Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag måste kolla med er vad ni lyssnar på för jazz?

Jag blir mer och mer intresserad av jazz, men vet inte riktigt vad jag tycker är bra...

just nu lyssnar jag mest på Norah Jones, Jamie Cullum och Diana Krall. Jamie Cullum är favoriten bland dessa olika former av jazz ;)

Jag gillar när musikerna går lös och bara lirar hejvilt och det svänger om musiken. Norah och Diana spelar ju inte precis så vilt men ändå :o

Så rada upp något alternativ och skriv varför jag ska kolla upp dem, tack :)

Posted

Jag antar att det på detta forum är riskfritt med en bekännelse: Ja jag börjar gilla jazz, ok. börjar sakta men säkert slussas in i musikformen via jazzrockfusion som

Mike Stern, Bobby Previte (ja jag läser H&M)och Camel samt några hårdare band som är där och sniffar. Har väldigt dålig koll, toppen på toppen av isberget är en underdrift men skulle ändå vilja tipsa om ett band med lite modernare sound (vad det nu betyder i jazzvärlden) men med lite småelektroniska inslag: Sonic Mechatronic Arkhestra. härligt vräkigt emellanåt! Hittar du något själv oLjud så får du gärna tipsa tillbaks...men säg inget till mina kompisar ;)

Posted

Ja, vad skall man komma med för att inte skrämmas. Kan inte säga att Jamie Cullum är bekant för mig.

Josefine Cronholm och Ibis har gjort en del trevliga skivor om man nu gillar vokal jazz. Tycker mig märkt att det kan funka på folk som inte är kanonhemma på jazz i övrigt. Till en början skulle jag rekomendera skivan Wild Garden då jag anser den vara hennes bästa totalt sett. Förövrigt blev Josefine utsedd till "Jazz in Sweden Artist" år 2003.

1069240254027170100Josefin%20Cronholm%20-%20Wild%20Garden-s.jpg

Här kan man söka och läsa mer om henne och man kan handla skivorna till fördelaktigt pris :mm:

/Mattias :)

Posted

Kul Mattias, jag sitter faktiskt just nu och lyssnar på denna skiva!!! Den är inte fel alls!!!

...och jag behöver väl inte säga att tipset om Cronholmskan kom från Mattias för något år sedan!! :D

\\K-man

Posted

Som "fellow" hårdrockare kan jag tipsa om. Return to forever - romantic warrior, Mahavishnu orcestra - Inner mounting flame. Båda dessa är lite tunggung jazz-fusion. Håller själv också på att gräva lite i den här musikstilen. Tipsa gärna om du hittar något trevligt :) Har fått lite tips som jag inte undersökt ännu Tribal Tech & Bill Bruford Earthworks. Jag ska beställa lite skivor snart. :D

Posted

Tack så mycket för tipsen, nu e det bara att kolla upp den lite närmare när jag får tid.

Mattias: Jamie Cullums hemsida rekommenderar skivan Pointless Nostalgic om du tänker kolla upp han ;)

Posted

Hej Killar!

"Jazz" är ju ett gigantiskt område som spänner över många genrer och årtionden. Man kan drunkna för mindre. Själv har jag legat i jazzfållan sedan 10-årsåldern och närmar mig nu de 40 :cool: . OCH det känns som man fortfarande har det mesta kvar att upptäcka. Nu blir ju inte alla lika tokiga som jag (som tur är) utan man kan ju köra ett antal favoriter på hyllan som fungerar för det mesta och de flesta.

Min egen resa har varit lång och har byggts på efterhand. Eftersom jag började så tidigt hade jag inga problem att hitta gunget och grooven i jazzen. Många som aldrig lyssnat förut upplever ju musiken som bara en massa noter och musiker som spelar planlöst och inte "tillsammans". Det svänger, det är improvisation, ofta ingen som sjunger - det gäller att lyssna in sig lite och hänga med i svängarna och lyssna med ett öppet sinne. :) Kul att läsa att tipsen här ovan som verkligen spänner över stora delar av jazz-registret. Från Norah Jones till Return to forever är det en ocean av klanger....

oLjud, du nämner 3 vokalister. Norah är ju ganska lugn och fin inte så svängig kanske. Diana är mer driven i pianospelet och har ofta svängande medmusiker. Kolla gärna in hennes CD+DVD konsert från Paris. Den är verkligen toppen!!!

