Jump to content

Recommended Posts

Guest mikael
Posted

Hejsan alla. Mikael heter jag. Som en första medverkan här på forumet tänkte jag kort berätta lite om hur mitt intresse började och hur det har utvecklats.

För ungefär fyra år sedan träffade jag en preson som var väldigt insatt i hifi, och som vid den tidpunkten ägde ett par Bose 901 som han drev med ett harman kardon citation 22 slutsteg. Det behövdes inte många lyssningssessioner förrän även jag var fast i hifiträsket. Som en första anläggning köpte jag av rekommendation av min vän, en gammal Harman kardon Reciever som fick driva ett par trevägs Philipshögtalare. För de pengarna, dvs. ungefär 500 kronor tyckte jag att systemet som helhet spelade helt fantastiskt, så jag slog på stort och köpte högtalarkabel för 300 kronor, vilket ju knappast är 10 procent av anläggningens totala värde :cool: .

Detta spelade bra i ett antal är, men när jag flyttade till Lund och fick tillgång till ett större rum tyckte jag att det var dags för en liten upgradering. Jag började med att köpa en en integrerad förstärkare från Harman kardon, närmare bestämt modell 650, samt en cd-spelare från samma märke modell 760. Efter en kort tid köpte jag även ett par Infinity alpha 40 högtalare, och efter en lång inkörningsperiod så tycker jag att detta spelar mycket bra för dessa pengar.

Efterhand har jag även köpt en tuner ifrån Harman kardon (märks det att jag gillar märket?) en md-spelare ifrån sony, en dvd-spelare ifrån panasonic samt ett par trådlösa hörlurar ifrån Sennheiser. Högtalarna står dessutom på SD-fötter.

På sistone har jag dock börjat att bli sugen på uppgradering igen. Högtalarkablarna som jag använder är dem som jag fick när jag köpte högtalarna och kanske skulle jag byta dem. Är även sugen på att köpa en ny förstärkare, kanske harman kardon 670, eftersom jag tror att högtalarna kan prestera mer.

Jaja det var lite om min korta hifihistoria. Ni får gärna ge tips på någon högtalarkabel som skulle kunna fungera bra i mitt system :)

Vänliga hälsningar ifrån mig.

Posted

Kul presentation!

Satt faktiskt också med en Harman Kardon HK650 en gång i tiden tillsammans med Infinity Alpha 10. Sen dess har det blivit en hel del uppgraderingar på alla håll och kanter några gånger om. HK650 tycker jag var en mycket kompetent förstärkare för dom pengarna och om jag var dig skulle jag nog behålla den. Jag bytte byglarna mellan pre out/main in till Taralabs missing link och fick då ett litet trevligt ljudlyft. Bytte också fötter till souncare superspikes vilket också gjorde det lite trevligare.

OM jag hade varit dig hade jag väntat med att byta förstärkare ett tag till nåt ännu bättre än HK670. De tweaksen jag nämnde kan nog ge ett litet trevligt lyft.

Beträffande högtalarkabeln så är ju Supra prisvärda men det finns också lite annan intressant kabel på lösmeter från Kimber, QED och Silspek.

Guest mikael
Posted

Jo jag har faktiskt Tara Labs missinglink inkopplad :) och som du skriver så blir ljudet klart bättre med den här modfikationen. På vilket sätt förändras ljudet med soundcare superspikes?

Posted

Kommer inte riktigt ihåg vad som blev bättre med superspikesen då det var längesedan jag hade HK650. Men min erfarenhet av superspikes brukar vara lite rappare bas och snyggare detaljer. Fina skillnader dock...