Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu kommer vi till Audiotrade och Kharma. Jag hade hört högtalare från Kharma på förra mässan för ett år sedan och även i affär men jag hade inte blivit imponerad så nu var det tredje gången gillt - och upp till bevis. :mm:

kharma2.jpg

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ahh, äntligen lite high-end. :D;)

Visst är de snygga i rött? Jag gillade verkligen kontrasten mellan det fina träet och den vinröda metalliclacken!

Posted

Jag tyckte att de lät riktigt, riktigt bra - eller rättare sagt så bra man rimligt kan förvänta sig ett par högtalare låta i ett så litet rum :mm:

De var mycket väldämpade med torr ren bas och fint mellanregister och diskant men man måste tänka på att inte spela för högt i det lilla rummet ;)

- och sedan var de så otroligt läckra :mm: :mm:

Posted
Högtalarna var Kharma Exquisite Midi Reference i en oerhört läcker röd färg :mm:

Så är vi ute på kharmatiska äventyr igen... :) Detta par måste vara i Bronze, samma färgvariant som de Ceramique CRM-3.2FE plus Sub som landade i Stockholm sommaren 2005.

Posted
Detta par måste vara i Bronze, samma färgvariant som de Ceramique CRM-3.FE plus Sub som landade i Stockholm sommaren 2005.

Nope, det här var en "custom finish", ett slags vinröd metallic. :) Bronze-varianten är ju i princip orange vilket de här inte alls är, även om det kan se så ut på fotot. Ljuset är en bov här tror jag. :)

Posted
Nope, det här var en "custom finish", ett slags vinröd metallic. :) Bronze-varianten är ju i princip orange vilket de här inte alls är, även om det kan se så ut på fotot. Ljuset är en bov här tror jag. :)

:o På min iBook upplever jag färgen som vinröd och precis likadan som den var...

PS: I den grafiska industrin där färgerna måste stämma använder man nästan uteslutande Mac så det kan mycket väl vara så att Mr. Gates ger allt en annan färgnyans ;)

Posted
Nope, det här var en "custom finish", ett slags vinröd metallic. :)

Se där, då har det tillkommit ytterligare ett alternativ utöver de sju standardvarianterna... :cool:

Posted
Jag hade hört högtalare från Kharma på förra mässan för ett år sedan och även i affär men jag hade inte blivit imponerad så nu var det tredje gången gillt - och upp till bevis. :mm:

CE-3.1 på förra Malmömässan var väl ingen höjdare men har man en gång hört vad dessa Kharmor kan gå för så blir det på något sätt lättare att filtrera bort rummet.

Posted

Mac eller Eizo! :cool: Det viktiga är att utrustningen är kalibrerad.

Den vanligaste och kanske bästa kalibratorn är Gretag Macbeth Eye-One. Den finns i två varianter. Arbetar man för webben räcker det gott och väl med den enklare varianten. Arbetar man professinellt med utskrifter krävs den dyrare.

http://www.gretagmacbeth.com/

Fina bilder Eliot! På vår välkalibrerade Eizo-skärm ser det finfint ut! Mycket god lyster! :cool: Keep em coming!

Guest patrikcaesar
Posted

PEO "Ja, instämmer helt! Du lyckades med beröm också - jag ger dig en stark 5:a för din performance!"

Tompa "Hahahaha, lysande Patrik !!

Fa…., där skulle jag med glädje tillbringat flera timmar, förutom att du tydligen höll en egen Travolta show, så spelade du ju härliga gamla party plattor !!!

För övrigt så håller jag med dig, visst tycker jag att det är vansinnigt kul med hifi, men man får absolut inte glömma njuta av musiken, och trots mitt genuina hifi intresse, så lägger jag betydligt mer tid på att just lyssna och njuta, tex med en god pilsner i handen !!"

Hasse "aha Ja nog stack du ut alltid!!! Kul. En stor kontrast till en del andra demos på mässan där man trodde att den som skulle "dema" hade gått hem"

"Patrik,snyggt! Du borde få mässpris för bästa showen. 5 raka stilpoäng, - tveklöst! :cool: mvh, Audio Concept"

EuphonicC "Snacka om att bjuda på sig själv i en mässmiljö som i annat fall är väldigt stel. Sånt gillar vi Patrik!"

Jag blir glad att höra att ni gillade vad ni såg och tackar så mycket för de vänliga orden.

Som gammal "syntpoppare" kommer nästa tema bli 80-tal och då kommer de gamla favoriterna från den tiden fram då jag själv hade en oförglömlig sommar som extra i syntpopgruppen PAGE jag var precis fyllda 16 år och världen låg öppen för ens fötter.

Egentligen skulle man väl inte avslöja sina planer, men nu när de är ute i rampljuset, så kopierar väl ingen idén.

Tack än en gång för de vänliga orden, vi svenskar berömmer varandra alltför sällan.

En smått rörd Patrik

Posted

Jag blev inte berörd av dessa burkar. Mer än på ett estetiskt plan, grymmt snygga. Hade förväntat mej mer WOW faktor med tanke på notan för systemet. Men sen kan ju det vara rätt i längden om man tröttnar på det som sticker ut. Men det är ju lyxproblem jag inte behöver oroa sej för som tur är :clown:

Posted

Eliot: Mac rules. :cool:

Timbre: man kan numera få dem i vilken färg man vill, om jag har förstått det hela rätt. :)

Jag var inte lika impad som Eliot vad gäller ljudet, men potential finns, så långt är vi eniga. Jag tror att Kharma skulle må bättre av lite mysigare elektronik, och hoppas jag får tillfälle att uppleva det nångång!

Däremot är de klart snyggare i verkligheten än vad jag trodde.. Riktigt fina faktiskt, hehe.

Men sen är det ju det här med priset.. *host* 625,000kr i Sverige. Ajj.

För nästan samma pengar kan man t.ex. köpa Avalon Isis (660').. Eller MBL 101E (410') och ha 215' kvar i fickan! :cool:

Det är en prisklass där konkurrensen är mördande, och där de flesta statement-produkter utom de lite väl extravaganta bråkar om uppmärksamheten. Det vore kul att röra sig i den sfären nångång.. Får nog börja med att skaffa ett hus!

Posted

Enigmaaction :mm:

Kan det vara en lördagsbild? Sent på söndagen körde man Biamping men då med en uppsättning Enigma till basarna och nåt annat till toppen.

/Mattias

Posted
En premiär i premiären måste ju vara dessa svarta Enigmatrossar som breder ut sig på golvet... :)

Ja just det, det är Kharma's egen Matrix MP 150 Power Amplifier som står där.. 100 watt Class D-förstärkare (i 8 ohm, 150W i 4 ohm). :)

Eliot får berätta om kablarna, som var rätt maffiga... :mm:

Posted
Enigmaaction :mm:

Kan det vara en lördagsbild? Sent på söndagen körde man Biamping men då med en uppsättning Enigma till basarna och nåt annat till toppen.

/Mattias

Bilderna är tagna lördag morgon strax efter kl. 10 och Mikael stängde dörren till rummet så att vi kunde fotografera ostört :app:

På söndagen körde man biamping och använde då också kablar från Kubala-Sosna....

Posted
Jag tror att Kharma skulle må bättre av lite mysigare elektronik, och hoppas jag får tillfälle att uppleva det nångång!

Ja, man måste ju fråga sig hur dessa Matrixförstärkare står sig mot tidigare mässpartners som Lamm och Tenor... :?:

Posted
Bilderna är tagna lördag morgon strax efter kl. 10 och Mikael stängde dörren till rummet så att vi kunde fotografera ostört :app:

Måste varit roligt :) Skulle jag med vilja göra nån gång så man riktigt kan kräla runt på golvet och hitta fräna vinklar :D

Posted
PEO "Ja, instämmer helt! Du lyckades med beröm också - jag ger dig en stark 5:a för din performance!"

Tompa "Hahahaha, lysande Patrik !!

Fa…., där skulle jag med glädje tillbringat flera timmar, förutom att du tydligen höll en egen Travolta show, så spelade du ju härliga gamla party plattor !!!

För övrigt så håller jag med dig, visst tycker jag att det är vansinnigt kul med hifi, men man får absolut inte glömma njuta av musiken, och trots mitt genuina hifi intresse, så lägger jag betydligt mer tid på att just lyssna och njuta, tex med en god pilsner i handen !!"

Hasse "aha Ja nog stack du ut alltid!!! Kul. En stor kontrast till en del andra demos på mässan där man trodde att den som skulle "dema" hade gått hem"

"Patrik,snyggt! Du borde få mässpris för bästa showen. 5 raka stilpoäng, - tveklöst! :cool: mvh, Audio Concept"

EuphonicC "Snacka om att bjuda på sig själv i en mässmiljö som i annat fall är väldigt stel. Sånt gillar vi Patrik!"

Jag blir glad att höra att ni gillade vad ni såg och tackar så mycket för de vänliga orden.

Som gammal "syntpoppare" kommer nästa tema bli 80-tal och då kommer de gamla favoriterna från den tiden fram då jag själv hade en oförglömlig sommar som extra i syntpopgruppen PAGE jag var precis fyllda 16 år och världen låg öppen för ens fötter.

Egentligen skulle man väl inte avslöja sina planer, men nu när de är ute i rampljuset, så kopierar väl ingen idén.

Tack än en gång för de vänliga orden, vi svenskar berömmer varandra alltför sällan.

En smått rörd Patrik

I sanning ett sant ord Patrik !! :)

Hade vi bara varit hälften så snabba med beröm, som vi är att döma varandra, så hade nog saker och ting gått fa…. så mycket smidigare !! :)

//-- Tompa --

Posted
Ja, man måste ju fråga sig hur dessa Matrixförstärkare står sig mot tidigare mässpartners som Lamm och Tenor... :?:

Precis.. Jag tror det är det som krävs för att de skall sjunga ut ordentligt. :) Vår erfarenhet av Lamm gör sig påmind, och det lugn som den stärkaren gav där skulle passa utmärkt med Kharma, det är jag helt övertygad om. :)

Posted

Jag tänkte nu gå igenom uppställningen så som den var när mässan öppnade

kharma6.jpg

Längst fram ser vi två Matrix MP 150 Power Amplifier som alltså är diminutiva klass D förstärkare på 100W (8ohm)

kharma7.jpg

I racket finner vi överst CD-spelaren, en Audio Aero Capitole Mk II uppe på ett Stillpoints Component stand

kharma5.jpg

och under den finns försteget The Vibe med den externa nätdelen The Pulse från engelska Tom Evans Audio Design

Om ni undrar vad det är för papper som ni ser ovanför The Vibe och på andra ställen i anläggningen så är det de omtalade ERS-papperna :)

Tillägg: Själva racket är också från Stillpoints och är Stillpoints ESS 324 Equipment Suspension Support System