Tips om man gillar Krall kan vara Silje Nergaard (vokal) Elaine Elias, och Ella Fitzgerald. Ella svängde enormt!

Jamie har jag inte så mycket koll på. Har hört honom på TV samt hans senaste skiva. Klart talangfull och hans showmanship ligger i fåran av crooners och skönsångare. Som spinoff till honom skulle man kunna ta sig till artister som Frank Sinatra (Hans jazziga 50-tal på skivbolaget Capitol t.ex "Come Fly with me"). Gillar man vokalt så kolla gärna in Nat King Coles jazzigare bitar t.ex samlingen The World of Nat King Cole. Underbar är ju bara förnamnet!!!

Vill du ha svängig musik så varför inte Count Basies Storband i The Complete Atomic Basie från 1957. Snacka om ös!! Kan du sitta still till den plattan så är du stelopererad :app:

Andra säkra kort är

Miles Davis - "Kind of Blue" (Lite uttjatad som tips men den håller för improviserad ensemblejazz, mycket vackert)

Dave Brubeck - "Time Out" (Skönsvängigt med suveränt Pianospel av Brubeck samt Altsax med Paul Desmond - mannen med den mjukaste och finaste tonen någonsin)

Oscar Peterson - "We get Requests" Pianomästaren på sväng - mycket trevlig inspelning med Oscars suveräna trio. Denna skiva omvände en god vän till jazzen.

Ja bara ett par tips man kan skriva hur mycket som helst. Ett tips kan var att köpa via amazon.com på begagnat där man kan hitta vanliga titlar till billigt pris. När det gäller äldre jazz så är det ofta värt besväret att leta upp en remastrad version.

Lycka till!

/Shaft

Posted

Jazz kan man lyssna hur mkt som helst på. Med risk att låta dissig var är det mkt tråkjazz som listas i trådarna innan. Jag listar lite andra tips.

Bland klassikerna krävs förutom "Kind of Blue", som måste vara världens mest rekomenderade skiva även John Coltranes "Love Supreme" eller "Blue Train". Varför inte sen halka in på Jazz Mesengers eller trumpetaren Lee Morgans soloplattor. Hur bra som helst. Wayne Shorter är en annan favorit, plattan "Speak no Evil" kan man inte lyssna nog på.

När det gäller nyare jazz vill jag slå ett slag för ett par svenska grupper. Kolla in relesearna på http://www.moserobie.com/. Även senaste Odd Job och Goran Kajfes "Headspin" är riktigt bra skivor. Headspinplattan har fått alldeles för lite uppmärksamhet här i Sverige med tanke på att man i ex. Frankrike och Japan hyllar den.

Jazzfusionen genren växer man ifrån (iaf. jag) men Herbie Hancock lyssnar jag gärna fortfarande på. Börja med ngn tidig jazzplatta, kolla sedan in 70-tals favoriterna "Headhunters", "Manchild" och "Flood". När du ändå är det lika bra att kolla in "Bitches Brew" med Miles Davis. När det sen börjar kännas farligt är det lika bra att ta steget ut med ex. Art Ensemble of Chicago. Sen är steget till frijazz inte så långt.

Ett par tips iaf. Finns som sagt hur mkt som helst.

Posted

Jazz har ju så många ansikten och det brukar bli väldigt njutbart när den blandas upp med soul och bossa nova. Aretha Franklin producerade 1973 ett album tillsammans med Quincy Jones som just heter Aretha's Jazz (Atlantic Jazz 7567-81230-2) och Stan Getz har en trevlig box med titeln The Bossa nova Years (Verve 823611-2).

