Jump to content

Sophie Zelmani - Sverigeturne' 2004


stargazer

Recommended Posts

Ebeneser, den f.d. baptistkyrkan mitt i centrala Luleå, var startpunkten för Sophie Zelmani's turnépremiär 2004.

Den lilla lokalen (268 platser) var fullsatt till sista plats och gav en perfekt inramning till Sophies musik med en intimitet som skräddarsydd för ändamålet.

Sophie Zelmani intog scenen kring halv åtta-tiden iklädd en stilfull brun klänning och öppnade med material från "Precious Burden"-skivan. Stillsamt... och vackert.

Premiärnerverna syntes tydligt på Sophie och det dröjde ett par låtar in i setet förrän hon tog till orda och förklarade att hon var glad att hon "...äntligen fått komma så här långt upp... norrut alltså..".

Sophies röst var redan från början som balsam för själen :app: och den intima stämningen förstärktes av den enkla scendekoren - ett litet bord med levande ljus, kandelabrar på förstärkarna och en enkel trästol för Sophie, på vilken hon tillbringade de lugnare låtarna.

Bandet var mycket tajt och medans Sophie långsamt tinade upp från premiärnervositeten så bildade bandet ett stabilt fundament. Lars Halapi är en mycket duktig och framförallt känslosam gitarrist, vilket han visade ikväll. Men framförallt rytmsektionen imponerade, då basisten och trummisen klockrent plockade fram fraseringen och nyanserna i Sophies intima musik på ett sätt som var överlägset det på skiva.

Sophie förklarade efter 5-6 låtar att hon var nervös och tyckte det var lite jobbigt med nervositeten en sån här kväll. "...fast sånt ska man ju inte säga...". Sophie det gör inget, skönt att du visar mänsklighet och just värmen och mänskligheten var påtaglig mellan publik och Sophie den här kvällen.

Efter den obligatoriska bandpresentationen halvvägs in i setet, lossnade det ordentligt och Sophie ökade känslan och intensiteten i sin sång. På upptempolåtarna så reste sig Sophie från stolen, log lite skyggt och svängde med i låtarna. Just det speciella svänget var härligt och kommer inte fram på samma sätt på skiva.

"So long" avslutade det ordinarie setet och den entusiastiska publiken ropade raskt in Sophie o company för de ordinarie extranumren. Här plockade Sophie fram munspelet som hon trakterade med den äran.

Efter 3-4 låtar/extranummer tackade hon och bandet för sig, fick blommor av arrangörerna och gick av scenen, men blev inropat igen av den nu väldigt entusiastiska publiken till ståande ovationer ;)

Sophie, märkbart rörd över den fina publikresponsen, tackade och tyckte att det var underbart och körde en låt till.

Sedan var det dags för oss i publiken att säga adjö till underbara Sophie och hennes kompetenta band. I morgon Fredag spelar hon igen på samma lokal, även den dagen utsålt sedan länge. Tack Sophie och hoppas du kommer tillbaks till Luleå igen - vi längtar redan!

-----------------------

Övrigt:

Nej, jag tog inte med kameran av respekt för arrangörerna och de andra i publiken - jag ville helt enkelt inte. Vid ingången står det tydligt att kameror och inspelningsutrustning är förbjudna och det respekterar jag. Dessutom tycker jag personligen att det är jobbigt när en finstämd konsert som Sophies blir störd av alltför många kamerablixtar (det är alldeles tillräckligt med tidingarna som var på plats).

Ljudet var tveksamt i början men blev bättre och bättre. Möjligen hade ljudteknikern underskattat akustiken i den f.d. kyrkan och gitarr och klaviatur var överstyrda första låtarna. Men på det stora hela helt OK. Trummor och bas alldeles utmärkt återgivna. Sophies röst kom också fram som den skulle särskilt efter inledningen.

Bästa låtarna (enligt undertecknad) i kväll:

"precious burden" och "memories" (från nya plattan) var otroligt känslosamma och smärtsamt vackra.

"So long" och "I'd be broken" hade det där sällsamma lugn-svänget och var underbart bra.

Link to comment
Share on other sites

Lysande recension!

För örvrigt kan jag inte annat än hålla med Stargazer och Timbre

om hur irriterande det är med folk som blixtrar med sina medhavda

kameror. Vid ett tillfälle (kommer inte ihåg vilket) befann jag mig

i globen på en koncert. Avståndet till scenen var förmodligen uppemot

100 m. Detta till trots stod det folk runt mig och fotograferade med

kompaktkameror; med blixt och allt. Om man nu promt skall

irritera artisten med blixtar, kan man åtminstånde försöka skapa

förutsättningarna för att kunna få bra bilder!

Link to comment
Share on other sites

Tack för de värmande orden, Timbre och wintermute :app: .

Här är recensioner från lokalpressen

NSD (Norrländska Socialdemokraten)

http://www.nsd.se/index.php?artikel=108242&option=5

Norrbottens-Kuriren

http://www.kuriren.nu/

(klicka på Sophie-bilden på förstasidan)

Till alla er som skaffat biljetter till hennes konserter - grattis, ni har något väldigt trevligt att se fram emot.

/ stargazer

Link to comment
Share on other sites

s.m.f, du kan ju kanske åka dit ikväll och hoppas att någon lämnat återbud??!?

Jag menar större under har ju hänt, av närmare 300 pers så kan det ju vara någon som tvingas lämna återbud??!?

/ stargazer, håller tummarna för s.m.f ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...