Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har förståelse för att olika leverantörer inte kan förutse vilket underlag deras apparat kommer att hamna på, så många tillverkare har säkert inte något emot att man kanske byter fötter etc.

Men har ni sett någon tillverkare säga att vi behärskar inte att skäma av våra produkter så det är bra om ni använder "lite papper" för att göra det?

Har någon sett något annat tweak som verkar lite obskyrt som rekommenderas av ett flertal andra tillverkare?

Att det finns tweaks som rekommenderas av en enstaka leverantörer betyder inte så mycket för mig eftersom firmor jobbar ihop, utan är mera intresserad av generellt rekommenderade tweaks.

mvh/Harryup

Posted

Det är väl ytterst få leverantörer som aktivt rekommenderar någon form av tweak.

Enda jag sett är väl PrimaLuna, som i manualen aktivt uppmuntrar kunden att byta och trixa med rör - dock i rimliga proportioner.

Fast undrar om "tube rolling" kan betraktas som tweak? Tja, kanske.

Nätkablar är väl en annan pryl. Få leverantörer uppmuntrar väl till det, men de flesta tycker nog att det är rätt okej med en "aftermarket" nätkabel.

Tweaks är, som alltid, en mycket kontroversiell fråga.

Posted

Totem rekommenderar på sin hemsida att man laborerar med att fylla vissa av golvhögtalarna med lämpligt material för att därigenom förändra högtalarnas egenskaper till något som bättre passar personliga preferenser i det aktuella lyssningsrummet. De lämnar också förslag på material att fylla med samt mängder för olika högtalare.

mvh/ Jörgen G

Posted

Nä, har inte sett någon tillverkare alls som uppmuntrar till att experimentera.. De flesta verkar ha åsikten att "det som vi gör är det optimala". :)

Men visst finns det vettiga tweaks.. Vibrationsdämpning är något jag anser som nödvändigt numera. Jag skrev om en Base Technology-plattform för ett tag sedan, som gav ett rejält lyft på min Musical Fidelity-CD. Nu kostar ju de en slant, men konceptet som sådant går ju att spinna vidare på. Jag skulle rekommendera att testa diverse fötter och plattformar under dina komponenter och se om de gör någon förbättring. Jag fick i alla fall en helt ny CD-spelare! :)

Kablar i allmänhet kan också ge stora skillnader - ibland positiva, ibland negativa. Här får du testa dig fram helt enkelt. En bra nätkabel till CD-spelaren gav mig ett markant lyft, medan till förstärkaren var det mer subtilt (dock positivt nog så att jag behöll den). Signalkablar kan lyfta eller sänka vilken utrustning som helst, så här måste man pröva sig fram.. Det samma gäller säkerligen högtalarkablar, men det har jag inte testat så mycket än då jag bara kör hörlurar f.n.

Matchning är det viktigaste av allt. En kabel eller ett tweak som fungerar väl hos mig kan vara en katastrof eller irrelevant hos dig, och vice versa. Jag har haft en del dyra kablar hemma som inte alls har uppfyllt vad andra har upplevt. Omvänt gäller också, jag har testat billiga kablar som är jättebra, som vissa andra fnyser åt. :)

Men först och främst gäller att ha bra elektronik tycker jag. Det känns meningslöst att spendera en massa tusenlappar på kablar och tweaks om man har en CD-spelare för 2000kr t.ex.. Lägg först pengarna på hårdvaran för det ger i regel betydligt mer (särskilt källan). När du väl har bra prylar, då kan man börja tweaka lite för att göra det ännu bättre. Voodoo-prylar som papper, stenar osv tycker jag personligen är rätt esoteriskt, och är kanske något man kan testa när hela anläggningen är tweakad i övrigt.

..tycker jag. :cool:

Posted
Nä, har inte sett någon tillverkare alls som uppmuntrar till att experimentera.. De flesta verkar ha åsikten att "det som vi gör är det optimala". :)

Man tycker att behovet av vibrationsdämpning borde vara mindre ju mer påkostad en apparat är

men hur är det egentligen... :?:

Posted
Man tycker att behovet av vibrationsdämpning borde vara mindre ju mer påkostad en apparat är

Yes!

Å sen finns det dom som menar det andra: det är viktigare och viktigare att ge rätt förutsättningar för dom påkostade apparaterna.

Visst finns det en aspekt i att företag/tillverkare inte skall säga: Gör såhär, såhär, köp detta, ersätt detdär för att få bra ljud i vår dyra produkt vi precis sålt dig. Det faller på sin egna orimlighet! :)

Tweaks - som jag ser det - är tvådelat.