Posted

Kansas är rätt på det! Fusionjazz rockar och Return to forever är svinbra. Jag rekommenderar deras första platta. Den skivan ligger lätt på min top tio bästa plattor ever.

corea_chick_returntof_101b.jpg

Posted

När det gäller nyare jazz vill jag slå ett slag för ett par svenska grupper. Kolla in relesearna på http://www.moserobie.com/. Även senaste Odd Job och Goran Kajfes "Headspin" är riktigt bra skivor. Headspinplattan har fått alldeles för lite uppmärksamhet här i Sverige med tanke på att man i ex. Frankrike och Japan hyllar den.

hej jag kan verkligen rekommendera headspin-skivan, den finns för 85 kr på skivhugget (http://www.skivhugget.se/index2.html)

hälsar hans-tommy

Posted

hej jag kan verkligen rekommendera headspin-skivan, den finns för 85 kr på skivhugget (http://www.skivhugget.se/index2.html)

hälsar hans-tommy

Posted

oj oj, nu blev det helt plötsligt jättemycket att kolla up... va kul! :D

Kan säga att jag gillar även Bo Kaspers Orkester...

Posted

Att döma av tidigare kommentarer så skulle jag kunna tro att du även skulle svälja EST ganska bra...

...här snurrar just nu Ludvig Berghe Trio....inte heller fel!!!

\\K-man

Posted

Hej!

Suveränt med många fina tips här! Som sagt vi skall ju inte glömma den fina svenska jazzen. Sverige är i framkant med Kajfes och EST etc.

trumpeten (välkommen förresten), jag antar att du syftar på mina tips som "tråkjazz". Min avsikt med att lista lite snällare jazz (dock med 100% artistisk kvalitet) var att ge oLjud lite språngbrädetips till lite tuffare grejor. Jag tror att det kan vara smart att koppla på lite liknande grejor innan man drämmer till med Bitches Brew på högsta volym :evil:

Vad menar du med att du växer ifrån jazzfusion? Menar du den gamla "riktiga" eller den nyare smooth jazz? För min egen del går det i perioder och det är snarare så att jag breddar min jazzlyssning än överger gammalt. Så är det för mig. Är det bra så är det bra i längden :) på något vis.

Sen älskar jag verkligen Lee Morgan och Herbie Hancock!!! Jag har det mesta som herrarna gjort i eget namn. Håller med om Herbies Headhunters som en suverän platta samt om man kolla in Lee Morgan så börja hellre med "Sidewinder" än "Lighthouse". Det finns hur mycket som helst som sagt och massor är bra.

Stan Getz som tipsas av Timbre är lyriskt mysigt att lyssna till.

/Shaft

Posted
Hej!

Suveränt med många fina tips här! Som sagt vi skall ju inte glömma den fina svenska jazzen. Sverige är i framkant med Kajfes och EST etc.

Det finns ju oxå Mats&Morgan om man vill skruva till det ordentligt.

Posted

Här har du tre bra plattor om du vill in i jazzen.

1) " Back to back " = härlig platta med gamla klassiker som Basin Street Blues, Royal garden Blues etc. Duke Ellington har samlat ihop en sextett med underbara musiker bl a Johnny Hodges, Harry Sweet Edison, Jo Jones m fl.

2) " The Cannonball Adderly Quintet in San Francisco " = Cannonball på altsax, broder Nat på trumpet, Bobby Timmons på piano, Sam Jones på bas och Louis Hayes på trummor. Svänger skönt, en platta man blir glad av.

3) " What is there to say " = The Gerry Mulligan Quartet i högform med bl a Art Farmer på trumpet. Underbart samspel mellan Mulligan ( Barytonsax ) och Art Farmer. Kan du sitta still till låten " Blueport " så är du unik. Själv stampar min högerfot som en värsta Linnlyriker!

De två första finns på CDON.COM för 79:00 styck.

Posted
Hej!

trumpeten (välkommen förresten), jag antar att du syftar på mina tips som "tråkjazz". Min avsikt med att lista lite snällare jazz (dock med 100% artistisk kvalitet) var att ge oLjud lite språngbrädetips till lite tuffare grejor. Jag tror att det kan vara smart att koppla på lite liknande grejor innan man drämmer till med Bitches Brew på högsta volym :evil:

Vad menar du med att du växer ifrån jazzfusion? Menar du den gamla "riktiga" eller den nyare smooth jazz? För min egen del går det i perioder och det är snarare så att jag breddar min jazzlyssning än överger gammalt. Så är det för mig. Är det bra så är det bra i längden :) på något vis.

Sen älskar jag verkligen Lee Morgan och Herbie Hancock!!! Jag har det mesta som herrarna gjort i eget namn. Håller med om Herbies Headhunters som en suverän platta samt om man kolla in Lee Morgan så börja hellre med "Sidewinder" än "Lighthouse". Det finns hur mycket som helst som sagt och massor är bra.

