Jump to content

Recommended Posts

Guest pick-me-up
Posted

Jag är intresserad av att få veta vad ni har för åsikter om Johan Julius Christian Sibelius och hans musik.

Han verkar vara ganska populär hos de allra flesta människor som älskar klassisk musik.

Ska kanske berätta att jag är också en finländare från början … fast numera är jag ohemlig dubbelagent (ursäkta, medborgare …). Alltså innehar både finskt och svenskt medborgarskap, men äger inget pass! *ler*

Det är egentligen ganska ynkligt att jag kan nästan ingenting om hans musik … Inte just mer än att han har skrivit Finlandia och Karelia etc. … Oerhört tråkigt, men tyvärr sant.

Skulle vilja ytterst gärna få veta vilka verk ni rekommenderar att skaffa och vilka inspelningar. Ljudkvalitet ska inte prioriteras nämnvärt, utan det konstnärliga får vara mycket viktigare. Och allra helst inspelningar som går fortfarande hitta.

För min egen personlig del föredrar jag också vetskapen om svårighetsgraden i hans musik. Alltså vilka verk är lättare att ta sig till när man inte är någon kännare av klassisk musik?

Synd bara att han slutade att komponera så tidigt. Har aldrig förstått riktigt orsaken. Någon som vet mer om det?

I hopp om en långvarig och idérik tråd.

/Jukka

Guest pick-me-up
Posted
Jag är ingen stor fan av Sibelius förutom hans violinkoncert som jag är mycket förtjust i :mm:

Okej eliot!

Då vet jag åtminstone ett verk som är värd att leta efter. Har du något förslag om inspelning som skulle vara hyfsad bra?

Det behöver inte nödvändigtvis vara det allra bästa som finns, utan något som du kan rekommendera.

Helst på cd och som är relativt lätt att hitta.

Posted

Smaken är som baken, men jag gör en lista på vad jag gillar:

Lemminkäinen-sviten som bl.a. innehåller Tounelas svan.

Kullervo

Symfoni 1, 2, 7

Karelia-sviten

Kortare musikstycken:

Pohjolas dotter

En Saga

Oceaniderna

Teatermusik:

Pelleas & Melisande

Vad jag kommer på i all hast, men jag har en gnagande känsla av att jag missat något väsentligt.

Mina skivor är från BIS

När du ändå är i farten så kolla in Kurt Atterbergs symfonier också.

Dom gillar jag skarpt och det gjorde Sibelius också. Börja med 2 och 5.

Väldigt attraktiv och välskriven musik.

Posted

Jodå, Sibelius gillar jag. Nordiskt så det förslår.

Har följande: Kullervo med Los Angelesfilharmonikerna och med Salonen som dirigent. ( Sony )

Symfonierna med Göteborgsymfonikerna och med Neeme Järvi som dirigent. ( BIS )

Violinconcerten med Leonidas Kavakos som solist och Lahtis symfoniorkester med Osmo Vänskä som dirigent. ( BIS )

FINLANDIA förstås = bl a suverän filmmusik i filmatiseringen av Linnas Okänd soldat! ( BIS ) Finns med på skivan med symfoni nr 1.

Guest pick-me-up
Posted

Det finns en box av Jean Sibelius på cdon.com för ett mycket rimligt pris, The Essential Sibelius, BIS-CD-1697-1700. (En box med 15 cd).

Det är möjligt att alla stycken inte håller högsta möjliga standard, men det finns inget som kommer ens i närheten i prisvärde, som jag kan se det.

Man får med då många verk som kanske inte ens existerar på annat håll.

Frågan är bara om det är för maffig paket av hans musik och mest för komplettister och inte för oss vanliga lyssnare?

Finns det någon som känner till den här boxen och har åsikter om innehållet, framförandet etc.?

Posted

Sibelius är en favorit!

Rekommendrar Symfonierna 1 och 5 med Atlanta SO, dirigent Yoel Levi. Den är på TELARC och som de flesta TELARC skivor inspelade med mycket hög dynamik. Kan man dra på lite så är det en häftig upplevelse :)

Posted

Hans konstnärliga ådra dog nog när han blev "nationaltonsättare" med evig lön från staten. Efter det vet jag knappt att han skrev någonting av värde.

