Jump to content

Bilder & intryck från Stockholms HiFiMässa 07


eliot

Recommended Posts

  • Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Patrik har en vit kostym precis som John Travolta i Saturday Night Fever

patrik2.jpg

- tyvärr fick han inte med sig den så han var tvungen att gå på myrorna i Stockholm och köpa en lämplig kostym :D

Patrik hade kopplat det lilla systemet till höger i bild, Ferguson-Hill FH007 på tape out utgången på det stora systemet...

Link to comment
Share on other sites

Jag blev enormt imponerad av Veteran HIFI:s demonstrationer. Ett litet rum med små bulliga högtalare, kopplat till ett enormt Clearaudio-rack och Halcro-förstärkare i bakgrunden. Tror också jag såg Nordostkablar.

Ljudet vara makalöst, faktiskt det bästa enligt mina öron. Lätt, med många lager, naturligt, helt fantastiskt. Otroligt "färgrikt".

En trappa upp fanns en mindre demo också från Veteran hifi som också var superb. Elektroniken var från Clearaudio och Jadis, högtalarna var Living Voice. Och en mindre clearaudiospelare om jag minns rätt. Ljudet var åter fantasiskt med en klangrikedom som få anläggningar klarar. Särskilt clearaudio-förstärkaren imponerade.

Satt också med i ett föredrag av en konstruktör från Opus 3. Jag misstänker att jag borde känna till vem det var, men det vet jag inte. Rätt tekniskt, men enormt intressant. Han demade sina nya högtalare, som såg rätt märkliga ut. Ljudet var otroligt. Jag lyssnade bara på ett slagverksstycke, så jag fick ingen fullständig bild av högtalaren, men dynamiken fick mig att hoppa till. Bokstavligt. I övrigt lät det också intressant, men skulle behöva lyssna mer.

Men denne man gjorde något intressant. Han bedrev rena folkbildningsverksamheten, och det skulle vi kanske ha mer av på en mässa.

Jag gillade också Audio Concepts rum med manley och verity-högtalare. Lät överraskande trevligt.

Jag missade en massa rum, så det fanns kanske fler "pärlor". Och det fanns förstås rum som jag inte förstod alls, men det kan man ju strunta i. De positiva upplevelserna gjorde det väl värt att kravla runt bland människomassorna.

//Christer

Link to comment
Share on other sites

Satt också med i ett föredrag av en konstruktör från Opus 3. Jag misstänker att jag borde känna till vem det var, men det vet jag inte. Rätt tekniskt, men enormt intressant. Han demade sina nya högtalare, som såg rätt märkliga ut. Ljudet var otroligt. Jag lyssnade bara på ett slagverksstycke, så jag fick ingen fullständig bild av högtalaren, men dynamiken fick mig att hoppa till. Bokstavligt. I övrigt lät det också intressant, men skulle behöva lyssna mer.

Men denne man gjorde något intressant. Han bedrev rena folkbildningsverksamheten, och det skulle vi kanske ha mer av på en mässa.

Det måste ha varit Bo Hansson själv :?:

Tyvärr missade jag det rummet och upptäckte Bo Hansson i korridoren just när de börjat packa ner...

- När jag presenterade mig så kom han ihåg mig och komplimenterade mig för min skivsamling :blush

Han visade mig sitt nya högtalarelement och han verkade överhuvudtaget mycket sympatisk och engagerad...

PS: Orsaken till att jag missade rummet även om det nästan låg vägg i vägg med Patriks var att HiFi-Klubben spelade öronbedövande från det hållet så det var inte direkt inbjudande att röra sig åt det hållet. Uppenbarligen levde HiFi-Klubben enligt sitt motto

Bad Sound

Kills Good Music

och försökte på alla vis ta död på musiken som fanns i de angänsande rummen :(

Link to comment
Share on other sites

Bo Hansson är en mycket intressant person. :) Kompromisslös - hemma har han enorma bashorn i källaren som mynnar upp i lyssningsrummet, under soffan.

- Jag la naturligtvis in en trevare om att komma och besöka honom i Karlskoga och det var helt OK :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade Patrik i rummet han fått sig tilldelat, rum 125, redan på fredagskvällen. Tyvärr hade han haft otur för Plan 1 hade tidigare varit planet för rökare och det stank i rummet :(

Saken blev inte bättre att det ekade rejält i rummet men det var något många fick brottas med. När han bytte från CD till vinyl lät det med en gång inte lika vasst

patrik5.jpg

Skivspelaren var VPI Scout

patrik3.jpg

och tonarmen kom också från VPI

patrik4.jpg

Link to comment
Share on other sites

:D Mayro, Du brukar ju vara en linslus men jag fångade dig inte på linsen ;)

//Eliot

Linslus.. :blush ... :D

Den sociala biten på mässor är fasiken den roligaste. Så att se dig illra runt o fota var skoj.. Vart man än gick så dök du snudd upp en här o en där med kameran..Och alltid med ett glatt leende trotts trängsel o VÄRME!!

Starkt jobbat!

Link to comment
Share on other sites

Bilderna togs halv 2 på lördagen och då hade en Audionet Map slunkit in i racket

performance5.jpg

men den ersattes strax efteråt så att beskrivningen stämde och all elektronik kom från YBA.