1) ljudjusteringar till den egna smaken

2) det är lite "pimp my stereo".

Båda har dock samma berättigande om man bara utgår ifrån sig själv.

Posted

Absolut, det tycker jag med! Vad jag läser och hör av andra verkar det vara lite si och så med det, dock.

Jag vet att bl.a. Boulder och MBL hävdar att de hanterar vibrationer internt, men jag har inte testat själv... Boulder säger t.o.m. att kablage, strömrening osv är irrelevant, deras apparater är byggda för att hantera vad som helst. Vet inte om det stämmer. :)

Den elektronik jag förfogar över för närvarande är definitivt inte byggda för att hantera vibrationer. Allt jag har ställt på Base-plattan låter bättre. Nu har jag förvisso inga exklusiva produkter, men ändå.

Engelholm: bra post. :)

Posted

Dämpning av vibrationer i olika former kan jag köpa utan problem, likaså att man kan höra skillnad på kablar. Sen må orsakerna vara tveksamma med det är en helt annan debatt.

Men det där pappret på mässan som skall skärma där går gränsen. Iaf för mig. Om man kan höra skillnad så måste det vara felkonstruerade apparater. Skulle kunnat ha en viss förståelse om man gjort något i mymetall eller koppar, men papper! Oavsett vad det är dränkt i.

Om jag var tillverkare av dyr elektronik och en leverantör spred ut att lite papper här och där på apparaten gör att det låter bättre så är det ju en väldigt stark kritik till tillverkaren att dom inte kan göra en fungerande produkt. Skulle gärna höra vad Krell, Accuphase, AR och McIntosh skulle säga om nyttan med lite skärmande papper. Denna produkt är ju inte en tweak för att man skall kunna påverka ljudet i någon personlig riktning (vilket jag inte har något emot alls, bara man betalar vettiga pengar) utan denna pappersprodukt är ju till för att vara en lösning till ett problem som apparatleverantören tydligen inte behärskar. Någon mer än jag som tror dom skrattar hos pappers leverantören, och suckar djupt hos elektronikleverantörerna?

Sen lägger jag ingen aspekt på att man inte får testa vad som helst, eller tycka vad som helst. Allt går bra för så länge folk är nöjda.

Men, men denna tweak är inget för mig.

Posted

Har ingen egen erfarenhet men hos de få personer jag känner som har testat ERS Papers så har pappersinnehavet tenderat att växa med tiden. Det kan ju bli ganska mycket om man skall täcka upp både bottenplåten och ovansidan av elektroniken.

Posted

Till min Wadia, som väl ändå får anses relativt välbyggd och ganska dyr, gör tweaks realitvt stor skillnad, framförallt olika apparatfötter har en inverkan. Jag har provat bland annat BDR, hockeypuckar, SD-fötter, AudioQuest, dom där skånska vad-de-nu-heter, och Finite Elements. Skillnaden var stor dem emellan dock blev det med några av dem sämre än originalfötterna. Nu kör jag med Cerapucs med stor framgång. Sedan sitter det ju i min apparat en mängd olika förbättringar, eller kanske kan man kalla det tweaks, bland annat några "Quantum Purifiers". Och mot originalspelaren är skillnaden mycket stor. Det verkar alltså inte som om ju mer välbyggd desto mindre skillnad gör tweaks är korrekt i alla sammanhang. Sedan tycker jag även att elsladden gör en skillnad, medan Wadia själva inte riktigt rekommenderar detta. Och jag har hört att just Wadia kanske framöver kommer tillhandahålla apparater vilka så att säga är tweakde redan när de levereras.

Posted

Några citat från Lavardin's hemsida

My speakers are too bright, what can I do ?

- remove all filtering devices on the mains (power conditioner, high tech mains lead...)

- use regular mains lead.

- remove any "ADDITIONAL" speaker cable connector (added spades, big banana adapters...) and connect the speaker cable the simpliest way as possible (or bare wires)

Lavardin

Detta företag har bestämda åsikter om det mesta. Rätt skoj läsning

Posted
Några citat från Lavardin's hemsida

My speakers are too bright, what can I do ?

- remove all filtering devices on the mains (power conditioner, high tech mains lead...)

- use regular mains lead.

- remove any "ADDITIONAL" speaker cable connector (added spades, big banana adapters...) and connect the speaker cable the simpliest way as possible (or bare wires)

Lavardin

Detta företag har bestämda åsikter om det mesta. Rätt skoj läsning

Varför dom har det kan jag inte förstå. Jag och Lavardin (och Mårten) har samma distributör i England och ställer alltså ut tillsammans.

