Jump to content

Recommended Posts

Posted

Appropå musik... helt solklart mkt som spelades som inte föll en i smaken. Jag noterade även gäster som _vägrade_ gå in i rum där det spelades musik som de upplevde som stötande. Minns inte exakt vad som spelades vid just det tillfället jag tänker på, men tror det var ngt trumpetande som inte uppskattades.

Vad gäller musiken hursomhaver... jag har en fundering kring vad som spelades i rummet med "Einstein"steg och "Bird"högtalarna. Under lördagen runt 14 ryckt någonstans så sattes det på en svensk vissångerska som jag uppenbarligen missat (Ehrm, rättelse, jag avstår rätt ofta från svensk musik). Är det någon som vet vilken artist denna sparv är? Även vilket album? Det var så fint att t.o.m jag kanske skulle lyssna på ngt svenskt igen =)

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
På flertal ställen har jag läst att ljudet är bäst på söndagen. Varför är det så?

Tjenare! =) Jag kan bara svara i mitt fall, men here it goes: Efter 'träningspasset' på fredagen med att bära elektronik från MBL och Boulder och akustikprodukter från Svanå och Audio Concept var man allt lite mör :cool:. Ställde in stereon så gott jag orkade och blev klar... 01:00 nånting. Den sista finjusteringen hade jag inte krafter kvar att utföra. Det lät ändå väldigt fint tyckte jag. Detta fick bli lördagens sound. På söndagen gick jag upp vid 04:30 för att fixa till det där lilla extra som krävs för att kunna presentera riktig magi. Märkte även att en högtalarkabel nästan var helt lös :o . Om Ni tyckte att ljudbilden var lite snäv i sweetspot och att proportionerna inte var helt 100 på lördagen, så berodde detta på invinklingen av högtalarna. Det var inte mycket utvinkling till som krävdes för att få perspektivet helt perfekt. Om jag hade gett mig på detta under fredagen hade risken varit stor att det hade blivit sämre resultat. På söndagmorgonen hade man dock den mentala kraften och fixade biffen. Ljudkvaliten som vi presenterade under söndagen skulle jag tro var nästan maximal med tanke på förutsättningarna. Det lät bättre på mässan än vad det gör hemma hos mig, så jag är mycket nöjd med ljudet.

Peo: Vi hörde dina "döende" kvinnor i Manley/Verity-rummet runt hörnet på söndagmorgonen. :cool: Fan va bra det lät (tur att man inte var bakis)!

Stort tack till alla besökare! Hoppas att Ni är nöjda med årets mässa. Jag hörde klagomål om hissarna? :cool: Hur hade hotellet egentligen tänkt sig det hela? Att 3000 pers skulle gå i samma trappa? Helt makalöst. Det sjuka i sammanhanget är att hotellpersonalen klagade på oss utställare under fredagskvällen att det stod några pappkartonger och pallar lutade mot väggen i korridoren... Tänk om det skulle börja brinna! Då hade man ju inte kommit fram. :clown: :clown: :clown:

För övrigt så vill jag tacka hotellet för den utsökta prinskorven de serverade till frukost på lördagmorgonen. Var det fler än jag som fick den råa varianten? :cool: Lite förvånad blev man ju. :cool:

Fantastisk mässa! Åter igen tack... Och speciellt tack till Robert, Gunnar, Per och Conny. Imorgon ska jag till gymmet och se om jag har ökat något i bänkpress/biceps.

Posted

...och just det... innan jag glömmer: Jag vill även tacka Malin för den trevliga dialogen som vi hade vid receptionen då vi checkade in. Oförglömligt. Hälsa Chefen.

Posted

"Norah Jones intresserar mig bara på ett plan och det är mycket mer intimt än att lyssna på hennes skiva"

Now we talking! Kul med ärlighet :)

Patric , det är ju musik det handlar om :) Låter inte en anläggning bra med all musik är det väl nått som är fel ?

Posted

Skivspelaren är densamma som på Arken: en Brinkmann Balance bestyckad med tonarmen Brinkmann 10.5 och om jag förstått det rätt så var pickupen en Lyra Skala som har ett skal av keramik :mm:

Rörnätdelen till skivspelaren såg jag emellertid inte utan de verkade använda standardnätdelen...

