overture Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hej, här kommer en liten förfrågan om högtalarkablar... Först tar vi bakgrundsinformation: Min anläggning består av en Thor mk2 kopplat till ett par Sonus Faber Grand Piano Home. Jag använder för tillfället en CD-spelare från Arcam (CD73). Jag kör med en Audioquest diamondback mellan CDP och Thoren och Audioquest cv4 till högtalarna. Rummet är just nu ganska kalt så det finns en del fladdereko i rummet som jag jobbar med att få ordning på. Jag upplever ljudet som något vasst och ibland lite jobbigt att lyssna på. Jag hoppas verkligen att detta har med mitt allt för kala rum att göra men jag passar ändå på att fråga om vad för slags kablar (HT) som ni skulle rekommendera? Jag vill alltså att diskanten ska bli lite mindre framfusig. Det finns dock ingen stor budget för kablar... För övrigt så har jag inte fått koll på vilket stift fasen ska ligga på på strökabeln. Det står en sak på hificonsults hemsida men jag har för mig att jag hört att det gäller den förra varianten av Thor eller hur det nu var... Quote
Engelholm Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hej, här kommer en liten förfrågan om högtalarkablar... Först tar vi bakgrundsinformation: Min anläggning består av en Thor mk2 kopplat till ett par Sonus Faber Grand Piano Home. Jag använder för tillfället en CD-spelare från Arcam (CD73). Jag kör med en Audioquest diamondback mellan CDP och Thoren och Audioquest cv4 till högtalarna. Rummet är just nu ganska kalt så det finns en del fladdereko i rummet som jag jobbar med att få ordning på. Jag upplever ljudet som något vasst och ibland lite jobbigt att lyssna på. Jag hoppas verkligen att detta har med mitt allt för kala rum att göra men jag passar ändå på att fråga om vad för slags kablar (HT) som ni skulle rekommendera? Jag vill alltså att diskanten ska bli lite mindre framfusig. Det finns dock ingen stor budget för kablar... För övrigt så har jag inte fått koll på vilket stift fasen ska ligga på på strökabeln. Det står en sak på hificonsults hemsida men jag har för mig att jag hört att det gäller den förra varianten av Thor eller hur det nu var... Det låter på dig som att du vet vad du borde göra, men du vill ändå göra nått annat... Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 ....nu frågar du efter en sak...och jag kommer svara något helt annat...men som ändå kanske kan vara en liten hjälp... Står Thor på hela tiden...eller stängs den av mellan lyssningarna? ...jag vet inte hur det är med just Thor mk2, men flera av Bladelius konstruktioner (och andra tillverkares) upplever jag må bra av att stå på hela tiden(ljudmässigt alltså)....det brukar inte minst visa sig i diskantens presentation... Nypåslagna kan de vara väldigt kantiga... Det kan var min illusion...men då är det en rätt påtaglig illusion... \\K-man Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 ....ehh...kan ju även gälla Arcamspelaren förståss...men dem har jag ingen erfarenhet från... \\K-man Quote
Shamrock Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hej, här kommer en liten förfrågan om högtalarkablar... Först tar vi bakgrundsinformation: Min anläggning består av en Thor mk2 kopplat till ett par Sonus Faber Grand Piano Home. Jag använder för tillfället en CD-spelare från Arcam (CD73). Jag kör med en Audioquest diamondback mellan CDP och Thoren och Audioquest cv4 till högtalarna. Rummet är just nu ganska kalt så det finns en del fladdereko i rummet som jag jobbar med att få ordning på. Jag upplever ljudet som något vasst och ibland lite jobbigt att lyssna på. Jag hoppas verkligen att detta har med mitt allt för kala rum att göra men jag passar ändå på att fråga om vad för slags kablar (HT) som ni skulle rekommendera? Jag vill alltså att diskanten ska bli lite mindre framfusig. Det finns dock ingen stor budget för kablar... För övrigt så har jag inte fått koll på vilket stift fasen ska ligga på på strökabeln. Det står en sak på hificonsults hemsida men jag har för mig att jag hört att det gäller den förra varianten av Thor eller hur det nu var... Hej overture, Jag känner igen den beskrivingen som du ger. (Min setup ser du i min signatur.) Innan jag valde Transparent hade jag Audioquest Type 8 högtalarkablar. Upplevelsen var, i ett förhållande till den ljudbild jag har idag, ganska vass. Mitt rum är både stort och kalt. Efter att ha diskuterat och funderat ganska ingående vad som jag