Timbre™ Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 För att ytterligare belysa mångfalden () i hifitidskriftsvärlden, saxar vi lite från vad The Absolute Sound gjorde för erfarenheter av Cremona. Wayne Garcia rapporterar i august/september 2003: "And the tweeter? Simply glorious. Spec`d all the way out to 40 kHz, this tweeter has both excellent sensitivity and high-power handling.... Not only did the Cremona tweeter keep up with the rest of the drivers throughout the demanding peaks, it never seemed to compress, strain, or lose resolution." Hur var det nu dom sjöng, Mikael Wiehe och Björn Afzelius i Hoola Bandoola Band... Året var 1972... Quote
Sanoj Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Är det någon övertalningskampanj på gång? Många citat på att Cremona har någon topp... Quote
Björn-Ola Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Gnäll, gnäll, gnäll.... Vill man hitta saker att kritisera i tidningar så finns det tusen saker att ta upp, fel höjd på bokstäverna, fel färg på logon, för prassligt papper m.m Hifi & Musik försöker uppenbarligen även nå grupper som är mindre insatta i hifi. Det tycker jag faktiskt är bra, särskilt som intresset för hifi verkar minska år för år. Då är det nog en bra strategi att inte enbart rikta sig till den lilla förstårsigpåar-klubb som härjar här. Det innebär naturligtvis att vi kommer att tycka att många artiklar är lite för överpedagogiska och kanske inte går tillräckligt mycket på djupet. Men vi får nog acceptera att en tidning som riktar sig enbart på den svenska marknaden måste göra kompromisser. Hellre det än att den läggs ned. High Fidelity upplevs nog tyvärr som väldigt torr läsning av dom flesta. Dessutom så måste man se alla recensioner som tyckande av folk som i alla fall har möjlighet att lyssna på många produkter, och skaffat sig en referensbank. Men den personliga smaken kommer i vilket fall som helst att lysa igenom. Eftersom vi även behandlar Cremonas ljudkvalitet så får väl även jag bidra med min personliga åsikt: Tja… Quote
Timbre™ Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Härjar... Okey, det är ju frivilligt att läsa Hifi & Musik så vi kan väl bara runda av det hela med att åsikterna går isär... Quote
stargazer Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Eftersom jag inte vill medverka i en tråd som någon upplever som en "gnäll-tråd" lämnar jag härmed denna tråd. Mina inlägg var i alla fall inte avsedda som gnäll eller förståsigpåiga, hur de andra inläggen ska tolkas är väl upp till var och en. Men gnäll suger , det håller jag med om. Låt oss behålla den goda stämningen och respekten här på Euphonia. Respektera varandras åsikter - det håller i längden. / stargnäller ooops -gazer ska det va juh Quote
MartinH Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Jo att det skulle bli " ALLA vann" i testen var väll kanske inte så oväntat... Det har blivit en betydligt snällare attityd mot alla produkter som testas den senaste tiden har jag märkt.. Och deras system med 1-5 är hur dåligt som helst när man inte har nån referens att jämföra med.. Varför inte ha en 100 gradig skala som ALLT jämförs mot, då vet man att om man skulle gå upp en 5000:- så skulle tex ljudkvaliten öka med ca 10-15 poäng... Nu är det så att en stärkare för 10000:- kan få 5 poäng, och en för 40000:- kan oxå få 5 poäng ?!?! Vilken är det bästa köpet, är den dyrare igentligen bättre ?? Vilken ger igentligen bäst ljud för pengarna.... Man borde omarbeta sin testverksamhet en del tycker jag.... Nu kan man nästan förutse hur testen kommer att bli i förväg bara genom att läsa vilka som kommer vara med... /Martin Quote
michael Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 jag minns massor av roliga entusiastiska reportage som fått mig att sitta och dregla över tidningar i timmar men tyvärr nuförtiden är det som att läsa en reklambrochyr jag skulle gjärna klämma lite på diana(lady)but thats not possible anymore så jag får ha en dialog med min micromega istället :cool: Quote
