Jump to content

Recommended Posts

Guest pick-me-up
Posted

Vad har ni för åsikter om vilken är den bästa versionen av Well-Tempered Clavier?

Helst spelat med en piano och inte med något annat …

Finns det någon version där både artistiskt och ljudmässigt resultat är av hög klass?

Vad jag har hört hittills korta bitar, så låter Sviatoslav Teofilovich Richters version underbar vacker.

Posted

Det var en bra fråga, det vill jag gärna veta också!

Maestro plundin? :)

Posted

Glenn Gould kan på sin höjd vara ett kompliment! ~ Hans pianistiska egensinne bör vara en tillvänjd smak...

"pick-me-up" har redan anfört den jag anser vara den näst största pianisten under förra århundradet (Vladimir Horowitz är en tveklös nr 1), Richters RCA inspelning från 1970 är den absoluta tolkningen a das Wholtemperirte på piano! -- Det finns ingen som kan tolka linjerna i en fuga (på piano) som Richter!!

Andra pianister som man bör ha samplat :

Glenn Gould (Columbia/Sony) är redan nämnd.

Samuel Feinberg (Arlecchino, OBS Monoljud från trettiotalet)

Edwin Fischer (EMI, OBS Monoljud från trettiotalet)

Tatiana Nikolayeva (Melodiya, lite Sovjetiskt oHiFi ljud)

Andras Schiff (Decca)

Angela Hewitt (Hyperion) -- Är man på jakt efter audiofil ljudkvalitet så är nog denna ett ganska bra val..

Eftersom jag är purist, så tycker jag att alla borde ha hört DWC spelat på cembalo, tyvärr har min gavorit cembalist, lars-Ulik Mortensen inte spelat in böckerna ännu, men i vänta på det kan man sampla någon av dessa inspelningar :

Davitt Moroney (Harmonia Mundi)

Gary Cooper (ASV Gaudeamus)

/ptr

Posted

Tackar allihop, många intressanta tips.. :)

Då börjar jag med Richter!

Guest pick-me-up
Posted

Tack plundin!

Jag är ingen expert på ämnet, men jag undrar vad du gillar Wanda Landowskas variant? Vissa har pratat varmt om henne.

Cembalo gillar jag inte personligen så värst mycket, så därför ska jag leta efter den billigaste boxen med Sviatoslav Teofilovich Richter, som finns att köpa i Sverige.

Glenn Goulds spelstil är en smula kantig på nåt sätt i min smak. Alla fall vad gäller det jag har hört korta snuttar. Richters sätt att spela är smidigare och kanske lite mer mjukare, om man kan använda sådana termer?

/JJ

Posted

Informationsdelning är vad vi finns här för, alla har vi nån liten ådra som kan vara intressant för andra att dela!

Wanda Landowska har jag inte funderat på sedan jag läste musikvetenslkap i mitten av nittiotalet, visst det finns en del intressanta (tolknings) lösningar i hennes inspelning, men om mitt minne inte falerar så spelar hon på en gigantisk Pleyel Cembalo från trettiotalet. Alltså inte en flygel, och ogillar man cembalo så tror jag nog att en Pleyel är som att köra en rasp i örat! :evil:

/ptr

Guest pick-me-up
Posted

Jag snodde idén till den här tråden från ett annat forum. Hoppas att det är okej? *ler*

Ni kan läsa vad folk skriver här:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=104114

Hur som helst, så ska det bli för min egen räkning en tolkning av Sviatoslav Richter, när det blir aktuellt.

Oavsett om det är helt korrekt eller enligt noterna *lol*

Posted

Landowska tycker inte jag är nåt intressant. Som Plundin sa så, cemabloklangen är väl ingen höjdare direkt.

När det gäller Bach så är det väl lite vad man är ute efter. En Bach pianist som jag gillar är Rosalyn Tureck (stavning?) - hennes linjer är helt gudomliga och hon lyckas verkligen ha koncentration i alla stämmor samtigt på nåt mycket märkligt sätt. Men huruvida det är stilistiskt annars vet i tusan (om nu det spelar nån roll). Wanda Landowska lär ha sagt nångång att "Tureck spelar på sitt sätt - jag spelar på Bachs", men nu för tiden är det väl mest ett citat man skrattar åt.

Annars är du ute efter häftigt pianolir så är ju alltid Gould kul att lyssna på men, jag skulle nog inte satsa på honom om jag köpte EN inspelning. Men det är helt klart ett bra kompliment!

Schiff är ju annars bra (som tidigare också sagts i tråden). Sen finns väl Perahia också (?) - inte att förglömma!

Guest pick-me-up
Posted

Jag undrar om inte det instrument som Wanda Landowska spelade heter klavikord? Det är inte exakt samma sak som en cembalo, om man läser lite på wikipedia till exempel.

Sen finns det några som påstår att just klavikord var Bachs favoritinstrument och att han komponerade just för en sån. Vet inte om dessa uppgifterna stämmer.

Men det verkar finnas oerhört många fina tolkningar av detta verk. För en amatör som jag spelar det nog inte så kolossal stor skillnad vilken man väljer … Men för min egen personlig smak passar nog ändå piano bäst.

Posted
Jag undrar om inte det instrument som Wanda Landowska spelade heter klavikord? Det är inte exakt samma sak som en cembalo, om man läser lite på wikipedia till exempel.

Som jag skrev ovan så är det tveklöst så att Landowska spelar på en Pleyel Cembalo! Läs till exempel HÄR Eller HÄR -- -- Tyvärr hittar jag ingen bra bild på en Pleyel Cembalo.

Sen finns det några som påstår att just klavikord var Bachs favoritinstrument och att han komponerade just för en sån. Vet inte om dessa uppgifterna stämmer.
Familjen Bach hade förmodligen minst ett par Klavikord i hushållet. Klavikordet var i huvudsak ett övninginstrument för organister, och kanske ett instrument för kammaren. Vad gäller Johann Sebastian och Klavikordet så var nog ändå orgel hans favoo instrument! (Jag har läst dom flesta Bachbiografierna, och ingen kan vad jag minns ge absoluta bevis på vilket som var hans favoritinstrument, han spelade ju även flera stråkinstrument och Zinka på hög nivå...) Däremot sonen Carl Philipp Emanuel älskade därmot sitt klavikord ömt, så mycket att när han fick ett oemotstådligt erbjudande från en konkurerande tillverkare (än den han för tillfället använde) så skrev han en avskedssonat till det gamla instrumentet... -- -- Skillanden mellan ett klavikord och en cebalo är att på klavikordet sitter det ett metallbläck på den förlängda tasten (Tangenten) som både kan slå ann strängen som på ett piano, men dess utom kan man genom att man lägger bläcket mot stängen "bända" tonen som på en gitarr. På cembalon är det ett plecktrum som knäpper strängen och genererar tonen, det ger en helt annan tonkvalitet

Här kan man lyssna på hur en cembalo låter..

Här kan man höra hur ett Klavichord låter..

Men det verkar finnas oerhört många fina tolkningar av detta verk. För en amatör som jag spelar det nog inte så kolossal stor skillnad vilken man väljer … Men för min egen personlig smak passar nog ändå piano bäst.

Helt rätt, man skall alltid låta sina öron styra åt vilket håll man låter sin musiksmak hitta! Men det är också viktigt att man kontinueligt omvärderar det öronen säger!

/ptr

Posted

Intressant tråd och dagen kan inte börja bättre än att läsa plundin på morgonen med hans hänvisningar till hur cembalo och Klavichord låter. :app:

Richters inspelning skall införskaffas. Har själv lite svårt för Goulds grymtningar.

Posted
När jag sökte med Pleyel harpsichord i stället, så hittade jag de här bilderna.

Intressant, jag använde samma sökord på Altavistas bildsök och fick ingen träff... Dessa bilder funkar utmärkt! Fast mitt minne av Landowskas Pleyel var att den var ännu större och kantigare... För dagens Cembalokonnesörer så är det hur som helst inte nått särskillt kosher instrument..

/ptr

Posted
-- -- Skillanden mellan ett klavikord och en cebalo är att på klavikordet sitter det ett metallbläck på den förlängda tasten (Tangenten) som både kan slå ann strängen som på ett piano, men dess utom kan man genom att man lägger bläcket mot stängen "bända" tonen som på en gitarr. På cembalon är det ett plecktrum som knäpper strängen och genererar tonen, det ger en helt annan tonkvalitet

En fråga till Plundin, som verkar ha läst det som finns att läsa om fader Bach... :)

Jag är själv klassisk gitarrist, och har så klart spelat en massa bach, t.ex hans lutasviter, som ju är omskrivningar/bearbetningar av musik för andra instrument från början (fr. cello. violin, cembalo t.ex)

Jag har hört/läst att Bach lät bygga om ett klavikord och bytte ut metallbläcketg til lett av typ skinn el. nå´t liknande för att efterlikna klangen hos en luta, där ju tonen knäpps med fingertoppen. på så sätt kunde Bach efterlikna lutaklangen utan att själv behöva lära sig att traktera instrumentet.

Känner du till något om detta?

klas

Posted

har inget minne av något sådant från Bachlitterturen.. Jag har fördjupat mej för lite i klavikordets historia för att minnas något sådant, men jag håller det inte för omöjligt att man experimenterade med olika material i anslagsbläcket på detta instrument. Däremot vet jag att man försökte bycka Cembali med tarmsträngar för att efterlikna klangen hus lutan, Frank Hubbard skirver i "Three centuries if Harpsicord making" att man framförallt hittar (små 4-5 oktavers) Italienska Cembali med tarmsträngar, men att det även finns omnämnt om större instrument i Tyska källor. Tarmsträngarnas största svaghet, är som du säkert vet att dom håller stämningen väldigt dåligt, så "die lautenklavier" blev ingen större succé. Hubbard skriver lite om Bachs cembali också, men nämner inget om hans klavikord och jag har tyvärr inga direkta referensverk om klavikord..

Det skulle förvåna mej ytterligt om JS Bach inte hade grundläggande kunskaper i lutspel, jag tror inte att man kan skriva för instrumentet utan detta. Var har du fått din uppgift i från?

/ptr

Posted
Det skulle förvåna mej ytterligt om JS Bach inte hade grundläggande kunskaper i lutspel, jag tror inte att man kan skriva för instrumentet utan detta. Var har du fått din uppgift i från?

/ptr

Ja du, om jag det minndes..... :blush det är väl en del av gitarristers historieskrivning antar jag...

Har även hört/läst att Bach hyste stor beundran för S. L. Weiss som var den tidens stora lutenist.

Så vitt jag förstår så kunde Bach själv inte så mycket om luta, och det kan ju vara därför han inte skrev direkt för instrumentet utan istället omarbetade annan musik (spekulationer, jag vet...)

Men hur som helst, det som finns för luta och som i dag spelas på gitarr är underbar ,musik och funkar utmärkt för instrumentet alldeles oavsett vad det var skrivet för från början, och det är väl kanske det viktiga....

Vad gäller förmågan att skriva för ett instrument man själv inte behärskar så finns det ju många exempel på att det både går och inte går...om man som tonsättare inte själv trakterar instrumentet i fråga så får man ju ta hjälp av en instrumentalist för att "kompensera" de ev. tekniska bristerna man själv besitter. Hur det var med fader Bach törs jag inte säga.

Från senare tid skrev bl.a. Ravel till Segovia för att om möjligt träffas och inleda ett samarbete. Tyvärr avböjde Segovia, han ville väl inte ha och göra med dylika modernister... :evil:

• 1 month later...
Posted

Jag har någre gamla LP med en dam som hette Rosalyn Tureck. Om ni hittar dom på loppis nångång, då kolla henne.

Spelade in mängder med Bach pianomusik. Helt underbart! :)

Jag hörde henne live i Köbenhamn på 70-talet.

Dom kanske finns på CD...