Guest Peo Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Sitter här och återupptäcker lite gamla godingar i samband med att jag testar lite olika kablar till lurarna. Jag kom på att jag inte har lyssnat speciellt mycket på elektronisk musik på sistone, sen mina uppgraderingar började ta form.. Vilket misstag! Lyssnar just nu på en klassiker: Art of Trance - Voice of Earth (Platipus Records plat cd 60, © 1999) Vilken härlig platta! För er som inte känner till AoT spelar de en lätt hypnotisk trance; ambient ibland, progressiv ibland. Det är mjukt och monotont, och väldigt lätt att ryckas med i gunget.. Den är lite ojämn som så många skivor är, men det finns ett par höjdare som gör det hela värt besväret tycker jag. Lyssna speciellt till låten The Hummer som i mina öron är en av de skönaste trancelåtarna någonsin. Så lugn, så hypnotisk, ahh.. Det finns ett par riktigt sköna låtar till, bl.a. Requiem, Easter Island (en orgie för gamla datamusikfreaks som mig själv.. Hint: "Soundtracker") och titellåten Voice of Earth (med denna kan man verkligen komma i trans; hög volym en mörk natt, hehe..) Det låter för det mesta riktigt bra också; aningen vasst ibland kanske? Men nja, synd att klaga. Härlig bas, fint flyt rakt igenom. Som med nästan all elektronisk musik låter det underbart i hörlurar. Trance är en jättesvår genre tycker jag, för det finns så oerhört mycket skräp.. Men ibland dyker det upp något som svänger riktigt bra, och då blir man sådär alldeles glad och gosig. Om någon är intresserad kan jag tipsa om godbitar ibland? Enjoy! :cool: Quote
eliot Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 ...och här finns en som inte ens vet vad trance är - men det finns väl inte på vinyl från 60-talet Quote
Guest Peo Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Nä, tyvärr inte Eliot.. Däremot finns det massor med trance på vinyl, dock är de från 90-talet fram till nu. Trance är.. Mja.. Elektronisk (dans)musik som upplevs som hypnotisk när den fungerar som bäst? Ursprunget är från dansgolven, där man via monotona rytmer kan försätta sig själv i trans genom att släppa loss till musiken. Det har ju människan gjort i alla tider, den här musiken är bara vår moderna tids variant av samma fenomen. Jag får spela lite för dig nångång! Quote
Guest mikael Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Sjysst! Det här skall jag kolla upp . Som du skriver finns det mycket skräp där ute så för min del får du gärna komma med fler tips . /Mikael Quote
K-man Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 FÅr man kolla upp...det är inte alltid så lätt att hitta bra kvalitatativa grupper i denna genre....rent musikuppbyggnadsmässigt alltså... \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 FÅr man kolla upp...det är inte alltid så lätt att hitta bra kvalitatativa grupper i denna genre....rent musikuppbyggnadsmässigt alltså... \\K-man Den där våldsamma som du och earwin SE brukar spela när det skall lyssnas , räknas den dit... Quote
K-man Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Den där våldsamma som du och earwin SE brukar spela när det skall lyssnas , räknas den dit... Nja, det vill jag nog inte säga, men lite åt det hållet, fast mer dansbeats....förresten...i dina öron låter det nog lika illa bägge två! \\K-man Quote
Guest Peo Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Alright, då blir det mer trance framöver! :cool: K-man, syftas det till de infekterade svamparna? Finns i mina öron mycket bättre prylar, jag får börja gräva i högarna här.. :clown: Mikael, ja, 999 skivor av 1000 är hemska, typ.. Ett generellt tips är att undvika nästan alla samlingsskivor, speciellt de från Tyskland, och kika på vissa labels istället. Några bolag som klämde ur sig riktigt sköna saker på 90-talet (då jag var lite aktiv i genren) var t.ex. Platipus, Spirit Zone, Trust in Trance Records, TIP Records, Phonokol och ett par till. Det finns säkert fler idag, jag är inte helt uppdaterad. Sen finns ju massor med bra 12" som ofta är anonyma whitelabels, men den världen har jag inte gett mig in i.. Quote
K-man Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Alright, då blir det mer trance framöver! :cool: K-man, syftas det till de infekterade svamparna? Finns i mina öron mycket bättre prylar, jag får börja gräva i högarna här.. :clown: Ja...Peo...mer trancetips tack! Det Timbre syftar på är nog Kraftwerks senare liveskiva samt Karl Bartos Communication...samt att det några gånger slunkit in Front Line Assembly... \\K-man Quote
