Jump to content

Bilder & intryck från Stockholms HiFiMässa 07


eliot

Recommended Posts

  • Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På högra sidan ser vi överst det tvådelade försteget Nuforce P9 och därunder monoblocken Nuforce Reference 9 Special Edition

nuforce3.jpg

Nuforce P-9 is a breakthrough low noise high performance audio pre-amplifier. P-9 is housed in 2 separate chassis. One chassis contains the three separate power supplies and microprocessor control logic, while the second chassis contains the analog volume control input selection relays and sensitive analog circuit components. The P-9 chassis matches the form factor of NuForce Ref 9 series power amplifiers.

De små monoblocken Reference 9 Special Edition är digitala slutsteg som är baserade på analog switchning.

- För den som vill läsa mer rekommenderas testet av Reference 8 på Component.se

Link to comment
Share on other sites

Ännu en bild på Nuforce P9

nuforce4.jpg

och som jämförelse Nuforce P8

nuforce6.jpg

Under detta försteg befann sig Nuforce P9 och Slimdevices Transporter

nuforce5.jpg

Det var Patrik Klangerstedt som valde ut musik på datorn medan en annan kille berättade om elektroniken och högtalarna...

Link to comment
Share on other sites

Vi beger oss nu till Audioconnection i rum 231. På plakatet bredvid dörren står fyra märken angivna Kimber Kable, Harbeth, Herron och Sound Anchor. Jag har nämnt Herron Audio för många eftersom Keith Herrons produkter har ett mycket bra rykte i staterna och försteg och RIAA-steg används till exempel av Mr. Vinyl, Richard S. Foster, på HiFi+ ... och nu finns det alltså i Sverige :app:

aconnection1.jpg

Högtalarna kommer från Harbeth och förrutom elektronik från Herron Audio har man en CD-spelare ur Sugdens Masterclass och den analoga källan är en SME Model 10 med en SME Series V tonarm.

aconnection2.jpg

...och en bild på skivspelaren

aconnection3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att alltid hålla i sär vem som är generalagent för den svenska marknaden men det är väl Creative Audio som är generalagent för Ayon. Orsaken till att ArtSound ställer ut är väl istället högtalarna från Avantgarde Acoustics

artsound4.jpg

Det fanns analoga

artsound5.jpg

liksom digitala källor

artsound6.jpg

Bredvid spelaren från Audio Aero ser vi ett försteg från EAR...

Link to comment
Share on other sites

Jag har glömt att visa rum 102 där Audio Aktøren ställde ut produkter från polska Ancient Audio

aktoren1.jpg

Elektroniken ser mycket speciell ut ;)

aktoren2.jpg

och närbild

aktoren3.jpg

PS: När jag väljer Audio Aktørens hemsida, www.audioakt.no, så får jag SQL Server error och jag kommer ihåg att när jag försökte se deras sida för något år sedan så var det även då problem :black:

Link to comment
Share on other sites

Jens spelar både CD och vinyl och vinylspelaren är Nordic Concept Artist och en sådan användes även i det stora rummet så jag återkommer med bilder på den ;)

CD-spelaren var den läckra Nagra CDC :mm:

nagra.jpg

och som försteg fanns linjesteget Manley Shrimp och RIAA-steget Manley Steelhead som har en stor extern nätdel som man kan se till höger om racket i översiktsbilden

manley2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna! :) Tack tack än en gång till besökarna.

Försteget Shrimp hade vi enbart som "torrdemo". Visst lyste det vackert i mörkret? ;) Vi kopplade alltså både Nagra CDC och NC Artist rätt in i Manley Steelhead riaa'n som vi även använde som försteg. Steelhead har tre phonoingångar och en linjeingång. Behöver man fler ingångar kan man komplettera med en Manley Skipjack. Se Manley's hemsida (www.manleylabs.com).

Hela systemet fick ström från en Audience Adept Response. Detta är ett nätfilter med viss sinustonskorrektion. Detta "filter" har vi använt oss av på alla mässor och det fungerar ypperligt. Oumbärligt! :cool:

Den lilla nålen som spårade så fint är en uppdaterad version av Dynavector XX-2.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hans-Tommy och tack! :)

Visst lät det fint på lördagen. Klangen var så gott som den samma både på lördagen och söndagen. Det som skiljde de båda dagarna åt var ljudbilden och yttepytte i diskanten. Iom att jag vinklade ut högtalarna ett par-tre cm på söndagmorgonen så fick jag ytterligare lite bredd på bilden samtidigt som jag fick ner "rösterna" lite grann. Det blev en mer integrerad ljudbild så att säga. :)

mvh

/Jens

Link to comment
Share on other sites

aktoren2.jpg

Asså.. Vet ni att dessa små stärkare ensamma BARA DOM kostade 200000 kr... Ja.. TVÅHUNDRATUSEN KRONOR !!!!!!!!!!

Jag trodde vid lyssnandet anlägget möjligen gickl loss på 40-50 tusen totalt maximalt......

Ulf frågade hur detta pris kunde va möjligt.Och denna fråga kom med en MYCKET förvånad ton. Ulf brukar aldrig förvånas tror jag i vanliga fall. Denna gången hörde jag förvåningen tydligt... Svaret blev.. "det är sölv i dem". "Sölv" är lika med silver om någon inte snappar.. :D .

Så nu vet alla att polskt "Sölv" kostar MER än kobolt gör i resten av världen.. Detta system ståtar med att vara ett av dom två saker som gav mig gåshud om man ser till valutakost o vad man får.. Det är verkligen absolut NOLL koppling här mellan pris o produkt i mina ögon sett.. Inte ens prestige får man ju.. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Silver har stigit mycket i pris dom senaste åren, precis som koppar, men silver som redan innan var mycket dyrare än koppar har nått ett pris så att silverspolar ligger 3 till 4 gånger högre i pris under dom senaste 3 åren.

Koppar har gått upp mer i materialpris men i priset på färdigt material ingår ju också arbetskostnaden och då är ändå silverspolar och som med dessa förstärkare om trafona är i silver så är det mycket dyrt med materialpriset.

Link to comment
Share on other sites

Silver har stigit mycket i pris dom senaste åren, precis som koppar, men silver som redan innan var mycket dyrare än koppar har nått ett pris så att silverspolar ligger 3 till 4 gånger högre i pris under dom senaste 3 åren.

Koppar har gått upp mer i materialpris men i priset på färdigt material ingår ju också arbetskostnaden och då är ändå silverspolar och som med dessa förstärkare om trafona är i silver så är det mycket dyrt med materialpriset.

möjligt Jorma..

men man kan inte köpa enbart "Sölv" för det är skoj att linda in i oliks saker hit o dit och stoppa in.... "Värdet" måste rimligen ändå finnas i att MAN HÖR att det är värt det..här hörs inga sådana spår av värdehöjande enligt mina öron.Tror inte någon annan heller i vårt rätt lyssningsvana sällskap noterade en speciellt hög nivå i systemet. .och därför var förvåningen total då vi hörde priset..

Som du vet jorma så måste det finnas en liten liten koppling ändå mellan kostnader och vad man får trotts allt.. Det räcker inte med en glad min och en spec enbart. Sedan får man ha hur exotiska saker som helst att sälja......

jaja.. jag blev så rasande paff bara över att sådant kan kosta sådana hiskeliga stålar.... så inget mer att utvekla direkt här och gå mer ot om.. ledsen om så skedde..

Det vara bara en chock att se dom där grejorna igen.. En "priskontravadmanfårchock" :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...