Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tvåkanalsmässa hade helt klart varit mer passande även i min värld.

Sen för att vara lite snobbig så hade jag inte haft ngt emot en högre prislapp, säg 500:- för att få mer tid i varje rum och med betydligt mindre folk.

Säga vad man vill om HIFIKlubben, men jag uppskattade att herr Lyngdorf försökte göra något pedagogiskt. Ett upplägg jag gärna hade sett fler ta efter..

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Var det noen som fikk lyttet på Patos høyttalerne hos Tonkraft? Hur låt det?

Gleder meg til å se flere bilder.

Jag lyssnade: stor ljudbild, högupplösta, djup, fast bas, detaljerat mellanregister och realistisk diskant.

Ett ljud jag skulle kunna trivas med; mycket bra i mina öron, helt enkelt!

Posted

Jag var där men tog medvetet inte med någon kamera för jag vet hur svårt det är att kombinera med det som ändå är det viktigaste. Man ska vara både fotograf och assistent vilket är lite stressande. Jag kan berätta att Lyngdorfs rum imponerade genom att man spelade över två stativare från Dali i ett stort rum med mycket folk. Lyngdorfs rumskorrektion verkar fungera väldigt bra till ett pris som känns överkomligt. Bra högtalare var enligt mig är en golvare från Linn som jag inte vet namnet på men priset var ändå för högt, 350.000 spänn. JBL Array imponerade, men jag har ju alltid varit svag för dessa stor högtalare från JB Lansing som för övrigt just fyller 60 år. Mårten lyssnade jag på men imponerade inte på mig i alla fall. Jag blev inslängd med orden att om du inte går in så kommer du att ångra dig. Jag skulle önska att man bara spelade sån musik som jag har själv för det är ju lite trist som det var nu med musikvalen i dom olika rummen. he he

Posted

Sådär, då är jag hemma igen efter en dag 2 med många intryck.. Idag har jag mest lyssnat runt, det blev bara lite blixtassistans för mig idag men jag tror att det mesta hanns med igår. :) Vi har nästan 300 bilder i Eliots kamera, det kommer att bli spännande!

Jag började dagen i lugn och ro hos Audio Concept, och fick tillfälle att lyssna på hela MBL-setuppen (under lördagen spelades det ju på Boulder). Hur bra än Boulder är (och det är de) så låter MBL mycket bättre med MBL - så är det bara. Jag började med Misa Criolla och Verdi på grannovänlig volym, och fastnade sedan i drygt två timmar med blandat material.. :) Det var riktigt kul! Vid högre ljudtryck märktes dock att rummet satte stopp men det är ju å andra sidan inte konstigt alls. Med lite omsorgsfull akustikbehandling kommer det här att fixa till sig, utan tvivel. Vid mer mänskliga ljudnivåer lät det alldeles förträffligt. Som vanligt.

Efter att ha lyssnat runt lite har jag förstått att MBL inte uppskattas av alla. Jag undrar om de som har avvikande åsikt faktiskt har lyssnat ordentligt? Hur kritiserar man musik? Alla mina tidigare intryck förstärktes i det större rummet; jag hör musiken och ingenting annat. Det enda jag kan peka på är att andra produkter låter färgade, instängda och ansträngda i jämförelse. Det är farligt att fastna för MBL... ;)

En annan anläggning jag gillade var Audiofreaks som spelade på Avalon Ascendant med Conrad-Johnson ACT2 och ett slutsteg från Karan. CD-spelaren glömde jag att kolla vad det var, det ser vi säkert på Eliots bilder så småningom. Tillsammans spelade de avslappnat och fint, skönt tillbakalutat och med fokus på musiken. Mycket trevligt, och det passade väl i ett mindre rum som de också befann sig i. Stort plus för musikvalet. Jag fick bl.a. höra en gammal monoinspelning med Maria Callas, tjo! :) Ascendant gav mersmak. Jag blev väldigt sugen på att höra dem med Boulder, det kan bli en härlig kombination.. En fin rörförstärkare känns väldigt relevant också!