Om det beror på den press att få fram material eller något annat vet jag faktiskt inte. Men han tog i alla fall slut i unga år, när man upphöjde honom till något han uppenbarligen inte vilje upphöjas till.

Posted
Hans konstnärliga ådra dog nog när han blev "nationaltonsättare" med evig lön från staten. Efter det vet jag knappt att han skrev någonting av värde.

Om det beror på den press att få fram material eller något annat vet jag faktiskt inte. Men han tog i alla fall slut i unga år, när man upphöjde honom till något han uppenbarligen inte vilje upphöjas till.

Som ex. finländare :cool: kan jag i alla fall bidra med följande länk:

http://www.sibelius.fi/svenska/

Posted

Sibelius musik ligger högt på min tio i topp lista!

Här är några förslag på vad man kan kika efter om man vill förkovra sig i Jannes musik :

SYMFONIER

Om man vill ha alla sju så har jag några givna förslag.

Anthony Collins / London Symphony Orchestra (Beulah 14PD8) -- -- Monoinspelningar från 1952 till 1955, vid sidan om Robert Kajanus och Tor Mann, förmodligen den bästa uttolkaren av Sibelius symfonier under tonsättarens livstid. Min favorit cykel, men det är ju inte alla som tål monoljudet...

Colin Davis / Boston Symphony Orchestra (Philips DUO 446157-2 & 446160-2) -- -- Jag tycker bättre om Davis 70-talsinspelningar på Philips än hans senare med London SO på RCA. På dessa fyra DUO CD (Midprice) får man också en habil insplening av Violinkonserten med Salvatore Accardo som solist. JAg har bara hört en volym av Davis senaste cykel med London Symphony Orchesta (LSO Live), men det är en mycket lovande bekantskap.

På BIS hittar man två fina cykler :

Neeme Järvi / Göteborgs Symfoniker (BIS-CD-622/24) -- -- Järvis tolkningar är fruktiga, man känner att det estniska kynnet ligger mycket nära det finska. Hans senare DG inspelning är bara intressant för dom som "måste" ha Sibelius Symfonier med surroundljud, musikaliskt tillför den inget, snarare tvärt om, Michael Bergeks stereoljud från 80-talet föder verkligen denna musik.

Osmo Vänske / Lahti Symfoniorkester (BIS-CD-1286/88) -- -- Vänskä spelar mer på det enkla folkmusikaliska i Sibelius, hans tolkningar aär genommusikaliska men inte alltid genomtänkta, mer hjärta än hjärna.. Ljudet är av typisk tysk tonmeisterkvalitet, platt, men detaljrikt..

Om man bara vill prova på en eller två Sibelius symfonier tycker jag att man skall lyssna på den andra eller den femte, dessa två är kanske Sibelius mest tillgängliga (inte för att Sibelius musik i almänhet är otillänglig..). För detta är Naxos utgåvor med Islands Symfoniorkester och Petteri Sakari ett bra budgetalternativ..

VIOLINKONSERTEN

Tveklöst; David Oistrakh... Men sen skall man bestämma sig för vilken av hans inspelningar som är den bästa....

Ormandy / Philadelphia Orchestra (SONY SB3K 52516) har i alla fall bäst ljudkvalitet.

Foughstedt / Finska RSO (Ondine ODE 809) är mycket eldig, men ljudet...

Ehrling / Stockholms Festivalorkester (Testament SBT 1032) är märkt av en mycket ojämn orkester..

Två bra moderna alternativ är :

Kyung Wha Chung / London Symphony Orchestra / Andre Previn (DECCA Originals 475773-4) -- -- Här får man en strålande inspelning av Tjajkovskijs violinkonsert på köpet..

Leonidas Kavakos / Lahti SO / Vänske (BIS CD500) -- -- Då får man orginalversionen av violinkonserten på köpet, givetvis ett givet val för Sibeliusnöten...

KAMMARMUSIK

Stråkkvartetter : Sibeliusakademins kvartett & Nya Helsingforskvartetten (Finlandia/WARNER 0927408722)

Pianomusik :

(Sibelius pianomusik var ganska ojämn så om man väljer det ena eller andra kan var egalt)

Erik T Tawaststjerna JR (BIS, sex volymer) + Folke Gräsbäck (BIS, fyra Volymer)

Håvard Gimse (Naxos fem volymer)

(Jag har alla Gimses Naxosinspelningar och någon enstaka av Bisvolymerna och är ganska nöjd med det..)

