Jump to content

Recommended Posts

Posted

STOCKHOLMS HIFIMÄSSA 07

gignos1.jpg

Det var febril aktivitet på Sheraton i Stockholm på fredagskvällen och ovanstående bild kan ge ett intryck av vad som väntar mässbesökarna när de kommer om några timmar :mm:

• Replies 373
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hehe, tackar! Det blir nog jättekul, jag känner det på mig. :)

Posted
Det skall bli en intressant dag :mm:

Ja ha en bra dag Eliot och det känns verkligen lyxigt att få vara med från början fast man befinner sig längst ner i Sverige. :)

Posted

Sådär, då är man hemma efter första dagen.. :) Har haft en lååång natt med jobb så jag fegade ur tidigt och begav mig hemåt för en liten stund sedan.

Första dagen kändes positiv tyckte jag; lagom mycket folk under den tidigare delen av dagen vilket var jättebra då vi fick en hel del fotat innan folkmassorna dök upp. Under eftermiddagen var det tjockt med folk och ganska svårt att få plats på en del ställen.

Jag tror Eliot lyckades fånga en hel del fina saker - många bilder såg väldigt mysiga ut i kameradisplayen hur som helst, hehe. Det skall bli spännande att se bilderna när de börjar trilla in här! :)

Har inte lyssnat speciellt mycket idag, tänkte spendera morgondagen med det så det blir inte så mycket intryck just nu.

- Jag satt mig ner och lyssnade på JBL's demo med sin Line Array dock, det var riktigt kul. Bra demo! Bilder kommer.. Gillar man modern elektronisk musik kan man nog sluta leta högtalare där, hehe.. Jag blev rätt frestad.. Hifi? Mja.. Kul? Jajjemen! ;)

- Lyssnade som hastigast på MBL + Boulder = trevligt som vanligt, även om jag föredrar MBL's egen elektronik men det är ju en smaksak. Det blir mer lyssning på MBL i morgon! Riktigt fint rum har de fått till, hela 38m2 och alltså gott om plats.

- Audionord hade ett stort fint rum också, med de minst sagt majestätiska Magnepan 20.1 med hela Audio Research Referenceserien uppkopplad.. Inte så dumt, men jag lyssnade inte så mycket.

- Kharma Midi Exquisite finns på plats, á 675,000kr paret... De var verkligen snygga. Lät okej enligt mig, många tyckte det var mycket bättre än så. Jag skall lyssna mer noggrannt i morgon. :)

- Marten spelade sina nya Bird med Einsteinelektronik. Det lät bra det lilla jag hörde.. Snyggt också.

- Patrik Caesar spelade på små Vividhögtalare iförd mässans i särklass snyggaste kläder och skönaste stil i allmänhet. :D Alla människor som helt ohämmat kör gamla Ted Gärdestadvinyler på en high end-mässa vinner min fulla respekt. :cool:

Dagens citat: Haaauru nån bleoooous?

Dagens mest irriterande: de som demade hemmabio på 260dB så att hela hotellet skakade (jag överdriver inte heller), samt Hifi-klubben som demar ett par stora Cerwin Vega högtalare på minst sagt oanständig volym. Ni borde skämmas! Skaffa en egen mässa.

Dagens hjältar: High Fidelity, som står för mässans än så länge enda operainslag: de säljer Aida på vinyl i sitt stånd, inplastade från Sony. Heja!

Dagens varning: gå inte in i hissarna! Utan passerkort som bara hotellgäster får kan man inte använda hissarna.. Och ännu bättre: har man gått in i en hiss och dörren stängts så kommer man ingenstans! :D Jag och Eliot fastnade i en hiss, och fick vänta tills någon tryckte ner den för att komma ut, haha.. Vi stod i och för sig i bara en minut, men ändå!

Mer intryck kommer efter morgondagen, då med lite mer lyssningsintryck som sagt. :)

Posted

Jag sitter nästan här å gråter över att jag inte hade möjligheten att åka upp....tur att man kan få sig en bild här och ljudintryck i form av ord iaf. Nä nu får jag fortsätta med skapandet av min DIY balanserade signalkabel. Den kommer att komma upp i aktuellt forum inom kort.

Posted

Måste oxå få skriva lite om intrycken efter mässan

Vi började med en seans hos Marten, ett starkt ha begär rusade genom kroppen när vi lyssnade till någon Steely Dan vinyl har jag för mej. Jag har ju tidigare ifrågasatt om vinyl är ett måste.... När det låter så som det lät... ja då är det nästan brottsligt att inte ha en spelare.

Efter mycket kryssande och lyssnade gled vi in hos Hifi Consult, och direkt när vi kom in kände man att här var det något som försegick.... Det spelades på Burmester riggen. Man har ju läst en hel del, sätt en massa bilder. Dock har jag aldrig lyssnat på detta märket eftersom det är ju en bit till Allingsås och förra mässan var det så mycket folk där så vi lät bli, märket lockade inte så mycke. Vi som kom in tittade på varandra några gånger och jag tror något "va faaán" uttrycktes. Vi hittade lediga sittplatser och sedan var det två låtar rent haksläpp. Den sista låten som spelade var en Deep Purple live som lät tjaa helt okej, men vi konstatera att hade vi hört samma inspelning hemma så hade nog oxå den genererat haksläpp. För att summera, jag är fortfarande lite vimmelkantig, så är det utan tvekan det grymmaste jag hört, men oxå det dyraste ska väl tilläggas. Kommer att uttala Burmester med en helt annat tonläge i framtiden.