När jag kom in så spelade man CD - men jag fick snabbt Ludwig på andra tankar :D

gignos14.jpg

Posted
Ser det ut att att bli mer bilder än vi först kunde ana... :o:) Här e´mycke´på gång... ;):mm:

Det låter ju lovande, känns nästan skönare att uppleva mässan på detta vis i år än att springa runt som ett skållat ..... i alla rum.

Får jämt huvudvärk på sådana här tillställningar.

Får passa på att tacka alla som tagit bilder och delar med sig till oss som ej var där :) .

Mvh

Johan

Posted

Jag passade på att besöka mässan på Lördagen kl 11 men upptäckte att jag kanske inte riktigt är mässtypen. Visst var det kul att se allt extremt och fint etc. men det var ju nära på omöjligt att lyssna seriöst med så mycket människor, trängsel och svett ;) Hur som haver lyckades jag få ett par fina tittar på översta våningen innan det hade fyllts totalt. Blev mest impad av Final/nuforce som jag tyckte lät oförskämt bra för ett så försynt pris. Det var även kul att lyssna lite på JBL-arrayerna. Kanske inte riktigt mitt ljud men stort och "lajvigt". Hade tänkt mig att ta en seriös lyssning på Amphion som jag av någon anledning fått någon form av förtroende för utan att ha hört... Tyvärr var det multikanal med Kraftwerk då jag tittade in så det var lite svårt att få en uppfattning när det gäller stereo. Jag sprang (nåja) faktiskt iväg till ljudmakarn efteråt för att jag hoppades på att det gick att provlyssna där istället men alla grejor var ju tydligen på mässan så det blev inget. det får blir en annan gång. I de större rummen på de nedre våningarna var det ju fina uppställningar men det var så mycket folk så jag orkade inte vänta på att få vettig sittplats.

Just det, Midgard Audios prototyphögtalare tillsammans med deras slutsteg + Ngn Linnspelare var ju också trevligt.

Sen är det lite svårt för mig att lyssna på all denna jazz, blues och gubbrock från audiofilbolag. Kan inte relatera till den musiken. Hade gärna sett och hört mer dramatisk musik.

Nåja, det var som helhet kul att besöka mässan. Överraskande att det var så välbesökt. Trodde man var ett ensamt freak som lyssnar på stereo nu för tiden :)

Posted

Det behövs ett stort rum till dessa högtalare ;)

gignos13.jpg

Jonathan Valin skrev i sin recension:

If you want to move the kind of air a symphony orchestra moves when it plays loud, the big Maggies are far and away your best (and most cost-effective) bet.

With close to sixty square feet of radiating surface, front and back, the 20Rs can move air, and, since they do radiate front and back, they move that air through an angle of virtually 360 degrees-just like musical instruments do. When you couple a very large radiating surface and virtual 360-degree dispersion with unenclosed, nearly massless drivers of extraordinary speed and integrity, you end up with one of the most naturally-sized soundfield, peopled with the most naturally-sized and naturally-detailed instruments, you'll ever hear.

- Nu skulle det vara kul om andra kom med sina lyssningsintryck för jag fick inte riktigt det intrycket. Classic Records återutgåva av Reiner Sound, RCA Living Stereo LSC2183 spelades på alldeles för låg volym så att jag bad dom öka volymen men jag tyckte ändå att ljudet saknade den tyngd som behövs för att trovärdigt kunna återge denna typ av musik. När jag lämnade rummet var jag övertygad om att högtalarna istället lämpade sig för kammarmusik :blush;)

Jonathan Valin, som numera skriver för TAS, brukar ha rätt så jag skulle vilja att andra ger sina lyssningsintryck :)

Både Peo och jag stördes dessutom av att det brusade så mycket - även innan nålen sänktes ner i spåret. Audio Research är förvisso rörförstärkare men de rörförstärkare jag är van vid brusar inte ;)

Guest reeltoreel
Posted
De är inte tvättade, de är repade och slitna, men det är kul musik och jag vill ju alltid försöka bjuda på något extra så jag försökte skapa feststämning för er för att liva upp ert mässbesök.