lindvall Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Eftersom jag är en relativt färsk hifitok så blev det lite av en aha-upplevelse att man faktiskt kan tycka olika, trots man har hört samma anläggning! Det var efter min första hifimässa (i Malmö) då Timbre skrev att han inte kände igen QRS Saturnus när dom spelades på Vincentelektronik. I andra änden av rummet spelades Neptunus med Advantage. Som färsking i sammanhanget tyckte jag då lite synd om HifiConsult som var tvungna att dema i samma rum, med dyrare högtalare och elektronik, och det ändå lät bättre i Vincentuppställningen. Av kommentarerna efteråt förstod jag att min medkänsla med Advantage var onödig eftersom det förmodligen var jag som var i minoritet i det jag tyckte lät bäst. Summa summarum; Trots att man till och med hört samma anläggning spela så är det långt ifrån säkert att man är överrens om hur det lät, och framförallt om det man hörde var bra eller inte. Därför är det viktigt att i hifiskribentsammanhang hitta någon som hört det man själv har hört, och att man har samma referensram om vad som är bra och mindre bra, precis som new order sa i ett tidigare inlägg. Ens egen väg till hifinirvana kan ju ta många vägar, men det krävs nog att man försöker hinna lyssna på så mycket som möjligt och själv bilda sig en uppfattning (klyscha, jag vet) och få tips om spännande och intressanta produkter från hifitidningarna. Quote
gardd Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Här kommer mina 5 öre om Hifi och Musik. Jag tycker den tidningen är fullkomligt värdelös för de som kan en del om hifi. För de oinsatta nybörjarna är den lika dålig. De blir ju missledda? Man måste ju vara lite initierad för att inse att de åker lådbil till jobbet och cyklar när de kommit fram... Stackars alla nybörjare som läser tidningen: så fel de hamnar när de går på alla fåniga "rekommendationer" som inte stämmer. Beträffande danska high fidelity tycker jag inte man behöver skriva ut associerad utrustning. Det kan vara som kul kuriosa, men om de varierar de parametrarna under kontrollerade former i syfte att få bättre kläm på hur testobjektet presterar så är det upp till den erfarne testaren att fårstå hur saker och ting hänger samman. Detta mynnar ut i en "objektiv bild" av hur testobjektet presterar. <- och det är det som är det intressanta hoppas jag?? Slutligen vore det extra proffsigt om de kunde skriva några ord om matchning, något som verkligen understryker att recensionen är seriös. Något i stil med: Den här högtalaren låter en aning varm och dess karaktär skulle kunna passa bra ihop med mjuka rörslutsteg... Så får man en liten ledtråd vad som kan passa till testobjektet. Quote
Sanoj Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Jag tycker den tidningen är fullkomligt värdelös för de som kan en del om hifi. För de oinsatta nybörjarna är den lika dålig. De blir ju missledda? Man måste ju vara lite initiderad för att inse att de åker lådbil till jobbet och cyklar när de kommit fram... Stackars alla nybörjare som läser tidningen: så fel de hamnar när de går på alla fåniga "rekommendationer" som inte stämmer. Suck.. :clown: Quote
K-man Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 oppps edit: lite väl mycket...det försvann visst :clown: Quote
Timbre™ Posted March 7, 2004 Posted March 7, 2004 Håller fullständigt med dig gardd. Skräp är skräp även om det finns vackra annonser. Quote
Guest IHS Posted March 7, 2004 Posted March 7, 2004 Att det verkar finnas lika många som inte gillar Cremonorna som det finns de som gillar dom tycker jag är uppfriskande! Vad tråkigt om alla skulle tycka likadant.Vad skulle vi då diskutera AMEN! säger jag till detta Sonus Faber har sitt ljudideal, Mårten Design sitt, Martin Logan sitt osv, osv Låt dina öron välja........ Sen kan du spendera resten av livet med att försöka matcha dina högtalare rätt, och med en nypa salt läsa hifitidningar. Quote
