Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Mitt namn är Marcus Erlandsson, och är ny här på forumet.

Tänkte berätta lite om mig själv för att presentera mig, men tänkte även att ni kanske kunde skriva några rader och presentera er med?

Jag är en kille på 20 år, som bor i Anneberg i småland. Anneberg är ett litet samhälle på 1500pers som är beläget utanför Nässjö.

Här bor jag tillsammans med min sambo, och har gjort det i över ett år nu.

Jag har alltid älskar musik, och började min tid med Heavy-metal och Trance samt Eurodance. Hög volym, och fet bas var

nog det viktigaste jag kunde begära! Min första stereo var en Mini-stereo från Philips, med sk. WooX-teknik.

Det är en slavbas med en viss resonansfrekvens som sedan stereon höjer på vanliga baselementet och på så sätt

höjer basen rejält! Grymt kul hade jag iaf!

Sedan när jag träffade min sambo, och lärde känna hennes syrras kille, som var inne på Pioneers hemmabiorecievrar, samt

B&W högtalare, så blev jag biten av hifiljudet ordentligt. Snacka om att det lät så mycket bättre och medryckande hemma hos honom!

NÄr han sedan uppgraderade till en Marantz, så kunde jag låna hem Pioneern och köpte genast de bästa högtalarna för mig..... ehh... :blush

Ett par Cerwin vega... V-12F, hehehe. Inte hifi, men gud va kul jag hade med dom! Var fortfarande inne på samma musik då, och att kunna

vräka på rejält högt var ju underbart! Stackars mina föräldrar säger jag bara!

När man mognade till och likaså musikstilen jag lyssnade på, även om jag fortfarande lyssnar väldigt mycket på Samma musik som förr, men

har fått många nya artister, så har min syn på anläggningen jag vill ha ändrats! Nu för närvarande har jag min nyinköpta Denon PMA-1500AE,

en förstärkare som jag är väldigt nöjd över! Samt En DVD som signalkälla, med QED's SS kabel mellan. Samt att jag kör min bärbara dator

som källa! Högtalarna är ovannämnda svågers bakhögtalare, ett par B&W 602.S2 som jag har fastnat för rejält! Underbara stativare!

Jag lyssnar just nu på Sophie Zelmani, men innan ikväll var det både Madonna och Diana Krall, så min musiksmak är rejält bred!

Lyssnar istortsett på allt förutom Dansband! Om nu inte vissa låtar i kvällen schlagerfestival kategoriseras som det! :cool:

Hoppas ni fått en liten blick om hurdan jag är, och nu ser jag framemot att få höra från er!

MVH

Marcus

PS. Bilder på min anläggning finns på Minhembio.com, mitt namn där är som här, LillenKillen. D.S

Posted

Hej LillenKillen och välkommen!

Det har varit en hel del Bowers&Wilkins i flera bildtrådar från HiFi Klubben och hemsystem. B&W har många trevliga modeller och jag har alltid varit svag för 802:an som också skall vara lätt att få till i hemmiljö.

Posted

Hej! :shy:

Trivas här kommer jag allt att göra! Satt uppe lite inatt och läste igenom olikas forum! Grymma anläggningar folk har, känns som om min är köpt på Lidl i jämförelse! Hahahah!

Dock måste man ju börja någonstans, men jag kan ju säga att ett par 802'or kommer nog aldrig passa min budget! tyvärr!!

Har kommit fram till att jag är minst lika noga med att ha kul när jag lyssnar på musik som att det ska låta bra!

Posted
Hej! :shy:

Trivas här kommer jag allt att göra! Satt uppe lite inatt och läste igenom olikas forum! Grymma anläggningar folk har, känns som om min är köpt på Lidl i jämförelse! Hahahah!

Dock måste man ju börja någonstans, men jag kan ju säga att ett par 802'or kommer nog aldrig passa min budget! tyvärr!!

Har kommit fram till att jag är minst lika noga med att ha kul när jag lyssnar på musik som att det ska låta bra!

Det handlar ju väldigt mycket om hur länge folk har hållit på. Här hittar du nog alla varianter och det viktigaste är som du säger att det är roligt. Musik är ju förknippad med upplevelser och hur många favoriter har man inte hört första gången under ytterst tveksamma förhållanden :) med sorl och slam men ändå satte sig musiken direkt.

Posted

Kul i höra från er! :)

Jou visst handlar det om hur länge man varit med i hifiintresset! Det förstår jag, och jag tror verkligen att min anläggning kommer växa med tiden!

Drömmen just nu är Denons tvåkanalare i 60000:- klassen samt passande Cd-spelare tillsammans med ett par bra högtalare.. dock vet jag ej vilka!

Och den är enligt mig inte alls omöjlig att nå! bara jag får vänta 20 år innan jag köper grejjerna, så de sjunkt en summa! :) hahahah!

Jo du Martin, dig känner jag ju igen, har varit inne på Minhembio i några år så! :) Men vad menar du med röda pluttar? :black:

Posted

Hej och välkommen som sagt.Kollade in din anläggning på min hembio och jag fick det intrycket av de första bilderna att högtalarna är tiltade utåt.Stämmer detta och om det så gör,hur har du kommit fram till det?

/n.o

Posted

*skrattar gott* Nej ni, det är en stor miss från mig! Hehe! De stod så när jag skulle möblera om och pröva Toe-in och Toe-out.. Märkte dock att ljudbilden ökade asevärt i strlk, men jag förlorade mycket information både på djupet och i diskanten! Men pröva! det var bara en kul idé från min sida en dag när tjejen jobbade!

Just nu är de invinklade cirka 20 grader, och cirka 10cm från bakre väggen. Detta ger ett enormt stöd i mansrösterna och basen får en rejäl skjuts, dock förlorar jag nästan allt djup i bilden nu med! Men jag lyssnade på Leonard Cohen och ville visa tjejen hur mörkt han lät! hehehe