Slowhand Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Hej alla Anledningen till frågan är följande: Jag har just köpt ett par begagnade högtalare REGA R9 från England. Högtalaren har delningsfiltret monterat utanför lådan, enligt Rega för att inte störa luftflödet däri. Det finns 4 anslutningar märkta: HF +, HF -, LF +, LF -. Dessa är i mitt fall bryggade eftersom jag inte biampar. Nu till problemet: Jag misstänker att någon har mixtrat med filtret eftersom HF+ och LF+ har svarta kontakter och HF- och LF- har röda. Det borde ju vara tvärt om. Jag har öppnat filtret och på baksidan av anslutningarna sitter 1 kabel till varje anslutning, fastsatta med en mutter. Det är således lätta att flytta dem. Jag har testat och tagit bort bryggningen och LF och HF stämmer, dvs bas och diskant är rätt kopplat. Problemet är att jag inte vet vad som är plus och vad som är minus. Antingen har någon bytt plats på bara kontakterna ELLER så har de bytt plats både på kontakter och kablar. Jag har svårt att tänka mig att Rega anger + med svart på sina högtalare för det gör de inte på förstärkare CD etc. Jag har provat och ansluta förstärkaren på båda sätten och försökt att titta på hur elementen beter sig. Mycket liten skillnad, det ser ut som att det gör något större rörelser i ena läget. Kanske att basen också blir starkare i det läget men lite bumlig. I det andra läget låter det mera kontrollerat men med mindre konutslag och ett mera harmoniskt, balaserat ljud. Jag har givetvis ställt en fråga till säljaren, men ännu inte fått något svar. Tacksam för idéer på hur man tar reda på vad som är rätt (+) och fel (-). mvh S Quote
Martin Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Tar ett 1.5 volts batteri och anslut, när du har plus till plus så ser du baselementet tydligt röra sig utåt, har du fel drar det sig innåt, det går inte att missa vad som är vad! Quote
Slowhand Posted February 10, 2007 Author Posted February 10, 2007 Tack Martin, det funkade. Nu vet jag i alla fall att basen är rättkopplad. Jag får väl förutsätta att diskanten är rätt. Troligtvis så var det bara kontakterna som var ditsatta på fel ställe. Dvs (+) och (-) märkningen var rätt och färgen fel. Jag fick högtalarna igår och lyssnade lite i går kväll, men var inte 100% nöjd. Det visar sig nu att jag lyssnat felkopplat. Det ska bli spännande att provlyssna ikväll igen. Hur brukar en felkopplad högtalare rent generellt låta / bete sig? Tack Christian Quote
Timbre™ Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Tack Martin, det funkade. Nu vet jag i alla fall att basen är rättkopplad. Jag får väl förutsätta att diskanten är rätt. Troligtvis så var det bara kontakterna som var ditsatta på fel ställe. Dvs (+) och (-) märkningen var rätt och färgen fel. Jag fick högtalarna igår och lyssnade lite i går kväll, men var inte 100% nöjd. Det visar sig nu att jag lyssnat felkopplat. Det ska bli spännande att provlyssna ikväll igen. Hur brukar en felkopplad högtalare rent generellt låta / bete sig? Tack Christian Om den ena är felkopplad tappar man främst i kontur och placering som jag upplever det. Quote
Martin Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Och basen kan bli lite utsläckt också. Quote
Slowhand Posted February 10, 2007 Author Posted February 10, 2007 I mitt fall var bägge felkopplade. Jag provlyssnade lite snabbt nu och det verkar verkligen lovande. Jag tycket igår att basen var lite bumlig och inte riktigt så nyanserad som jag hade förväntat mig. Närvarokänslan saknades också till viss del. Jag ser fram emot lite provlyssning senare i kväll när familjen sover. mvh S Quote
Tompa Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Batteri tricket är bra och enkelt ! Jag tycker att vid fel plus/minus, så blir ljudet i största allmänhet lite fluffigare, eller hur man nu ska uttrycka det !?! //-- Tompa -- Quote
Recommended Posts