FLACFighter Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Funderade på en liten grej nyligen. Gick förbi en myrornas tror jag det var där en gammal grammofon låg och "skräpade". JA den var ju till salu förstås för en hundring eller så och hade inte tid denna gång att inspektera den mer noggrant. Men jag själv är ju inte nostalgiker, men förstått att många är. Dock gillar jag ju att saker hamnar i rätt händer om vi uttrycker det så. Min fundering är om att det finns en poäng i att köpa dessa gamla grammofoner och sälja av dom exempelvis här? Det känns som att många av dessa gamla grejer gör sig bättre hos en älskande samlare än en butik med 17åriga biträden i så att säga. OCh sen någon form av riktlinje för vad en gammal grammis minst är värd vore bra så man vet när man ska köpa på sig dom? TAnken här är väl egentligen inte profit, mer välgörenhet, att se till att rätt folk får rätt pryttlar =) Quote
Harryup Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Funderade på en liten grej nyligen. Gick förbi en myrornas tror jag det var där en gammal grammofon låg och "skräpade". JA den var ju till salu förstås för en hundring eller så och hade inte tid denna gång att inspektera den mer noggrant. Men jag själv är ju inte nostalgiker, men förstått att många är. Dock gillar jag ju att saker hamnar i rätt händer om vi uttrycker det så. Min fundering är om att det finns en poäng i att köpa dessa gamla grammofoner och sälja av dom exempelvis här? Det känns som att många av dessa gamla grejer gör sig bättre hos en älskande samlare än en butik med 17åriga biträden i så att säga. OCh sen någon form av riktlinje för vad en gammal grammis minst är värd vore bra så man vet när man ska köpa på sig dom? TAnken här är väl egentligen inte profit, mer välgörenhet, att se till att rätt folk får rätt pryttlar =) En skivspelares värde beror ju nästan helt på vilket skick den är i. En del skivspelare var dåliga redan i nyskick, ja en hel del faktiskt. Och att veta det faktiska skicket på en skivspelare vet man ju inget om förräns man testar den. En felfri skivspelare när man ser på den kan ju fortfarande vara skadad i lagringar etc och oanvändbar och en skrapad skivspelare kan ju vara i perfekt ljudmässigt skick. Quote
mr-välljud Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Oj Jag kan inte gå förbi utan att handla köper nog nått nästan varje vecka och många gånger rena fynd så second hand är väldigt bra. Mitt senaste fynd var en Sansui au-771 för 200:- Quote
Recommended Posts