gravalter Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Ärade kunniga! Vilka är skillnaderna på linjeförsteg jämfört med ett vanligt försteg. Har funderingar på att "mjuka till" mitt ljud lite med ett rör och ovanstående fråga har dykt upp nu när jag har kollat marknaden. Skulle vara mycket tacksam för Er hjälp. Quote
Timbre™ Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Ärade kunniga! Vilka är skillnaderna på linjeförsteg jämfört med ett vanligt försteg. Har funderingar på att "mjuka till" mitt ljud lite med ett rör och ovanstående fråga har dykt upp nu när jag har kollat marknaden. Skulle vara mycket tacksam för Er hjälp. Ett linjeförsteg har ingen RIAA-förstärkare. Har testat lite med ett rörförsteg från BAT och jag kan kanske inte säga att det "mjukar till" men det blir väldigt avspänt och behagligt. Du kan säkert finna samma karaktär hos en del transistorförsteg. Quote
Haydn Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Hej! Jag kör Prima-Luna prolouge 3 linjeförsteg. Detta är ett rörsteg och jag är väldigt nöjd med det. Innan hade jag en hybrid, dock inte i samma prisklass. Den största skillnaden tyckte jag var att instrumenten fick mer luft omkring sig och som Timbre säger, ljudet blev mer "avspänt och behagligt". Därmed inte sagt att detta beror på att det är ett rörsteg.... Kanske hjälpte ngt.? Mvh, Wilhelm Quote
Engelholm Audio Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Ärade kunniga! Vilka är skillnaderna på linjeförsteg jämfört med ett vanligt försteg. Har funderingar på att "mjuka till" mitt ljud lite med ett rör och ovanstående fråga har dykt upp nu när jag har kollat marknaden. Skulle vara mycket tacksam för Er hjälp. Det är ju två frågor/ideer i samma inlägg. Linjesteg vs försteg definieras oftast (!) som utan resp med riaa-del. Den andra frågan handlar om att mjukna till ljudet. Här finns en massa knep och trix och det är svårt att säga vad eller hur detta skall gå till eller innebära utan mycker mer info. Typiskt sett skulle jag säga att ett försteg inte ger så väldigt stora förmjukande skillnader. Quote
gravalter Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Mina funderingar gäller planer långt fram i tiden. Efter uppgradering i långsamt tempo har jag nu: Advantage S1 som via det inbyggda försteget är kopplad till Advantage S250 monoblock och i änden (och det som skall lämna hemmet tidigast ) står ett par Audiovector M3 Signatur. Det jag tänker mig byta till är Marten Miles 3 och då verkar risken stor att ljudet blir för hårt (med lyssningströtthet som följd). Efter att ha läst ett test i Hifi&Musik av ovan nämda BAT kan kanske ett rör emellan "fixa till" hårdheten? Vart vill jag då komma? : Analytiskt med guldskimmer och djuptorr bas. Egentligen är ju min egentliga fråga om skillnaden besvarad {tack för det!!!} men jag läser med STORT intresse övriga kommetarer! Quote
lech Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Mina funderingar gäller planer långt fram i tiden. Efter uppgradering i långsamt tempo har jag nu: Advantage S1 som via det inbyggda försteget är kopplad till Advantage S250 monoblock och i änden (och det som skall lämna hemmet tidigast ) står ett par Audiovector M3 Signatur. Det jag tänker mig byta till är Marten Miles 3 och då verkar risken stor att ljudet blir för hårt (med lyssningströtthet som följd). Efter att ha läst ett test i Hifi&Musik av ovan nämda BAT kan kanske ett rör emellan "fixa till" hårdheten? Vart vill jag då komma? : Analytiskt med guldskimmer och djuptorr bas. Egentligen är ju min egentliga fråga om skillnaden besvarad {tack för det!!!} men jag läser med STORT intresse övriga kommetarer! Ett linje steg är oftast till för en impedansanpassing och inte tänkt som ett förstärkarsteg. Förstärkningen är ofta 1:1 men i den kopplingen kan mycket åstakommas. Exvis att få fram ett "rörljud" vad det nu är. I min värld kan rör skapa vilket ljud som helst men används ofta för att "softa till det "Det beror inte på röret ,det kan man göra med halvledare också. MVH Lech Quote
