Guest gurkan Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Hej , tänkte bara ge er lite kort fakta om vad vi gjorde för åtgärder åt akustiken i rummet med mbl och boulder ( Audio Concept ) Vi hade två v4;or , en v6;a plus Johan från svanå tillhands kl 9.00 på Lördag morgon. Rummet var på 38kv , kala väggar , en liten soffa och fåtölj i ena hörnet , våran röda matta plus några monoblock som stod och drällde på mattan Vi satte ut lyssningsstolen och mätte. Det var en höjning på några db vid 50 och 100-125hz. Vi valde att lägga krutet på 50hz och fick ner den helt. Men när man stod närmare bakväggen kunnde man fortfarande känna en aning basvågor vid vissa spår. Men med dom enkla åtgärderna i det här rummet , tyckte jag ändå att resultatet blev lysande. Helst skulle jag även velat ha lite diffusorer , för att få ljudet att glimmra ytterligare lite. Ett extra tack till dom gäster som sträckte fram en skiva då och då. Man tycker att man tar med sig massor av musik , men redan efter några timmar har man tröttnat på dom man hade med sig Svängde gjorde det i alla fall mvh gurkan Quote
eliot Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Vi satte ut lyssningsstolen och mätte. Det var en höjning på några db vid 50 och 100-125hz. Vi valde att lägga krutet på 50hz och fick ner den helt. Men när man stod närmare bakväggen kunde man fortfarande känna en aning basvågor vid vissa spår. Men med dom enkla åtgärderna i det här rummet , tyckte jag ändå att resultatet blev lysande. Det kallar jag att göra det seriöst Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Det var Harman Scandinavia som ställde ut JBL Array 1400. Mark Levinson som är ett annat bolag i Harman International koncernen bidrog med förstärkare och DAC medan källan var en SACD-spelare från Marantz. Det var en mycket trevlig och annorlunda demonstration där man spelade upp inspelningar från olika tidsepoker med början på 1940-talet och fram till nutid. I parallelltråden finns bilder på killen som mycket underhållande berättade om tekniken bakom inspelningarna. Quote
Guest Peo Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 JBL-demon gillade jag. Ljudet var helt okej bortsett från de modernare sakerna som Michael Jackson m.fl. (det lät direkt illa). Det som tände mig mest var den sista låten som spelades, nån modern dansmusikhistoria. Tungt! Jag skulle mer än väl kunna tänka mig att ha JBL Line Array för att lyssna på trance och electronica, helt klart. Skyhög partyvarning. :cool: Quote
Absolute Audio Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag skulle mer än väl kunna tänka mig att ha JBL Line Array för att lyssna på trance och electronica, helt klart. Skyhög partyvarning. :cool: Hos mej skulle det bara liras rock'n roll på dessa. Provade en skiva med lite tunn 70-tals rock (Carry on my wayward son / Kansas) och det lät inte tunt alls. Kan tänka mej att i en hemmabio är nog dessa JBL det absolut ultimata, om det verkligen är bio besök du vill återskapa. Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Vi beger oss nu ifrån Harman Scandinavia i rum 266 till Woodmountain i rum 221, ett märke som jag första gången träffade på på Sollentunamässan 2005: I korridoren träffade vi på Robert Skogberg som under namnet Woodmountain Electric konstruerar och bygger rörförstärkare, hornhögtalare mm Han hade egenhändigt byggt dessa skönheter och Han hävdade att ingen kunde göra utgångstransformatorer och han berättade att han gjorde alla sina för hand - det går inte att göra sådana maskinellt om man skall göra det riktigt fick jag höra Denna gången visade han upp sina hornkonstruktioner men även äldre apparater Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Det som fascinerade kanske mest av allt var hans snygga horn Quote
Guest Peo Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jaa! Det här glömde jag ju nämna.. Himla kul rum, och det lät t.o.m. bra! Habegäret var stort.. Tänk att ha de där fina trähornen att lira 78:or på, ahh.. Priser nämndes aldrig. Robert berättade att då han gör allt för hand blir det väldigt dyrt. Det hade tagit honom 7 månader att göra de hornhögtalarna vi ser på bilden, så direkt prisvärt lär det inte bli. Jättekul att se och höra hur som helst. Jag vill ge en varm klapp på axeln till herr Skogberg och önskar att fler visade sån entusiasm och god smak. Quote