Stan Getz som tipsas av Timbre är lyriskt mysigt att lyssna till.

/Shaft

Vad jag menar med tråkjazz är att man många gånger förknippar jazz med just den där mysiga pysiga svänget som man hör i bakgrunden på ex. cafeét/restaurangen. Det finns bra sån jazz men jag tycker generellt att det många gånger är roligare att lyssna på musik som är mer utmanande och kräver mer av lyssnaren. Att inte nöja sig att lyssna på sånt som är snygg, vackert och trevligt. Det är det riktigt yviga och starka utrycken som många ggr kan de mest bestående intrycken.

När det gäller jazzfusion så har jag växt ifrån ex. Spyro Gyra och Dave Weckl. Jag lyssnade en del på dom plattorna men tycker nu dom känns riktigt tråkiga. När det gäller smooth jazz så känns det ännu värre, ex. saxofonisten Kenny G får gärna gå och gömma sig för min del.

Med mitt inlägg försökte jag "tagga" vår nya jazzvän med lite mer spännande grejer...

Posted

Instämmer i Mats Morgan band - tipset, grymt bra i alla fall senare grejor som "thanks for flying with us" (känns inte lika "plojjigt" som en del gammalt de gjort). Då är vi förstås en bit ifrån jazz i den form man generellt förknippar med denna typ av musik, mer electro-psykadelisk sådan. Morgans bror Jimmy Ågren (band) gör också riktigt schysst musik, senaste "close enough for jazz" är en härlig mix av deltablues, jazz och rock (ny skiva på g, tror jag).

Posted

Hej,

Du har redan fått en massa bra förslag på olika musiker och stilar - men jag fyller på med några till. Ta för dig om du orkar.

Pat Metheny Group - En helt lysande musiker och gitarrist. Tillsammans med Lyle Mays på klaviatur bildar dom stommen i Pat Metheny Group. Du kan i stort sett välja vilken platta som helst som dom spelat in, allt är kanonbra. Ett starttips, The road to you - en liveplatta inspelad i Europa. Lättlyssnat utan att vara "tråkjazz". Musiken är luftig och lätt. Musikerna är grymt samspelta och förmedlar spelglädje.

Steely Dan - Mycket stora på 70/80 talet. Musik som sitter som en smäck på huvet. Inget lämnas åt slumpen, allt sitter där det ska. Donald Fagen och Walter Becker, wow! Lyssna på Gaucho från 1980. Du har säkert hört Hey nineteen från det albumet- en klassiker det svänger om.

Stanley Clarke - Bassist. Har spelat med de flesta samtida jazzmusikerna. En stor musiker och artist. Han har spelat in mängder med musik. Du kan hitta de flesta på webben. En rekommendation som du kan börja med är hans senaste från 2006, Standards precis som titeln säger är det gamla låtar som han tolkar tillsammans med Patrice Rushen på piano och Ndugu Chancler på trummor. Låtar som bl.a - Salt peanuts - Take five - Manteca och Oleo, tolkade och framförda av Stanley och hans vänner borgar för en högtidsstund. Mycket bra inspelning förresten, Kind of blue records.

Billy Cobham - Trummis. Också en musiker som har en lång musikhistoria. Du skall bara ha - Spectrum från 1973. Den finns förresten med på årets CD-rea. Den finns också i DVD-A. Precis hur bra som helst. Tommy Bolin på gitarr och Jan Hammer på klaviatur. Så här stavas en klassiker. Om Ringhals kärnkraftverk skulle stanna kan säkert Billy Cobham i "Spectrum skick" förmedla lika mycket energi.

Detta är endast ett axplock av vad jag tycker du skall ta dig tid att lyssna på. Att ta sig tid och verkligen lyssna igen och igen och igen och igen ... för det är så bra och man upptäcker nya saker i musiken hela tiden.

Ha det!

Posted

Har lyssnat en hel del på de tre senast nämnda artisterna och det är kanonmusik i mina öron. Ibland kan man undra var den yttre gränsen går för jazz men det är nog upp till varje lyssnare och egentligen ingenting att fundera över.

Bara att njuta! :mm: