Jump to content

Akustikfrågor


Richard

Recommended Posts

Hej

Har just flyttat in anläggningen i ett nytt rum. Nästan klart, bara lite lister saknas.

Rummet är 5 m långt och 5,5 meter brett. Har nu tänkt att jag ska sätta upp lite dämpning för första och andra reflexen.

Är det någon som har erfarenhet av att tillverka egna "tavlor" med byggisolering i. Fungerar det hela tillfredsställande?

Tycker inte mig märka några större problem i de låga registren men det ekar en del. Som ni ser är det snedtak både bakom anläggningen och lyssningspositionen, vilket kanske ställer till det lite. Tror ni att det är lämpligt att dämpa både bakom högtalarna och på snedtaket över dessa. Jag tror definitivt att jag bör göra något åt snedtaket över lyssningspositionen eftersom när jag ställer mig upp från soffan så blir ljudbilden rejält diffus. Soffan står ca en meter framför bakväggen.

Ursäkta kvaliten på bilderna.

376520734_669202d6de_o.jpg

376520728_802ba16f66_o.jpg

376515948_91692e3c84_o.jpg

MVH

Richard Andersson

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser du själv nån möjlighet att sätta upp några hyllor eller liknande på snedtaket? Hyllorna kan ju vara vitmålade och bör självklart vara vågräta! :)

Dämpning (absorbtion) av de tätaste första-reflexerna är nästan alltid av godo. Det är lätt att göra egna lyssnignstester utan att varken tappa plånboken eller tiden - testa med obehandlad isolermaterial, lyssna och tyck!

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde med material från akustikmiljö i falkenberg. Snickrade ihop en ram och spände lite tyg runt. Blev bra, både estetiskt (tycker jag i alla fall) och ljudmässigt. Satte desutom några "spacers" på ramen varpå den hamnade fem cm ut från väggen. Vissa menar att det kanske är mest effektivt att diffusera mellan högtalarna och dämpa bakom dem, men jag tror inte att det skulle vara så populärt hemma att sätta absorbenter för fönstrena. Och det var bättre att dämpa mitt ganska livliga rum.

Kostnaden blev ringa, bortsett från tyget men man kan ju välja alla möjliga alternativ här.

oversikt.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag hade tidigare ett liknande rum med samma uppställning som Du. Jag fick aldrig till det riktigt förrän jag flyttade högtalarna till andra väggen (där Du har fönstren). Nu öppnades ljudet upp på ett helt annat sätt. Basen mer definierad och betydligt större djup och bredd i ljudbilden.

Ett annat tips är att hänga upp lite bilder, tavlor, affischer på snedväggarna. Jag köpte billiga med helt OK ramar på Ikea och skruvade i L-krokar (två uppe, två nere till varje tavla). Tavlorna hölls alltså uppe med dessa krokar. Tavlorna dämpar eko en hel del. Du kan också limma frigolit bakom varje tavla så får Du ännu mer dämpning. Ideal skall efklangen dö ut mellan 0,7 - 0,5 sekunder för att passa musik bäst, har jag läst någonstans.

Lycka till!

PICT0181.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Bebop. Prova flytta högtalarna till den vägg där fönstret är. Mitt tips är att det kommer bli ett rejält lyft.

En sak jag lärt mig från Michael Green-forumet "Tuneland" är just att "lära känna ditt rum". Innan man möblerar klart ett rum, prova flytta runt riggen - på alla möjliga och omöjliga konfigurationer. Lyssna. skit i ekon och att det låter hårt. Du kommer efter lite experimenterande att lära känna ditt rum väl och hur det låter. Veta vilka väggar som är bättre än andra. Etc. Etc.

När du sen hittat rätt vägg och/eller kombination, kan du flytta in möbler, mattor, hyllor etc. och fin-tuna in allting.

Det funkar för mig iaf.

Cheers / stargazer

PS

Dockhar min fru lärt mig att det är dålig Feng Shui att sitta i "energidraget" mellan fönstret och rummets ingång (dörren) :D

Fast huruvida Feng Shui är ett kriteria för din Hifi går kan man väl diskutera ;)

Ds

PS2

Edit: Kom just på att sitta framför en bokhylla är också dålig Feng Shui. Tror det var nåt med att man då vänder kunskapen (=innehållet i böckerna) ryggen, lämnar kunskapen bakom sig.... eller nåt :shy:

DS2

Skulle aldrig köpt den där Feng Shui-boken till min inredningstokiga Hustru :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla tips. Jag har själv haft funderingar på att kanske sätta högtalarna framför fönstret, problemet är bara att det kommer att bli väl tight. Jag har nämligen en brasamin direkt till höger när jag kommer in i rummet. Stor risk att jag eldar upp soffan :dead:.

