Jump to content

Recommended Posts

Posted

Plågar er med ytterligare mätningar.

Detta är mätt i respektive hörn. Tydligen kan man utefter detta uppskatta rummets Q-värde och därigenom bättre veta vad som är möjligt att göra.

Någon som kan?

Finns det någon litteratur i ämnet som någon kan rekommendera?

MVH

Richard

I hörnet bakom höger högtalare:

1570515540_1e767b0ec6_o.jpg

I hörnet bakom vänster högtalare:

1569626521_65ad1ab11a_o.jpg

Bakvägg hö hörn:

1569625713_e06467b274_o.jpg

Bakvägg vä hörn:

1570515792_c3f1190c99_o.jpg

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Plågar er med ytterligare mätningar.

Detta är mätt i respektive hörn. Tydligen kan man utefter detta uppskatta rummets Q-värde och därigenom bättre veta vad som är möjligt att göra.

Någon som kan?

Finns det någon litteratur i ämnet som någon kan rekommendera?

MVH

Richard

Innan eventuella förslag på "lösningar" ges så är ju första frågan viktig:

- Hur upplever du ljudet (främst sett till basen och helhetstonalitet)?

En annan fråga är hur långt från bakvägg du har högtalarna? Runt 40 cm?

Posted
Innan eventuella förslag på "lösningar" ges så är ju första frågan viktig:

- Hur upplever du ljudet (främst sett till basen och helhetstonalitet)?

En annan fråga är hur långt från bakvägg du har högtalarna? Runt 40 cm?

Jag har högtalarna ca 1 meter från bakvägg (mätt från baffeln) samt ca 1 meter till bokhyllorna på sidoväggen.

När jag jämför ljudet mot min tidigare uppställning se tidigare i tråden så är basen klart slankare, tror nog iofs att den tidigare var för tjock.

Om jag har dubbeldörren (bakom lyssningspositionen) öppen så låter det klart bäst. Distinktare bas (om än slank) och klart bättre genom hela frekvensområdet.

När jag har dörrarna stängda har jag lite bekymmer högre upp i frekvens, låter ibland bumligt när röster återges, framförallt kvinnliga. Med dörrarna stängda är basen klart mer odefinierad.

Den enklaste lösningen tycks vara att spela med dörrarna öppna..... Smart va. :D

Skulle ju dock vara skönt om det kunde låta lika bra även i ett stängt rum eftersom det är så jag oftast lyssnar, när barnen somnat.

MVH

Richard

Posted
Undrar hur stor familjen är efter ett par större Focal Utopia. 3 barn 2 vuxna 24??? hundar :dead:

Kanariefåglar är inte helt ovanligt. Det hade nog blivit ganska många... :D

Posted
Kanariefåglar är inte helt ovanligt. Det hade nog blivit ganska många... :D

Ska ta upp det med henne. Jag är dock inte helt säkert att det löser nämnda förhandlingsläge. :mm:

Posted
Jag har högtalarna ca 1 meter från bakvägg (mätt från baffeln) samt ca 1 meter till bokhyllorna på sidoväggen.

När jag jämför ljudet mot min tidigare uppställning se tidigare i tråden så är basen klart slankare, tror nog iofs att den tidigare var för tjock.

Om jag har dubbeldörren (bakom lyssningspositionen) öppen så låter det klart bäst. Distinktare bas (om än slank) och klart bättre genom hela frekvensområdet.

När jag har dörrarna stängda har jag lite bekymmer högre upp i frekvens, låter ibland bumligt när röster återges, framförallt kvinnliga. Med dörrarna stängda är basen klart mer odefinierad.

Den enklaste lösningen tycks vara att spela med dörrarna öppna..... Smart va. :D

Skulle ju dock vara skönt om det kunde låta lika bra även i ett stängt rum eftersom det är så jag oftast lyssnar, när barnen somnat.

MVH

Richard

Troligen har du fått dina väggar till att agera panelabsorbenter vilket gör att basen sugs bort ur rummet men samtidigt genererar skrammel (i andra frekvenser).