Det var det trevligaste jag hört på länge :)

Posted
- Nu skulle det vara kul om andra kom med sina lyssningsintryck för jag fick inte riktigt det intrycket.

Avståndet till bakväggen och väggens beskaffenhet är ju en extra viktig detalj när det gäller magnetostater. Kanske svårt att få till i ett hotellrum... :?:

Posted
Nu skulle det vara kul om andra kom med sina lyssningsintryck för jag fick inte riktigt det intrycket. Classic Records återutgåva av Reiner Sound, RCA Living Stereo LSC2183 spelades på alldeles för låg volym så att jag bad dom öka volymen men jag tyckte ändå att ljudet saknade den tyngd som behövs för att trovärdigt kunna återge denna typ av musik. När jag lämnade rummet var jag övertygad om att högtalarna istället lämpade sig för kammarmusik :blush;)

Jag får nog hålla med dig där. Jag tyckte de gav ett rätt platt intryck, och det saknades definitivt pondus som du säger. Förvisso satt jag och störde mig på bruset mest hela tiden, men ändå. ;) Jag undrar om det verkligen stod rätt till där eller om det var något som hade gått galet.. :?: Jag var på väg att fråga Ludwig när vi var där men i vanlig ordning kom jag in på något annat och glömde helt av det, bah. För mycket leksaker. ;)

Timbre kan ha helt rätt också, att det kan finnas mer att hämta i rum och placering. Jag har ingen erfarenhet alls av Magnepan sedan tidigare så jag visste inte vad jag hade att förvänta mig och har inget att relatera till. :)

Snygga är de hur som helst, ser väldigt imponerande ut! Jättekul att Audionord bryter lite ny mark, heja. :)

Posted
Peo: Vi hörde dina "döende" kvinnor i Manley/Verity-rummet runt hörnet på söndagmorgonen. :cool: Fan va bra det lät (tur att man inte var bakis)!

Haha! Så jag spelade så högt alltså? :blush;) Ändå så var jag inte uppe på mer än 35-40 på volymmätaren.. I butiken har jag varit över 50 många gånger, på halva rumsytan! Men det lät mycket mer i det stora rummet, helt klart. Lite lustigt, oftast brukar man ju få spela högre i större rum. Bra absorption i butiken kanske? :)

Kul var det hur som helst!

Posted
Förvisso satt jag och störde mig på bruset mest hela tiden, men ändå. Jag undrar om det verkligen stod rätt till där eller om det var något som hade gått galet..

Det var helt klart något galet på lördagen men på söndagen var det åtgärdat och då lät det riktigt bra.

Posted
Det var helt klart något galet på lördagen men på söndagen var det åtgärdat och då lät det riktigt bra.

Aj fasen.. Det var på lördagen vi var där också. :(

Nåja, det kommer fler tillfällen får jag hoppas! Skönt att höra att det var något fel när vi lyssnade då, jag vill gärna tro att de prylarna låter betydligt bättre än så. :)

Posted
Aj fasen.. Det var på lördagen vi var där också. :(

Nåja, det kommer fler tillfällen får jag hoppas! Skönt att höra att det var något fel när vi lyssnade då, jag vill gärna tro att de prylarna låter betydligt bättre än så. :)

Jag trodde att vi var där på söndagen men kamerainformation ljuger inte - du har rätt: vi var där mellan 15.30 och 16.00 på lördagen ;)

- Synd att vi inte fick höra anläggningen under bra förutsättningar ...

Posted

Efter mässor brukar det alltid bli lite prat om audiofil musik, som de flesta upplever stel och lite tråkig. Men jag tycker det är ett utmärkt grundläge att börja med. Sedan om man fattar tycke för en produkt är det ju bara att slänga fram en egen skiva. Vi blev inte nekade en ända gång. Vi fick faktiskt lyssna till en och samma låt i 5 olika rum efter varandra, det var riktigt roligt att på så kort tid uppleva så olika ljudideal.

