Jump to content

Recommended Posts

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det är nästan så att slutstegen är för små för kablarna ;):D

Verkligen små steg. Lite kul då både högtalare och Enigma kablar är stora och rejäla :D

Får en bättre bild av grejerna såhär i efterhand när man sitter och kikar på bilderna. Missat en del inser jag :blush:mm:

/Mattias :)

Posted
Jag tyckte att de lät riktigt, riktigt bra - eller rättare sagt så bra man rimligt kan förvänta sig ett par högtalare låta i ett så litet rum :mm:

De var mycket väldämpade med torr ren bas och fint mellanregister och diskant men man måste tänka på att inte spela för högt i det lilla rummet ;)

- och sedan var de så otroligt läckra :mm: :mm:

Basen var verkligen djup och kontrollerad, förvånansvärt med tanke på det lilla rummet. Hörde dock enbart nå´t Stockfischliknande ;) Priset var inte lika roligt :D

Posted

En bild som visar 25mm diamantdiskanten och därunder mellanregistret som är ett keramiskt element på 165mm

kharma13.jpg

och ett annat utsnitt

kharma12.jpg

Mer information om Kharma Exquisite Midi finns här :)

Posted

Jag tyckte att Kharma-anläggningen spelade hårt, kallt och utan bas..

Inget vidare alls.. :dead:

Jag hade väntat mig mer av den anläggningen.

Men det är ju upp till var och en vad välljud är.

Dyrt var det i alla fall!

Posted

"Om ni undrar vad det är för papper som ni ser ovanför The Vibe och på andra ställen i anläggningen så är det de omtalade ERS-papperna "

Jösses, jag trodde det var för att man hade för grova kontakter på kablarna. Kommer inte testa lösa papper i min anläggning iaf. Tror mer på att metall skärmar bättre.

Posted

Tack Eliot för de underbara bilderna !!

Tänkte ge lite kompleterande information om anläggningen vi spelade på under mässan...

Vi hadde som sagt den mycket trevliga Audioaero Capitole som källa och den klarade jobbet utmärkt, Tom Evans esoteriska försteg The Vibe kontrollerade slustegen som ni såg var Kharmas egenutvecklade MP150, dessa slutsteg tog 2 år att skapa och det var chefsutvecklaren från Philips som utvecklade Klass-D tekniken som stod tankearbetet.

Vi trodde att dessa steg skulle kunna vara i minsta laget men de klarade det riktigt bra, man förvånas hur mycket kraft som finns i dessa små lådor, under söndagen så bi-ampade vi och det hjälpe upp dynamiken som blev bättre, men allt lätt som vanligt bättre på söndagen.

En kund som har ett par Exquisite Midi skulle nog heller använda storbror MP350 som är det slutsteg som är i Exquisite serien.

t_exq_mp350.jpg

Som alltid är det svårt att få till riktigt bra ljud i dessa små rum, men det gick faktiskt rätt bra ändå, men det är svårt att veta riktigt hur dessa högtalare igentligen låter utan att ha prövat dom i större rum, nu fanns det lite elaka ekon som gjorde ljudet lite hårt vid för höga volymer och på vissa inspelningar...

Det kom upp lite kommentarer om prislappen....

Jo dessa högtalare är hutlöst dyra, man kan fråga sig vad pengarna går till då dom inte är speciellt stora ?!?

En förklaring fick man när dessa högtalare skulle packas ut ur sina embalage....

120 kg på 101,6 cm i höjd är en helt otrolig vikt, kabinettet är bland det mest solida jag känner till, mycket med denna högtalare är även sånt man inte ser, Enigmakablaget internt är av samma sort som de falukorvsliknande högtalarkablar vi använde, dock kanske inte av samma omfång.

Elementen till dessa högtalare är bland det bästa man kan hitta och en 25 mm diamantdiskant är inte den mest kostnadseffektiva komponenten direkt.. :cool:

Kharmas högtalare är hantverk i minsta detalj, och hantverk i högsta kvalitet är nått som kostar, men man belönas dock med en produkt som man kan njuta av under många, många år...

Detta var Audiotrades första mässa och vi njöt av att kunna visa våra produkter för Stockholms publiken, och hoppas kunna göra det även nästa gång och då med något annat spännande.

