mayro Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Japp. Nu skall jag börja med en ny typ av inlägg med bild.. Om jag har bild vill säga.. Dessa tips "just nu spelas i Jämshög" kommer inte bara vara bra inspelad utan även bara bra musik som jag fastnar för Gammalt o nytt.. Enbart "bra inspelat" skippar jag.- För sådant fjollande pallar jag inte ha i skivhögarna bara för inspelningarna är bra.. Och det kan tid mellan tips.. Skivorna måste vara speciella i mina öron. Asså coola SAMT mulliga att lira..Och OM det är kanonskoj inspelningar så är det lite markerat också.. Denna gången blir det flera debuter för mig. debut med skivtips... debut med denna kameran som fotat bilderna. Så ni blir utröttade med tre bilder av samma sak sedan då själva tipset kommer i nästa inlägg..... Först då lite resume av förra lyssnandet på det band jag kommer med som tips nr 1 nu.. Här är bilderna på den lyssningen. Först då Ulf samt Muse "pose".... Dom ser ut att njuta hårt av det tunga ljudet som flödar... Och jag påvisar ju att bandet ligger mig varmt om hjärtat. Speciellt på hög volym :cool: Quote
mayro Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Efter snart 49 år snart på denna jorden så har jag köpt min egen första platta med DIO .. Den kostade 39 Kr på "payC" i kristianstad.. Det är då DIO med plattan "Magica" tydligen släppt 2005... Lite annan vinkel samt utan blixt-- hmm. Har en del mer att lära mig ser jag... Den här satt aningen bättre.. Och texten överst blev lite skoj... I alla fall för mig ser det lite festligt ut... :cool: Tung go rock utan massa fjollande gulligull.. Lite överdrivet ibland av hårdrocksdragen..Och ibkland som parodi snudd på av "hur det skall vara" då det liras rock av denna stil.. Lite fjamsiga snackspår på slutet.. Ja.. lite smått fjant finns..... Men i stort sett befriad från fjolliga körer o ljusa röster med kastrala toner som snudd alla rockband kör med.... SÅ detta är en platta där man kan känna gammla vingar flaxa.. Och faktiskt grejar dom detta med bravur tycker jag.. Att sedan det är tyngd i skivan.. Samt trummisen finns MED i musiken och inte dold bakom en massa krossande av cymbaler o annat skit som komprimeras alltid på denna musikstil.. Så pojkar o flickor.. Åk till er PayC butik och investera 39 spänn.. för Er som inte har butiken finns skivan billigt på nätet sa muse idag i luren.. Nu skall jag köpa mer DIO musik.. Undrar hur det kunde gå så många år att upptäcka ett band med ok musik samt bra inspelningar tydligen som krav då dom ges ut.... För även OM bilderna från Muse över här antyder det inte lät bra så gjorde det faktiskt det.. Riktigt bra dessutom.. MVH Tobbe.. Quote
Wolfgang Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jodu Tobbe, en annan har oxå köpt "Rock" som jag aldrig trodde jag skulle köpa! 3 st "Rammstein" 2 st "Yello" Wolfgang Quote
hajen1 Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Mayro, du ser verkligen ut att gilla det du hör! Kul bild! Quote
Absolute Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Ojj ojj ojj DIO den lilla mannen med den stora rösten. Känns löjligt att rekommendera något då det mesta enligt mej håller bra klass! Då ska man se till musiken inte inspelningarna. Och hans prestationer inom Rainbow anses av många som hans storhetstid. Jag håller dock inte med. Kul fynd i musik-jungeln PS Medans jag skriver detta sitter jag och nynnar på All the fools sail away Quote
Otto Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Spännande initiativ ! CD:n på en övre bilden är en Dio "The best of" från 1992 EJ nyremastrad, men med riktigt bra ljud, på en mkt bra samling melodiös 80-tals hårdrock. :cool: Ska bli trevligt att följa denna tråd ! Quote
Guest Peo Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hehe, den första CD jag köpte var faktiskt Last in Line med just Dio, för hela 23 år sedan.. Tiden går fort! Quote
