Guest asimov66 Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Fick en chans på en vintage Accuphase E 202 från 1976 och jag bestämde mig för att låna hem det och testa om denna 2 kanalare kunde utmana min Harman kardon kompletterad med rotel slutsteg i 2 kanal med mina högtalare. Detta är det bakomliggande: Jag har Acoustic Energy AElite högtalare och ha försökt med allt för att f dem att drivas på ett bra sätt. Detta ahr gått bet tills jag körde HK som försteg och rotel som slutsteg, då lät det bra men saknade basattacken och diskanten var dov. Såg en annons om en Accuphase e 202 billigt och körde dit och tog hem det. Kort sagt kör det 8 0r om min nuvarande rigg. Just denna accuphase e 202 är ifrån 1976 och den låter enormt mycket bättre än HK och rotel från 2005. Har utvecklingen gått bakåt? Sitter det ett riaa i denna maskinen det ser ut som en MM riaa i denna? någon som kan berätta mer om denna maskin förutom 2*100 ...jag tror jag behåller den Quote
Guest asimov66 Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 hur gör man med volymen om man skall använda "main in" och använda accun som ett rent slutsteg vilken inställning skall man göra då? Quote
Nykmark Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Forskade lite och kom fram till att det vekar som om man ska ställa om en liten strömbrytare som sitter under "Pre out" och "Main in" kontakterna på baksidan till "Separate" läget. När du har gjort detta så ska du kunna använda E-202:an som rent slutsteg utan att volymkontrollen påverkar ljudnivån alls. Lite Specifikationer och en bild på E-202 från Accuphases hemsida: Quote
Ekman Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Jag hade en för/slutstegskombo i samma serie C100 och P250 och dom stod sig riktigt bra mot dagens billigare hifi. Quote
Timbre™ Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Har fått fram det samtida produktbladet och E-202 presenterades tillsammans med tunern T-101. Här är det elegant värre med tänt ljus i silverstake och vargskinnspäls () på bordet. Elektroniken visas i rustika träkabinett som fanns att köpa som tillval när det begav sig. Har för mig att det även fanns en svensk kopia av dessa kabinett. Quote
Timbre™ Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Just denna accuphase e 202 är ifrån 1976 och den låter enormt mycket bättre än HK och rotel från 2005. Har alltid trott att den kom 1974 men 1976 stämmer nog bra då det står 1176 längst ner på sista sidan. Quote
Guest asimov66 Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 tack för infon allihopa, ni är en sann källa till glädje att uppvisa den viljan att hjälpa till. Ja jag tror att just detta exemplaret skall vara gjort 1976. Jag köpte den förresten, kunde inte låta bli. Kondingarna och motstånd är bytta i den, så allt skall vara lugnt ett tag iallafall. Testade den mot en accuphase 408 (tror jag iaf) när jag kom hem). Ångrade lite att jag ej tog tunern med (en 101) men jag spelar aldirg radio, det har stått en brevid i 4 år nu aldrig tänd här hemma. Nymark: det stämmer att det finns en switch under "separate" skall jag ställa volymen i botten innan jag kopplar om ? alltså under tiden den står som "separate", naturligtvis kommer den vara avslagen under tiden jag kopplar om. //Tack ps det sitter 2(!) riaa i den, helt otroligt. testade idag med en MC pickup och visst fungerar det bra, dock är mitt MF lite bättre men ändå. Jag är imponerad. Den stora svagheten är väl avsaknad av fjärrkontroll, och högtalarkontakter (läs: banankontakter) den tar just nu bara skalad kabel. Quote
Guest Peo Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Ångrade lite att jag ej tog tunern med (en 101) men jag spelar aldirg radio, det har stått en brevid i 4 år nu aldrig tänd här hemma. Är den till salu? I så fall kan jag vara intresserad. Skicka gärna ett PM så kan vi prata mer om det! Quote
Guest asimov66 Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 tyvärr Peo en annan forummedlem tog den direkt tyvärr. Quote
Nykmark Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Jag tror att du kan ha volymkontrollen på vilken nivå du vill när du kör Accuphasen som rent slutsteg. Men för säkerhets skull så kan du ju börja med att prova med volymkontrollen på lägsta volym, om något är ( hoppas inte ) trasigt i förstärkaren. Meningen med delbart för och slutsteg, är ju att försteget och slutsteget i den integrerade förstärkaren blir helt separerade från varandra. Man kopplar försteget till "main in" förresten, det kanske är onödig information men då har jag sagt det i alla fall Hoppas det blir bra! Quote
iroise Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Fantastiskt att något så gammalt kan spela bättre än en så pass ny stärkare, eller? Quote
Guest asimov66 Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 testat med main in allt försteg blir urkopplat volymen blir avkopplad från accun, så man styr den från an annan maskin. Tack Nymark för tipsen. Ja du iroise, jag har sparat en del pengar där eftersom (oavsett vad den har för märke) har den just det jag sökte. Tur du såg den på annonsen, för det vart iroise som hittade annonsen först, det skall skrivas. Tack för det. Ett kraftfullt slutsteg till frontarna (detta är den enda maskin som kunnat driva mina frontar) En rejäl hörlursförstärkare (slipper köpa en separat maskin för att få bra kvällsljud) 2 riaa varav ett MC om man behöver det (skönt att kunna ha ett riaa i reserv ifall mitt MF skulle gå sönder, hoppas ju inte men...och det låter bra med min Pickup vart tvungen att testa, fullt justerbara med). Diskanten och basen har stramats upp men låtit mitt kära mellanregister vara som det var. Den har liksom stramat upp de delarna som behövdes utan att påverka de redan bra delarna (?). ...Sen måste jag säga att det känns riktigt kul att det är just Accuphase med, märket spelar roll det med. Ända sedan jag och frugan såg Accuphase rummet på en mässa har jag försökt att få tag i min egen men de har alltid legat utanför min budget. Det är ohyggligt kul att få tag i en så här pass bra maskin till det priset. EDIT: det fetstilade stämmer ej sitter 2 MM i maskinen Quote