Man hade rejäla problem med akustiken på fredagen men genom att klä allt i tyger så blev det mycket bättre och allra bäst var det tydligen på söndagen. Allt detta tyg gjorde att inget dagsljus kom in i rummet vilket försvårade fotograferandet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade på Mayro i rummet med Silverline Audio Grandeur II och han kände sig som hemma då hans kompis "Ulf" på HiFiForum.nu har ett par stora Silverline Grande Lafolia. Dessa bjässar är ju inte så vanliga så jag tror att han lyckades få med sig Performance-gänget hem till "Ulf" efter mässans slut på söndagen. :D

Som Mayro skriver:

Den sociala biten på mässor är fasiken den roligaste.
Link to comment
Share on other sites

Silverline Grandeur II spelar finfint med små stärkare...Fråga mig. Jag VET..... :D

En känslighet på 93,5 dB och en impedans runt 8 ohm bör ju kunna öppna upp för förstärkare av skilda slag. Har aldrig hört dessa högtalare live :) men jag kan inte låta bli att tänka på Von Schweikert VR-6. Grandeur II går tydligen (liksom VR-6) att biampa om man vill testa vidare.

Link to comment
Share on other sites

I rummet intill fanns en mindre anläggning från Performance Audo

performance6.jpg

Längst till höger ser vi Silverlineaudio Prelude, de stora högtalarna är Silverlineaudio Sonata 3 och stativarna är också från Silverlineaudio.

Elektronike tillhör YBA's nya designserie och består av en integrerad förstärkare och en CD-spelare.

På en hylla till höger i rummet kunde man se Edgar TP-101 mk2 en El34 baserad rörförstärkare tillsammans med en rörbestyckad CD-spelare, CD 1, från samma märke.

performance7.jpg

Link to comment
Share on other sites

De Sonata 3 ser väldigt fina ut. Är de bestyckade med två olika diskantelement?

\\K-man

Det är nog att klassa som en 4 vägshögtalare där man delat upp det övre registret på två dome'r av olika storlekar. Gissningsvis 1.5 tums och 3/4 tums.

Ett sätt att öka (effekt-) tåligheten, minska distorsion och bibhålla stor spridning.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog att klassa som en 4 vägshögtalare där man delat upp det övre registret på två dome'r av olika storlekar. Gissningsvis 1.5 tums och 3/4 tums.

Ett sätt att öka (effekt-) tåligheten, minska distorsion och bibhålla stor spridning.

Jaha, det låter ju troligt. :)

...ett element till att integrera i toppen...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jaha, det låter ju troligt. :)

...ett element till att integrera i toppen...

\\K-man

Jag har själv gjort så i ett fall med gott resultat. :blush

Syften - för mig iaf - är att sy ihop mellanregistret med den absoluta toppen. En svår balansgång som i andra lösningar antingen tappar (minst (!) tekniskt sett) i botten eller i mellanregistret eller i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde Sonata 3 på Malmömässan och gillade den mycket! Kristallklart ljud, detaljerat och skimrande. Nu hade de rätt seriösa rumsproblem så de lät lite si och så vid olika tillfällen men första intrycket var väldigt positivt. Även då spelades de med hela YBA Passion-serien. Den kan vara väl värd att lyssna på om man är på jakt efter något i den prisklassen, tror jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog att klassa som en 4 vägshögtalare där man delat upp det övre registret på två dome'r av olika storlekar. Gissningsvis 1.5 tums och 3/4 tums.

Ett sätt att öka (effekt-) tåligheten, minska distorsion och bibhålla stor spridning.

Performance Audio har en riktigt bra webbsida där man läsa lite om prylarna de har i sitt sortiment och även få reda på pris.

- När det gäller Sonata 3 kan man läsa:

Specifications

Design (Bass Reflex): 4 way (Pär har rätt!)

Drivers:

1.25" soft dome tweeter

2" soft dome midrange

7" cone midwoofer

9.5" cone woofer

Frequency Response: 25– 28000 Hz

Sensitivity: 93 dB

Nominal Impedance: 8 ohms

Crossover: 200/2000/4500 Hz

Dimension (H x W x D): 40” x 12” x 13”

Weight (each): 110 lbs.

Speaker Connections: bi-wired

Rekommenderat pris: 69.000,00 kr inkl. moms.

Link to comment
Share on other sites

Performance Audio har en riktigt bra webbsida där man läsa lite om prylarna de har i sitt sortiment och även få reda på pris.

- När det gäller Sonata 3 kan man läsa:

Specifications

Design (Bass Reflex): 4 way (Pär har rätt!)

Drivers:

1.25" soft dome tweeter

2" soft dome midrange

Fast oj va fel på storlekarna (edit: ...jag hade)! :blush:diss:
Link to comment
Share on other sites

Gissa om detta med Silverline är snurren för mig. Jag har hört dom tre ifrån toppen räknat.. Men inte dom under..

Man brukar ju alltig ha hört dom nerifrån och fått gå och undra hur dom större låter... Sådana problem har man fast omvänt. Jag vet ännu inte hur dom mindre låter.. ;)

Och dom minsta är jag jäkla nyfiken på att höra ju..Dom får ju fin kritik har man läst på nättest samt även sett besökare på mässor säga..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...