Guest mikael Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Jag är helt inne på Gardds linje. Om man läser en artikel om t.ex en högtalare vill man ju veta ljudkaraktären på just den produkten och då kan det ju kvitta att man vet att de använder den och den bredvidutrustingen. Det hjälper ju inte oss köpare så särskilt mycket. Quote
Dan Brickman Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 I just denna test måste jag krypa till korset och hålla med Hifi&musik en hel del. Förutom den där svarta franska förstärkaren (koda?) har jag lyssnat på dom övriga och tycker att tidningens lyssningsintryck stämmer hyfsat med mina. Personligen blev jag väldigt förtjust i Pathos men med Thoren upplevde jag lite mer tyngd. Kanske jag hade varit lite elakare om Arcam då den låter lite väl spretigt i jämförelse med dom andra. Jag håller med Timbre om att H&M blivit sämre men trots det köper jag den då och då och det vore väl trist om den lades ner? Det är möjligt att Cremonorna kan låta lite nerbländat jämförelse med vissa konkurrenter men tusan vad bra det låter ändå. Precis som det skall göra på den nivån. :cool: Quote
Timbre™ Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Visst vore det trist om den lades ner! Den kan ju bli bättre... Quote
Guest Zalve Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Visst vore det trist om den lades ner! Den kan ju bli bättre... Brukar inte uttala mig om tidningar, för jag kan inte så mycket själv... MEN kan det bli mycket sämmre?! (Bortsätt från att försvina ) Quote
gurin Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Själv vill jag veta vilken kringutrustningen är. Utan den kan jag på intet sätt tolka skribentens utvärdering. Jag tvingas lita till recensentens trovärdighet, en trovärdighet som generellt bara sjunker. Jag inbillar mig att de alla är mer eller mindre köpta eller skrämda. Välj själv vilket som passar bäst. Är produkten testad med någon produkt jag känner till har jag något att utgå ifrån. Dessutom spelar referensutrustningen ett helt annat syfte. Ofta är det nämligen recensentens egen och då får vi se vad denne verkligen tycker. Min inte allt för vågade gissning är att de skaffar det bästa de har råd med. Stannar testobjektet kvar i referensanläggningen är det, just det en god referens. Skall också jag säga något om Cremona så blir det till denna högtalares nackdel. Har dock bara hört den i butik och på Bossas mässa, tror jag att det var. Hustrun meddelade helt frankt att de där kommer inte över vår tröskel. De låter så illa att jag får ont i öronen! Vilket betyder att de inte kan ha varit beslöjade i diskanten, snarare tvärt om! Min gissning är dock att om jag bara får hem dem och bort från den där hemska Krellen som drev dem kan de säkert låta fantastiskt om bara mina singel ended 30 mosfetwatt räcker. Men jag spelar inte heller så där väldigt högt. Alltså, jag vet att de drevs med en förstärkare jag aldrig skulle köpa och därför måste jag på något sätt tänka bort den förstärkarens påverkan, vilket inte är så lätt. Hade jag hört den med mitt förstärkeri, eller läst att någon utvärderat högtalarna med liknande förstärkeri blir recensionen guld värd och jag kan sluta mig till att detta är en högtalare jag inte vill ha, eller som jag kanske borde pröva själv. Det handlar alltså om detta: recensioner oavsett av vem de är gjorda, oavsett i vilket fora de är publicerade bör bara fungerar som en grov vägledning till var jag som konsument skall leta efter produkter att pröva hemma i min anläggning. Mvh/gurin Quote
