Timbre™ Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 "Sidan kan inte visas Sidan du söker efter är inte tillgänglig för tillfället. Det kan bero på tekniska problem med webbsidan eller så behöver du justera inställningarna för webbläsaren." Ett meddelande som har dykt upp alltför ofta på sistone... Oerhört irriterande när man sitter med ett färdigskrivet inlägg och precis har klickat på Post New Topic men det är tyvärr inte så mycket vi kan göra och känslan av maktlöshet infinner sig varje gång det inträffar. Vi sköter våra fakturor och kan bara hoppas att det blir bättre framöver. I samband med uppgraderingen testade Mikael en genialisk funktion :cool: som hanterar våra bilder. Beroende på bildskärmsstorlek går den in och komprimerar megabilder så att vi alltid hamnar på lagom bredd. Vill man se bilden i sitt fulla format är det ju bara att klicka på listen upptill. testbild... Quote
mikael2 Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag postar inte lika ofta men jag får väldigt sällan "sidan kan inte visas"-felet. Jag är inte så bra på inställningar i webläsare och internetleveranser etc men kan en lång tids inaktivitet orsaka detta? Kan det vara att internetleverantören "kastar ut" din ip-adress pga inaktivitet och att den tilldelar en ny ip vid förnyad aktivitet som gör att felet kan uppstå? Vet inte riktigt hur det fungerar. Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Jag kan absolut noll och var det bara hos mig som sidan låg nere i går kväll... Quote
Matrixen Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag postar inte så ofta, men kollar läget med jämna mellanrum. Datorn står på hela tiden och håller Ipt under denna period. Jag upplevde problemet ett flertal gånger igår. Quote
Matrixen Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag kan absolut noll och var det bara hos mig som sidan låg nere i går kväll... Nej den var borta helt för mig också på kvällen. Kommer inte ihåg hur länge, men det var tillräckligt för att ge upp. Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Nej den var borta helt för mig också på kvällen. Kommer inte ihåg hur länge, men det var tillräckligt för att ge upp. Skönt att höra och det var tillräckligt länge för att jag skulle börja rota efter kvittot... Quote
eliot Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag kan absolut noll och var det bara hos mig som sidan låg nere i går kväll... Nej, sidan var nere även för mig och det varade i storleksordningen någon timme.... //Eliot Quote
Harryup Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Postar inte så ofta här men har aldrig sett problemet. Om ni vill spåra något samband så kan det vara bra att folk anger typ MacOSX 10.4.8, Firefox 1.5.0.9, fast ip Bostream, Quote
Engelholm Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Händer ibland men för mig är det inte tillräckligt frekvent för att upplevas som irriterande. Skulle långa inlägg man skrivit gå bort pga "tillfälligt nere" skulle säkert irritationen öka. Nya bildfunktionen är super! En perfekt lösning där varje individuell användares förutsättnings sätter bildstorleken istället för en allmän regel för alla oavsett 14 eller 21 tums, 800 eller 2100 pixlars skärm! Super! Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Nya bildfunktionen är super! En perfekt lösning där varje individuell användares förutsättnings sätter bildstorleken istället för en allmän regel för alla oavsett 14 eller 21 tums, 800 eller 2100 pixlars skärm! Super! Dessutom slipper vi tjatet... Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Visst möts man rätt som det är av den tråkiga informationen...men oftast brukar bakgrundsfunktioner på servern funka...en inte alltid...jaja...vi får hoppas på bättring...hade det varit en komersiell site hade man krävt ersättning...vad står det i ditt avtal Timbre...om inte annat kan det ju vara skönt att slippa en faktura...! Bildfunktionen är inte fel om verktyget skalar bra...alltså kvalitetsmässigt...vilket sällan är fallet. \\Anders Quote
Engelholm Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Bildfunktionen är inte fel om verktyget skalar bra...alltså kvalitetsmässigt...vilket sällan är fallet. \\Anders Är man väldigt kvalitetsmedveten får man antingen skaffa sig en högkvalitativ skärm eller ladda ner den "fulla bilden" och göra om den själv! Tycker jag. Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Håller med dig iofs Engelholm, men det är inte många skärmar som klarar 2048upplösning... \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Håller med dig iofs Engelholm, men det är inte många skärmar som klarar 2048upplösning... \\K-man Så sant så sant... Faktiskt kan man dra en parallell till inspelad musik! Dom med dåliga anläggningar, bergssprängare och microstereos - DOM sätter ribban för mastringen/mixningen. Dom med kompetenta anläggningar sitter där å suckar över den dåliga inspelningen (/lilla bilden)... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Bildfunktionen är inte fel om verktyget skalar bra...alltså kvalitetsmässigt...vilket sällan är fallet. \\Anders Håller man sig till 740-750 pixlars bredd blir det ju en väldigt försiktig komprimering och under 700 händer ingenting. Det känns som att systemet fungerar bra och skulle man någon gång vilja slå till med en megabild så öppnar ju detta upp möjligheter. Quote
Guest Zalve Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Ett gäng time out'er har jag haft den senaste tiden, speciellt Em & kvällstid. Idag ahr det dock rullat på fint. Quote