K-man Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Det finns helt klart "gamla" prylar som klår många nyare...såväl dyrare som billigare, det har jag blivit varse under tester...fast det finns även klara motsatser! Det gäller att hitta rätt blandning! Kul att du hittat rätt!! ...och det är väl en del av tjusningen! \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 ...Sen måste jag säga att det känns riktigt kul att det är just Accuphase med, märket spelar roll det med. Ända sedan jag och frugan såg Accuphase rummet på en mässa har jag försökt att få tag i min egen men de har alltid legat utanför min budget. Det är ohyggligt kul att få tag i en så här pass bra maskin till det priset. Ibland får man mycket hifi för pengarna och jag vågar påstå att även tunern står sig bra mot det mesta idag. Kenwood hade också en läcker trio som spelade på den där känsliga nerven... Quote
iroise Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Ibland får man mycket hifi för pengarna och jag vågar påstå att även tunern står sig bra mot det mesta idag. Kenwood hade också en läcker trio som spelade på den där känsliga nerven... Tunern är det bästa i tunerväg jag har stött på, mycket trevligt att det dessutom är en accuphase gör det hela extra kul. Quote
Guest asimov66 Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 OK grabbs: nyheter: Accuphasen dog totalt, bifogar en felbeskrivning nedan: När jag kom hem med den vill den ej ”klicka till” och spela musiken förrän man vrider drevet med ”speaker” fram och tillbaka ett par läge tills den klickar till först då får man ljud. När man tänder den av och på finns det ej ljud från den källan man hade ljud innan man stängde av. Vid 2 tillfällen har det kommit kraftiga missljud från högtalarna som strömspikar gått sätt ut i högtalarna utan att någon källa varit igång, bara accuphasen. I fredags försvann ljudet en halv timme tills jag satte vred på alla reglage och stängde av och på den flera gånger. I lördags började den med missljud sedan dog det helt utom VU mätarna som lyste. Testat med olika källor med samma resultat. Efter samma metod vrid på allt och sätt igång stäng av fick jag ett mycket svagt ljud från cd källan, testade med olika cd spelare, kablar med samma resultat. Inte heller att köra ”main in” till ett annat försteg eller hörlur fungerade. Utan den var död i princip. Testade kolla säkringarna med dessa var hela inte löst ut den bakre röda knappen heller. Såg att en täckplåt låg emot kylflänsen, rättade till den och testade den men inget ljud. Tillslut märkte jag att reglaget ”speaker” går att vrida utöver den normala skalan som om det finns 2 lägen till när jag vred ned till ett läge till fick jag åter ljud. Lösning iroise hjälpte mig få kontakt med helmer och jag kan skatta mig till de lyckliga, helmer tog emot mig igår redan efter samtalet, så jag åkte dit med en dålig känsla att jag köpt 20 kilo skrot. Det tog 5.5 timmar oavbrutet lagande av 7 (!) fel varav en del kritiska sen fick accun liv igen. 5.5 timmar av oavbrutet lagande, jag har nu sett exakt alla delar min accuphase består av, och min respekt för helmer är ännu större nu när jag set detta tekniska geni arbeta. Det var ett sant nöje. Jag tror inte någon annan lyckats med den bedriften han gjorde, trevligt sällskap med. kom hem ca 01,30 igår natt sov till 11 cirka, helt utpumpad av oron om min kära accu skulle få en ny chans att prestera. Kopplat in den idag i lugn och ro, fick skippa skivmässan men nu är accun mer livlig än innan. Quote
K-man Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 ...och så levde de lyckliga i alla sina dagar! ...nu lär den stärkaren hålla lika länge till utan bekymmer! Underbart att det finns duktiga och engagerade "tekniker" som räddar livet på våra älsklingar! Personlig connection med sina prylar, inte fel alls för känslan! \\K-man Quote
Guest asimov66 Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 nej verkligen när han hittat 5 fel tänkte jag "jag ger upp" men han jagade vidare. Skall byta de stora kondingarna senare fram i tiden, men inget akut. Quote
Timbre™ Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Hifilivet kan bjuda på tvära kast och ett P-260 släckte ner för ett antal år sedan. Lämnade först in den till Harmony Design och det var plötsligt så väldigt krångligt med schema som måste beställas från Japan och så vidare. Knallade in på Audex TV-service och inom en timme var det fastställt att två "termosäkringar" hade brunnit av och efter ytterligare ett dygn på testbänken var det bara att hämta förstärkaren. Har fungerat perfekt sedan dess... :cool: Quote
Guest asimov66 Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Ja verkligen Timbre har gått från "glad-sammanbrott-överlycklig" på ett dygn... tur en forummedlem ställde upp direkt, och på en helg med och helmer vad hade man gjort utan han? hifiguru...det är han verkligen Quote
Timbre™ Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Trevligt med lyckliga slut för krånglande apparater är onekligen lite av hifins bakgård... En eloge till Helmer som ställde upp! Quote
Guest asimov66 Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 ja verkligen och på en lördag kväll/natt... Quote
Nykmark Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Vilken toppenkille han Helmer Skönt att det fixade sig! Quote
eliot Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Genom Calle på Ljudprodukter anlitade jag för länge sedan Helmer när jag fick problem med min gamla skivspelare, en Yamaha PX2 då släden för tangentialtonarmen inte rörde sig ur fläcken. Helmer fixade snabbt problemet Helmer har faktiskt en webbsida: Helmer Malmquist Audio Mvh, Eliot Quote
Recommended Posts