Kan du generera en 60 Hz ton ut genom stereon så gör det, vrid upp lite ljudtrycksnivå och gå runt och känn på väggarna. Känner du nån vägg som vibrerar kraftigare än nån annan? Vibrerar alla kraftigt?

Återkom med info! :)

• 3 weeks later...
Posted

Har idag äntligen fått lite tid att fortsätta med mitt rum. Jag har genererat en 60 Hz-ton och kollat väggarna. Vid 60 Hz vibrerar väggen bak högtalarna och även snedtaket i den halvan av rummet ganska kraftigt. Provade sedan att generera en 90 hz-on och då vibrerade väggen bakom lyssningsposition istället.

Det som förvånade mig som kanske inte förvånar er andra var att när man går omkring i rummet och lyssnar på specifika toner är skillnaden i ljudnivå helt absurd. Vissa ställen i rummet kraftigt förstärkta och samma ton en halvmeter därifrån nästan helt utsläckt. Det verkar som att de toner som uppför sig så här i mitt rum är runt 30 herz (iofs svårt att höra) runt 60 runt 90 osv.

Roade mig att mäta mitt i rummet (någon halvmeter bakom mitten) och då såg kurvan ut som nedan:

Betydligt bättre än innan men det finns ju gränser för hur långt fram i rummet man kan sitta. :)

Känns som att ju mer jag håller på med detta desta svårare blir det.....

//Richard

1825832814_69a93487f8_o.jpg

Posted
Det som förvånade mig som kanske inte förvånar er andra var att när man går omkring i rummet och lyssnar på specifika toner är skillnaden i ljudnivå helt absurd. Vissa ställen i rummet kraftigt förstärkta och samma ton en halvmeter därifrån nästan helt utsläckt. Det verkar som att de toner som uppför sig så här i mitt rum är runt 30 herz (iofs svårt att höra) runt 60 runt 90 osv.

Detta har jag även upplevt i akustikbehandlade rum. Man måste nog ha den förvalda lyssningspositionen som en slags referenspunkt.

Posted
Detta har jag även upplevt i akustikbehandlade rum. Man måste nog ha den förvalda lyssningspositionen som en slags referenspunkt.

Det är säkert sant. Det verkar dock ändå som att oberoende av var man är i rummet så är det samma toner som spökar mer än andra. Känns ju iofs lite skönt, kan man fixa dessa åtminstone till en del så är man ju åtminstone lite mer fri att möblera sedan.

//Richard

Posted
Har idag äntligen fått lite tid att fortsätta med mitt rum. Jag har genererat en 60 Hz-ton och kollat väggarna. Vid 60 Hz vibrerar väggen bak högtalarna och även snedtaket i den halvan av rummet ganska kraftigt. Provade sedan att generera en 90 hz-on och då vibrerade väggen bakom lyssningsposition istället.

Kul!

Detta betyder att det är väggarnas mjuka konstruktion som är ditt bas-problem.

När du lyssnar på olika ställen i rummet hör du både peakar och dippar, förstärkningar och utsläckningar. Genom att ta bort en förstärkning/peak så försvinner (/minskar) även tillhörande dipp.

:)

Posted

OK

Stort tack.

Jag ska således i första koncentrera mig på peaken runt 30 Hz och den runt 90 Hz.

Får väl börja fundera på V6:or och V:4or i alla fall. Måste nog ta up det i ett familjeråd först ;) Lite svåra att gömma.

//Richard

Posted
OK

Stort tack.

Jag ska således i första koncentrera mig på peaken runt 30 Hz och den runt 90 Hz.

Får väl börja fundera på V6:or och V:4or i alla fall. Måste nog ta up det i ett familjeråd först ;) Lite svåra att gömma.

//Richard

Man får väl önska lycka till eller nåt ...

Glöm inte skicka receptet om du lyckas :evil: ;)

Posted
OK

Stort tack.

//Richard

Njäe, först handlar det om att staga upp väggarna. Sen kan det bli tal om V4 eller liknande produkter.

Posted
Njäe, först handlar det om att staga upp väggarna. Sen kan det bli tal om V4 eller liknande produkter.

All right, I get the point.