Jag har fått för mig att snedtaket ställer till rejäla bekymmer. Första reflexen studsar i snedtaket över högtalaren sedan på snedtaket över soffan och ner till mig. Borde därför vara bra att hänga upp diverse saker på båda snedtaken. Ska även komplettera med tyngra gardiner, ta bort bordet framför, "isoleringstavla" bakom högtalarna, rejälare matta etc.

Mina JMLab är ju lite vassa i toppen "av naturen" så att dämpa rummet i övrigt borde vara av godo.

Stargazer, jag kan nog inte göra något åt att sitta med ryggen mot böckerna, hoppas det inte gör något. De flesta är fruns böcker, mest deckare med bestialiska mord ;)

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Det har jag bara inte tänkt på. Kan ju göra en minivariant. Eftersom det finns fler böcker än plats i bokhyllan kan man ju köpa 2 nya bokhyllor och sätta en bakom vardera högtalare. Jag ska börja försöka övertala henne redan ikväll. Det bara kan hon väl inte neka mig..... :?: .... eller

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Hade för några år sedan oerhörda problem med ett klassrum som jag jobbade i. Det var t.o.m. svårt att härleda röster och det blir ju lite pinsamt när man tittar på någon annan än den som svarar. Akustisk ombyggnad låg långt fram i tiden så vi fyllde upp bakre väggen med gamla böcker, tidningar och all möjlig bråte. Det blev ett helt annat liv... :o :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tog upp det här med extra bokhyllor så fort jag kom hem från jobbet.

Hon gick (med) på det så nu bär det av till IKEA endera dagen. Sedan får man väl hålla till lite i källaren och snickra på paneler till taket.

Återkommer med bilder och ljudförändring när det hela är klart. Kan nog ta ett litet tag med tre småbarn hemma.

Tack för alla förslag och synpunkter.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen

Jag har nu gjort lite förändringar i mitt rum.

Först satte jag upp två hemmabyggda absorbenter på snedväggen ovanför högtalarna:

396811703_9f4a0ddcec_o.jpg

Det blev en viss skillnad i "ekot", men inte optimalt.

Några dagar senare bar det iväg till IKEA och blev fyra nya Billy på väggen bakom högtalarna:

396811789_0b04e5cc75_o.jpg

Nu börjar det hända en del. Betydligt lugnare ljudbild. Mycket av det som tidigare varit oroligt ändrar sig radikalt. Man hör nu på ett helt annat sätt var instrument och röster befinner sig i ljudbilden. En klar förbättring.

Utterligare några dagar senare var det då dags att sätta upp ännu en absorbent på snedtaket bakom soffan. Väntar med denna till sist då den är den största till ytan så hustrun hinner vänja sig :clown:

396811721_d7cac33afb_o.jpg

Hela rummet blir nu lugnare, ekot är i princip borta utan att för den skull vara ljuddött. Det vassa i toppen har ändrat sig radikalt.

In alles en stor förbättring för i runda slängar 500 kr. Mycket nöjd med resultatet i ljudförbättring. Hur det ser ut har säkert folk synpunkter om men det struntar jag i. Tycker att det är ganska diskret trots allt.

Jag har bara byggt en ram av brädor från byggmax 70X21 mm. I denna har jag lagt byggisolering 70 mm. Baktill i ramen (mot väggen) har jag även satt ett par brädor som då gör att det blir en luftspalt på ett par cm. Även spännt tyg på baksidan av ramen så inte isoleringen ramlar ut. I brädorna satte jag fästen (ser ut som ett uppochnedvänt nyckelhål) så att jag kunde skruva skruvar i väggen och bara hänga upp ramen på skruvarna. Ett par lager bomullstyg med häftapparat baktill i ramen och sedan var det klart.

396811764_781f25cb88_o.jpg

Kvaliten på bilderna är inte så bra men jag hoppas att ni ser hyfsat ändå.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Klockrent!

Vill man har större effekt ökar man luftspalten mellan dämpmaterialet och bakväggen. :)

OK.

Det är ju enkelt när man redan har ramen, går ju att sätta dit distanser. Jag ska dock lyssna ett tag och vänja mig vid skillnaden.

Tack för tipset.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Man börjar ju äntligen lära sig.... :cool:

Eftersom du lärt dig blir väl V6:orna en lätt match ;) .

Skämt å' sido... lite nya "tunga" gardiner lär hon väl inte säga nej till eller blir ljus insläppet lidande kanske ?

Måste säga att du fått till det riktigt snyggt och, i mina ögon, diskret.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du lärt dig blir väl V6:orna en lätt match ;) .