Lyssnade även en del på Kharma.. Det lät bättre idag, utan tvivel. Men låter det 65000 euro högtalare? Nä, inte alls - tycker jag. Vackra är de hur som helst. Jag upplevde en viss kyla och vasshet i diskanten, vilket kan bero på rum eller utrustning, det kan jag inte svara på. Det lät lite instängt överlag också, det "släppte inte loss" ordentligt. Det kan med stor sannolikhet bero på rummet dock, det var ganska litet. På plussidan finns bra upplösning och ett rent och klart ljud med bra "stuns". Min gissning är att i ett större rum med lite varmare elektronik kan det här bli riktigt trevligt. De är väldigt avslöjande dock: mindre bra inspelningar göre sig EJ besvär.. Plus också för trevligt bemötande! :)

Marten Design lyssnade jag lite mer på, dvs Bird + Einstein med Jormakablage. Jag tycker det lät trevligt! Inte riktigt mitt sound, men jag förstår mer än väl de som gillar detta. Ett krispigt och väldigt klart ljud, snabbt och precist. Bird har en riktigt fin finish också tycker jag, det har Marten lyckats med. :)

Utöver ovan lyssnade jag på en hel del annat som jag väljer att inte nämna.. En hel del lät rätt illa, vissa förskräckligt illa...

Dagens största känga går åter igen till jordbävningsrummen med Hifi-klubben i spetsen. Fr.o.m. nu tänker jag bojkotta dem på livstid, 'nuff said.

Överlag hade jag roligt, trevligt att träffa lite folk och handlare! Tidigare intryck förstärktes, och nya tillkom, både positiva och negativa.

Nu väntar jag på Eliots bilder och hoppas de blev jättebra! Det fanns mycket fint att titta på. :)

Posted
Jag lyssnade: stor ljudbild, högupplösta, djup, fast bas, detaljerat mellanregister och realistisk diskant.

Ett ljud jag skulle kunna trivas med; mycket bra i mina öron, helt enkelt!

Tack så mycket. :)

Posted

Mässan ägde rum på Sheraton i Stockholm

gignos2.jpg

och så här tomt var det kl. 9.30 dvs en halv timme före mässan öppnade

gignos3.jpg

Jag och Peo hade bestämt träff så tidigt för att stå långt fram i kön och komma in tidigt och kunna ta lite bilder ostört innan anstormningen av mässbesökare ;)

Posted
Pyjamasen är redan på... :D

Jajjamän ,pyjamasen är på och tänderna är borstade. Har halvlagt mig bekvämt i lyssningssoffan....och vääääntar... :D

\\K-man

Posted

Synd att ni inte kunde komma. :) Hoppas vi ses nästa gång!

Rock on Eliot! :cool:

Posted
...och jag som tänkte komma i säng i tid idag...där sprack det...kör hårt Eliot! :D

\\K-man

Det tänkte jag också, så vänta er inte så mycket i kväll :blush

Jag tänkte vi kunde börja med norska Audiofreaks

gignos4.jpg

En annan anläggning jag gillade var Audiofreaks som spelade på Avalon Ascendant med Conrad-Johnson ACT2 och ett slutsteg från Karan. CD-spelaren glömde jag att kolla vad det var, det ser vi säkert på Eliots bilder så småningom. Tillsammans spelade de avslappnat och fint, skönt tillbakalutat och med fokus på musiken. Mycket trevligt, och det passade väl i ett mindre rum som de också befann sig i. Stort plus för musikvalet. Jag fick bl.a. höra en gammal monoinspelning med Maria Callas, tjo! :) Ascendant gav mersmak. Jag blev väldigt sugen på att höra dem med Boulder, det kan bli en härlig kombination.. En fin rörförstärkare känns väldigt relevant också!

Vi ser att CD-spelaren var MAP från Muse Electronics.

gignos6.jpg

Posted

På flertal ställen har jag läst att ljudet är bäst på söndagen. Varför är det så?

Om det är så att det tar en dryg dag att få till bra ljud för utställarna tycker jag att de skall vara där ytterligare en dag tidigare för att ställa upp och trimma in. Jag tycker inte att de är seriösa mot oss besökare om de inte kan prestera bra/bäst ljud från första stund.

Jag har själv deltagit i ett antal mässor av helt andra slag, dock teknik, och där går det inte för sig att inte prestera direkt vid öppning. Vem vet hur många framtida kunder som tappas första dagen pga av oseriös inställning till besökarna.

Posted
På flertal ställen har jag läst att ljudet är bäst på söndagen. Varför är det så?

Genomvarm elektronik och kablar som har fått ligga till sig. Söndag morgon brukar vara en oas innan rummen fylls med besökare.

Posted
Synd att ni inte kunde komma. :) Hoppas vi ses nästa gång!

Ja, det ville sig inte helt denna helg, hoppas också på nästa gång! Gott att ni (och kanske fler) höll Euphoniaställningarna! :)

Det tänkte jag också, så vänta er inte så mycket i kväll :blush

Skönt, då kan jag strax gå och sova lugnt...i annat fall hade jag ju varit tvungen att ställa klockan på väcknig mitt i natten och gå upp och kolla! :D

\\K-man

Posted
Genomvarm elektronik och kablar som har fått ligga till sig.

Exakt. Jag minns en gång när jag hade möblerat om hemma och flyttat stereon från ett rum till ett annat. Det lät markant sämre efter att allt var klart trots att jag testade inställningar av högtalare osv hela kvällen. Dagen efter åkte jag iväg och jobbade i två dagar, och när jag kom hem lät det betydligt bättre. Allt som hade hänt var ca 50 timmars uppvärmning och lugn och ro. Lustigt hur stor skillnad en sån enkel grej kan göra, är det inte? :) Det var inga märkvärdiga prylar jag hade då heller, vanlig mid-fi.

Posted

I samband med att Conrad-Johnson firade sitt 20års-jubileum 1997 släppte man sin "Anniversary Reference Triode", förkortat ART. Detta var ett tvådelat försteg och var begränsad till 250 exemplar. Denna följdes 2005 av Conrad-Johnson ACT2.

- Jag har nyligen läst någonstans att Conrad-Johnson nu skall släppa en ny ännu mer begränsad version av sin Anniversary Reference Triode som alltså skall bli deras referensprodukt ...

Guest Audio Concept
Posted

... och så var den andra mässdagen över. Lite synd att mässan inte är 3 dagar. Med två dagar som nu så går mycket tid åt att bära, rigga upp, rigga ner bära, osv. En dag ytterligare vore perfekt, - man skulle kunna landa en aning så där dag två...

Hursomhelst, det var en mycket trevlig tillställning som Gignos åter arrangerat.

Audio Concept vill tacka alla trevliga besökare - som uppskattade vår musik och våra produkter. Det var speciellt trevligt i år att få demonstrera "top of the line" produkterna, MBL och Boulder, samt också i det andra rummet Manley och Verity. Tillbehören var Emmlabs, Nagra, Nordic Concept mm. Det är när vi får kommentarer som vi fick väldigt många av denna gång, - "en annan division, bästa ljudet, aldrig hört något i närheten osv" som vi känner att alla ansträngningar är mödan värt, och att förmedling av välljudsprodukter är riktigt kul.

mvh, Audio Concept, - Jens, Per, Conny, Gunnar, Kia, Likki och Robert

ps. vi önskar även alla välkomna till vår nya butik som öppnar på Kungsholmen i mitten av Mars. Mer om detta senare...

Posted

Vi på Audiotrade vill även vi tacka för alla de trevliga kommentarer vi fick under helgens mässa !!

Tyvärr är ett rum på 15 kvm på tok för litet för de flesta högtalare, vi fick dock till ett rätt bra ljud med våra Kharma högtalare.

Söndagen lätt bättre som alltid...

Vi kommer tillbaka nästa år med ett klart större rum !! :)

Tack för i år Gignos..

Vänligen / Audiotrade

Posted

Något som jag tyckte var väldigt vanligt var bristen på aktiv demonstration av produkterna.

Jag var där på lördagen och i dem allra flesta rummen satt/stod personalen bara där och ändrade skiva ibland. Dem sade ingenting om vad det var för produkter, musik eller deras tanke bakom system uppbyggnaden.

Mycket tråkigt! :dead:

Även om många produkter/anläggningar var fantastiskt bra så blir då inte jag intresserad om inte demonstratören är intresserade. Sedan var det väldigt mycket klassiskt och HIFI musik,. jag uppskattar det också men jag vill även höra lite mera vanlig musik. Som en demonstratör sade "jag struntar i hifi musiken och spelar riktig musik istället" eller nått sådant.

Bästa demonstrationen går solklart till engelsmannen som demade Naim Audio anläggningen i Ljudtema rummet.