matson Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Hej på er! Första inlägget här, så det är väl bäst att gå ut lugnt.... H&M? Ja, vad skall man säga egentligen som inte är sagt? Någonstans så känner jag att en hifitidning borde kunna erbjuda mer än bilder och texter som är omöjliga att relatera till om man inte bor inne i deras lyssningsrum. Lägg också till några mätningar som dom "slänger med", som inte säger någonting*. (*att mäta högtalare i en enda punkt gör att det blir helt omöjligt att dra några som helst slutsatser, mer än att den kan se fin/ful ut för ögat. Kubmätning ger ju inget alls förutom en viss insyn i om tillverkaren har överdrivit effektangivelsen i något datablad.) Mätningarna kan dom i mitt tycke skippa helt eller göra det ordentligt så det går att utläsa något överhuvudtaget ur dom. Men det är egentligen en bagatell, för det verkliga skälet till att jag inte köpt tidningen på ca 2 år är den bedrövliga journalistiken. Varför är det helt omöjligt att hitta människor som kan skriva en text med åtminstonde en gnutta humor och gärna lite distans till ett skapligt extremt intresse? Stereophile är för mig den klart bästa/intressantaste/mest välskrivna tidningen. Att man har en annan uppfattning än vissa författare gör det ju bara intressantare. Det om det! Nu över till något annat. Cremona! Jag har bara lyssnat kort på den under oordnade former, så dom intrycken kan man glömma och har inget med mitt lilla resonemang att göra. Man kan tycka att det är en ordinär 3-vägare och det är ju inget som är så våldsamt upphetsande. En detalj på högtalaren är dock lite intressant: Man använder Vifas ringradiator ihop med ett ganska litet mellanregister. Detta gör att man har nästan 180 graders spridning runt delningen, men sen faller det ganska snabbt ca 30 grader och mer från nollaxeln. Min erfarenhet är att detta kan ge ett ganska "snällt" ljud. Mvh/Mats Quote
Ranefjord Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Tycker det numret av HiFi & Musik var det mest intressanta och innehållsrika på mycket länge. Audion Silver Night, Stockholm mässan, stärkartestet och den där högtalaren. Vad hette den nu? Den utan inre dämpning. Mycket intressant läsning om deras konstruktions'filosofi' för övrigt. Nån som vet var man kan lyssna på den? Quote
Bravo Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Jag tycker nog att både den svenska och danska tidningen har blivit tröttare med åren och den politiska korrekten har blivit lite väl tjock. Det bästa vore väl att sluta med poängtester då dessa inte säger någonting och istället redovisa ljudintryck. Idag måste man läsa mellan raderna mer än någonsin. dessutom kan jag hålla med om att åtminstone den svenska tidningen känns slarvig många gånger. Quote
Guest Zalve Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Tycker det numret av HiFi & Musik var det mest intressanta och innehållsrika på mycket länge. Audion Silver Night, Stockholm mässan, stärkartestet och den där högtalaren. Just Stockholmsdelen, gjorde att jag INTE köpte tidningen. Tyckte jag var tråkig - ett bildcollage på ett uppslag. Hade sett fram emot att jämföra mina intryck med de som ev skulle finnas i tidningen. Audion verkade var det bästa i tidningen. Får gå till biblioteket och se om det var nåt mer jag missade. Quote
gurin Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Om den där högtalaren var Ocellia Kedros finns den att lyssna på i Ö-vik. Jag har själv tänkt göra det, men det har liksom inte gått att pussla ihop och Subas har bara haft ett par och är de som utvärderades. Nu borde de emellertid vara tillbaka i Ö-vik och möjliga att lyssna till. http://www.subasaudio.com/ mvh/gurin Quote
Ranefjord Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Ö-Vik ligger en rätt bra bit upp i landet eller? Hoppas den kommer att spelas på mässor framöver (vilka nu ligger närmast till). Inte för att jag tänker köpa en (för dyrt) men det är alltid roligt att höra nått nytt. Killen i Hifi&Musik som rescenserade var ju rätt imponerad av dem. Quote
Recommended Posts