Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Tydligen finns det två olika grand piano, (flygel) som de flesta stora pianister använder både att spela in och när de spelar på konsert. Steinway & Sons och Bösendorfer. Går det att höra skillnad på dessa på en konsert om man är något så när van lyssnare av klassisk musik? Går det att höra skillnad på skiva? :cool: Vilka stora musiker använder mestadels Bösendorfer och vilka använder Steinway & Sons? Finns det några särskilda inspelningar som verkligen höjer sig över mängden på respektive instrument? Vore kul att få veta. /JJ Quote
eliot Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Jag föredrar Bösendorfer när det gäller t.ex. Beethoven, Rachmaninov eftersom den är kraftfullare i klangen ... och det går klart att höra på skiva ... Quote
Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Okej eliot! Jag läste just lite på nätet att varenda exempel låter lite annorlunda, oavsett att de är helt identiska! De här var visserligen Steinway & Sons, men det borde väl gälla alla. Riktigt dyra är dem också. Min vild gissning är att de dyraste flyglar närmar sig 2 miljoner kronor i priset. Kanske några specialmodeller kostar även mer. Men ljudet måste då vara också oerhört fint. Quote
eliot Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Enligt Wikipedia: The Bösendorfer sound is usually described as darker or richer than the more pure but less full-bodied sound of other pianos like the Steinway or Yamaha. On the Imperial Grand, this is due in part to the inclusion of 9 additional bass notes below bottom A (the Imperial Grand has 97 keys, compared to the more usual 88). The strings for these notes are not often struck, since very little music has been composed to make use of them. However, the strings for these notes do resonate when other strings in the piano are struck, and their presence contributes to the additional body in the tone of these pianos. Quote
Guest Peo Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Bösendorfer Imperial Bösendorfer Flügel Imperial schwarz poliert, 3 Pedale, 97 Tasten, hergestellt in Österreich, fabriksneu, 5 Jahre Garantie Gewicht 570 kg Breite 168 cm Länge 290 cm Preis: € 114.466,-- *host* som hittat ju! Quote
Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Stackars flyttkillar som måste baxa en sån monster!! Jag misstänker att det behövs fler än två med den … En ”vanlig” piano har jag sett när det är bara två killar som kan få den att röra på sig. Tänk sen att det finns konsertpianister som tar den med överallt de spelar. Undrar om den får plats i reguljärflyg? Quote
mikael2 Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Amerikanska Steinway är väl mest känt och använt...eller!? Är ingen kännare men läste... Steinway provides more than 95% of the worlds concert halls with their concert grand model Quote
christopher Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Får man komma med en joker Stuart and Sons det finns lite mer att läsa om den på Stereophile Annars får jag säga att jag är lite svag för Steinway Quote
mikael2 Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Fanns några kändisar på Steinways laguppställning http://www.steinway.com/steinway/artist_roster/ And in performances with the world's most acclaimed symphony orchestras, 98% of piano soloists chose the Steinway for their concerts in 2005-2006. :cool: Quote
erik Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Annie Fisher spelandes Beethoven på Bösendorfer är fantastisk musik, utgivet av Hungaroton och tolkningar som är sagolika. Quote
Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Wow! Visste inte att de var så överlägsna i antalet gentemot Bösendorfer. Hur är det egentligen? Är Steinway & Sons en amerikansk tillverkare och Bösendorfer österrikisk? Då borde det finnas oerhört mycket mindre inspelningar gjorda med Bösendorfer? Jag hittade redan en som har fått oerhört bra kritik. Kruxet kan bara vara att hitta var man kan köpa skivan. Den finns också som SACD: JAMES BOYK: TONALITIES OF EMOTION En mångsidig kille, verkligen … eller vad sägs om följande? http://www.performancerecordings.com/cv.html Quote
Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Annie Fisher spelandes Beethoven på Bösendorfer är fantastisk musik, utgivet av Hungaroton och tolkningar som är sagolika. Tack för tipset, Erik! Är de lätta att få tag på? Varifrån kan man köpa hennes skivor enklast? Quote
eliot Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Min favorit när det gäller Beethovens sonater är Wilhelm Backhaus och han spelade på en Bösendorfer Quote
Guest pick-me-up Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Min favorit när det gäller Beethovens sonater är Wilhelm Backhaus och han spelade på en Bösendorfer Alright eliot! Kruxet kan bara vara varifrån man hittar sådana boxar på våra breddgrader! Den här är betydligt billigare också. Men frågan är hur länge den kommer att vara tillgänglig. Quote
eliot Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Alright eliot! Kruxet kan bara vara varifrån man hittar sådana boxar på våra breddgrader! Den här är betydligt billigare också. Men frågan är hur länge den kommer att vara tillgänglig. - Jag köpte min box på ebay för GBP 132.00 efter att ha letat efter den i många år.... Quote
plundin™ Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Amerikanska Steinway är väl mest känt och använt...eller!? Är ingen kännare men läste... Firman är Amerikansk (Även om den har tyska rötter), men det är Steinwayfabriken i Hamburg som tillverkar vad som är defaktostandarden i dom flesta konserthus världen över; "D" flygeln. Vad gäller skillanden mellan olika instrument så tycker jag att den varierar lika mycket mellan instrument från en tillverkare som det gör mellan olika tillverkare. Den viktigaste parametern om hur en flygel låter är pianisten, näst viktigast är instrumentet framför allt hur pianoteknikern har regulerat mekaniken (ungefär som med bilar, nått som kommer direkt från fabriken kan fungera hur bra som helst, men på den professionella nivån vill man helst att instrumentet uppför sig som en räser.). Jag har svårt att utkristaliser någon favorittiiverkare, det hänger så mycket på vad som spelas och vem som spelar. En Estoniaflygel kan låta sublim i händerna på en magnifik pianist, en Stenway kan låta unk under händerna på en medioker pianist. Livet är aldrig så enkel som att X är alltid bättre än Y eller Q, fram för allt, för att en frågeställning som denna skall ha något bestående värde måste man anställa en begåvad pianist, skaffa ett strålande exemplar av varje flygel och hitta en neutral sal att spela in i. Dessutom måste pianisten kunna upprepa samma stycke på alla instrumenten med god precision, nästan ogörbart... Några tips på bra inspelningar med olika tillverkare kan jag dock komma med. Bösendorfer Imperial : Paul Badura-Skoda - Samtliga Beethovensonaterna (Gramola) Andras Schiff - Samtliga Mozartsonaterna (Decca) Mikhail Pletnev - Hommage a Rachmaninov (DG) Steinway Model D I stort sätt 8 av 10 kommersiella pianoinspelningar. Angela Hewitt - JS Bach; Goldberg Variations (Hyperion) Mikhail Pletnev - Al. Scriabin: Preludes op11, Sonatas 4 & 10 (DG) Murray Perahia - JS Bach: Engelska sviter (SONY) Yamaha Sviatoslav Richter - Brahms: Piano Sonatas Nos.1 & 2 (Decca) Glenn Gould - JS Bach: Goldbergvariationerna 1982 (SONY, om jag minns rätt - instrumentet, inte skivmärket) Bechstein Jorge Bolet - Franz Liszt: Pianoverk (Decca) Jorge Bolet - Chopin: Pianoverk (Decca) Fazioli 278/308 Nikolai Demidenko - Bach/Busoni: Piano Transcriptions vol2 (Hyperion) Angela Hewitt - JS Bach: The Keyboard Concertos vol2 (Hyperion) Blüthner Mikhail Pletnev - Mozart Sonatas (DG) Stuart and Sons Lär det bara finnas två ex av detta Australiska instrument i europa. Jag har bara hört en inspelning av detta instrument, men den gav mersmak. Gerard Willems - Beethoven: Dom fem pianokonserterna (ABC Classics) (Willems håller på att spela in kompletta Beethoven sonaterna, dom är beställda, så i framtiden kan man uttala sig mer om S&S flygeln..) Framförallt så gillar jag domhär inspelningarna för vad pianisten gör med musiken! /ptr Quote
erik Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Tack för tipset, Erik! Är de lätta att få tag på? Varifrån kan man köpa hennes skivor enklast? Jag vet inte tyvärr, jag köpte dem i Stockholm på Skivspåret då det låg på Thulegatan, men det är tyvärr både flyttat och stängt. Sen har jag köpt lite annan musik med henne i Ungern, men det är lite långt att äka dit bara för dessa nio skivor även om det kanske är värt det. Jag har många kopletta inspelningar med Beethovens Pianosonater och Annie Fishers är nog de jag skulle hålla högst även om jag måste nämna både Brendel, Gilels och Kempffs sena. /Erik Quote
Guest Peo Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 ..men det är tyvärr både flyttat och stängt. Se där! Där fick vi äntligen en "kaffet är gott men slut"-replik, hihi. Sådana skall alltid uppmuntras. :clown: Quote
erik Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Se där! Där fick vi äntligen en "kaffet är gott men slut"-replik, hihi. Sådana skall alltid uppmuntras. :clown: Den som söker, han letar. :cool: /Erik Quote
plundin™ Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Tack för att du påminde om Annie Fischer Erik! -- -- Jag måste lyssna på den i morgon! Enligt Hungarotonssajt så finns boxen fortfarande tillgänglig (HCD 41003), Hungaroton representeras i sverige av Euroton så boxen borde gå att beställa i närmaste skivbutik. Euroton listar följande butiker som möjliga samarbetspartners : Stockholm : MegaStore - Tel. 08-566 157 15 NK - 08-762 81 31 Multikulti - 08-643 61 29 Bel Canto - 08-612 73 42 Göteborg : Bengans - 031-42 22 42 Malmö : Lazer - 040-12 66 11 Malmö Skivhandel - 040-12 26 76 Folk&Rock - 040-78 103 Lund : Akademibokhandeln, Gleerups - 046-19 60 07 Uppsala : Gospelhörnan - 018-14 14 30 Västerås : Skivbörsen - 021-14 63 61 Visby : Rocks - 0498-44 44 10 Varje CD i boxen finns oxå utgivna individuellt för den hågade, vill man ha den på vinyl utgår jag ifrån att man får begrava sig i begagnatmarknaden, kolla ebay.de eller åka till tokajern och paprikans förlovade land! /ptr Quote
Timbre™ Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Ni verkar ju ha en enorm koll på både klaverinstrument och inspelningar! :cool: Kul att sådana här trådar blir en del av musikforumet. Quote
erik Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Jag hade förmånen att få besöka en av landets bästa pianister när han hade invigning av sin nyinförskaffade Steiway D. Imponerande att ha en sån hemma i lägenheten, men det finns inga genvägar. Han berättade då att han vid anskaffande åkt ner till Tyskland och provspelat åtta olika exemplar och det var inget snack om vilken han skulle välja så individvariationen är verkligen inte nonsens. /Erik Quote
Guest pick-me-up Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Vad gäller skillanden mellan olika instrument så tycker jag att den varierar lika mycket mellan instrument från en tillverkare som det gör mellan olika tillverkare. /ptr Men om det kan skilja så mycket mellan flyglar av samma märke, så hur kan man höra skillnad mellan Steinway vs. Bösendorfer? Eller menar du att det finns stora skillnader mellan olika modeller? (Inte stora skillnader mellan samma modell.) Vi säger att du inte vet med absolut säkerhet vilken piano de har använt på en inspelning. Då kan du inte heller veta om det är S eller B? Eller kan du förtydliga lite? Quote
Guest Jorma Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Mark Levinson har en Bösendorfer och på Marks skiva som är inspelad i butiken i New York är det hans egen Bösendorfer som han spelar på. Han ger också den beskrivningen att den är mustigare och mörkare i ljudet än övriga pianomärken. Quote
eliot Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Vilken jag föredrar beror på musiken. När det gäller Chopin föredrar jag t.ex. Steinway Quote
Mattias Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Kul och intressant tråd med härligt djup! Har i ärlighetens namn inte tänkt så mycket på detta med märket på flygeln men nu börjar jag fundera på inspelningarna man har. /Mattias Quote
Guest pick-me-up Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Kul och intressant tråd med härligt djup! Har i ärlighetens namn inte tänkt så mycket på detta med märket på flygeln men nu börjar jag fundera på inspelningarna man har. /Mattias Tack, Mattias! Det som är kul är att så många ger sin syn på frågan. På det här sättet lär man sig oerhört mycket. Quote
Recommended Posts