Jump to content

Bilder & intryck från Stockholms HiFiMässa 07


eliot

Recommended Posts

Du har rätt i att det inte blir mer stailt, men du har en fördel att 3 fötter nästan alltid jämnar ut sig så man inte behöver ljustera...

Nu e jag jobbig Martin... :blush...men att det står stabilt utan att justera är ju lite "what the f---h" när det gäller hifi? Både cdspelare och (i synnerhet) vinylspelare måste ju stå i absolut våg och därför är en justeringsmöjlighet en nödvändighet oavsett antalet ben.

Fördelen med Component Stands är att varje fot är ljusterbar såman kan alltid få sin produkt i exakt våg. Så även om underlaget är väldigt ojämt så bör du alltid kunna få till det !!

/Martin

Yes! Men det är ju inte unikt för 3-beningar utan tillhör med konstruktioner med justerbara fötter. :shy:

Skall man ha stabilitet är det ju kraftiga konstruktioner som gäller tillsammans med "mycket material" i en smart geometrisk form. Typ:

A3K-30L500-5000_liten.jpg

Consensus: jag tror att 4- och 5-benaren från Component Stands är mer stabila än 3-benare, om än att dom kan kräva något mer jobb avseende inställning. Men pilla med vår hifi vill vi ju! :blush :cool:

Edit: Stavfel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jajamensan Zalve det gör den...

Och värd varenda krona...

Som jag nämde så är det i princip 1 Stillpoint inbyggd i varje ben, så det är inte bara en metallkonstruktion som man får...

Du har alltså en produkt med inbyggd teknologi...

Jo Pär, visst blir det nog stabilare med fler ben,men det är inte en nödvändighet för att få en produkt att stå stadigt på ett Component stand..

Och JA, källor ska stå våg, nått ja tyvärr tror många glömmer idag...

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Jajamensan Zalve det gör den...

Och värd varenda krona...

Som jag nämde så är det i princip 1 Stillpoint inbyggd i varje ben, så det är inte bara en metallkonstruktion som man får...

Du har alltså en produkt med inbyggd teknologi...

Jo Pär, visst blir det nog stabilare med fler ben,men det är inte en nödvändighet för att få en produkt att stå stadigt på ett Component stand..

Och JA, källor ska stå våg, nått ja tyvärr tror många glömmer idag...

/Martin

Det är säkert fel tråd, dock är det intressant att man "förkastar" elekronikprylens konstruktörs kunskap och tänkande.

Mer är inte alltid bättre.

Link to comment
Share on other sites

Zalve, jo visst är det intressant men elektronikkonstruktören har troligen också en budget att hålla sig inom. Sen finns det nog ganska många kunder som inte skulle uppskatta en dylig historia under sin elektronik av rent estetiska skäl. :clown:

Eliot, tack för en grym täckning av mässan. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Zalve, jo visst är det intressant men elektronikkonstruktören har troligen också en budget att hålla sig inom.

Jo, ibland är det ju så, helt klart. Däremot tycker jag frågan är intressant som Zalve ställer.. Det finns ju gott om "statement"-produkter som ändå "behöver" support av allehanda ställ, fötter osv.. Frågan är hur nödvändigt det är?

Link to comment
Share on other sites

Jag har alla mina komponenter med ett undantag monterade på tre ben. Min skivspelare (Simon Yorke Design S4) har tre ben liksom mina högtalare Acapella Violon och för resterande komponenter använder jag mig av hårda spikes av olika slag som är placerade på väl valda ställen under apparaterna. Detta gäller för monoblocken, CD-spelaren, externa nätdelar (försteg & skivspelare), MC-trafo osv. När det gäller försteget CAT SL1 Ultimate II så har det specialfötter ("visco-elastic decoupling feet") och allting jag prövat har gett en försämring vilket har varit lite frustrerande då jag brukar med enkla knep kunna åstadkomma klart hörbara förändringar till det bättre. :blush

- Jag har även prövat Harmonix fötter liksom Acapella Fondato Silenzio men det har som sagt varit sämre än originalfötterna - på andra apparater har de gett lyft men då dessa produkter kostar över 10'000 så tänker man sig för en extra gång innan man köper dessa ;)

Ken Stevens skriver i papperna som medföljde mitt försteg:

A word to the wise: The first, and most important, rule of the serious tweaker is too often ignored:

"If you are unable (or too lazy) to evaluate the effect of the tweak DON'T DO IT!"

The second rule also applies:

"Just because a tweak is expensive doesn't mean it is better"

- Det kan vara bra att tänka på ;)

//Eliot

PS: Rick Becker använder Stillpoints under nätdelen till sitt CAT-försteg i testen på Enjoythemusic ;)

Link to comment
Share on other sites

Allting är ju relativt i hifins underbara värld :) och det finns alternativ som kostar betydligt mer än 8200 kr för den som vill jaga prislappar.

Jag jagade inte prislappar.. :)

men Timbre..

Jag sålde dom där relaxabänkarna för 5-6 lapp för ca 7 år sedan..och jag ansåg då som nu att saker som dessa tweeks gick prismässigt över alla gränser.. fast BRA är dom som sjutton... men dom borde kostat max 1000--2000.. max...!!!!

Däremot Kan jag som alltid dela uppfattningen att OM en tweek för dessa pengar kan ge en bra % i förbättrande ljud så är det ofta väl placerade pengar. Samt personen som köper dom bryr sig iförmodligen nte om kostnaden direkt.. :cool:

Dessa frågor är som du säger dubbelbottnade samt inte enkla att säga "så är det" om..

men att tweekmarknaden samt kablemarknaden fått "spel" i prisutvekligen står utom alla tvivel.. :app: Jag kallar inte egentligen kablar för tweek i dessa samanhang.. För utan kablar spelar inte systemet en ton alls.... medans ett bra system SKA spela utan ett enda tweek.. Annars är det rent inte bra grejor man skaffat sig om det krävs extra grejor för det skall spela VÄL från start med en vettig uppställning o inte mer..

:app:

Link to comment
Share on other sites

Jag jagade inte prislappar.. :)

men Timbre..

Nä, det var kanske lite luddigt uttryckt :) men det skulle vara intressant att veta hur dyrt det kan bli i apparatfotsvängen :?: Följer man t.ex. Black Diamond Racings förslag på optimal vibrationskontroll med dubbla kolfiberhyllor och en massa koner så skall det till en ganska exklusiv apparat för att inte underlaget skall kosta mer än själva elektroniken... :clown:

Link to comment
Share on other sites

Nä, det var kanske lite luddigt uttryckt men det skulle vara intressant att veta hur dyrt det kan bli i apparatfotsvängen Följer man t.ex. Black Diamond Racings förslag på optimal vibrationskontroll med dubbla kolfiberhyllor och en massa koner så skall det till en ganska exklusiv apparat för att inte underlaget skall kosta mer än själva elektroniken...

Ja.. Ser man till kabelsvängen så är det tveklöst så att dessa priser börjar skapa problem på många sätt.. Att priserna börjar bli kontraproduktivt är nog svårt att missa... idag är det få få få som sitter med sina sista slantar o lägger på en kabel..

Jag minns en gång då jag o ett ex stog o valde mellan fortsätta slafa på golvet och köpa en ny signalkabel. Eller köpa en säng o sova gott.... :D Men inte ha en fin signalkabel..

Det köptes en signalkabel självklart.. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...