Vill man dyka djupare i Sibelius kammarmusik (det finns massor), sånger och andra vokala verk så har BIS föresatt sig att spela in varje not Sibelius satte på pränt, vare sig det var på allvar eller skiss. Även Ondine, Finlandia och Naxos har massor av hans kammarmusik att fördjupa sig i...

Det enda jag kan beklaga, förutom att han tappade gnistan och inte komponerade sista tredjedelen av sitt liv, är att han inte skrev fler konserter...

/ptr

Posted

När det gäller Sibelius Violinkonsert så finns det en tolkning som tydligen skall vara något alldeles extra och det är Camilla Wicks/Sixten Ehrling på Capitol Records (18 February 1952). :mm:

Jag har tyvärr aldrig hört den men plundin som verkar ha hört det mesta kan nog kommentera ;)

När det gäller Heifetz så är faktiskt hans Sibelius Violinkonsert mycket fin och det har nog med att göra att dirigenten är Walter Hendl.

JVC-223.jpg

Ofta är dirigenten Fritz Reiner när det gäller Heifetz och då blir det ofta lite clash av två ego'n och tolkningen blir lidande medan i fallet med Walter Hendl så fungerar samarbetet utmärkt :cool:

//Eliot

Posted

Jag har inte hört Wicks inspelning med radioorkestern på minst 20 år, hade den på band från en radioutsändning...

Tyvärr är det ett av mina band som förstördes(avmagnetiserades) i samband med en flytt.. Suck... :(

Heifetz, har jag som jag antytt tidigare, en rejäl tvehågsamhet till. Å ena sidan inser jag hans sorhet, å andra sidan så har jag svårt för en del av dom friheter han tar sig med musiken...

Hans Sibeliuskonsertinspelning har inte satt några djupare spår hos mej så det är kanske dags för en återbekantskapslyssning... ;)

Symfonierna med Buornemouth SO och Paavo Berglund är inte heller skit.

Du påminner om gamla slitna LP, trodde inte att den fanns tillgänglig på CD för tillfället, men en snabbkoll på EMI's sjat visar att jag hade fel..

Tyvärr, har jag inga helt jätteglada minnen av Bournemouthorkestern, och tycker kanske att hans 90-talsinspelningr med Chamber orchestra of Europe på Finlandia är bättre... Men som alltid, sånnt är en smaksak...

För den som vill fördjupa sig så finns både Sixten Ehrlings (3984-22713-2) kompletta och Robert Kajanus (4509-95882-2) okompletta cykler utgivna av Finlandia(Warner).. Båda intressanta för den som vill fördjupa sig i Sibelius, Ehrlings var den första som gavs ut i Stereo!

/ptr

Guest pick-me-up
Posted

Tack Ni alla som har skrivit på min enkla tråd.

Vilken fantastisk kunskap Ni har … Nu gäller det bara för mig att börja samla alla fina inspelningar som finns.

Fortsätt gärna att skriva!

/JJ

Posted

Camilla Wicks under ledning av Sixten Ehrling Sibelius konsert för violin och orkester i D-moll opus 47 har jag på en Metronome CLP 510. Den spelar jag nog på söndag efter högmässan. Sixten ser ung ut på fotot så den har några år på nacken.

En annan goding jag hittade när jag letade efter denna skiva var Spanska nätter SCLL-14000 som Eliot pratade sej varm för i DECCA-skolan. Kan vara nyttigt att få drömma sej fram till sommarvärmen med hjälp av denna LP. Den är för övrigt märkt: 850 ESS 202R*5J resp. 203R*4J COL för den som undrar. :mm::mm:

Posted

Jag bjöd på denna skivan på ebay (från en handlare i Uppsala)

84_1_b.jpg

- men en asiat "snodde" den i sista sekunden :black:

En annan goding jag hittade när jag letade efter denna skiva var Spanska nätter SCLL-14000 som Eliot pratade sej varm för i DECCA-skolan. Kan vara nyttigt att få drömma sej fram till sommarvärmen med hjälp av denna LP. Den är för övrigt märkt: 850 ESS 202R*5J resp. 203R*4J COL för den som undrar. :mm::mm:

Jag förstår mig inte på din information - min har ingraverat ESS-202-6W resp ESS-203-3E. Bokstaven R brukar betyda att den är remastrad....