mayro Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Vad roligt att så många reagerar på musiktips av denna typen... Fram med era kameror och ta bilder på DIO plattor med bra inspelning och sätt in här vet jag.. Så får jag och andra nyfrälsta tips om vikka som skall prioriteras.. Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Det här ser ut att kunna bli en händelserik tråd... Musiksmaken är ju som baken och det skall bli kul att följa! Quote
Absolute Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Här kommer lite bilder: Hela samlingen! Saknar dock Black Sabbath skivorna. Men jag hör till skaran som anser att det finns bara EN sångare i Black Sabbath * Glömde faktiskt ELF skivan från 60-talet som DIO sjöng på. Signerad av "the man himself" i maskara eller något. Vi var inga rutinerad autograf jägare och det var det ända vi kunde uppbringa. Vid tillfället så frågade han en kompis om hans namn Gustav stavades med ett V eller F, ganska påläst för en gammal jänkare. * Enda sångaren i Black Sabbath heter givetvis Tony Martin och sjunger på Headless Cross & TYR Quote
Tompa Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hihi, kul ide, dett ska bli kul att följa !! //-- Tompa -- Quote
mayro Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Nu skall det spisas DIO på järnet.. Quote
Muse Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hehe, du får inte ta såna bilder Mayro! Men jag kommer ihåg den träffen, vi lirade mina Avantgarde och DIO på HÖÖÖG volym! :cool: Min personliga favvo-platta med DIO är "Holy Diver". En av dom bästa hårdrocksplattorna som gjorts tycker jag. Var det 1982? Men om man ser till bra ljudkvalitet också så är låten "Lock Up The Wolfs" helt sjukt bra! (Det är den som spelas då Mayro håller kudden för lilla örat..) Quote
LillenKillen Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Dio fick jag höra om när jag var... 13år har jag för mig, När de var med och gästade i South-Park (någon som vet vad de är? :cool: ). Holy Diver vad självklart med då, och är istortsett den enda låt jag lyssnat på Med Dio. Men Hur är deras skivor överlag? Tycker många hårdrocksskivor har väldigt skrikande ljud! Därför jag tänkte satsa på vinyl när ekonomin tillåter! eh........ hum... Får la ta och köpa lite Dio skivor när löningen kommer.. hehe... Quote
ulfsan Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Musiksmaken är ju som baken och det skall bli kul att följa! Ja, hårig! Verkar det som här i alla fall.... :evil: Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Ja, hårig! Verkar det som här i alla fall.... :evil: Ja, den är åtminstone subjektiv... Quote
mayro Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 Dio fick jag höra om när jag var... 13år har jag för mig, När de var med och gästade i South-Park (någon som vet vad de är? :cool: ). Holy Diver vad självklart med då, och är istortsett den enda låt jag lyssnat på Med Dio. Men Hur är deras skivor överlag? Tycker många hårdrocksskivor har väldigt skrikande ljud! Därför jag tänkte satsa på vinyl när ekonomin tillåter! eh........ hum... Får la ta och köpa lite Dio skivor när löningen kommer.. hehe... Du har inte en LA mayro stärkare att lira med... Tro mig det gör STOR skillnad Kommer mer info i egen tråd snart om detta "Fenomens" fortsatta resor.. :cool: Yeeeeea.... Lena påpekade faktiskt i natt att jag MÅSTE skriva att det spelar fint här PGA LA mayrostärkaren . Och att "här" används en stärkare som KLARAR av att lira tex rå rock med separation SAMT bas o värme...Detta fast mitt hur fomligen slukar just bas.. Fast som nämt. Mina Mahlers bottnades här med Arne Domeus i en upptagning i en kyrka då orgeln fick blåsa på.. Rör kan dom.. Quote
mayro Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 HEJHEJ ulfsan.. Vad skoj att se dig här också... Quote