Så TACK till alla som besökte oss och till Eliot för de fina repotaget som vanligt.

Martin & Mikael / Audiotrade

Posted
En känslighet på 93,5 dB och en impedans runt 8 ohm bör ju kunna öppna upp för förstärkare av skilda slag. Har aldrig hört dessa högtalare live :) men jag kan inte låta bli att tänka på Von Schweikert VR-6. Grandeur II går tydligen (liksom VR-6) att biampa om man vill testa vidare.

Hej!

Vi vill passa på att tacka eliot och Euphonia grabbarna för ett fint reportage och fina bilder.

Silverline Audio konstruktören Alan Yun använder i första hand Dynaudio element i sina konstruktioner och konstruerar högtalare med relativt hög verkningsgrad.

I Silverline audio modellen Sonata III (K-Man) så är enligt uppgift andra ellementet uppifrån räknat, från Eaton och ett 2" mellanregister.

"Hoppas kunna lyssna på dessa någon dag...kommer de finnas hos Performance efter mässan tro?

\\K-man"

Du är alltid välkommen K-man och ja högtalarna finns självklart för demo. Kanske vi kan dema dem under lite bättre förutsättningar och i ett lite bättre (större) rum än det vi hade på mässsan..

Mvh.

Alf

Performance Audio

Posted

Jag anser att mässor är mer en social grej än ljud.. Herregud vad trevligt folk man möter i trängseln överallt... Samt denna mässa måste man tydligt säga att utställarna FAST dom ångkokades i värmen och den verkligen superdåliga luften kämpade på. RESPEKT!!

Men efter mässan stängt såg man dom flesta fara ut ifrån rummen med en rasande fart..

Låt mig säga att jag förstår dom... :app:

Dom lokalerna är verkligen kanondåliga. Ac´var sämre än en gamal halvtrött dylik i en solbadande Chevy med taskig fyllning av froner.. bedrövligt.. Sådant bör man till nästa gång verkligen inte "gå med på".. Och utställarkunder.. NI bör INTE gå med på sådant. Det är många besökare som helt enkelt inte pallar gå runt samt skiter i det och går ut rätt fort..

"Mässarret" har fått inträdet. medans utställaren inte fått besöket...Liten aning skev grej det i mina ögon..

Jaja. Det är inte min sak att ta upp iofs. Men som gamal "krängande väskdängare" samt marknadsförare kan man ju inte missa denna "lilla detalj" :cool: att köparen av utställarplatsen inte får valuta för sina dyra pengar till 100%. Utan missar en del. då faktiskt många besökare inte går "hela varvet".

Eller inte orkar "TA IN" info då hjärnan tänker ett enda ord bara. UT

och få luft..

Detta var mina första ord om mässan jag kommer att tänka på.. DVS dom rent otroligt tåliga urtrevliga utställarna. Samt alla dom likaledes trevliga tåliga besökarna.

Altså inget om hifi.. ;)

Annars va de bra.. :D

Posted
Enigmakablaget internt är av samma sort som de falukorvsliknande högtalarkablar vi använde, dock kanske inte av samma omfång.

Det finns ju tidigare jämförelser med ormar men nu går vi alltså ett steg närmare skafferiet... :)

Posted
Det finns ju tidigare jämförelser med ormar men nu går vi alltså ett steg närmare skafferiet... :)

Precis, en riktig lantfalu !!

Det som var rätt förvånande var att den var mycket flexibel, trots sitt omfång...

/M

Guest patrikcaesar
Posted
...tills vidare fantiserar jag om vad du kommer att välja för kläder till den spelningen. :cool:

Cool outfit föresten! :)

Jag antar att det var ämnat åt mig, jo som 80-tals tema kommer jag att försöka hitta riktigt FETA axelvaddar i en midjekort kavaj.

Du är välkommen att titta in nästa gång.