Skämt å' sido... lite nya "tunga" gardiner lär hon väl inte säga nej till eller blir ljus insläppet lidande kanske ?

Måste säga att du fått till det riktigt snyggt och, i mina ögon, diskret.

Man tackar.

Det där med V6:orna vet i tusan... tror att det finns gränser.

Dock har hon lovat att fixa riktigt rejäla gardiner.

Jag blev klar med det hela först igår och kunde inte lyssna så länge då och inte heller särskilt högt (det där med barn och kvällar).

Har idag varit ledig och haft lite bättre möjligheter och jag är verkligen förvånad över hur mycket det gör att göra förändringar i ett livligt rum.

Kan inte nog rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej!

Till fönstren kan jag rekomendera trä persienner, det blev bra i mitt vardagsrum. Har två fönster och en altandörr på ena sidan om soffan. Jag upplever att det dämpar första reflexen.

Mvh Jonas

Blev också väldigt nöjd när jag fick upp mina träpersienner. Man kan reglera både ljus och ljud... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen.

Hustrun har lovat att sy ett par rejäla gardiner dock med någon slags funktion så att man kan rulla ned dessa, drar det ut på tiden ska jag kolla upp träpersienner.

Jag tror att hon sa att det kan vara ganska svårt att få tag på träpersienner som är så pass breda till ett rimligt pris.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tackar för tipsen.

Hustrun har lovat att sy ett par rejäla gardiner dock med någon slags funktion så att man kan rulla ned dessa, drar det ut på tiden ska jag kolla upp träpersienner.

Jag tror att hon sa att det kan vara ganska svårt att få tag på träpersienner som är så pass breda till ett rimligt pris.

//Richard

Hallå Richard,

hur har det gått ?

Man är ju lite nyfiken...

Link to comment
Share on other sites

Tackar som frågar

Jag har faktiskt legat ganska lågt med gardiner eller om det nu blir persienner (måste ta upp detta igen). Detta trots att det blivt högaktuellt eftersom jag köpt en begagnad projektor att använda till mina musik-DVDer.

Det blev till att plocka fram hammare och såg igen..... Absolut inget gesällprov men det funkar ganska bra.

522105935_1d221820aa_o.jpg

522093380_e9fe904bb5_o.jpg

Gjorde en trälåda som jag skruvade upp i taket. Borrade hål i botten till skruvarna som håller projektorn. Lämnade lådan öppen baktill för att kunna lägga in kablar och grendosa där. Köpte två spottar och dimmer på Claes Ohlsson.

Hade jag inte varit en sån usel fotograf så hade man på bilden kunnat se att det är ett ganska trevligt ljus kvällstid.

522105965_ac90fac602_o.jpg

522105991_266bb48d5d_o.jpg

Slipper gärna kommentarer kring duken eller rättare sagt rullgardinen från IKEA som ingick i köpet av projektorn :blush .

Lovar att köpa en riktig, det är väl bara helt enkelt så att ljudet prioriteras långt för bilden.

Trivs mycket bra med ljudet i mitt "nya" musikrum. Det känns som att de åtgärder som är gjorda i rummet gett en stor förbättring. Inget eko, lugnt och stillsamt utan att vara stumt. Tycker faktiskt att det låter riktigt bra, ligger ju förstås inte på topp vad gäller utrustning men inte heller i botten.

Zood, jag vet faktiskt inte alls hur det funkar med ecophon. Jag var ju till största del ute efter att bli av med första och i viss mån andra reflexen och det hade säkert gått alldeles förträffligt med ecophon. Men som sagt jag vet inte.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Richard,

du har kommit riktigt långt redan... med övertalningen menar jag ;) .

Nya hyllor,akustikplattor,projektor+duk och snart kanske gardiner?

Kan man få en liten kurs kanske?

Eller, du kanske är för dyr :D .

Du har inte övervägt en liten akustikmätning ?

Zood,

kolla upp vad som skiljer ecophon,markskivor eller annan isolerings skiva mot Dracon, "dämpmässsigt".

Dracon är mycket roligare att jobba med för den ska inte damma och sprider inte glaspartiklar på samma sätt som marksivor tex.

Ecophon dammar väl inte heller men jag tror Draconskivorna är effektivare och väger mindre.

Fick ett litet tipps av en kompis, som jobbar med undertak, angående Dracon om man nu behöver dela skivorna...

kniven eller vad man nu skär med måste vara riktigt vass.

Tror proffsen anväder någon sorts fintandad såg vid tillkapning.

Om du ringer Akustikmiljö eller annat yrkeskunnigt företag på området får du säkert massor av bra tipps.

P.s

Glöm inte att skvallara här på forumet om du ringer ;)

/// Pan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...