Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mitt första ämne här på EA var väldigt kontroversiellt...

Sladd gick hårt fram som sig bör (den dag Sladd slutat kavla upp ärmarna blir en tråkig dag).

Jag vill dessutom nu när stormen är över meddela Mr. S att det hela slutade med att jag handlade på Hifi Consult :clown:

Tack för en fin affär!

Dags då för nästa dolkstöt i ryggen. Förhoppningsvis tar det denna gång inte lika illa.

Efter vad jag förstått är BEGAGNATköp från utlandet inte bannlyst på samma sätt ?

Hemsidan/butiken jag vill tipsa om är:

http://www.usedcable.com/

Detta företag har jag vid två tillfällen handlat ifrån och mailat ännu fler.

Vad har jag då för erfarenheter?

Servicekänslan på Usedcable är 5-stjärnig.

Det tar ca tio arbetsdagar att få hem en beställd kabel.

Det finns en beskrivning av skicket på varje kabel och de två kablar jag köpt har haft beskrivningen "Excellent"

vilket betyder (och det är verkligen så) nyskick med originalkatong.

Mailade frågor svaras på oftast inom ett dygn av Mr. Robert Stein.

Man blir alltid vänligt bemött och din frågeställning blir noggrant och

utförligt svarad på.

Övrigt:

Vill man ha tips om vilka fabrikat som kan passa just Din anläggning kan man be om en "Consultation".

Är det nån speciell kabel man söker kan man göra en "Request" som varar i 60 dgr.

Det finns tex 271 begagnade högtalarkablar för närvarande.

///

Posted

Kul med en referens på detta ställe. JAg har hittat sidan men inte handlat där, inte riktigt säkert kort så att säga. Men nu känns det tryggare.

Känns dessutom som en god affär att handla därifrån eftersom amerikanska listpriserna verkar ligga betydligt lägre än våra listpriser vilket även gör att om Usedcables har ett högt andrahandspris så är det motsvarande 1/3 av svenska nypriset.... något som låter rimligt i min värld

Posted

Ganska väldkänd site enligt mig...jag känner åtminstonde två som jag vet har handlat därifrån utan bekymmer...och de har varit mycket nöjda med vad de fått....

\\K-man

Posted

Bara en känsla, men ändå värd att beröra tycker jag.

Som relativt ny i gebitet har jag shoppat runt lite grann och gjort en del ögonshopping på ex Hifimagasinet. När jag tittar på kabelpriserna där (2a hand) så tycker jag de verkar ligga högre än vad exempelvis used cables tar.

Sen kan jag även notera att nypris på många kablar här ligger betydligt högre än nypris på kablar "over there"?. Är inte detta rätt märkligt någonstans eftersom det i dagsläget är en baggis att köpa hem via USA? Borde inte det dra ner nypriserna här? Det känns som kablar är ett område där löjliga marginaler råder....

Tycker om inte annat att andrahandspriserna här borde ligga betydligt längre ner på just kabel.

Posted

Glöm inte att lägga på 30% på alla amerikanska priser också.. (frakt, tull, moms)

Posted

Jag vill slå ett slag för

ringledaren på Clas olsson här eftersom det talas kablar..20 spänn för 10 meter.. Vilket gör rätt billiga biwirekablar minst sagt... :cool:

och spela in dom efter alla konstens regler .. Fuska INTE... Så... sedan efter ett tag kan ju ni börja jämföra med annat..

Och jag är INTE en kabelhatare!!!!!! Tvärt om.. Men prova ni själva så får vi se hur ni anser efter era lirat nån vecka i era system regelbunden spelning...

Tror många får sig en rejäl funderare. och en del lär kanske fortsätta lira teleringledare tror jag..

Själv skall jag be Lenn Art som byggt LA mayro stärkaren göra snygga fett förpackade sådana kablar så dom SER lika dyra ut som dom är ljudmässigt levererande.... :D

Posted

Jag har handlat en del kablar ifrån usa men aldrig ifrån usedcables jag tycker deras priser ligger lite väl högt för att vara ifrån usa, men så blir det väl förmodligen när det kommer till en extra mellanhand.

Posted
Bara en känsla, men ändå värd att beröra tycker jag.

Sen kan jag även notera att nypris på många kablar här ligger betydligt högre än nypris på kablar "over there"?. Är inte detta rätt märkligt någonstans eftersom det i dagsläget är en baggis att köpa hem via USA? Borde inte det dra ner nypriserna här?

Har Du testat att lägga på momsen?

I vissa fall blir det billigare även om man lägger på moms men skillnaden blir mindre...

Dessutom har Du frakten...

I den branch jag arbetar i, sportfiske, blir priserna precis som Du är ute efter, mer lika.

Anledningen sägs just vara den ökade tillgängligheten via internet

och det är tillverkarna som anpassar priset som importören får betala.

Det är ju så det måste vara.

Sportfiskebranchen är långt mycket större än "audiofilbranchen" och därför (pga bla större konkurensutsatthet, utbud mm) tror jag att

det varit lättare/gått snabbare för svenska/europeiska importörer att ställa krav på tillverkarna.