gcs Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Ljudet var helt okej bortsett från de modernare sakerna som Michael Jackson m.fl. (det lät direkt illa). Det kanske beror mer på att du kanske inte gillar just Michael Jackson. Jag gillade också Array men det berodde inte på just den demon utan mer på att jag är övertygad sedan mer än 40år. JBL´s basar och HF-drivers har ju också blivit bättre under åren och faktum är att det inte är bara rock och pop som låter bra, också annan musik kan låta väldigt bra. Storbands musik som Jaco Pastorius Big Band - The Word Is Out låter fruktansvärt bra över ett par större JBL högtalare. Man hör små saker i högfrekvensområdet som bara försvinner i vanliga högtalare. Luften liksom vibrerar över många instrument på ett sätt som jag mycket sällan kan höra med vanliga högtalare. Det var ju en tid under många år som JBL var fult, många sa att det inte var hifi. Men det verkar ju nu möjligen ha svängt för man hör ju flera som tydligen gillade det dom hörde nu på senaste mässan. Glöm inte att Array heller inte är deras bästa högtalare. Quote
Guest Peo Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jodå gcs, jag gillar Jackson. Hur kan man undvika det när man som jag är uppväxt på 80-talet? :cool: Problemet är att den inspelningen helt enkelt låter illa, inte att JBL lät illa.. Hårt, vasst och komprimerat, det gjorde ont i öronen. Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Man hör små saker i högfrekvensområdet som bara försvinner i vanliga högtalare. Luften liksom vibrerar över många instrument på ett sätt som jag mycket sällan kan höra med vanliga högtalare. - Tur att man inte har vanliga högtalare :cool: //Eliot Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 I rummet intill, rum 220, befinner sig Lars-Ola Hoffer och Transient Design och han är i full färd med att konstruera en egen skivspelare eller egentligen är det flera olika modeller som bygger på samma princip. Skivspelaren heter Knaster - men man skall inte ta det som programförklaring Det är alltid kul att prata med honom då vi känner varandra sedan den tiden han bodde i Uppsala... Transient Design importerar produkter från koreanska Aprilmusic och på Arkenmässan visade man upp komponenter från Stello och Eximus. Denna gången träffade vi på ett annat märke Aura note. Det spelades på Aura note CD/Amp Completer som är en kombinerad CD-spelare/förstärkare Vi delförstorar bilden Quote
Timbre™ Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Provade en skiva med lite tunn 70-tals rock (Carry on my wayward son / Kansas) och det lät inte tunt alls. Hade en gång ett par JBL L-150 och jag kan inte minnas att jag störde mig på tunna CD-återutgivningar. Det gör jag däremot nu. Quote
iroise Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Hade en gång ett par JBL L-150 och jag kan inte minnas att jag störde mig på tunna CD-återutgivningar. Det gör jag däremot nu. Stör mig både på tunna cd-inspelningar och platta vinyl-inspelningar. Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Det fanns andra som spelade på horn Vi befinner oss nu i rum 226 där Edona som är generalagent för JJ Electronics ställer ut. Hornhögtalarna är Opera Audio Consonance M-12 som vi känner igen från Timbres tråd Adventshifi från Akkelis Audio. Förstärkaren som användes är stereoslutsteget JJ 322 på 2x20W. Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Det fanns många snygga rörförstärkare i rummet Quote
Guest Peo Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jepp, det där var ett trevligt rum.. Kul att se att JJ finns i svart också, mm.. Fina små förstärkare det där! Värt att notera är att JJ 322 står på ett stort Base Technology-block, som vi inte ser så ofta.. Jag är ju stor förespråkare för Base Tech så det var kul att se! Quote
Guest patrikcaesar Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag måste säga att detta är ett bildreportage av högsta klass, tänk om tidningarna hade haft sådana här reportage. Visst känner jag dig bra Eliot och visst fattar jag att du har tagit mycket kort, men det jobb du lägger ner på det här reportaget skall du ha en eloge för. Har du med ALLA rum? Patrik Quote