JBL var en mycket rolig demo, där det inte pratades så mycket komponent material utan inspelningsteknik genom JBL's 60åriga historia. Sen är det ju makalösa högtalare. Ett ytterst roligt sätt att lyssna på musik, där sångarens mun känns som två meter hög och bred. Väldigt Live!

Phonar Veritas P5 med någon elektronik jag aldrig hört talas om var en riktig gobit! Denna burk kommer jag rekommendera till alla som vill satsa pengar i den prisklassen. Elekroniken var i samma prisläge och levererade strålande.

Audiofreaks visade Avalon Ascendant som jag golvats av förut, och efter en reäl mangling av öronen både högt och lågt kan jag bara konstatera att intrycket består. Otroligt bra högtalare, och om livet är snällt så kanske till och med nästa. :blush

Hifiklubbens Cerwin vega rigg var ju bara för skoj, hade man haft en folköl hade man ju varit 16år igen.

Audio Concept MBL och Boulder blev det ingen tid för. För vad är en hifimässa på sheraton, kan ju vara tråkig, trist... eller... eller ja det spöar ju inte ett riktigt besök i Robban's butik! :D Så det får bli en annan gång.

Annars så var det en riktigt bra mässa! Det ända som saknades var Fidelity som skulle ställa ut, men vi hittade dom inte. Och jag som hade tänkt köpa på mej en drös tidningar och mysa med lite nya skivor hela kvällen. Men det blev bara en Bild & Ljud tidning :( inte riktigt samma sak.

Guest Audio Concept
Posted

Så var första mässdagen över. Mässor är alltid slitsamma, dvs den inledande manövern mera känd som ryggskott - är slitsam. Fredagen blev för oss fem pers som deltog ett 12 timmars träningspass där vi insåg att supertung hifi har sina sidor... Dock är mässor i övrigt mycket trivsamma tillställningar, där det alltid är kul att möta, en för varje år ständigt ökande skara hifi entusiaster och musikälskare. Så är det också i år.

Lördagen var fylld med trevliga möten, och i sådana stunder är det ett nöje att få visa upp nya märken, modeller, ny musik mm. Ryggvärken är som bortblåst.

I vårt Manley/Verity rum fortsätter vi i morgon med samma uppställning. Jens, Per och Conny är laddat till tänderna med intressanta skivor. Har för mig att Jens skulle gå upp i ottan för att granska det samlade utbudet av skivor och ur det plocka några riktiga godbitar. Rekommederas med andra ord...

I vårt MBL/Boulder rum spelar vi i morgon på MBL 116/MBL 9008. Förstärkarna är magnifika 9008 från Reference serien. Supertung hifi inser man när man ser dem. Kombinationen är mycket intressant, och MBL högtalarnas rumsliga förmågor maximeras i förening med monostegen 9008.

Vi önskar alla välkomna till söndagens presentation.

Mvh, Audio Concept

Posted
- Kharma Midi Exquisite finns på plats, á 675,000kr paret... De var verkligen snygga. Lät okej enligt mig, många tyckte det var mycket bättre än så. Jag skall lyssna mer noggrannt i morgon. :)

- Marten spelade sina nya Bird med Einsteinelektronik. Det lät bra det lilla jag hörde.. Snyggt också.

Mer intryck kommer efter morgondagen, då med lite mer lyssningsintryck som sagt. :)

Vill stanna upp lite på dessa två eftersom jag även hade nöjet att uppleva dessa och merparten av det andra du nämnde.

Båda dessa setups var helt fantastiskt bra. Men av uppenbara skäl så kanske det inte är det gemene man kan satsa på. Tveklöst kan jag notera att Einsteinelektroniken såg löjligt läcker ut.

Tänkte även slå ett slag för Silverline Grandeur MKII som jag som hastigast lyssnade på. Verkade även dessa mkt trevliga...

Till sist bör även nämnas Final. Deras set-up låg inom rimligare prisklasser (vilket säkert glädjer en hel del). De körde f.ö med Slimdevices transporter vilket jag uppskattade om inte annat. I förhållande till pengar så borde detta anses hörvärt.

Posted

Vilka kablar användes till Midi, var det möjligen Kharmas egna... :?:

Posted

Timbre: lugn och fin nu, det kommer bilder på det. :cool:

Men ja, det spelades med Enigmakablage; modell dammsugarslang, prislapp ajjj.

För de som vill och är morgonpigga blir det maffig opera på Hifiklubbsvolym hos Audio Concepts rum direkt när mässan öppnar idag.. Jag skall pressa de stora MBL-slutstegen lite, med ett stort rum kan det bli riktigt spännande tror jag.