Lavardins ägare kallad JaySee var med på Heathrow för något år sedan och ville spela med sina egna sladdar, men Coltranehögtalarna avslöjade att ljudet blev klart bättre med mina kablar inkopplade. Det gällde både nätkablar och dom övriga kablarna.

JaySee ville inte ens lyssna, men tyckte det var ok då alla dom övriga i rummet höll med om att med Lavardins "lampsladdar" blev det en klar försämring av ljudet.

Det verkar ofta som att apparattillverkare tycker att kablar inte har någon större betydelse.

Tim de Paravicini (EAR) är av den sorten, men ändå kontaktade han mig inför Heathrowmässan och ville låna lite kablar :?::D:o

Posted

Jorma:

Har du hört några seriösa elektronik leverantörer säga att dom gillar idéen men att skärma eletriska och magnetiska fält med hjälp av papper?

Posted

Nej inte med papper, men med ERS-papper som egentligen inte är papper utan har en del metall i sig har jag för mig att det var.

Men dom vill helst inte tala högt om att dom använder sådant.

Det finns högtalartillverkare också som använder det men som inte talar om det. (Mårten använder det inte, men skulle förmodligen tala om det öppet ifall dom gjorde det)

Jag har inte testat det själv, men effekten lär vara liknande Shakti, men till ett mycket lägre pris.

Posted

USA,s militära Stealthflygplan lär använda en liknande produkt för att försvåra radarupptäckt, men inte heller dom talar öppet om vad dom använder :cool:

Posted
Har ingen egen erfarenhet men hos de få personer jag känner som har testat ERS Papers så har pappersinnehavet tenderat att växa med tiden. Det kan ju bli ganska mycket om man skall täcka upp både bottenplåten och ovansidan av elektroniken.

Har snart över hundra stycken ERS.

Posted

Patrick82:

Kan du berätta vad som händer när du använder dom? Var har dom gjort störst skillnad? Är alla papper lika små?

Jorma:

Inte kul om man inte kan upptäcka sin stereo. ;-)

Jag har blivit uppfostrad läromässigt att om man skall skärma något så bör det omslutas av det skärmande föremålet vilket beroende på frekvensområde bör vara av ren metall typ koppar, stål, järn. aluminium eller mymetall.

Posted

Tweaks är ju kul och i första hand ser jag det som "pimping" som någon nämde tidigare. Lite snygga puckar under apparaterna och extra tjocka kablar med fina kabelstrumpor ser ju fläskigt ut och imponerar på, alternativt förskräcker, besökare... Har man lite för mycket pengar i plånboken och lite för lite vett i skallen är det ju bara att köra på. Det finns dock gränser för min egen del. Om det inte mätmässigt går att påvisa någon förändring så ställer jag mig klart tvekande ( :) ).

Om en tillverkare skulle rekommendera att man la speciella papper på apparaterna skulle jag skyndsamt ta mig därifrån och se till att inte köpa dennes produkter. Den tillverkaren saknar rimligen de kunskaper i fysik som behövs för att konstruera fungerande apparater. Dessutom använder sig tillverkaren uppenbarligen inte av vetenskapliga metoder för att konstruera sina produkter. Läskigt. Självfallet måste man tillåta möjligheten för att vissa icke vetenskapligt befästa kunskaper ändå stämmer, det finns ju något som heter forskning, men men, som sagt, det finns ju gränser som inte behöver prövas... Man får inte en bredare ljudbild av att lägga en kristall på CD-spelaren, ställa en vågig pinne i ett hörn, eller lägga läskpapper på slutsteget... Jag kan faktiskt inte förstå att ingen blivit åtalad för bedrägeri ännu.

Jag kan dock på psykoakustiska grunder välja att köpa tweaks. Alla uppelevelser går ju genom hjärnan, som på sätt och vis kan ses som ett filter för våra sensoriska intryck. Känns det bra så självsuggererar jag ju mig själv till att få en trevligare upplevelse.

Bästa tweaket har visat sig vara alkohol men även snygga kablar och rätt belysning gör sitt till. Är just nu ganska sugen på en snygg nätkabel även om jag inte tror att det rent fysiskt kommer att påverka ljudet hörbart. :)

Posted

Overture: Det kanske är så att vi inte har lyckats komma på ett sätt att mäta upp skillnader i t.ex. kablar :) Kanske i framtiden lyckas någon ta fram ett mätinstrument som lyckas registrera skillnader i t.ex. kablar :) Vem vet. Men jag hör nog till skalan som tror på att kablar gör skillnad, Placebo eller inte skillnad upplevs då hehe :)

