erik_n Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Nu när jag har farten uppe så kör jag på :clown: Fick även denna av min morbror och undrar förstås om någon vet något om den. Har troligtvis gått i släkten sedan den var ny och nu har den hamnat hos mig Som ni ser är den märkt av tidens tand, både fuktskador och slitage men fullt fungerande i övrigt. Är den från tidigt 1900-tal har den nog ändå rätt till att se begagnad ut Quote
erik_n Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Och här gömmer man kakorna :clown: Quote
erik_n Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Fullt ös givetvis, genom att ändra öppningsvinklarna kan man justera ljudet till eget tycke och smak Quote
erik_n Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Slutligen har vi nålarna, puristen använder givetvis ny nål till varje skiva, nyare nålar klarar dock av upp till tio skivor. Återkommer med lite bilder på stenkakor med, tyvärr illa åtgångna, Skivan som satt i var ODEON Nattbris, Vals av Henry Fredman(?) Orkester(som ni ser är det en reva i etiketten så efternamnet är svårtytt) Vidare står det: Made in Germany D4782 78R (Sto 3090) Dajos Béla med svensk refrängsång A 162272a * Någon som kan tyda? Quote
K-man Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Ahhhh!!! Helt underbar i mina ögon! Här snackar vi verkligen en riktig nostalgitripp!!! Härligt Erik!!! Jag är även övertygad om att det finns minst ett par medlemmar som kan tala om mycket om skivan med hjälp av den textmassa du angivit... \\K-man Quote
K-man Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 "Tweakportarna"...finns det någon beskrivning på hur man skall nyttja dem...eller vad gör de för egentlig skillnad...eller kanske snarare tänkt skillnad? Enbart volym? KOmmer man åt att se mekaniken någonstans? \\K-man Quote
erik_n Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Bara kul att dela med sig lite, hoppas någon kan dela med sig om skivinfo då och som sagt, fler skivor finns, om än i väl patinerat skick. Quote
Guest Peo Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Mmm, mysig spelare du har där, Erik! K-man, meningen är helt enkelt att man öppnar luckorna när man spelar och stänger dem när man inte spelar, för att på så sätt få en fin möbel. Quote
Recommended Posts