Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är så här att jag ska göra nya nätkablar av ölmass cy 3x2,5 och kabeln är 13,5 och jag ska ha både stickpropp och apparatkontakt till kabeln men kan inte hitta någon stans några som tar den tjockleken. Det enda jag har hittat är sånna som kostar 500 kr st? Några förslag vart man kan hitta sånna som passar? :shy:

Guest asimov66
Posted

clas ohlson kostar 20 kronor styck för så väl apparat som stickpropp.

Guest asimov66
Posted

Jag har den till lorad kabel-fnkar fint.

lite väl billiga ok. finns på ahlsell med

Posted

Om man söker lite på Euphonia så hitar man denna tråden och där finns det tips om två firmor i tyskland som levererar schyssta schukokontakter.

DIY Cables (tips från Järven) ~ man hittar chassihonor här..

Groneberg (Tips från Eliot)

Och vad jag kan se så har dom schuko som sväljer oljeflexkabel!

/ptr

Posted

Mina nätkablar som jag har gjort är oxå baserade på 3x2,5mm² med en ytterdiameter på 13mm² (om jag ej mins fel) och kör med den kontakten ABL-SURSUM utan några problem. Kan fixa till dig om du vill. Apparatkontakterna som jag använde innan köpte jag från Elfa.se artnr:43-213-37

• 3 weeks later...
Posted

Jag har en fråga till er som har lite erfarenhet med nätkablar det är så här att jag har köpt ölmass kabel men tänkte inte på att den var enledare. Kabeln har tre ledare men det jag menar är att i varje ledare består bara av en ledare och inte flera? det jag undra är om det är farligt att skriva fast en sådan kabel i kontakter har läst att dessa kan låsna efter ett tag och att de inte är lika fjädrande som flerledare?

Posted

nätkablar med solidcore ledare är för fast instalation. Anledningen är att de inte tål så många böjningar och kan gå av eller orsaka kortis. DEssutom kan det säkert vara som du säger att det är större risk att de lossnar i kontakterna, men det har jag inte tillräcklig kunskap för att uttala mig om.

Det är möjligt att det finns kablar av denna typ som funkar som lösa kablar, men generellt avråds från sådant. Tror det i princip ör omöjligt att få Ce märkt en sådan kabel, men det kanske du inte siktar på iallafall :cool:

Posted

Denna stickproppen har jag använt till mina hemmagjorda nätkablar(3 x 2.5 ledare, skärmad)

Tillverkad i Tyskland, mycket bra kvalitet.

Finns att köpa hos:

ELFA http://www.elfa.se/se/index0.html

Se artikelnummret: 43-208-59

Stickpropp, sköljtät

Stiftpropp med jorddon. Sköljtät. Extra kraftigt utförande i svart gummi. Godkänd för utomhusbruk. Med tätningsvulst och brytskydd.

S-märkt, 10/16 A, 250 V

Artikel- Pris per styck

nummer 1- 10- 25-

43-208-59 59.60 51.50 42.00