Posted

Jag blir lite skeptisk när jag ser allt för mycket data som förklarar en produkts förträfflighet. Speciellt på tweaks. Finns det något som säger att det går att höra det som mätts upp?? Det är ju vid ett antal tillfällen tidningar recencerat produkter som låter underbart. Men sen när de skickas till uppmätning så mäter de förskräkligt dåligt. Oftast får de ett nytt ex som låter likadant men mäter bättre. Och då är det parametrar som enligt alla regler är viktiga att hålla koll på tex distortion osv

Posted
Tweaks är ju kul och i första hand ser jag det som "pimping" som någon nämde tidigare. Lite snygga puckar under apparaterna och extra tjocka kablar med fina kabelstrumpor ser ju fläskigt ut och imponerar på, alternativt förskräcker, besökare... Har man lite för mycket pengar i plånboken och lite för lite vett i skallen är det ju bara att köra på. Det finns dock gränser för min egen del. Om det inte mätmässigt går att påvisa någon förändring så ställer jag mig klart tvekande ( :) ).

Vad jag vet finns det inga sätt att mäta sådana saker som ljudbild eller upplösning eller annat som verkar vara ganska viktigt för hur vi uppfattar ljud. Att allt skulle gå att mäta är väl en övertro på ingenjörskonsten. Ungefär som att man borde lägga ned amerikanska patentverket för hundra år sedan - "Det finns ju inget mer att uppfinna" eller hur det nu var.

När det gäller apparatfötter, vågformiga pinnar eller vad det nu kan vara, har du provat själv?? Det är som sagt ingen som blivit åtalad för bedrägeri, precis som du skriver...

Posted

Mätningar och beräkningar behövs när man håller på med hifiprylar, kablar etc.

Men att sammanställa mätningarna till hur vi hör och upplever dessa mätningar har ingen klarat av fullt ut.

Cardas har försökt att ta fram ett dataprogram där man ska sätta in alla parametrar och hur dom mäter och översätta detta till vår hörsel och upplevelse (man använder faktiskt hela kroppen när man utsätts för ljud och inte bara öronen).

Han har inte lyckats med detta och det har ingen annan heller.

Den nykläckta ingenjören eller den som aldrig har kommit ut ur detta stadium tror oftast blint på mätningar och förklarar allt annat som nys och självsuggestion. Det är att göra livet enkelt för sig.

Så enkelspårigt är inte vare sig livet eller allt som det innehåller, inklusive hör och känselupplevelser.

Min senaste upplevelse av att mätningar är nödvändigt, samtidigt som dom inte alltid är tillförlitliga eller inte säger allt om hur det låter, var med min ombyggnad av lyssningsrummet med dämp och diffusorgrejer som det finns en tråd om på bildforumet.

V6,orna som ska dämpa basen är inte möjliga att ställa in rätt på chans utan mätningar när det blir ett antal av dom. Som i mitt fall 4 stycken.

Dom är nödvändiga att använda mätmick tillsammans med ett bra dataprogram och någon som kan tolka mätningarna och justera in varje V6,a rätt.

Innan dessa grejer kom in, så kunde jag höra utan att mäta att ljudet i rummet blev bättre när jag öppnade en dörr till ett angränsande rum.

Och mätningarna sa mycket riktigt att både resonanser och efterklang blev förbättrade av att öppna dörren.

Efter att akustikgrejerna var på plats och injusterade lät det bättre med stängd dörr, men fortfarande ännu bättre med öppen dörr.

Men mätningarna visade att det skulle vara bättre med stängd dörr, tvärtemot vad lyssningen sa.

Ljudbilden blev djupare och framförallt röster blev mer naturliga i ljudet.

Det är ingen som lyssnar här som kan missa denna förbättring när dörren öppnas, trots att mätningen säger annat.

Men det finns dom som förtränger detta, då dom innan får höra av mig att det mäter sämre när jag öppnar dörren och dom lyssnar hellre efter mätresultat som dom ofta vill se innan lyssningen och dom brukar inte bli mer än engångsgäster här.

Man brukar säga att om kartan och terrängen inte överensstämmer vad ska man gå efter då.

Om man då går efter kartan så kommer man vilse.

Det gör man i ljudåtergivningsvärlden också om man blint följer mätningar.

Ett exempel på en som inte brydde sig om vad terrängen sa var en Japansk ingenjör som kom till Sverige, då jag jobbade med att bygga om hissar i ett par nybyggda RoRofartyg på 80talet, som var byggda på ett Japanskt varv. Det var byggt efter Japansk standard som inte blev godkänt här, och bland åtgärdena var att ta ta upp en utrymningslucka högst upp i hiss-shaktet.

