Jump to content

Hifisverige år 2004.

Timbre™

Recommended Posts

"The times they are a changing"...var det inte Bob Dylan :?: :cool:

Hur ser dagsläget ut i Svea Hifirike... :?: Förmodligen passerar mer hifi än någonsin över gränserna. Återförsäljare importerar egna produkter och importörer startar butiker. Detta är inget nytt, men man får känslan av att det förekommer mer märken och fler modeller än någonsin i vårt avlånga land. Lägg därtill ett ökat intresse för privatimport och märkesfloran sväller ytterligare.

Vem kunde för bara några år sedan ana att vi skulle få se produkter från Lamm och BAT i Sverige... :?: Kharma på väg in och Antique Soundlab är redan etablerat. Kabel- och tillbehörsdjungeln skall vi inte prata om!

Det svenska folkhemmet med Sonab, Supra och Sentec känns just nu mycket avlägset.

Någon med synpunkter på detta... :?:

Det hela är en smula kluvet. Å ena sidan, mer diversifiering med

mer omfattande import av olika, tidigare, i Sverige ovanliga märken.

Å andra sidan tungt mediatryck på Mårten Design, Bladelius osv.

Det kan vara så att den ökande floran av importerad HiFi har öppnat

marknaden för de mindre, svenska produkterna.

I en värld, där 95% av all HiFi man ser heter Pioneer, Technics,

Yamaha osv kan det kännas otryggt att köpa mindre kända svenska

produkter.

Har alltid haft för mig att skandinaviska konsumenter är ovanligt insatta, pålästa och förberedda. Efter att ha sett några affärer göras upp i USA undrar jag om det inte stämmer... :?: Där verkade det mer som att säljaren/installatören fick fria händer och tillgång till kontot... :)

Medvetenheten har förmodligen ökat enormt p.g.a. Internet.

Kul med så pass många nya intressanta märken. Känns också som distributörerna försöker prissätta de nya utländska produkterna så bra som möjligt för oss konsumenter vilket ju är trevligt.

Vad som jag tycker är lite tråkigt är när utländska märken som funnits på den svenska marknaden under lång tid prissätts väldigt högt. Tänker inte nämna några märken men när dollarn har gått ner så mycket som den har gjort borde man ju göra prissänkningar på i alla fall amerikanska produkter här i Sverige.

Guest Rydberg

Vi får väl hoppas att höjningarna (om dollarn stiger) håller priserna låga lika länge som de varit höga nu. Är dock skeptisk!

Jag som intresserad konsument tycker det är kul när utländska märken etablerar sig i Sverige. Då får jag en möjlighet att lyssna till sådana märken man hittills bara har kunnat läsa om på webben. Tidningar har jag faktiskt sluta köpa helt.

Jag är lite ego när det gäller hifi och tänker mer på mig än på säljaren/varumärket. Jag kan lyssna hos en svensk säljare och sedan beställa från utlandet. Det kan tyckas sniket, men jag är fullt medveten om nackdelarna. Alla tänker inte som jag och det är väl tur för svenska handlare. Jag är självklart medveten om alla fördelar att handla lokalt så påminn mig inte. Jag skriver från mitt eget perspektiv.

Något jag märkt är att mängden märken och tekniker ökar för varje år över hela världen. Det leder till att mängden ökar i Sverige också. HiFi har alltid varit en djungel, och när mängden prylar/tekniker ökar kan detta medföra att storleken på djungeln också ökar generellt sett. Konkret kan det bli svårare för individen att välja ut den utrustning som ger honom "det perfekta ljudet" eftersom det tillkommer så många fler faktorer som måste testas.

För att underlätta arbetet för individen som vill optimera sin anläggning kan det vara trevligt om det fanns fler webzines och forum av hög kvalitet. På det sättet kan individen få vägledning i sin jakt på rätt grejor i hifi-djungeln. Därför skall jag anstränga mig att skriva så tydligt jag kan om jag uttalar mig om hur prylar låter, med mera, så att andra lättare kan få en tydlig bild om vad saker handlar om.

Precis som timbre skriver...

Jag skulle gissa att forumen kommer att fortsätta att mer o mer bli en samlingsplats än vad det redan är. Detta är positivt, och skapar förhoppningsvis ett ökat intresse för hifi. För några år sen läste jag en del på utländska hififorum men jag minns inte den typen av aktivitet man ser i Sverige. Så jag gissar att marknaden för HiFi i allmänhet ser bra ut och förhoppningsvis blir den ännu bättre. :)