En rolig händelse var i BC-acoustic rummet som hade övertagits av en skock dötsmetallare som spelade på en ordentlig ljudnivå. Folk verkligen strömmade till rummet för att konstatera att högtalarna lyckades faktiskt bringa ordning på bröölet. Killen som demonstrerade såg från början lite förskräckt ut men började digga efter att rummet fylldes av förvånade åhörare. :cool:

Posted
Sedan om man fattar tycke för en produkt är det ju bara att slänga fram en egen skiva.

Det är väl egentligen det enda rätta om man skall försöka bilda sig en uppfattning. Musiken kan ju vara av skiftande slag bara man har hört skivan tillräckligt många gånger.

Posted

Kan bara instämma. Men jag förväntade mej att Stradivari Homage skulle vara ladugårdsväggar. Men när man ser dom live så är dom ju inte så mycket större än en vanlig högtalare. Lite högre och lite bredare bara. Sen att dom får de flesta högtalare att framstå som futtiga små stativare beror ju på ljudet inte kabinett storleken :D;)

Posted

Det händer tyvärr ofta att man missar någonting som är intressant och på Arkenmässan missade jag JBL Array 1400 och efter allt tal om dessa högtalare så var jag ju tvungen att lyssna på dom :mm:

gignos16.jpg

De var faktiskt riktigt snygga med fint linjespel ;)

gignos17.jpg

Posted
De var faktiskt riktigt snygga med fint linjespel :)

De kanske låter bra...men...ovanstående kan inte jag hålla med om...fast det gör garanterat andra. :blush

\\K-man

Posted
- Nu skulle det vara kul om andra kom med sina lyssningsintryck för jag fick inte riktigt det intrycket. Classic Records återutgåva av Reiner Sound, RCA Living Stereo LSC2183 spelades på alldeles för låg volym så att jag bad dom öka volymen men jag tyckte ändå att ljudet saknade den tyngd som behövs för att trovärdigt kunna återge denna typ av musik. När jag lämnade rummet var jag övertygad om att högtalarna istället lämpade sig för kammarmusik :blush;)

Jonathan Valin, som numera skriver för TAS, brukar ha rätt så jag skulle vilja att andra ger sina lyssningsintryck :)

Både Peo och jag stördes dessutom av att det brusade så mycket - även innan nålen sänktes ner i spåret. Audio Research är förvisso rörförstärkare men de rörförstärkare jag är van vid brusar inte ;)

Som nöjd ägare till ett par planarer kan jag väl ge mina synpunkter. Tror inte det går att få ens de stora 20.1:orna att spela med den tyngd en kapabel konhögtalare kan, möjligen skulle en subwoofer kunna tillföra tyngden. Magneplanarernas styrka ligger i en stor och öppen ljudbild, rösthantering, mm. De som satt på de två första raderna hörde dock nog inte mycket till ljudbild utan två stora hörlurar :D Trots en suveränt artikulerad och tight bas tycker jag personligen inte att 20.1 kom i närheten av Maxx II´s basåtergiving från förra mässan vilket kanske inte heller är att förvänta då det rör sig om helt olika konstruktioner men på viss musik saknar man den tyngd och "slam" som en bra konhögtalare har. Är ibland sugen på att testa en sub till 3.6:orna :mm: , men sen är det ju det där med integreringen :( .......

Vad gäller brusigheten så hade enligt Ludwig CD7:an rörproblem med brus i höger kanal som följd. Även REF3:an hade tydligen ett dåligt rör men den byttes väl ut direkt tror jag.

Tycker annars att det lät bra i många rum, även de små. Kharma tex spelade en djup, kraftfull och kontrollerad bas när jag var där. MBL lät imponerande luftigt men en väl bumlig bas kunde höras på vissa inspelningar... men det var väl som vanligt rummet ;) Harbeth, och även Silverline, överraskade undertecknad med sitt mycket "musikaliska" ljud medan några extremt kostsamma system inte alls kom till sin rätt. Pga det stora utbudet var det tyvärr mycket jag inte hann höra.