Jump to content

Akut hjälp sökes!!

LillenKillen
 Share

Recommended Posts

Hjälp, både idag och igår när jag tar på min anläggning så får jag en rejäl stöt!

har gjort en DIY kabel mellan datorn och anläggningen, men den har funkat i 2 veckor utan problem!

vad kan detta bero på! Datorn var ej inkopplad då detta hände? Antar att någon fas är på jorden?

MVH

marcus

Ja, det är ju ganska välkänt att man skall vara försiktig då man kopplar ihop dator och Hifianläggning, bl a beroende på de potentialskillnader som kan förekomma mellan "jord" i de olika systemen. Förutom att antennsystemet (via TV/Radio) kan ha en potential och vanliga "jorden" (i ett jordat eluttag) kan ha en annan, finns ju nätverkskabeln (ofta ADSL via telefonkabeln) som kan ha en tredje potential (och kanske t o m en viss spänning som ligger på)....

Så man brukar tipsa om att stänga av grejerna innan man kopplar ihop.... Dessutom kan ju mantelströmfilter vara bra i antennuttaget, som sagt.. / Ulf

beroende på var du bor.. Hur kallt du har det nu .. så kan det ha betydelse.. Har du kallt så försvinner luftfukten. och statisk elektristitet bildas kanonenkelt... Har du då lite mattor samt kläder som alstrar statisk el så kan detta fenomen uppstå utifrån det...

Sedan så har du redan fått andra ideer ... av andra här.. Så det blir att välja sedan vilket som var just ditt problem.. :D