Timbre™ Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag måste säga att detta är ett bildreportage av högsta klass, tänk om tidningarna hade haft sådana här reportage. Visst känner jag dig bra Eliot och visst fattar jag att du har tagit mycket kort, men det jobb du lägger ner på det här reportaget skall du ha en eloge för. Har du med ALLA rum? Patrik Hoppas att eliot även hann med att koppla av under dessa mässdagar. Ett sådant här reportage tar betydligt mer tid i anspråk än man kan tänka sig. Quote
Tompa Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag måste säga att detta är ett bildreportage av högsta klass, tänk om tidningarna hade haft sådana här reportage. Visst känner jag dig bra Eliot och visst fattar jag att du har tagit mycket kort, men det jobb du lägger ner på det här reportaget skall du ha en eloge för. Har du med ALLA rum? Patrik Kan bara precis hålla med ! Detta gjorde du bra Eliot !! Ligger mycket mer tid bakom ett sånt här projekt än vad man kan tro ! //-- Tompa -- Quote
Tompa Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag måste säga att detta är ett bildreportage av högsta klass, tänk om tidningarna hade haft sådana här reportage. Visst känner jag dig bra Eliot och visst fattar jag att du har tagit mycket kort, men det jobb du lägger ner på det här reportaget skall du ha en eloge för. Har du med ALLA rum? Patrik Patrik, hur gick det med din nostalgitripp ang ditt musik val på mässan !! Vi snackades ju vid en del i ämnet i onsdags över en balja kaffe hos Calle ! //-- Tompa -- Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Hoppas att eliot även hann med att koppla av under dessa mässdagar. Ett sådant här reportage tar betydligt mer tid i anspråk än man kan tänka sig. Visst hann jag med att lyssna Jag tycker själv att (blixt-)bilderna blivit klart bättre än tidigare och det är till stor del Peos förtjänst som höll i slavblixten när vi körde med Nikon Advanced Wireless Lighting. Quote
Timbre™ Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 På några bilder har det befintliga ljuset fått ett behagligt utrymme. Vågar jag tippa blixtläge slow med förvald bländare... Teamwork och Peo har ju ställt upp på tre mässor den senaste tiden. Väldigt kul att följa mässtrådar när man inte har varit där! Quote
Guest patrikcaesar Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Patrik, hur gick det med din nostalgitripp ang ditt musik val på mässan !! Vi snackades ju vid en del i ämnet i onsdags över en balja kaffe hos Calle ! //-- Tompa -- Jo du Tompa, jag tror att du kommer att få dig ett gott skratt när du ser Eliots bild från mitt rum, jag körde HELA linan ut. Hifi måste bli roligare, det känns liksom som det är för mycket letande efter brister, istället för att ha kul och njuta av musiken, så det blev partyskivor från 70-talet med tidsenlig klädsel + ett och annat "Travolta move" Det var många som såg snopna ut, medans andra skrattade gott och en grupp satt kvar i timmar, rekordet hade 2 killar på lördagen med mer än 2 timmar och 20 minuter! Ser fram emot mer bilder, så nu håller jag näbben Eliot. Patrik Quote
Guest Peo Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Hifi måste bli roligare, det känns liksom som det är för mycket letande efter brister, istället för att ha kul och njuta av musiken, så det blev partyskivor från 70-talet med tidsenlig klädsel + ett och annat "Travolta move" Ja, instämmer helt! Du lyckades med beröm också - jag ger dig en stark 5:a för din performance! :cool: Quote
eliot Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Då kommer en bild på Patriks performance - Euphonia exclusive Quote
Tompa Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Hahahaha, lysande Patrik !! :cool: :cool: Fa…., där skulle jag med glädje tillbringat flera timmar, förutom att du tydligen höll en egen Travolta show, så spelade du ju härliga gamla party plattor !!! För övrigt så håller jag med dig, visst tycker jag att det är vansinnigt kul med hifi, men man får absolut inte glömma njuta av musiken, och trots mitt genuina hifi intresse, så lägger jag betydligt mer tid på att just lyssna och njuta, tex med en god pilsner i handen !! //-- Tompa -- Quote
Hasse Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Då kommer en bild på Patriks performance - Euphonia exclusive Haha Ja nog stack du ut alltid!!! Kul. En stor kontrast till en del andra demos på mässan där man trodde att den som skulle "dema" hade gått hem Quote
Recommended Posts