Andraplatserna går till Ludwig/Audionord, Janne/Tonkraft, Sladd och pojkarna/Hifi Consult.

Sedan var det kul att snacka med Naim killen och representanten för Chord Company samt givetvis Ludwig och Björn på Audionord.

Mässans fetaste slutsteg går tveklöst till Audio Concept och deras MBL monoblock, grymt häftigt och förmodligen en lika häftig prislapp.....

Posted

Bästa demot fick man i rum 125 (Caecar Distribution). Härlig 70-talsdisco, elvis och lite blandad vinyl. Sen bjöd ju demonstratören på dans till varje låt :clown:

Väldigt befriande att inte höra en enda låt med gles tråkig mässjazz :)

post-4959-1170536254.jpg

Posted
Något som jag tyckte var väldigt vanligt var bristen på aktiv demonstration av produkterna.

Jag var där på lördagen och i dem allra flesta rummen satt/stod personalen bara där och ändrade skiva ibland. Dem sade ingenting om vad det var för produkter, musik eller deras tanke bakom system uppbyggnaden.

Mycket tråkigt! :dead:

Även om många produkter/anläggningar var fantastiskt bra så blir då inte jag intresserad om inte demonstratören är intresserade. Sedan var det väldigt mycket klassiskt och HIFI musik,. jag uppskattar det också men jag vill även höra lite mera vanlig musik. Som en demonstratör sade "jag struntar i hifi musiken och spelar riktig musik istället" eller nått sådant.

Bästa demonstrationen går solklart till engelsmannen som demade Naim Audio anläggningen i Ljudtema rummet.

Andraplatserna går till Ludwig/Audionord, Janne/Tonkraft, Sladd och pojkarna/Hifi Consult.

Sedan var det kul att snacka med Naim killen och representanten för Chord Company samt givetvis Ludwig och Björn på Audionord.

Mässans fetaste slutsteg går tveklöst till Audio Concept och deras MBL monoblock, grymt häftigt och förmodligen en lika häftig prislapp.....

En mycket bra synpunkt, det här med att man inte blir intresserad om inte demonstratören är intresserad!

Vi pratade om det i lastbilshytten på väg från hotellet, och det är helt klart så att det blir mer värt för alla betalande åskådare/åhörare om man lägger upp ett program med start- och stopp-punkter och lite genomtänkt information.

Vi kan också bli bättre på det, men vi noterar tacksamt en andraplats-notering i alla fall!

VI TACKAR alla mycket vänligt sinnade besökare som kom och lyssnade på vårt stora system, och för alla intresserade frågeställningar kring Audio Research, Magnepan och Nordost. Och Brinkmann.

Terry Dorn från Audio Research var nöjd och glad med mässan han också. Han tyckte att det var bäst när vi var på lunch...

...för då fick han tillfälle att möta publikum lite mera direkt, och diskutera och svara på frågor.

Kul att det är så bra stämning på både mässbesökare och medbröder/systrar i branschen.

Lite skrämmande att man börjar känna igen precis alla, dock.

...Sluten verkstad...?

Låt musiken flöda.

God Natt.

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzz...

Ludwig et Consortes

Guest patrikcaesar
Posted

Tack för de vänliga orden Martin.

Hifi-branchen är enligt min uppfattning alldeles för allvarlig och rigid.

Det måste vara kul att lyssna på musik och framförallt kan mässbesöken livas upp betydligt.

"Hifi-skivor" eller "pling-plong skivor" som en besökare uttryckte sig, står mig upp i halsen.

Norah Jones intresserar mig bara på ett plan och det är mycket mer intimt än att lyssna på hennes skiva.

Rummens tak av betong på våning 1 var märkliga, de fick folks röster att låta som "C3P0" (alltså robot-röster) med ett obehagligt eko, skumt som bara den.

Jag spelade musik som jag tyckte var kul, det var partyplattor som min kompis från New York och jag brukar spela då han kommer över.

De är inte tvättade, de är repade och slitna, men det är kul musik och jag vill ju alltid försöka bjuda på något extra så jag försökte skapa feststämning för er för att liva upp ert mässbesök.

Min polare sa också åt mig att ha på mig kläder som "platsar" då vi går ut i "det stora äpplet".

Sagt och gjort.

Hope you enjoyed the show.

Patrik Caesar