Vi såg att den var ritad på fel ställe alldeles för långt ut från stegen som fanns i shaktväggen. Meningen var ju att man skulle kunna klättra upp och öppna luckan och rädda sig ut om hissen fastnade på vägen, men med den placering som fanns på ritningen hade gubben ramlat ned innan han fått upp den tunga järnluckan.

Vi satte svetsaren på att bränna upp ett hål där den naturligt skulle vara och hade innan kontrollerat att det inte fanns något på andra sidan som vi kunde förstöra. Japanen kom med sina ritningar och såg att vi inte följde dom och började att vilt gestikulera och förklarade på stapplig engelska att vi måste följa ritningarna!!!

Och det var bråttom då fartyget skulle iväg till Australien några timmar senare. Vi frågade Japanen om att vi måste kolla på andra sidan, men enligt honom behövdes det inte och skärbrännaren skar upp ett hål exakt efter Japanens ritningar. Bakom där det enligt ritningarna inte skulle finnas något annat än ett tomt utrymme var det draget en hydraulledning.

Japanen, fick jag veta senare, fick sparken och varvet som han jobbade på fick betala notan för förseningen av fartygets avfärd.

Och när kaptenen på båten fick höra vår version, så åkte luckan in på rätt ställe enligt terrängen och inte enligt kartan.

PS. Att köpa tex. en nätkabel eller vad som helst annat för att det enbart ser fräckt ut är totalt idiotiskt.

Varför slänga pengarna i sjön om man ändå inte tror på annat än mätningar och därmed vägrar att ta åt sig det som händer i verkliga livet.

Posted

En tanke som slagit mig i den evinnerliga debatt om "mätningar eller inte" är en jämförelse mot datorer.

Datorerna gör precis så som dom är programmerade att göra. Om du säger till ett datorprogramm att sortera följande människor i bokstavsordning:

Kalle

Bosse

Anna

Apelsin

...säger datorn:

Anna

Apelsin

Bosse

Kalle

:black:

...en människa hade sorterat listan och troligen uteslutit "Apelsin". Man kan tycka att datorn minsann inte kan sortera namn i bokstavsordning...

På nått sätt vill vi att programmet skall vara mer än vad programmet är. Egentligen skulle vi behöva en databas eller logik över riktiga människonamn.

Med mätningar ser jag en analogi i att mätningen endast mäter det den mäter. Punkt slut! :app:

Jag brukar säga att mätningar som mäter fint säger rätt lite...medan mätningar som mäter dåligt kan vara ett incitament för att testa förbättra den dåliga egenskapen.

Posted
Har man lite för mycket pengar i plånboken och lite för lite vett i skallen är det ju bara att köra på. Det finns dock gränser för min egen del. Om det inte mätmässigt går att påvisa någon förändring så ställer jag mig klart tvekande ( :) ).

Ett problem som kan dyka upp i hifidiskussioner är att man lätt utgår från sig själv när företeelser skall värderas och beskrivas. Uttrycket "vett i skallen" kan ju omfatta en hel del från teoretiska kunskaper till experimentlusta, erfarenhet och förmåga att ta del av andras åsikter även om de inte sammanfaller med ens egna. Det kan ju knappast finnas någon estetisk anledning till att placera ut ERS Papers i en anläggning och det är väl ganska spännande att folk testar och går vidare... :?:

Posted
Ett problem som kan dyka upp i hifidiskussioner är att man lätt utgår från sig själv när företeelser skall värderas och beskrivas. Uttrycket "vett i skallen" kan ju omfatta en hel del från teoretiska kunskaper till experimentlusta, erfarenhet och förmåga att ta del av andras åsikter även om de inte sammanfaller med ens egna. Det kan ju knappast finnas någon estetisk anledning till att placera ut ERS Papers i en anläggning och det är väl ganska spännande att folk testar och går vidare... :?:

Ja huvudsaken att folk är nöjda. Och att branschen ger intryck av att vara seriös, vilket för utomstående som bara är musikälskare kanske inte förefaller vara fallet jämt.

Posted

Helt rätt Timbre!

Om det inte vore för "galna människor" som testar gränser och uppfinner nya tokigheter skulle mänskligheten aldrig gå framåt. Alla uppfinningar, alla vetenskapliga landvinningar osv bygger på att någon har ifrågasatt det som är allmänt gällande.

Om vetenskapen saknar en förklaring på varför si eller så är ditt eller datt, finns det ingenting som säger att det måste vara fel. Det kan lika gärna vara fel på mätningen, eller på den vetenskap man baserar sin värdering på. Vi kan dessutom inte mäta allt eller visa allt med siffror och diagram.. Faktum är att det mesta här i livet inte går att beräkna. :cool: