Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tror inte någon annan heller i vårt rätt lyssningsvana sällskap noterade en speciellt hög nivå i systemet.

Håller med.. Tyckte det lät som vi lyssnade på mp3. Det var platt ljudbild, ingen rymd alls. Tråkigt. :( Men snygga är de..

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

I rum 250 fanns det mycket MBL att beskåda :mm:

robban7.jpg

Det var ett relativt stort rum där Robert Grubstad och Gurkan spelade på högtalare från MBL.

- Det var ett rum som jag och Peo gärna återvände till så jag har många bilder från detta rum :blush;)

Posted
aktoren2.jpg

Asså.. Vet ni att dessa små stärkare ensamma BARA DOM kostade 200000 kr... Ja.. TVÅHUNDRATUSEN KRONOR !!!!!!!!!!

Jag trodde vid lyssnandet anlägget möjligen gickl loss på 40-50 tusen totalt maximalt......

Ulf frågade hur detta pris kunde va möjligt.Och denna fråga kom med en MYCKET förvånad ton. Ulf brukar aldrig förvånas tror jag i vanliga fall. Denna gången hörde jag förvåningen tydligt... Svaret blev.. "det är sölv i dem". "Sölv" är lika med silver om någon inte snappar.. :D .

Så nu vet alla att polskt "Sölv" kostar MER än kobolt gör i resten av världen.. Detta system ståtar med att vara ett av dom två saker som gav mig gåshud om man ser till valutakost o vad man får.. Det är verkligen absolut NOLL koppling här mellan pris o produkt i mina ögon sett.. Inte ens prestige får man ju.. :cool:

Vad jag kan få ut av AudioAktörens hemsida kostar dessa slutsteg 45000kr, kallas Silver 300 och är företagets flaggskepp vad det gäller 300B rörstärkare. Det är ju rimligare, men jag kan oxå skriva under på att så speciellt roligt lät det inte. Kanske i ett mörkt rum med knäpptyst bakgrund, men det är ju lite svårt att säga om på en mässa.

Posted
Vad jag kan få ut av AudioAktörens hemsida kostar dessa slutsteg 45000kr, kallas Silver 300 och är företagets flaggskepp vad det gäller 300B rörstärkare. Det är ju rimligare, men jag kan oxå skriva under på att så speciellt roligt lät det inte. Kanske i ett mörkt rum med knäpptyst bakgrund, men det är ju lite svårt att säga om på en mässa.

Fel Fel Fel av mej detta är Grand Silver och kostar 30 000Euro!? Jaaha då måste det vara silvret, för ljudet var det då inte.

Posted

Här ser vi en översikt på uppställningen :mm:

robban3.jpg

På lördagen användes för- och slutsteg från Boulder medan dessa byttes mot MBL förstärkare på söndagen.

Posted

Stereoslutsteget Boulder 1060 användes

robban4.jpg

och bakom denna ser vi försteget som är Boulder 1012 Dac Pre som är ett försteg som innehåller såväl RIAA-steg som DAC :mm:

robban5.jpg

För de som vill läsa lite om dessa apparater så har Stereophile testat 1012 DAC Pre medan Ultra Audio har testat 1060 tillsammans med 1010.

Posted

Snacka om miljöskadad , spår ett på den här ljudnivån - kan bara vara Bobo Stenson ;):D

mvh en gurka som måste rusa till jobbet

Posted
Snacka om miljöskadad , spår ett på den här ljudnivån - kan bara vara Bobo Stenson ;):D

Se där, ett par stativare som tillökning i familjen sedan Arkenmässan... :)

Spelade ni växelvis över bägge paren... :?:

Posted

Det fanns ytterligare potenta slutsteg till hands som två stycken MBL 9008 A ur MBL's referenslinje. Dessa slutsteg kan kopplas antingen som monoblock eller stereoslutsteg och här användes de alltså som monoblock :mm:

robban15.jpg

För att ge en känsla av hur stora de är så finns här en jämförelse med en CD

robban16.jpg

Posted
möjligt Jorma..

men man kan inte köpa enbart "Sölv" för det är skoj att linda in i oliks saker hit o dit och stoppa in.... "Värdet" måste rimligen ändå finnas i att MAN HÖR att det är värt det..här hörs inga sådana spår av värdehöjande enligt mina öron.Tror inte någon annan heller i vårt rätt lyssningsvana sällskap noterade en speciellt hög nivå i systemet. .och därför var förvåningen total då vi hörde priset..

Som du vet jorma så måste det finnas en liten liten koppling ändå mellan kostnader och vad man får trotts allt.. Det räcker inte med en glad min och en spec enbart. Sedan får man ha hur exotiska saker som helst att sälja......

jaja.. jag blev så rasande paff bara över att sådant kan kosta sådana hiskeliga stålar.... så inget mer att utvekla direkt här och gå mer ot om.. ledsen om så skedde..

Det vara bara en chock att se dom där grejorna igen.. En "priskontravadmanfårchock" :D

Mayro, jag talade inte om ljud eller prisvärdhet, bara varför dom antagligen är så dyra.

Jag har inte själv vare sig sett eller hör dessa förstärkare, och jag försvarar inte priset, bara konstaterar att om dom var framtagna för 4 till 5 år sedan så var dom betydligt billigare om det är mycket silver i dom och pga. den kraftiga prisuppgången på silver blivit mycket dyrare.

Om dom är så dåliga som det sägs i denna tråd så kommer dom att sanera bort sig själva då det inte går att sälja dyrt dåligt ljud.

