försöker kolla lite på Google vad det kan vara? Men hittar inget? Om det inte är en mikrofon? Det enda som kan stämma något? Lycka till med kameran! Bäst i test i senaste M3 jue! :cool: Quote
K-man Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 ....jag tror det är något i vinylvägen.... Skall bli kjul att se Jorma! \\K-man Quote
eliot Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Eftersom jag vet vad det är så kan jag säga att det är riktigt snyggt - och bra lär det också vara Grattis Jorma!! //Eliot Quote
zood Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag vet inte vad det är, men tycker mig känna igen låsen på lådan , så jag misstänker vad som kan vara där i Vi får se om jag anar rätt, brukar vara rätt smart när det gäller sådant här Detta blir kul att följa Johan Quote
Josa1 Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Det har möjigtvis ingen koppling till de två läckra svarta tuberna som fanns med i ett av rummen på mässan i Stockholm nyligen?? Quote
Akkelis Audio Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag gissar också att det är saker från Einstein. Eftersom Jorma spelar på Coltrane och då det uppenbarligen fungerade så bra ihop så är det säkert en rörgrunka eller två väg väg in i Jormas anläggning. Frågan är om Vitusmonoblocken får flytta på sig eller om det är REGAn som får en bra partner. Jorma med fru (Eva) handlade stora mängder vinylskovor på Gignosmässan. Finns det en låda till? Quote
DODGE.RJ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ja...man kan ju undra va det kan vara...det är ikryssat på -balance-.......kan de va något som alstrar värme tro Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jorma med fru (Eva) handlade stora mängder vinylskovor på Gignosmässan. Finns det en låda till? Jorma har lämnat över sin eldrivna Bedini så något måste ju va' på gång... Quote
Josa1 Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag gissar att det är REGAns signal som skall få sig en korrigering innan den far vidare mha av ett märke som påminner om en matematiker. Quote
mayro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Asså Jorma. Att lära sig en ny systemkamera i mellanklassen är ett rent helvete helt enkelt.. Jag skulle vilja säga att det är nog rent endast egentligen proffs som KAN utnyttja en modern mellanklassare.. Vi vanliga kan aldrig ens använda dom till 50% tror jag.. Däremot så hjälper dom oss säkert att bli "bättre" fotografet då dom KRÄVER mer jobb nerlagt att faktiskt lära sig lite grunder... :cool: Och då man har auto så hjälper dom oss att ändå får klart bättre än med små fickmodeller... Men som sagt.. Att LÄRA sig bara grunderna... men ändå är det roligt att fota o ha skoj med bilderna.. Du började bra.. Men sedan hittade du inte knappen igen så det kom fler bilder tydligen.. Tips. Den sitter nog på höger sida bakifrån lite i framkant... Knappen asså.. :cool: Quote
eliot Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag gissar att det är REGAns signal som skall få sig en korrigering innan den far vidare mha av ett märke som påminner om en matematiker. Han var inte matematiker utan fysiker och behövde hjälp av en studiekamrat, Marcel Grossmann, för att greppa matematiken som han behövde för sitt Magnus Opus Quote
Josa1 Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ber om ursäkt. Helt rätt Eliot. Så går det när humanister som jag ger sig in ett främmande vetenskapsområde. Jag får återgå till de mjuka värdena i livet igen. Quote
eliot Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ber om ursäkt. Helt rätt Eliot. Så går det när humanister som jag ger sig in ett främmande vetenskapsområde. Jag får återgå till de mjuka värdena i livet igen. Här behöver man inte be om ursäkt om något man skriver råkar bli lite fel - det händer oss alla Quote
Guest Jorma Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Min intenetuppkoppling har inte fungerat på hela dagen, men nu kommer det lite mer ledtrådar - bilder. Quote
eliot Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Där står skivorna och väntar på "godsakerna" Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Asså Jorma. Att lära sig en ny systemkamera i mellanklassen är ett rent helvete helt enkelt. Om inte annat tar det tid... Den här sportlovsveckan har jag ägnat åt att gå igenom manualen för min Coolpix kompaktkamera från pärm till pärm. Har testat mig fram och jösses här finns ju inställningar (ljus, skärpa, vitbalans) som jag inte hade en aaaning om men som skulle använts för längesen... :angry: Quote
Martin Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ledtrådar? Är det inte det som står på lådan alltså? Quote
Guest Jorma Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ledtrådar? Är det inte det som står på lådan alltså? Jodå. Här är ytterligare en innan jag öppnar lådan med karamellerna. Quote
Tompa Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Om det är vad jag tror, så är det en vacker välbygt hifi pryl ! //-- Tompa -- Quote
mayro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Om inte annat tar det tid... Den här sportlovsveckan har jag ägnat åt att gå igenom manualen för min Coolpix kompaktkamera från pärm till pärm. Har testat mig fram och jösses här finns ju inställningar (ljus, skärpa, vitbalans) som jag inte hade en aaaning om men som skulle använts för längesen... :angry: Visst är digitalåldern lättare .... :cool: Quote
Martin Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Nu vill vi se bilder Annars får jag slänga in från google :clown: .. nej då, det ska jag inte göra Quote
mayro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Slit upp lådan nu Jorma.... Snart börjar jag tro du som mig tagit typ 22 bilder på varje vinkel för att NÅN skall bli bra och sedan sitter o klurar på vilken som skall visas.. Med resultat det kommer tio på varje sak.. Och nuu håller du på med ldel 1 ådan tex... Stämmer det? För övrigt så bör du se till att man inte kan gå in i dina album på Photobucket jorma.. Som du har inställningarna nu kan ALLA se ALLA dina foton du lägger in där... Bara ett tips om du vill ha nåt hemligt.. Quote
Martin Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Gör som jag! Slängde upp varenda bild jag tog på High-End ... kan vara ett par som jag glömt av men annars är alla med, bra som dåliga :clown: Quote
mayro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Bara det att det tar hela dagen att ladda in 150-200 bilder......... Jag har photo uploader igång här sedan massa timmar med endast ladda o ladda... Kanske detta jorma krigar med.. Att ladda bilder.... Quote
Recommended Posts