Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja.. Med globala uppvärmningar så kommer faktiskt möjligheterna att inleda en tråd med en fin härlig bild .. Som sagt. ALLT har även en possetiv sida..Denna januaridag var en härlig dag...

Ayreresa001.jpg

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Bilden togs i mitten Januari under inför en start på en resa "Mayrofamiljen" gjorde. Detta är dessutom starten på min första bildtråd här på forumet..

Det är även min egentliga första fototråd med den nya lilla kompaktkameran. Så kvaliten är mycket växlande kan man påstå på bilderna.. Men under kommande år så hoppas jag ni kommer se en stigande grad av erfarenhet i takt med man lär sig mer o mer

Vem vet. Kanske starta en extra sida med fotosnack här så tips kan komma ifrån erfarnare fotografer till oss okunnigare.

På special fotoforumen där jag iofs jag gått med nu också fotar man ju inte så specefikt just hifi som vi gör... Så fundera. Jag föreslog det på ett annat forum men där var det tydligen inte intresant...Detta då inte någon komenterade förslaget ens.

Men jag anser det vara ett bra förslag eftersom just fota hifi är relativt speciellt fotande. Samt under rätt speciella former. I alla fall för oss som behöver läsa & lära mer om foto o hifi hand i hand..

Då kör vi... Och tack för jag har möjligheten att här på Euphonia nu få delta med mitt lilla bidrag till vår trevliga hobby :)

Posted

Samma dag såg det ut så här om man gick in i huset. :cool:

Yeeea..

Ayreresa002.jpg

Efter tomten just varit här med sin numera dirtbike i stället för släde så va denna syn iofs INTE så förvånande ...

Posted

Det är härligt att veta att man har flygindustrin bakom sitt åkande. Speciellt då resmålen KAN ha varierande väder att erbjuda..

Men detta är för passagerande efter take off inget som bekymrar..

Ayreresa005.jpg

Då man är sju år så är En smarrig klubba är som valium nersköljt med en stor virre för en flygrädd 49 åring som underteknad..... :D

Posted

Resan fortgår lugnt o fint som ni ser... Flygproudukten Saab är en trygg respolare på långfärd...sskyltarna swischar förbi bara..

Ayreresa006.jpg

Qruisespeed har ökat en aning nu som ni ser. Soppan gått ner. Och tempen ligger där den alltid ligger. den är ok fast idikerar för lågt ändå..

Ayreresa007.jpg

Posted

Så samma dag några timmar efter den härliga bilden ut på vår tomt så ser det ut så här på sidan av vägen.. :(

Ayreresa011.jpg

Ayreresa009.jpg

Ursäkta kvaliten här. Men att vara nollad på att fota.. Köra bilen. Samt ta bild utan blixt samtidigt var aningen för svårt ... :cool:

Men men. Man ser ju i alla fall då man nu vet vad det är bilden visar...

Posted
Detta är dessutom starten på min första bildtråd här på forumet..

Kul! Fototrådar är alltid kul, jag hoppas vi får fortsätta att följa med på många framtida resor. :)

Posted
Saab 9000 2.3cse kanske en 94:a???

Saab 9000 2.0 CSE 97 turboknallert.. Sååååå nära va du. :) Förbaskat go bil att åka i faktiskt.. samt lågt andrahandsvärde så man får massor av bil billigt då man som oss köper beg.....

Posted
Kul! Fototrådar är alltid kul, jag hoppas vi får fortsätta att följa med på många framtida resor. :)

Jag har bokat o betalat för 5 GB serverplats..Så det finns plats för en del bilder till där...Annars får man boka 5 till bara. ;) Så bilder kommer det bli..

Och tack för välkomnandet... :)

Posted

Så efter många timmar i dåligt väder sänks airspeed inför landningen.. Och igen kan man bara berömma SAAB flygdivition för bra jobb utfört.

Ayreresa016.jpg

Passagerare samt crew kom fram helskinnade..

Ayreresa017.jpg

Och Saabén kan pusta ut efter en lastad resa....

Vadrdetta.jpg

Så.. NU tar jag rast här.. Och så får ni finna dom fem felen så att säga.. "felen" är inte fem.. Men den uppmärksamme ser ett knepigt fenomen ibland bilderna...

Posted
Då kör vi... Och tack för jag har möjligheten att här på Euphonia nu få delta med mitt lilla bidrag till vår trevliga hobby :)

Det är forumet och vi medlemmar som skall tacka när någon plockar med sig kameran på hifiutflykter till allt från mässor, butiker, hembesök eller vad det vara månde. Här har vi en rejäl accelerationssträcka :) och det här med fototips kan lätt ta över så det är nog bra att köra separat. Dock kommer jag på mig själv med att kika lite extra på just startbilden... :mm: Vill man fånga stämningen vid uppgående/nedgående sol blir det gärna skarpa kontraster och jag dundrar ofta på med blixten utomhus för att lätta upp skuggor när solen står lågt. Ibland blir det helt fel men någon enstaka gång stämmer det väldigt bra. Kul symbol i bilden med utfarten som start på en resa! :cool:

Posted

vad som inte stämmer är ju att så gär såg det ut i bilen då vi lämnade Jämshög..

Ayreresa005.jpg

Och så här då vi kom fram i Sthlm.

Vadrdetta.jpg

Så under resan har det lastats rejält..Linne fick som hon sa "lite nya kompisar i bak" ...

Posted

och lite numera "som vanligt" är det vår gode vän "Ulf" som håller på med sitt nya bygge av system. Eftersom troligen alla följt repotagen tidigare på Hififorum.nu så dristar jag mig till att tro att dom flesta "känner" igen sig hos Ulf..

Och att det hela tiden försigår "saker" runt hifi i detta alltid varma välkomnande hem hos familjen "Ulf" är föga okänt det heller tror jag.

Ayreresa026.jpg

Posted

Men för den som inte sett det tidigare visade så kommer två saker här i alla fall.. Dom mäktiga Silverline Grande lafolia.. En imponerande stor högtalare som trotts sin massiva storlek inte "tar rummet" i besittning. Utan ser rätt "lagom" ut bara. OK Man inser att personen med sådana burkar prioriterar sin upplevelse mer än diskretionen...

Ayreresa028.jpg

Och dom spelas ju med dessa små nätta monoblock från Krell på 450w.. Så vet även eventuella nya läsare lite mer..

Ayreresa029.jpg

Här finns mer att läsa om systemet också..Första är då Högtalarna anlände.. Det är en svettdrypande tråd...Dessutom så kan man i denna tråden se lite av Muse tidigare system....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53446

Och här en annan likaså svettdrypande. Mycket bära blev det.... Men en sak fick stanna...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55426

Posted

Här ser ni vad som fick stanna... Ett Mcintosh C220 försteg... Lånat för provspelande av Robban på Audio Concept.. Så det försteget fick ta över platsen som Jeff Rowland Synergi haft under några år..

Ayreresa030.jpg

Ovan försteget tronar en Reimyo CDP 777

Ayreresa031.jpg

Samt bakom DVD skymtar en nätt liten Accuphase Tuner.. Vilket anses av radiokunniga väl kunna vara en av dom bästa tuners som finns.. I alla fall bland dom bästa ..

Posted

Och samanfattande då en helhetsbild av systemet.. En bild av ett system där inte många skulle ens fundera på att grotta runt o ändra..

Bredvid den stora tv´n ser ni en Velodyne DD 18 så och sköta bottesysslorna i systemet..

Ayreresa033.jpg

Ja så här såg det ut då vi ankom till "Ulf". Så nu börjar vi riva o slita :evil: i godbitarna... Tänk att i en sådan uppsättning få grotta runt och RATA saker såsom utbytbara..

Det är verkligen hifihimlen det för en sågarglad hifisnubbe som mig.. :D

Posted

Men efter en maratonkörning upp till Sthlm så var jag helt ärligt så förbaskat hungrig så Ulf´s fru fixade lite käk före paketöppningar o kopplande..

Ayreresa036.jpg

Och sällan har mat smakat så gott...

Ayreresa038.jpg

Posted
Samt bakom DVD skymtar en nätt liten Accuphase Tuner..

Nätt... :D Det ser ju ut att vara en T-109V :o och det hade jag kunnat satsa en Bedini på att den inte fanns i Svedala.

HifiSverige upphör aldrig att överraska... :cool:

Posted
Ayreresa028.jpg

De dubbla tretummarna får tankarna att gå till Kappa9-tiden :) även om vi nu är långt därifrån.

Polydome K var också 3".

Läckert ljus och en sån här bild tar man inte utan självutlösare och stativ (:?:).

Posted

Stativ samt självutlösare används där.. japp.. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag gör.. Men i praktiken sedan så blir nån bild här o där rätt ok..

och du har rätt. En Accuphase T-109V är det som står där....

så en bit till då..

Ayreresa041.jpg

och en bit till...

Ayreresa042.jpg

Och nu är nog ingen tvekande om märket i alla fall :cool: ..

Posted

För mig har detta märke en liten grad av extra glädje eftersom jag var enligt allt jag vet först med att ta in märket under 90 talets slut.... Jag "hittade" det då bland märken som var under uppgång. fast som inte ännu nått dithän. Tipsen kom då från flera håll.. och då flera oberoende sa liknande saker så togs kontakten upp med Ayre. Vilket resulterade i att agenturen vart ok på....

jag minns än idag det juridiska papperet man skulle fylla i samt returnera osv.. Ojoj vad det var spännande..

jaja.- Sedan dess har märket vuxit ut och blivit kändare. Jag la ner allt som handlade om hifi i aprill 2001 då jag blev ensamsående far med en dryga året gamal liten dotter.. Far på heltid ersatte hifin över en dag bara.. Så kan det gå...

Ayre V1 slutsteg tex visades första gången öppet i Luleå Stadshotel feb 2001 då vi hade en liten show där för dåtidens Öronwax-gäng..High Fidelity skrev lite om händelsen också då dom var där via Peter Westberg´s försorg.. Det var lite historia det.

men nu skall Ulf öppna sitt paket..och året är 2007..

Ayreresa043.jpg

Och med ett raskt lyft så ... har han en liten Ayre i nävarna

Ayreresa044.jpg

Kameran stog stilla. Men Ulf höll INTE stilla som ni ser.. :D

Posted

Ja så här ser en Ayre C 5 ut i platskläderna....

Ayreresa046.jpg

Och aningen närmare så ser man detta är senaste utgåvan. DVS en "evolution" också..

Ayreresa045.jpg

Posted

En riktigt trevlig fjärr får man med till den berömda Ayre spelaren.. För denna spelare har rönt stora framgångar hos kritikerna. SAMT hos brukarna av den.. A ratad överallt så har man nu stooora förvåntningar.. Så detta är riktigt roligt att fått vara med om.. Lite avis :blush är man iofs att Ulf kan ha en reimyo samt en Ayre samtidigt.. :cool: ..

Ayreresa048.jpg

Posted

Denna anrika ort har ett fint rykte om sig i hifins värld..Bara läsa namnet "boulder" får en att tänka "finhifi" av högre svärer... Förväntningar............ ja.. som sagt. Adressen förpliktar kan man påstå utan överdrift..

Ayreresa050.jpg

Och här är det inget fel på byggkvaliteten direkt heller. Ayre har snappat vad som krävs då man kommer ifrån en ort med så förpliktande namn...

Ayreresa052.jpg

Så hela baksidan då..

Ayreresa051.jpg

Posted
Ayre V1 slutsteg tex visades första gången öppet i Luleå Stadshotel feb 2001 då vi hade en liten show där för dåtidens Öronwax-gäng..High Fidelity skrev lite om händelsen också då dom var där via Peter Westberg´s försorg.. Det var lite historia det.

Öronwax, då var förmodligen Peder med... :?: Här i samspråk med Jorma och så har vi Luleå Stadshotell i bakgrunden.

I ett sånt här läge hade det passat bra att slå på blixten.

Norrbotten006.JPG