plundin™ Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Under blackouten i går blev jag riktigt förtvivlad, had just krivit ett långt svar på en av musiktrådarna utan att kopiera, och när jag klickade "add reply" så var euphonia borta, lite ilsk blir man allt... ...jag trodde helt klart att det var en serverkrasch (överbelastning), eftersom allt annat funkade som det skall. Det där med utelåsning av IP nummer låter lite otroligt, om inte euphonias trafikmängd övertraseras katastrofalt (typ 1000%), såborde detta inte vara ett problem. Timbre; vad har euphonia för trafikavtal? (ie. hur stor daglig trafik betalas det för? - Dom flesta webbhotell jag kollat på ha "fri trafik"), vad man kan se från antalet samtidiga användare på första sidan översiger ju detta sällan 100 st. och det mest grundläggande serveravtal borde täcka så pass med trafik... Har ni kollat med IPS, så att det inte är en bugg i forummjukvaran?? /ptr Quote
Guest Peo Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Har haft samma problem själv, senast igår kväll som sagt. plundin och andra: om felet inträffar när ni precis har skickat iväg en post - använd Back-knappen i webbläsaren så kommer ni tillbaka till edit-skärmen. Väl där, markera allt ni skrivit och kopiera till Notepad, ett mail eller nånting liknande, så har ni iaf en kopia tills dess att forumet är tillbaka. Quote
mikael2 Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Under blackouten i går blev jag riktigt förtvivlad, had just krivit ett långt svar på en av musiktrådarna utan att kopiera, och när jag klickade "add reply" så var euphonia borta, lite ilsk blir man allt... ...jag trodde helt klart att det var en serverkrasch (överbelastning), eftersom allt annat funkade som det skall. Det där med utelåsning av IP nummer låter lite otroligt, om inte euphonias trafikmängd övertraseras katastrofalt (typ 1000%), såborde detta inte vara ett problem. Timbre; vad har euphonia för trafikavtal? (ie. hur stor daglig trafik betalas det för? - Dom flesta webbhotell jag kollat på ha "fri trafik"), vad man kan se från antalet samtidiga användare på första sidan översiger ju detta sällan 100 st. och det mest grundläggande serveravtal borde täcka så pass med trafik... Har ni kollat med IPS, så att det inte är en bugg i forummjukvaran?? /ptr Nja med ip-adressen hade jag bara en teori om vad som händer om du loggar in med ett ip och påbörjar en post. Om din leverantör Telia eller liknande förnyar ditt ip under din inaktivitet så kanske det blir knas när du försöker posta under ny ip-adress? Kan inte detta så jag ska väl inte uttala mig. Euphonia har fri trafik, vi har ingen dedikerad server så det kan vara vilken hotellgäst som helst som ställer till problem på servern. Euphonias trafik är nog måttlig i sammanhanget. Att gå på en dedikerad server eller kräva 100% tillgänglighet lär väl kosta en del? Quote
mikael2 Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Sen kanske man som administratör ska läsa driftinformationen ibland... Scheduled downtime * Web servers will be updated Wednesday, February 14th. The update might cause up to 20 minutes of downtime between 16:00-22:00. Quote
Engelholm Audio Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Sen kanske man som administratör ska läsa driftinformationen ibland... Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Den texten hint:ar ju faktiskt om att de identifierat vissa bekymmer tidigare som skall elemineras genom uppdateringar... ...lite finns det alltid mellan raderna... \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Sen kanske man som administratör ska läsa driftinformationen ibland... Det gör inget Mikael - nu väntar vi bara på nästa mjukvaruuppgradering... Quote
eliot Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 I samband med uppgraderingen testade Mikael en genialisk funktion :cool: som hanterar våra bilder. Beroende på bildskärmsstorlek går den in och komprimerar megabilder så att vi alltid hamnar på lagom bredd. Vill man se bilden i sitt fulla format är det ju bara att klicka på listen upptill. Detta är rena katastrofen och bör omgående tas bort :( Jag har som bekannt skapat mina bilder i bredden 750 vilket gjorde att de fint passade ihop med texten när jag tittade på min iBook-skärm (1024x768). Nu ser det ut så här: där bilden nu är suddig då den komprimerats till 95% fastän det inte behövs då texten över och under tar klart mer bredd än bilden i anspråk Antingen fixas det till så att 750 pixlar breda bilder visas utan komprimering eller så tar man bort denna "nymodighet" Mvh, Eliot PS: Bilden är en skärmdump som jag minskat till 50%... Quote
mikael2 Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag testar att höja värdet nån procent till. Säg till om det blir bra på din iBook. Quote
Timbre™ Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 (edited) Antingen fixas det till så att 750 pixlar breda bilder visas utan komprimering eller så tar man bort denna "nymodighet" Skulle du kunna skruva upp den en aning Mikael... Ser att du redan är igång... :cool: Edited February 15, 2007 by Timbre Quote
eliot Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag testar att höja värdet nån procent till. Säg till om det blir bra på din iBook. - Det är egentligen inte min iBook som sådan som är intressant utan att 750 pixlar breda bilder kan visas på en XGA-skärm (1024x768) utan att bilderna komprimeras ofördelaktigt. Det är väl för just denna storlek på skärmen som den maximala bildbredden valdes till just 750 pixlar en gång i tiden //Eliot Quote
Recommended Posts