Posted
För de som vill och är morgonpigga blir det maffig opera på Hifiklubbsvolym hos Audio Concepts rum direkt när mässan öppnar idag.. Jag skall pressa de stora MBL-slutstegen lite, med ett stort rum kan det bli riktigt spännande tror jag.

Det kommer inte helt oväntat att spelas Verdi Simon Boccanegra på Deutsche Grammophon/Claudio Abbado ;)

Jag tycker att Peo på ett bra sätt beskriver första dagen på mässan och om en timme skall vi träffas vid ingången till Sheraton. Idag har vi tänkt att lyssna mer och fotografera mindre och när jag nu skall ge mig av till mässan tar jag med mig andras intryck från mässan så vi inte missar något viktigt...

Posted

Nu ar anlaggningen finjusterad och klar. Det ar som vanligt pa sondagen som et later bast. Idag blir det finlir pa snalla volymer. Ta garna med egna skivor>

VALKOMNA!

MvH

/Jens

Posted

Vill också passa på att skicka en känga till hemmabio-gänget som spelade bas-muller i 200km och förstörde många lyssningar.

Vissa utställare var också väldigt irriterade över detta. Lite respekt kanske vore på plats?

Men det var väldigt roligt att vandra runt bland alla anläggningar och människor!

Passade å att handla trevliga skivor från bla Reference Recordings m m.

Posted
Vill också passa på att skicka en känga till hemmabio-gänget som spelade bas-muller i 200km och förstörde många lyssningar.

Vissa utställare var också väldigt irriterade över detta. Lite respekt kanske vore på plats?

Det här är ju inte första gången och vore det helt enkelt inte bättre med rena tvåkanalsmässor av mindre format... :?:

Posted

Hade de flesta spelat på en nivå, som är rimlig och "relevant" för hemmahifi så hade problemet nog varit klart mindre...visst finns det folk som spelar väldigt högt även hemma...men de flesta lyssnar väl på klart lägre nivåer. Nu känns det mer som att alla måste spela högre och högre för att överösta varandra...vilket gör att man i många rum inte ens klarar av att sticka in huvudet utan att det skär i öronen.

...jag menar inte att man skall spela på samma "volyminställning" som i hemmamiljö, utan på den "upplevda" volymen. I vissa rum på vissa mässor har det spelats lite lägre, och då har jag suttit och njutit ett bra tag.

...men det är mitt tycke det...och antagligen helt fel...

\\K-man

Posted

Visst blir det överröstnings-fenomenet som ställer till på såna här tillställningar.

Men vissa av utställarna vräkte på så mycket basljud så man fick problem med balansen ute i

korridorerna..

Jag som 2-kanalare blir inte impad av basmuller i 30Hz.

Det kan man få på vilken bilstereo-mässa som helst. :cool:

Visst skulle en ren 2 kanals-mässa vara mer intressant.

Posted
Jag som 2-kanalare blir inte impad av basmuller i 30Hz.

Speciellt inte när det kommer från rummet intill... :) Mest en känsla men jag har ibland känt en viss mättnad när det blir väldigt mycket prylar och man skall försöka ta sig igenom allt på ett par dagar. Lätt att missa russinen i kakan.

Posted
Det här är ju inte första gången och vore det helt enkelt inte bättre med rena tvåkanalsmässor av mindre format... :?:

Absolut, jag tycker att det känns som ett utomordentligt bra förslag ! :cool:

Jag tycker att det känns som två lite olika värdar !

Nu menar jag i förstahand på mässor alltså, där bio folket både vill höra och känna när Godzilla springer runt, och hifi folket vill ha mer finlir och kunna uppleva lite olika nyanser, och det är absolut inget fel i sig, var och en har sin grej !

Hemma kan man så klart, om man nu vill det, ha en kombination av bio och två kanaler, och lyssna och ställa in ljudet (bas) efter eget val.

Nu är jag visserligen en gammal två kanals räv, men jag har full förståelse för att detta med bio ljud är mycket populärt, har själv en bio anläggning, men i tv rummet, inte i samma rum som min hifi avnjuts, och dom är aldrig i gång samtidigt !!

Vore kanske bättre för båda grupperna med två mässor, så kan var och en gren köra fullt ut med det som är speciellt för just dom, då utan att störa varandra.

Och dom som är intresserade av båda ljud formaten, ja, dom kan ju ha glädjen av att gå på två mässor ! :)

//-- Tompa --

Posted

Snabbt nedtecknade intryck av en skivsamlande audiofilnovis:

Förutom de i mina öron givna välljudarna; Audionords rum med Magnepan 20.1 och Audio Research Referenceserie

så dröjer ljudupplevelsen i följande rum kvar:

Ancient Audio

Nytt företag för mig. Passade mitt ljudideal perfekt. Mycket läcker elektronik i svart granit och en makalöst bra stativhögtalare HOLOGRAPHY.

Performance Audio

Silverline Grandeur II spelade bra, minst sagt.

Hifiart

Moon - oerhört trevligt system

Sammanfattningsvis så är mitt intryck att det fanns flera utmärkta system som var lätta att gilla och ett oväntat stort antal etablerade system som inte levde upp tiill mina förväntningar.