borde göra för att åstadkomma en ett mer naturligt och mindre ansträngt ljud, föll mitt val på Transparent. Dessförinnan hade jag lätt panik över att rummet mer eller mindre skulle behöva "göras om". När jag fick hem ett par Transparent högtalarkablar på test föll saker o ting på plats. Jag fick ett mycket större djup i ljudbilden och ett ljud som inte tröttar ut utan skapar en mycket behaglig upplevelse. Man kanske kan tro på min beskrivning att jag fått ett "murrigt" dunkelt ljud. Inte alls. Jag är mycket nöjd. Man upplever detaljer i musiken samtidigt som det finns en mycket bra botten. Jag lyssnar i stort sett på all typ av musik, men företrädesvis jazz, klassiskt och akustiskt framförd musik. När det gäller vilket stift fasen skall ligga på, så är det såvitt jag vet samma som för Thor I. Det borde Sladd kommentera om det nu är något annat som gäller. Lycka till! //Shamrock Quote
Ekman Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Känns väl vettigare att ta tag i akustiken först isåfall än att introducera ett filter eller två i signalvägen? Quote
Shamrock Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Känns väl vettigare att ta tag i akustiken först isåfall än att introducera ett filter eller två i signalvägen? Hej Ekman, Kanske det. Tycke och smak kan ju vara olika som bekant. I mitt fall behövde jag inte ta tag i akustiken utan hittade en bra lösning med Transparent kablarna. Mission completed. Filter eller inte, vettigt eller ej, jag bryr mig inte speciellt mycket om "lösningen" huvudsaken är att jag tycker att det låter bra när jag lyssnar på musik i min anläggning. Om overture tycker att det är bättre att göra något åt akustiken där han bor så är det helt ok för mig, det är hans beslut. Det ena behöver inte utesluta det andra. Ha det //Shamrock Quote
Otto Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hej ! Detta kan låta lite kostigt, men: Innan du börjar byta och trixa med kablar så bör du faktsikt vara nöjd med det ljud som din anläggning presterar med dina nuvarande kablar, som det INTE är något större fel på. Helt säkert beror dina negativa ljudupplevelser på som tidigare påpekats av akustik problem och/eller fel matchning av elektronik/högtalare. Jag anser helt klart att med kablar gör man den allra sista finjusteringen, t.o.m högtalarvinklingar etc påverkar ljudet mer än de flesta kabelbyten. Sedan håller jag oxå med tidigare inlägg om att elektroniken bör alldrig stängas av och helst bör man spela en skiva, eller flera innan man börjar "hård"lyssna. Lycka till ! Quote
overture Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Oj, vad trevligt med så många svar! Jag har inte tänkte att helt hoppa över akustikbehandling. Tvärtom har jag tänkt behandla rummet något. Jag har en stor matta på större delen av rummet, stor soffa och tjocka gardiner (inte på plats, på ingång dock). Sedan tänkter jag sätta upp lite trevlig konst på väggarna samt lite växter.... Har dessutom sedan tidigare tillgång till 4 stycken stora absorbentpaneler som jag gärna tar fram vid lyssning (inte så populärt att sätta upp permanent dessvärre. ) Jag ser i första hand kablar som ett tweak, men det känns som om det faktiskt kan påverka det jag är ute efter. Det handlar om små justeringar. Det är ju inte så att jag tycker det låter jätteläskigt eller så, då hade jag inte köpt pjäsen. Det vore intressant att testa några kablar och se om det medför några positiva förändringar för mig. Vi får se vad som händer. Kanske borde vänta tills jag fått mina gardiner på plats innan jag börjar utvärdera kablar iofs.... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 GP Home är ju inte direkt kända för någon påstridig diskant så det här måste vara lätt åtgärdat. Kan du komma åt första sidoreflexen med absorbentpanelerna... Quote
sladd Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Hej! Filter är knappat något negativt. Det är skröna för att sälja filterlösa kablar. Vatten behöver ibland filteras så att allt det goda kan avnjutas - och det man INTE vill ha i sig tas bort... En förstärkare har filtering i sig. En CD-spelare har filtering. De allra flesta högtalare har filter i sig. Låt dina öron avgöra vad som funkar. Kan du leva med en kabel som filtrerar ovan 100 000 Hz (och orkar leva med en massa fåniga kommentarer om att det är lådor på kabeln) så ge dem en lyssning. Kanske gör de jobbet, kanske inte. En del kablar utan låda på är riktigt bra. Angående fasen så kika på vår hemsida. MEN: det viktiga är inte vilken sida, det viktiga är att systemet är åt SAMMA håll. Angående dina problem så tror jag att du gör klokt i att fixa med rummet och ta rätt på förstareflexer samt ta bort fladdereko. Ingen kabel i världen fixar det mvh . Quote