Posted

Dom där MBL monoblocken... Dom har det utseendet hifi SKALL ha i mina ögon för att kallas "läcker till max"... Synd kylflänsarna bara satt på ena sidan.. Men grymheten i utseende gör dom till denna mässas ballaste stärkare anser jag..

Grattis Robban till att fått in sådana monster att visa oss.. Bouldern ser liksom liten o flickaktig ut bredvid dom mer maskulina MBL stegen.. :cool:

Ljudet vet jag inget om.. men looken... :mm:

Posted

Så här såg det ut från sweetspot :mm:

robban13.jpg

Det fanns två digitala källor. Till vänster ser vi CD-spelaren MBL 1531 i MBL's Noble line och därunder tillhörande försteg MBL 5011. Till höger - ovanpå Boulder 1012 DAC Pre - ser vi den nya EMM Labs CDSA SE CD/SACD Player.

robban12.jpg

Jag vet faktiskt inte om man använde den inbyggda DAC'en i Boulder 1012 eller den i EMM Labs CDSA när man använde dom tillsammans. :blush:?:

Posted

Det finns ju onekligen en flora av tunga hifiprodukter i Sverige jämfört med tiden före Internet. Var det inte just detta vi drömde om på sjuttiotalet när man kunde vänta i månader på ett produktblad... :?:

Posted
Ja förutom MBL 111 E fanns det MBL 121 Compact som båda tillhör MBL Noble line

robban11.jpg

- jag vet faktiskt inte om man spelade på dessa :?:

Det var MBL 116, inte 111E. :)

Jo, vi lyssnade lite på 121:orna på söndagen. De var då kopplade till Boulder och Nordic Concept Artist (5011 hade inget phonosteg).

Posted
Det var MBL 116, inte 111E. :)

Jo, vi lyssnade lite på 121:orna på söndagen. De var då kopplade till Boulder och Nordic Concept Artist (5011 hade inget phonosteg).

Då ändrar jag texten ;)

Posted
Hur gick det i det här rummet som verkar ganska så stort... :?:

Det gick alldeles utmärkt tyckte jag. :) Visst tappar man en oktav i botten jämfört med 116, men det är ju inte konstigt.

Det verkar som de här högtalarna är relativt okänsliga för rumsstorleken. Jag har kontakt med en kille i Singapore som spelar MBL 116 i ett rum på 9 kvadrat, och han hävdar att det funkar kanon. :)

Posted

.....tillbaka efter en seg dag på jobbet utan euphonia :angry:

Timbre , vi skulle ha skiftat mellan högtalarna men det blev mest mbl116 med olika förstärkerier :blush

Ljudet är i stort sätt densamma , utan den djupare basen.

På mässan stod dom sämre placerade, men jag vet några som upplever dom ännu mer upplösta och

luftiga i butiken.

Dac`n vi använde när vi spelade med Boulder satt i Emm Labs.

mvh gurkan

Guest Audio Concept
Posted

Äntligen bakom datorn igen. Efter några veckors intensivt hifi-arbete, - spelare, butik, mässa mm. så hade lilla hemmet reducerats till ett relativt dammigt ställe. Stigar hade börjat göra sig synliga på parketten, vilket givetvis är en varningssignal. Även om jag inledde dagen med att ordna frukost i sängen (på brickor), vilket gav pluspoäng, - var ändå alla Hifi relaterade sysslor förbjudna innan kl. 18. Allvarliga konsekvenser kunde annars ha blivit fallet. Dagen har därför ägnats åt noggrann städning, badning av hundar mm. Rena workout passet. Ordningen är hursomhelst återställd, vilket är det viktiga.

Följaktligen har jag nu först sett de mycket fina bilder som Eliot med blixtansvarig Peo framtagit. Imponerande som vanligt. Bilderna på forumen blir bara bättre och bättre från år till år. Teamet Eliot/Peo ligger klart i framkant…

Årets Gignos mässa var verkligen bra. Vi är mycket nöjda med våra två rum och den mycket fina respons våra produkter fick. Förutom tack till alla besökare skall vårt team ha all kredit för engagemanget, - samt en eloge till Mats Svanå för kompetent hantering av stora rummets latenta basproblem.

Har för mig att någon frågade om vilka pickup’er vi spelade på. I vanlig ordning är det Dynavector som gäller. I stora rummet använde vi toppmodellen XV-1S via Boulder 1012 och i lilla rummet nya XX-2 Mk II via Manley Steelhead.

Att vi använda båda Boulder och MBL, - båda är bland de bästa märkena i marknaden, var även för att visa att det går utmärkt att kombinera dessa produkter med varandra. Syftet är givetvis att få till den perfekta kombinationen för en given kund. Alla har olika smak och preferenser mm. så det finns ingen anledning att inte kombinera ”olika” produkter för max resultat.

Lördagen körde vi Boulder kombon via MBL 116 och söndagen blev det 100% MBL.

Vi ser redan framemot nästa mässa.

Mvh, Audio Concept

Posted

robban6.jpg

Analog källa var Nordic Concept Artist med magnetlagrad tonarm och pickupen var en Dynavector XV-1S :mm:

robban8.jpg

När vinyl spelades användes Boulder 1012, som är ett försteg med inbyggt högkvalitativt RIAA-steg, tillsammans med stereoslutsteget Boulder 1060.

Posted

Jag tycker också att den nya tallriken är ett klart lyft (både ljudmässigt och utseendemässigt)! Jag vill inte uttala mig för mycket, men jag tror att Gurkan kommer att få ett rätt stort ljudlyft med den nya tallriken. :)

Kanonfina bilder. Känner mig nästan lite vemodig :blush. Det var en mycket bra mässa.