Posted

När jag var grabb fick man lära sej att akta sej för asiaten (influensa). Ja oftast snor dom fina bitar i sista sekund, och pengar har dom gott om. Men det är ju trevligt att nordisk musik finner sin väg långt bort till asien. Det svenska skivbolaget Proprius är omåttligt populärt i hela den regionen och då gärna svensk kör och kyrkomusik. Titta vem som bjuder på dessa skivor, jo folk från Taiwan, Hong Kong, Kina, Malaysia och Japan.

Posted

Det är möjligt vad vet jag? Färgen är den mörkblå på etiketten som jag känner igen från äldre columbia. Texten silver med samma utseende som ditt ex. Fram och baksida är också lika förutom att nere till höger på framsidan så står det: Foto-color Cortina skrivet uppåt.

Posted

Jag fann en artikel om Camilla Wicks och inspelningen där Kjell Stensson var tekniker och Lars Burman producent:

Sibelius invited Camilla Wicks to his home. 'He heard me play the Concerto on the radio the night before and then he called,' she says. 'It was the kind of meeting that's like an audience. He was very kind but I was still struggling with Norwegian and Swedish and my manager translated for me. It filled me with inspiration. I said I would like to have any comments on my interpretation and he said: "Just play it the same way."' To others the composer remarked that she performed the Concerto 'masterfully' – but then he also endorsed the very different readings of Ignatius, Neveu, Bustabo, Barinova and David Oistrakh. What is important, I think, about the recording which Wicks made on 18 February 1952 (Capitol LP CTL7026, P8175) is that she plays with commitment, intuitive understanding and a consistent viewpoint, in which she is aided by the great Sixten Ehrling, conducting the Stockholm Radio SO. Her approach to the slow movement is vibrant but not too much so. You could say that she takes the middle view between the romantic lyricism of Ignatius and the intensity of Bustabo. A few fractionally out of tune notes can be attributed to the spartan circumstances of the sessions.

Professor Wicks remembers going virtually straight to the cold Royal Academy of Music auditorium when she arrived in Stockholm that winter morning, because her hotel room was not ready. Although tape was being used, techniques were still a little primitive. 'We had only one day for the recording and we couldn't splice. By the end of the day I was very tired and right at the end of the finale I did something wrong, so we had to do it all again. We listened to see if anything was too bad – we didn't have time to do much in those days.' She was grateful to be working with Ehrling. 'He was so brilliant, he had such passion – I was enamoured of his conducting. I met him earlier to talk about it but he was very busy and he was conducting the Opera. We had toured together, him as a pianist, so it was a matter of friends making this recording. He was always so understanding, so innately and intuitively musical. I played many concertos with him and it was always like riding on a cloud. I didn't have to push at all. I remember thinking in the middle of the Brahms Concerto how wonderful it was to be on this cloud...' Wicks also waxed HMV 78rpm discs with Ehrling at the piano. The Sibelius recording, part of a series made by Ehrling for Metronome and engineered by Kjell Stensson with Lars Burman as producer, is impressive, in spite of small pitch variations presumably caused by power supply fluctuations in wintry Stockholm. It is worth seeking out a copy of the original pressing, on which the Concerto takes up the whole disc; it was later coupled with Ehrling's fine performances of The Swan of Tuonela and Lemminkainen's Return and cut on to one LP side (LP P8327), at the cost of losing some of the first disc's tonal body and solid bass.

wicksp8175.jpg

Capitol P8175

Posted

Denna smått legendariska inspelning från Musikaliska Akademiens stora sal i Stockholm, och som det står, under användande av en ny ljudupptagningsteknik som tillförsäkrar skivan full ton och dynamikomfång och en levande och realistisk klang, finns nu på CD.

Biddulph

Camilla Wicks

Jean SIBELIUS (1865-1957)

Violin Concerto in D minor (1903 revised 1905) [31:54] ¹

Fartein VALEN (1887-1952)

Violin Concerto Op.37 (1940) [12:52] ²

Ernest BLOCH (1880-1959)

Nigun – Baal Shem (1923) [6:17] ³

Dimitri KABELEVSKY (1907-1987)

Improvisation Op.21 [4:17] ³

Sergei PROKOFIEV (1891-1953)

March from The Love of Three Oranges [1:28] ³