Ekman Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Sladd, lite måste jag väl få bråka Det var mer för att påpeka att akustiken bör vara prio 1 i den här situationen inte att filterkablar skulle vara dåliga, det finns bra och dåliga kablar både med och utan filter. Quote
sladd Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Äsch, aldrig får man ha något krig nuförtiden Fred på jorden. Vi är överens. Moderna hem med kala, svala, ödsliga ytor (snyggt men opraktiskt) och fladderekon måste fixas med annat än kablar. mvh . Quote
Shamrock Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Intressant. I mitt tidigare inlägg lät jag overture ta del av mina erfarenheter då det gäller kablar som körs tillsammans med Thor mk2. Eftersom overtures rubrik var "Kablar till Thor mk2" så nappade jag på den. Jag är absolut ingen "ljuddoktor" eller någon expert på hur man skall komma till rätta med eventuella akustiska problem i ett rum. Hemma hos mig låter det i mina öron bra och jag har, såvitt jag kan avgöra, inga fladderekon eller andra störande ekon som påverkar ljudbilden negativt. Finns det förresten fler varianter av ekon som man bör känna till i HiFi världen? Jag har väl uppenbarligen tillräckligt med mattor och möbler för att eliminera dessa ekon. Min beskrivning av kalt kanske gav en bild av en gymnastiksal eller annan stor och tom lokal. Så är det inte. I alla fall tycker jag det är kul att få ta del av era synpunkter och hela tiden få lära nåt nytt. Thor mk2+Transparent = mycket bra! (hemma hos mig) Ha det! //Shamrock Quote
Otto Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 "Finns det förresten fler varianter av ekon som man bör känna till i HiFi världen?" Njae, här i norra Europa är just "FLADDEREKON" vanligast och uppträder oftast två och två, men brukar vara ganska lätta att få bukt med, tror att anticimex har någon försäkring mot just "FLADDEREKON". Quote
Shamrock Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 "Finns det förresten fler varianter av ekon som man bör känna till i HiFi världen?" Njae, här i norra Europa är just "FLADDEREKON" vanligast och uppträder oftast två och två, men brukar vara ganska lätta att få bukt med, tror att anticimex har någon försäkring mot just "FLADDEREKON". Allright, jag förstår. Två och två och norra Europa, hmm... just det, så är det ju! Du måste mena "audiocimex" eller hur? //Shamrock Quote
Otto Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Allright, jag förstår. Två och två och norra Europa, hmm... just det, så är det ju! Du måste mena "audiocimex" eller hur? //Shamrock Quote
Timbre™ Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Du måste mena "audiocimex" eller hur? Nu hängde jag plötsligt med... Quote
overture Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 Mmmm, men det värsta med de där rackarna är att ju renare och mer städat man har det hemma desto mer hemtama blir de... Nåja, när det gäller kablar så har jag alltså fått förslaget att testa Transparent. Det skulle vara intressant men jag kollade nyss på hificonsults hemsida och jag får tyvärr meddela att det där är alldeles för höga priser för mig. Instegsmodellen går ju på 5k! Finns det några andra kabelmärken som är kända för att passa ihop med Bladeliuselektronik? Quote
Guest asimov66 Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 det finns ju deras lösmeterkabel (transparent) HP 14-2, kostar ca 80 kronor metern...den har jag iallafall hemma fungerar fint. Quote
sladd Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Mmmm, men det värsta med de där rackarna är att ju renare och mer städat man har det hemma desto mer hemtama blir de... Nåja, när det gäller kablar så har jag alltså fått förslaget att testa Transparent. Det skulle vara intressant men jag kollade nyss på hificonsults hemsida och jag får tyvärr meddela att det där är alldeles för höga priser för mig. Instegsmodellen går ju på 5k! Finns det några andra kabelmärken som är kända för att passa ihop med Bladeliuselektronik? Hej! Om det är högtalarkablar du söker så börjar de på 3 100:- paret. Hör av dig så skall jag hjälpa dig. mvh . Quote
Recommended Posts