Ekman Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Är det någon som har koll på en cd med bra ljud/framförande av Schuberts version av Goethes Der erlenkönig?? Quote
eliot Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Erlenkönig är fantastisk - Jag har bara en utgåva och det är med Dietrich Fischer-Dieskau/Gerald Moore på DGG Den finns som The Originals - se länk Mvh, Eliot Quote
Ekman Posted February 12, 2007 Author Posted February 12, 2007 visst är den Jag fick gåshud via mp3 och högtalarna på min laptop så det kan ju bara bli bättre. Tack för länken, den ska inhandlas direkt. Quote
eliot Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Peo är mycket förtjust i DG Originals så jag tror att det borgar för att överföringskvalitén är bra plundin har järnkoll igen! Kul att se att en DG Originals dök upp igen.. Jag tror jag skall köpa hela serien snart - varje skiva jag köper därifrån är grym! //Eliot Quote
Guest Peo Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Japp, det är grymma remasters! Just den här har jag inte stött på ännu, men det kommer.. Så många skivor, så lite tid.. Quote
plundin™ Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Helt rätt, DFD är enastående i detta slags repertoir" Den enda som historiskt kunde slå honom på Schubertfingrarna är hans landsman Fritz Wunderlich. Också han inspelad av DG och utgiven i originalsserien. Tyvärr kan jag inte hitta att han spelat in der erlkönig.. Av moderna röster kan jag dessutom rekomendera en annan DG artist, baritonen Thomas Quasthoff, han är på väg att bli vår tids DFD eller FW... Quasthoffs erlkönig är strålande!! Förövrigt så regerar "Originalsserien"!!! /ptr Om du söker på dessa namn på DGs sajt så finns det provlyssningsexempel där.. Quote
eliot Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Fritz Wunderlich har lite av kultstatus i Tyskland och Clearaudio har nyligen gett ut några skivor på vinyl som t.ex. Klicka på bild //Eliot Quote
plundin™ Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Fritz Wunderlich har lite av kultstatus i Tyskland och Clearaudio har nyligen gett ut några skivor på vinyl som t.ex. Det blir gärna så när man dör ung och tragiskt, om jag minns rätt, så föll han ner för en trappa och bröt nacken... Hur som helst finns det ingen, inte ens DFD som sjunger "Die Schöne Müllerin" med en sån fräschör som Fritz... Fast det vete tusan om jag någonsin skulle betala 540 spänn plus frakt för att höra honom sjunga Schubert på LP... /ptr Quote
eliot Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Hur som helst finns det ingen, inte ens DFD som sjunger "Die Schöne Müllerin" med en sån fräschör som Fritz... Fast det vete tusan om jag någonsin skulle betala 540 spänn plus frakt för att höra honom sjunga Schubert på LP... /ptr Då föreslår jag //Eliot Quote
plundin™ Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Just det! Har både den och en sjuttitralspressning på vinyl... /ptr Quote
Orfeus Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Jag tycker också mycket om Fischer-Dieskaus inspelning. Sen så kan jag rekomendera, som Plundin var inne på - Thomas Quasthoff. Han och Anne-Sofie von Otter har gjort en skiva med Schubertsånger som är orkesterade. Helt klart hörvärd! Quote
Ekman Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 Idag dök den upp, väldigt bra musik och inspelningen var det inte direkt några fel på heller tyvärr reder min anläggning inte riktigt ut hans röst på ett bra sätt just nu, men men misstänker att det löser sig med snart kommande uppgradering. Quote
Recommended Posts