ulfsan Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Hej själv Mayro! Vi ger oss inte så lätt..... / Ulf Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 jaha... I går natt. Ja eller i natt och i morse blev det lite musik igen här. Så klockan blev väl 05.00 då vi gav upp... Ändrar lite här nu och säger inte så mycket om inspelningarna. Detta då som Lena påpekade alla faktiskt inte har en LA mayro och därför inte kommer finna riktigt "samma resultat" ofta / Oftast. Ja så är det faktiskt tro det eller ej..... Först ut i natt blev denna tjej som jag gillar skarpt.. Lena gillar henne oskarpt... jaja.. Smaken är som baken och jag bestämmer här vad som spelas i MITT rum.. För hifirumet är 100% MITT rum...yeeaa...manligt....MITT rum.. :cool: Hur som.. Heather Nova..."Siren" blev första plattan ut i vad som blev en megaspelning fast det skulle bli nån låt bara...69 Svenska bagare får man erlägga på Media Markt i Skärholmen för att ha en kväll med heather då hon sjunger som en "siren".. Och så ser vi lite på heathers bak,,,,,,,sida då.. :cool: Och där ser man hon har tidigare ägts av då media markt.. Lite blandad kvalitet av låter där en o annan sticker ut som i mina öron superlåtar... Ansåg under skivans gång att denna dam till och från på utvalda låter kan mäta sig med typ Eva Cassidy.. Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 MEN vid närmare eftertanke så... . Larvigt.. Jämföras med Eva C är stört omöjligt.. Eva och Chuck Brown gick ut som skiva nr två... Och att kalla det "sopa banan " med denna känsla jag fått straxt innan av Heather nova lyssningen är understatment.. Asså. Eva Cassidy är en annan galax helt enkelt...När tonerna av "over the rainbow" klingat ut var det knäpp knäpp tyst i rummet.. Enbart tårarna av rörelse hördes då dom föll.... herreminskapare.. Jag sa till Lena att jag tror gud är Eva egentligen. Han skapade henne för att få sjunga för oss mäniskor... Man kan inte vara mer perfekt helt enkelt. Det finns bara inte... Också inköpt på Media Markt för tror det var 39 eller 59 kronor... Quote
Engelholm Audio Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 MEN vid närmare eftertanke så... . Larvigt.. Jämföras med Eva C är stört omöjligt.. Eva och Chuck Brown gick ut som skiva nr två...En härlig skiva som av nån anledning är väldigt lågt inspelad! Det är till att behöva vrida upp på volymratten ordentligt för att det skall bli nivå! Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 jaha.... tänkte jag inte på.. Det skall jag göra nästa gång... Men ojojojoj.. Jag tror till o med La Mayro presterar tre extra snäpp då denna röst intar sceenen med "Over the rainbow"... Asså.. Har man inte på natten hört LA mayro spela då värmen är på topp.. Och elektronerna är på topp.. Då förstår man inte riktigt vad jag menar då jag säger.. herrejesus... Eva Cassidy LEVER i rummet med sådan energi så man är stum helt enkelt.. Muse har sagt det. Andra har sagt detta. jag har sagt det. La mayro är helt enkelt makalös på att skapa ilutionen av "LIVE".. "PÅ RIKTIGT" "Det händer NU" Asså HELT makalös... Det ÄR hemmamarkerna för LA mayro.. Andra stärkare kan spela mer "studiolikt" om man säger så.. Här är det själ o hjärta.. KÄNSLA...som gäller.. men i natt då Evas rösts fraseringar skakande.vibbrerande rörande grep tag i mina sinnen.. Stängde ner ALLT vad kontakt med värdsliga saker heter.. Och dom microskåpiska fraseringarna hördes i rummet så man tittade ibland OM hon verkligen inte var där.. Då var det rent hemsk... Man blev helt tagen av att denna sångerska var tvingad att försvinna så tidigt i sitt och våra liv.. jag talar om SORG.. Då har musiken gripit en då man känner sorg på riktigt...men så var det helt enkelt.. Dessutom anser jag nog denna skiva vara den som ger mig mest glädje av Evas skivor.. hennes lekfulla lek med denna mörka mans röst är en uppvisning i finess ... Jag tror att skivbolagens diriktörer allihopa borde få sparken.. Hur kunde man missa en sångerska som detta PGA komersiella åsikter om att hennes låtval inte var ok komersiellt sett.. :evil: Hur kan dom vara så jxxla okunniga om musik så dom MISSAR denna röst då dom faktiskt måste hört demotejper fler st av dom.. Asså. Dom är förvånande kvar på sina jobb troligen.. och HUR dom kan vara detta är förunderligt.. större tjänstefel inom skivbolagsgrenen KAN man bara inte göra... det går inte helt enkelt.. beatles osv kan missas PGA tiden osv.. Men detta handlar om prestationer som är makalösa.. Som om en okänd skulle gå in o utföra ANDRAS sportgrenar. fast då typ.. Hoppa 5 meter i höjdhopp. Springa på 5 sekunde 400 m. Slå ner två boxningsvärldsmästare.. SAMTIDIG som två k2 mästare. och som ensam tjej mot dessa fyra.. Så makalöst är det då Eva utklassar dom ursprungliga artisterna.. och ÄNDÅ hörde dom inte att det var något unikt dom hade på tejperna..... otroligt helt enkelt... Fast det är ju vad jag tycker det... Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 efter denna känslostorm så¨var det dax för en annan typ av storm.... :evil: Denna gången i form av. Joe Satarani med skivan "The Extremist" Och detta ÄR exrem hård brutal gitarr musik av ett slag jag gillar mycket..Tunga riff med mycket skiftningar o påfund.. Rolig att lyssna på OM systemet orkar bena upp alla tonerna med bibehållet njutande kvar.. Här kan jag säga detta INTE är problem.. utan man sugs in i musiken efter en minut medans öronen vänjer sig med den kanonad med ljud som kommer efter den lätt anorlunda Eva Cassidy o heather Nova lyssningen före... Som ni ser blev natten en riktig musiklyssnarkväll... Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 Efter lirat hela Joe Satarani så kändes det lita skönt med lite gamal highfidelity spår... Dom valda spåren blev lite som vanligt.. Eric Bibb & needed time med "Where the green grass grows"... Sedan Doug Macloud med "unlonely". Lite blås med Eliane Elias med "just kidding".. Barbara hendrix med "Ave Maria" och efterföljande "Sometimes I feel like a motherless child".. Två rätt tuffa spår för månget stort system kan nämnas.. Hennas röst då hon tar i är INGET att leka med... vikken musik afton... Vi bara satt där i kakelugnens värme o njöt... Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 Sedan så kändes det som en gamal goding borde liras... Monsterockens farfar gillas hårt... Alice Cooper med en blandplatta "1 för 59 och 2 för 99"... Detta är en bra bland platta anser jag med bra drag i.. omväxlande med relativt lika kvalitet på inspelningarna gör den låter ok hela vägen och inte bra en låt o skit tre o sedan en bra igen osv.. Vi lirade fullt volympåställ som alltid hela kvällen... HÄRLIGT.... Quote
mayro Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 Sedan hittade jag en platta som lirades överallt för nått år sedan.... Hmm Kollade just på platten. "för nåt år sedan" är 1995.. Vad tiden går fort...... 12 år sedan med andra ord.. Jan Johansen med "johansen"... ja.. Så breda svep musikmässigt görs ofta.men jag måste säga att det är en trevlig blandning lite enkelt svensk lätta-smal-pop detta.. Varav någon låt ändå klassar in som riktigt ok.. Nu var klockan som sagt 05.00 i morse och den påbörjade sportlovsveckan hade låtit oss ha en hifilyssnarkväll. Den var inte planerad. men den blev bra ändå.. man fick hoppa lite låtar vid några tillfällen för att ha dom bästa. men många gick i rad bara...riktigt skoj kväll.. Quote
matte76 Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Bara EN sångare i Black Sabbath?? Skojar du, Ozzy är den ende som räknas eftersom han är originalsångare och han har mest karakteristisk röst. Dio har BÄST röst av Sabbath-sångarna även om jag gillar både Tony Martin och Glenn Hughes också. Vad gäller Dio är de bästa skivorna Holy Diver, Last in Line och Dream Evil. Magica är också helt ok. Quote
mayro Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 BRA rutet Matte76 :evil: .. Ozzy är kungen i Sabbat.. :cool: hur kunde jag missa denna hädelse i min tråd... hua hua... Tack igen Matte..... Quote
Absolute Audio Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Bara EN sångare i Black Sabbath?? Skojar du, Ozzy är den ende som räknas eftersom han är originalsångare och han har mest karakteristisk röst. Ahaaha Ja jag undrade hur den kunde gå hem helt obestridd så länge! Men det är min åsikt på fullaste allvar. Ozzy har gjort bättre grejer som soloartist. Sen kan man ju aldrig underskatta den påverkan Black Sabbath tidiga skivor haft. Quote
Recommended Posts