Skulle du vilja kontakta min fru och påtala vikten av detta trots att rummet är nyrenoverat samt att denna åtgärd är mer angelägen än renovering av både hallen och toaletten och ...? :mm::D

Ska fundera över hur jag ska gå tillväga och prova mig fram lite smått. Har funderat över att sätta bokhyllor på ett annat sätt och kanske påverka dessa väggarnas resonans den vägen. (De väggar som är möjliga.) Vidare skulle man ju kunna bygga mikroperforerade absobenter på de väggar det gäller och på så sätt ändra väggens egen resonans.

Återkommer säkert i ärendet.

Tack för hjälpen

//Richard

Posted

När du lyssnar på olika ställen i rummet hör du både peakar och dippar, förstärkningar och utsläckningar. Genom att ta bort en förstärkning/peak så försvinner (/minskar) även tillhörande dipp.

:)

Har just upptäckt en site där man kan flytta högtalare och lyssningsposition som därefter räknar ut förväntad frekvensgång utefter väggarnas mått och "bråte" ;) i rummet.

Markera högtalare och sweetspot och flytta med piltangenterna, studera frekvensgång.

http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Lysande.... om det funkar.

Åtminstone en bit på vägen i väntan på annat.

//Richard

Posted
All right, I get the point.

Skulle du vilja kontakta min fru och påtala vikten av detta trots att rummet är nyrenoverat samt att denna åtgärd är mer angelägen än renovering av både hallen och toaletten och ...? :mm::D

Ska fundera över hur jag ska gå tillväga och prova mig fram lite smått. Har funderat över att sätta bokhyllor på ett annat sätt och kanske påverka dessa väggarnas resonans den vägen. (De väggar som är möjliga.) Vidare skulle man ju kunna bygga mikroperforerade absobenter på de väggar det gäller och på så sätt ändra väggens egen resonans.

Återkommer säkert i ärendet.

Tack för hjälpen

//Richard

Limma upp dubbelgips på väggarna, klart på en helg! :)

• 2 months later...
Posted

Hej alla

Har åter möblerat om i mitt lyssningsrum. Kunde aldrig komma överens med basen i förra uppställningen.

Har nu vänt tillbaka rummet som det var innan men gjort om lite.

Bokyllorna står nu bakom lyssningspositionen fulla med böcker.

Har plankat RODAs absorbenter och även tubetraps som jag tyckte var föredömligt snygga. Mina är dock inte alls med samma höga finish.

Till tubetrapsen köpte jag rörskål 37 cm i diameter. Isoleringen var 8 cm tjock så jag skalade bort knappt hälften invändigt. Ganska lätt men jag var så ivrig att jag glömde handskar. Gör nog inte om det misstaget :dead: . Klädde det hela med svart fiberduk. Kostnad strax över 500 kr stycket. Dessa kanske inte "äter" så mycket bas men ändrar revervbtiden i rummet.

Så här såg frekvensgången vid den tidigare uppställningen:

1541266003_76aa9136b8_o.jpg

och så här är den nu:

2196583177_670e7d886b_o.jpg

Finns ju fortfarande en del att göra...

Så här ser rummet ut nu:

2197363384_6591b925ff_o.jpg

2197363342_49d3e7f007_o.jpg

och bakom lyssningsfåtöljen:

2196574063_3f94dde278_o.jpg

Vad gäller absorbenterna och tubetrapsen så ser reverbationtime ut så här utan absorbenter (de som står på golvet) eller tubetraps:

2196574335_65bf259c0c_o.jpg

och så här med absorbenter och tubetraps:

2197363476_5f40144ec2_o.jpg

Ganska stor skillnad....

Är ganska nöjd med både hur det ser ut men framförallt har ljudet blivit bättre. Det var helt enkelt för tunnt innan. Tror även att tubetrapsen har bidragit en hel del till en bättre bottten.

Nästa projekt blir diffusion bakom/ mellan bakom högtalarna. Hör väl av mig till Engelholm audio... Denna varianten var ju förnämlig. Ska även försöka ordna till frekvenskurvan. Man kanske skulle bygga en HH själv så man kan göra det i de mått som passar..

Helt plötsligt är det andra frekvenser som spökar sedan man vände rummet. :mm:

//Richard