Det är alla naturligtvis,

Patrik

Posted
Jag får ändå säga att det var den absolut bästa luften någonsin av de mässor som jag varit på :)

säger en hel del mer om hur tåliga folk verkligen är inom hifin... Så numera bevisas det att vi INTE är nördar. Vi är tåliga tuffa hårdingar ju.. :cool:

Posted

Tack för alla vänliga ord om reportaget och mina bilder :app:

Det var riktigt roligt att fotografera Kharma exquisite midi och även efteråt under bildbearbetningen så upptäckte jag nya vinklar och utsnitt :mm:

- Det är första gången jag fotograferar uteslutande med blixt och med Peos assistens har jag lyckats få ett mjukare ljus än jag lyckats med tidigare. Det är kul när man märker att man gör framsteg och blir bättre ;):D

Vi har hunnit ungefär halvvägs och det återstår tunga namn som Boulder, MBL, Manley, Marten, Martin Logan, PLAudio med sitt sortiment ...

...som ni kommer att se har jag hoppat över vissa rum men då har säkert Martin kompletterande bilder :cool:

Posted
...som ni kommer att se har jag hoppat över vissa rum men då har säkert Martin kompletterande bilder :cool:

Jajamensan! Hojta till om det är något som ni vill se :)

Posted

Nyligen tog Avalon Audio - som inte har något med amerikanska Avalon Acoustics att göra - över Jadis från Audionord och man använde sig här av fullförstärkaren Jadis DA50 Signature

jadisda50signature.jpg

Veteran HiFi bidrar med skivspelaren som är från Clearaudio

avalonaudio3.jpg

Högtalarna är från engelska Living Voice.

PS: Enligt Living Voice hemsida så är det HiFi Art som är generalagent för högtalarmärket

Posted

Jag tror ärligt inte man inser vilket jobb ni som fotar en mässa gör.. Det är oerhört jobb att bara gå runt. Att dessutom göra detta sorterat samt besöka samt minnas allt och alla hit o dit.. och sedan ta bilder av det.. inte glömma någon så någon blir sur osv osv...

hualigen.. jag skulle få tvärspel omgående..

Posted
.. inte glömma någon så någon blir sur osv osv...

hualigen.. jag skulle få tvärspel omgående..

Det är därför som det är kanon att ha Martin och parallelltråden ;)

- Det kändes uppriktigt sagt lite uttjatat att ta bilder på samma uppställningar som jag fotograferade på Arken :dead:

Posted
Det är därför som det är kanon att ha Martin och parallelltråden ;)

Tack ska du ha! Foto är en relativt ny hobby för mig och jag tar varje tillfälle i akt att öva så mycket jag kan :)

Posted

På detta planet fanns det musikkonserver att köpa (CD, vinyl, DVD) liksom tidningar.

Här har jag lyckats fånga Jan-Erik Persson, Opus3 (mitten) tillsammans med två skribenter för HiFi & Musik

hifimusik.jpg

Till vänster ser vi Mats Meyer-Lie och till höger chefredaktören Jonas Bryngelsson

Naturligtvis fanns även High Fidelity på plats ;)

highfidelity.jpg

Tiill höger i bilden ser vi nyhetsredaktören Lars-Erik Steinick som också sprang omkring på mässan och tog bilder.

- Jag hade faktiskt träffat honom tillsammans med den ansvarige utgivaren Sven Bilén i Patrik Caesars rum och då förundrat mig över att båda var svenskar då jag hade föreställt mig att i princip alla på tidningen var danskar då ju tidningen har sitt säte i Köpenhamn.

Posted
Tiill höger i bilden ser vi nyhetsredaktören Lars-Erik Steinick som också sprang omkring på mässan och tog bilder.

Honom sprang jag på titt som tätt, han övertygade mig om att skaffa en sån blixtsändare, verkar väldigt användbar :cool:

Posted

Gignos Audio och Veteran hifi ställde ut tillsammans

veteran1.jpg

Högtalarna är från Gignos Audio och monoblocken är från Halcro

veteran2.jpg

Skivspelaren är Clearaudio Master Reference med tangentialtonarmen Clearaudio Master TQI och man använde dualmono RIAA-steget Clearaudio Balanced Reference som har separat nätdel som vi ser på golvet bredvid det massiva racket som också kommer från Clearaudio

veteran3.jpg

Posted

Bilderna på detta planet blev överlag inte så bra då det var mycket högt till tak och indirekt blixt fungerade inte så bra.

- Jag tog bara två bilder inne hos PL Audio där man spelade på Focal 1037 och ASR Emitter I

plaudio1.jpg

CD Spelaren Pathos Endorphin är läcker :mm:

plaudio2.jpg