Med "min" branchs utveckling i facit är jag övertygad om att priser i framtiden

generellt inte kommer att skilja nämnvärt var Du än köper dem.

///

Posted
Sportfiskebranchen är långt mycket större än "audiofilbranchen" och därför (pga bla större konkurensutsatthet, utbud mm) tror jag att

det varit lättare/gått snabbare för svenska/europeiska importörer att ställa krav på tillverkarna.

Med "min" branchs utveckling i facit är jag övertygad om att priser i framtiden

generellt inte kommer att skilja nämnvärt var Du än köper dem.

Jag har också väldigt god insyn i denna bransch efter många års arbete på olika nivåer inom sportfiske. Både försäljning av produkter och tjänster.

Sportfiskebranschen är långt större som sagt, internet har påverkat lokala marknaderna mycket både positivt och i viss mån negativt då man kan handla över landsgränserna utan problem.

Liksom inom Hifi så tilverkas det mesta i öst och kvaliten har blivit väldigt bra även på de billigaste produkterna. Skillnaderna mellan Hifi och sportfiske är att inom sportfiske har handlarna varit än så länge bättre på att anpassa sig efter marknaden. Och här kan man handla bra prissatta varor på hemmaplan utan större förtjänster med privatimport.

Posted
Liksom inom Hifi så tilverkas det mesta i öst och kvaliten har blivit väldigt bra även på de billigaste produkterna. Skillnaderna mellan Hifi och sportfiske är att inom sportfiske har handlarna varit än så länge bättre på att anpassa sig efter marknaden. Och här kan man handla bra prissatta varor på hemmaplan utan större förtjänster med privatimport.

Javisst...

Någon kan kanske tycka att:

- Det är väl inte svårt att sätta konkurenskraftiga priser när dessa grejer tillverkas i Asien med låga löner osv.

Ett sådant påstående är naturligtvis alldeles riktigt men ett exempel på prisanpassning i väst kom i år från amerikanska flugfiske-jätten Sage,

med spön i 3.000-10.000 kronorsklassen,

där man (i en andra prislista för 2007) anpassade priserna neråt pga dollarns svaghet kontra Euron...

Så vår, konsumenternas, uppmaning till impotrörerna är att ligga på tillverkarna så de anpassar priserna till Svenska/Europieiska...

Annars är ju risken stor att våra kära hifibutiker endast blir bibliotek där man lånar hem för provlyssning för att sedan beställa för hemleverans 10 dagar senare.

Ty inget känns ju bättre än att handla utav den lokala säljaren!!! ;)

///

Posted
Ett sådant påstående är naturligtvis alldeles riktigt men ett exempel på prisanpassning i väst kom i år från amerikanska flugfiske-jätten Sage,

med spön i 3.000-10.000 kronorsklassen,

där man (i en andra prislista för 2007) anpassade priserna neråt pga dollarns svaghet kontra Euron...

Som tillverkar sina spön i Taiwan :cool:

Vad sportfiskeindustrin gjort är att man tagit fram betydligt bättre produkter än tidigare samtidigt som de blivit billigare ut till konsumenterna. Det är inte bara dollarkurs korrigeringar som gjort att prislistorna har lägre värden. Vad jag kan se inom Hifi under de år sedan början av 2000-talet är att det blir bara dyrare och dyrare trots att säkert det blivit mer och mer tillverkning i östländer. Läste en kommentar från senaste mässan om en produkt att den "bara kostade 20 000:-".

Kanske ger underlag för fler beg. marknader där man kan hitta bättre beg. produkter till rimligare priser.

Posted
De flesta hifiimportörer anpassar väl sina prislistor efter dollar/euron??

Importörerna anpassar priserna så gott de kan.

Jag talar om tillverkarna...

...jag menar att det ligger i tillverkarnas intresse att låta importörerna/butikerna världen över spela i samma liga.

Posted
Vad jag kan se inom Hifi under de år sedan början av 2000-talet är att det blir bara dyrare och dyrare trots att säkert det blivit mer och mer tillverkning i östländer. Läste en kommentar från senaste mässan om en produkt att den "bara kostade 20 000:-".

Bäste sportfiskebroder!

Visst bli det dyrare...

men har inte Du som jag funderat över de frekvent förekommande uttrycken i Hifi-pressen av typen:

Ny refrens i prisklassen!

Bättre än flertalet för samma pengar!

Man skulle kunna säga att det blir billigare med bra ljud...och dyrare... :dead:

• 2 months later...
Posted

Har eventuellt tänkt att handla ett par kablar på usedcable.com. Ni som har gjort detta, har ni behövt att betala skatt för detta?

MVH

Richard ANdersson

Guest asimov66
Posted

OT: jag har kört ringledning länge nu :app::D det är ju enormt bra kabel det.

Posted
Har eventuellt tänkt att handla ett par kablar på usedcable.com. Ni som har gjort detta, har ni behövt att betala skatt för detta?

MVH

Richard Andersson

Ingen som handlat från "over there"?

//Richard

Förlåt!!

Har just sett vad som händer i den andra tråden (Mayros nya burkar). Mina bekymmer ter sig tämligen små.

Mina sympatier Mayro.

//Richard