Slowhand Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Hej I mina nya Rega R9 (som numera är rättkopplade) använder Rega en s.k. Quater Wave Transmission Line som de "laddar" med ett egenutvecklat 8,5" baselement. Det skulle vara kul att veta lite mer om denna teknik. Hur funkar det? Varför använder man det? För & nackdelar etc. Tack på förhand Christian Quote
Vee-Eight Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Om det är som jag tror så är det en variant av en kvartsvågspipa, eller rentav identiskt. Har jag fel så rätta mig mer än gärna! Lägsta resonansfrekvens, lägsta stående vågen, i en pipa är ju om man räknar pipans längd som 1/4 av en specifik våglängd. Resonansfrekvensen är ju som bekant den frekvens där det krävs minst mängd energi för maximal amplitud i svängningen. Passar man in längden på pipan så den överensstämmer med elementets resonansfrekvens (Fs) så får vi en rätt bra förstärkning runt resonansfrekvensen med minimal insats. Monterar vi nu ett element i änden av ett rör med längden av en fjärdedel av resonansfrekvensens våglängd så blir förstärkningen enorm och mycket smalbandigt. Prova att sjunga genom dammsugarslangen så märker man att man bara kan skråla i vissa toner; däremellan är det svårt att få fram ett endaste ljud. Förutom grundtonen (som är Fs; resonansfrekvensen) så får vi också ett antal jämna multiplar uppåt i registret. Mao, man får smalbandiga spetsiga pucklar 2, 4, 6, 8 ggr resonansfrekvensen. Balder på Liseberg är slättlandskap i jämförelse. Dessa pucklar är förvisso mest anmärkningsvärda i voighthornskonstruktionen. Genom att montera elementet på 1/3 av rörets längd så gör man förstärkningen lite mer bredbandig och därmed inte så markant. Med smart placering av dämpmaterial så släcker man också ut de störande multiplarna uppåt i frekvens. Nu finns det två-tre olika sätt att forma pipan. Antingen kan man i den slutna ändan ha maximal area och sedan smalna av (kallas oftast TL, Transmissionline etc), och vice versa (voight horn). Rak pipa förekommer också. Vardera principerna ger olika fördelar och givetvis nackdelar. TL brukar generellt ha mkt bra transientsvar, frekvenskurvan dyker inte så brant vilket tillsammans med rumsförstärkningen ger bra basegenskaper. Däremot anses de ha dålig verkningsgrad om man jämför med samma element satt i basreflexlåda. Voight-horn får en liten extra knuff i basen pga hornladdningen. Dessa har förekommit med en basreflexport i mynningen för att kontrollera resonansförstärkningen ytterligare. Voight-hornen har bra verkningsgrad, ngt högre än basreflex. Quote
Slowhand Posted February 13, 2007 Author Posted February 13, 2007 Tack för den utförliga förklaringen. Så har man lärt sig något idag också. Quote
Recommended Posts