gravalter Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Man tackar. Då har jag fått lära mig mycket. Om det är nån som har några förslag på dito försteg är jag tacksam. (Behöver alltså inte vara rör) Priset borde väl ligga på 20-40 lusentappar för att inte sänka CD och förstärkare... /// Quote
K-man Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Hej gravalter, jag letade själv länge försteg, vilket jag ser som samma sak, och testade ett bra gäng...ifrån ca 15' till ca 75'...några av de testobjekten finns utlagda här som test eller bildtrådar...kan var lite intressant läsning kanske.. \\K-man Quote
erik_n Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Kanske ett buffertsteg skulle kunna vara något? Har ingen egen erfarenhet, bara en tanke. Den fungerar som en avlastande länk mellan signalkälla och förstärkare. Kanske inte blir så bra resultat i just din anläggning då du har inbyggt försteg men många hävdar att ljudet mjukas upp och låter mindre ansträngt. Lycka till, mvh Erik Quote
Absolute Audio Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Det jag tänker mig byta till är Marten Miles 3 och då verkar risken stor att ljudet blir för hårt (med lyssningströtthet som följd). Efter att ha läst ett test i Hifi&Musik av ovan nämda BAT kan kanske ett rör emellan "fixa till" hårdheten? Vart vill jag då komma? : Analytiskt med guldskimmer och djuptorr bas. Egentligen är ju min egentliga fråga om skillnaden besvarad {tack för det!!!} men jag läser med STORT intresse övriga kommetarer! Miles III Trevligt val. Jag skulle lyssna på EAR 864 försteg som kan nog erbjuda lite av vad du önskar. Sen så finns det en liten synergi mellan Marten & EAR enligt många. Jag kör ju en snarlik kombo som du och visst har rör i försteget en härlig inverkan på ljudet, som du säger guldskimmer i diskant och mellanregister. Men djuptorr bas har mer med rummet och göra enligt mina ringa hifi erfarenheter. Lycka till!! Quote
plind Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Advantage S1 som via det inbyggda försteget är kopplad till Advantage S250 monoblock och i änden (och det som skall lämna hemmet tidigast ) står ett par Audiovector M3 Signatur. Det jag tänker mig byta till är Marten Miles 3 och då verkar risken stor att ljudet blir för hårt (med lyssningströtthet som följd). Jag tror inte att Miles 3:orna har ett hårdare ljud än M3 Signatur Prova du först med det inbyggda försteget i S1:an. Quote
gravalter Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Jag tror inte att Miles 3:orna har ett hårdare ljud än M3 Signatur Prova du först med det inbyggda försteget i S1:an. Hoppas verkligen Du har rätt, Plind, då jag, trots uppgraderingstankar, tycker att M3 Sign. är "behagliga och avspända" Om dessa båda högtalare har "samma" karaktär i detta avseende låter det ju bra. Det jag saknar hemma är lite mer "driv" å "pondus" Hoppas att det ena inte utesluter det andra. En tur till Göteborg kommer det absolut bli. Innan jag åker skulle det vara intressant att höra vad Euphonia tror jag kommer att uppleva i jämförelse med hemmaljudet... Antar att det finns en del här på forumet som lyssnat på Audiovector Sign. när de var heta. (det var ju ett tag sen ) Hörselminnet är förvisso det sämsta men det skulle ändå vara intressant... Quote
gravalter Posted February 11, 2007 Author Posted February 11, 2007 Hörselminnet är förvisso det sämsta men det skulle ändå vara intressant... Hörselminnet var visst väldigt dåligt... Quote
K-man Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Eller också var det få som lyssnat på dem....jag har t.ex. inte lyssnat på dem... \\K-man Quote
gravalter Posted February 13, 2007 Author Posted February 13, 2007 Eller också var det få som lyssnat på dem....jag har t.ex. inte lyssnat på dem... \\K-man Aj... Quote
kasra Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Kanske ett buffertsteg skulle kunna vara något? Har ingen egen erfarenhet, bara en tanke. Den fungerar som en avlastande länk mellan signalkälla och förstärkare. S250 har redan en buffertkrets på ingången av varje fas inbyggt. Varför? Ingen aning... :evil: Quote
Recommended Posts