Guest Peo Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Ahh, goa grejer! FLA har varit husgudar här sen 80-talet.. Quote
K-man Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Ahh, goa grejer! FLA har varit husgudar här sen 80-talet.. ...fast Timbre är inte lika övertygad... \\K-man Quote
Guest Peo Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Hehe.. Näe, vi har alla olika smak, det är ju det som är tjusningen med musik. Tips: sätt på Threshold från Caustic Grip, skruva upp volymen och fly away... :cool: Pre-trance? Quote
Martin Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Det här var en ytterst oväntad tråd får man väl säga.. Trance och den mesta electronican har varit mina favoritgenrés sedan det började komma igång på riktigt i början på 90-talet och det är dit man alltid återvänder efter små turen till andra genrés. Att det finns mycket material är en underdrift.. och det mycket finns faktiskt bara på vinyl om man har den böjelsen Här är en liten lista över generell electronica http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electronic_music_genres Lite Trance fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Trance_music Trancebiten som är listad där är ett litet litet litet smakprov av alla subgenres som finns. Lite smakprov finns här http://www.di.fm/edmguide/# Får komma med lite tips sen edit: Så att ingen behöver påpeka det så vet jag att det går mycket längre bak än början av 90 talet... kolla in tex Chicago House, men det var ju på 90-talet det exploderade! Quote
Guest Peo Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Ahh, vad kul, då kan du hjälpa till och tipsa om trevliga skivor! Quote
Martin Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Ja vi ska se vad man kan hitta i gömmorna, jag vet att jag har ett gäng vinylskivor på vinden hos morsan och farsan... tyvärr så ser dom nog inte så roliga ut numera för det är typ 50 grader varmt där på sommaren och många minus på vintern Kan tipsa om en trevlig affär med mycket vinyl: http://www.psyshop.com/shop/Vinyls/ Om man bara hade en spelare... :diss: Nån gång kanske man får råd. Min Vinylsamling idag förutom dom trasiga på vinden består av 2 plattor med Infected Mushroon... Det får bli invigningsskivorna dagen jag skaffar en spelare. Quote
Martin Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Ja vi ska se vad man kan hitta i gömmorna, jag vet att jag har ett gäng vinylskivor på vinden hos morsan och farsan... tyvärr så ser dom nog inte så roliga ut numera för det är typ 50 grader varmt där på sommaren och många minus på vintern Kan tipsa om en trevlig affär med mycket vinyl: http://www.psyshop.com/shop/Vinyls/ Om man bara hade en spelare... :diss: Nån gång kanske man får råd. Kom precis på att den här ligger på vinden, hoppas den går att rädda En riktig klassiker jag varmt kan rekommendera. Quote
Guest mikael Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Mikael, ja, 999 skivor av 1000 är hemska, typ.. Ett generellt tips är att undvika nästan alla samlingsskivor, speciellt de från Tyskland, och kika på vissa labels istället. Några bolag som klämde ur sig riktigt sköna saker på 90-talet (då jag var lite aktiv i genren) var t.ex. Platipus, Spirit Zone, Trust in Trance Records, TIP Records, Phonokol och ett par till. Det finns säkert fler idag, jag är inte helt uppdaterad. Sen finns ju massor med bra 12" som ofta är anonyma whitelabels, men den världen har jag inte gett mig in i.. Det skriver jag under på med en gång . Jag brukar hålla till på www.juno.co.uk, de har ett väldigt stort utbud och där kan man dessutom provlyssna tolvorna till viss del så att man inte köpter grisen i säcken . Jag ska rota igenom samligen där hemma och se om jag kan komma med något tips. /mikael Quote
K-man Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Lite smakprov finns här http://www.di.fm/edmguide/# Den länken var kalas! Där finns ju "radiokanaler" för flera olika goa musiktyper...den har gått hela dagen på jobbet idag...den kommer gå många dagar...!!! Härlig Trance att ha i bakgrunden!!!! Och är det någon man fastnar extra för så står det ju vem/vilken/vad det är de spelar just för tillfället och senast spelade... Stort tack för det tipset!!! \\K-man Quote
Guest mikael Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Ett givet köp är väl, Delerium feat. Sarah McLachlan, låt Silence i versionen, DJ Tiesto's In Search Of Sunrise remix ja jag vet är dåligt skrivit men kommer inte på något bättre sätt. /Mikael Quote
Recommended Posts