jaejin Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Detta reportage kommer att handla om min musikglädjaranläggning. Den anläggning som jag idag arbetar med består idag av ett par högtalare som jag tycker väldigt mycket om. De förmedlar ett stort och öppet ljud med pondus och mjukhet. Är fullregisterhögtalare och är dipoler. Är mycket ovanliga högtalare idag och jag hade glädjen att köpa dem för drygt ett år sedan. En hel del saker har passerat under året som gått. Har hängt en hel del på hififorum men upplever det som att det kanske dags att gå vidare. För två veckor sedan så kom en kille hem för att lyssna och då passade jag på att få mitt system fotat och det kan jag ju dela med mig av. Högtalare: Audio Artistry Dvorak Detta är fullregister dipolhögtalare med aktivdelning. Det sitter två 8tumsbasar i varje huvudpanel med en diskant. I varje subbas sitter det 2 st 12 tums basar. Detta kopplas via det aktiva filter som följer med högtalarna. Vill ni veta mer om högtalarna eller Audio Artistry så gå gärna in på deras hemsida www.audioartistry.com Där finns även en mycket seriös recension om högtalarna som är en av de bästa jag läst. Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Som signalkälla använder jag en rörcdn Opera Consonance Droplet cdp 5.0 Väger 30kg och står stadigt på en marmorskiva som är dämpad under med Straben dämpmaterial. Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Försteg. Muse Model Three Signature med extern nätdel. Här är bild på bara nätdelen. Mycket trevligt med stora siffror så man vet hur högt man spelar. Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Matrixen: Tack, är det någon mer som kan tänka sig att se mer bilder? Om ni har några frågor så är det bara att säga till. Quote
Matrixen Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Matrixen: Tack, är det någon mer som kan tänka sig att se mer bilder? Om ni har några frågor så är det bara att säga till. Givetvis vill vi det. Det är underförstått Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Kan ju beskriva lite vart denna anläggningen bor. Rummet är 25kvadrat med måtten 5meter bredd X 5meter djup X 2,6meter höjd. Tyvärr kanske rummet är lite väl liksidigt men det spelar bra ändå tycker jag. Skall även säga att eftersom dessa är dipoler så behöver man ej heller möblera som ett "vanligt" hifirum utan det går aldeles utmärkt med ett vardagsrum utan absorbenter eller äggkartonger, så det kommer inte in i detta rum . Inte än på länge iallafall. Själv har jag egentligen väldigt kalt och nästan ingenting på väggarna. Kika gärna hur jag har det möblerat så kan man nog se att det inte är det vanligaste hifirummet man sett. Ljudet sprider sig inte heller lika hårt neråt eller uppåt som med konventionella lådhögtalar konstrutioner. Detta är mycket bra när man bor i en hyreslägenhet med grannar. Quote
zood Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Detta ser mycket trevligt ut Kan tänka mig att det låter riktigt fint med. Klart att vi vill se mer bilder Quote
Hasse Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Skall även säga att eftersom dessa är dipoler så behöver man ej heller möblera som ett "vanligt" hifirum utan det går aldeles utmärkt med ett vardagsrum utan absorbenter eller äggkartonger, så det kommer inte in i detta rum . Ljudet sprider sig inte heller lika hårt neråt eller uppåt som med konventionella lådhögtalar konstrutioner. Detta är mycket bra när man bor i en hyreslägenhet med grannar. Dipoler har sina fördelar Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Hasse. ser att du har magnepan. Visst är det trevligt att inte behöva ha ett rum som ser en studio. Har själv haft ett antal magnepan så de ligger varmt om hjärtat. Har även haft kompisar som haft magnepan och vid ett tillfälle var vi tre grannar som satt med magnepan. 4 par i samma hus. Kan vara det magnepan tätaste huset vid det tillfället. Bland annat magnepans största modell Tympani 1D. Om man har så många högtalare i samma hus vad gör man då? Jo vi satte upp en riktigt stor hemmabio och en projektor. Detta var före magnepan släppte sina hemmabiohögtalare. Jo det var kul......... Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Slutsteg måste man ju ha annars blir det ju inget ljud hemma. Någon som kanske känner igen detta??? Quote
mikael2 Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Vilket fint system :cool: Högtalarna är ju verkligen intressanta... Dvorak ser ju ut att vara stora pjäser och 12-tums basar Jag hade fått för mig att Dvorak var ett litet system jämfört med deras Beethoven. Vad är det i stort som skiljer mellan Dvorak och Beethoven? Quote
Engelholm Audio Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Skall även säga att eftersom dessa är dipoler så behöver man ej heller möblera som ett "vanligt" hifirum utan det går aldeles utmärkt med ett vardagsrum utan absorbenter eller äggkartonger, så det kommer inte in i detta rum . Inte än på länge iallafall. Själv har jag egentligen väldigt kalt och nästan ingenting på väggarna. Kika gärna hur jag har det möblerat så kan man nog se att det inte är det vanligaste hifirummet man sett.Näe vem faan vill ha äggkartonger på väggarna! Har du testat med difussorer och förkastat det eller varför denna aversion? Jag har läst om dom som använder sig av dipoler som verkligen fått jobba med ex väggen bakom högtalarna för att difussera. Ljudet sprider sig inte heller lika hårt neråt eller uppåt som med konventionella lådhögtalar konstrutioner. Detta är mycket bra när man bor i en hyreslägenhet med grannar.Ett uttalande som helt klart "retade" min "lära-mig-mer-nerv"! Vad menas? Quote
jaejin Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Mikael2: ja och nej. Dvorak är ju egentligen inte så små efter det som det ändå sitter 2st 12 tumsbasar på vardera sida som tar hand om allt (om jag kommer ihåg rätt) under 80 hz. Det över tar de 2 st8 tumsbasarna hand om. Det som kanske inte så många vet är att huvudpanelerna spelar som riktiga högtalare. De går ner till 40hz och kan fulltgott spela ut väldigt mycket. Har spelat fram vid ett flertal tillfällen med bara huvudpanelen och det går fin fint. Med det är med basarna det blir ett fullrangesystem. De går enligt spec ner till 20hz. Sen om det gör det i det rum man befinner sig i det vet jag inte så mycket om men det känns riktigt bra iallafall när en djupbas ton kommer, basen sprider som rök lite ovanför golvet och det bara känns så rätt. Det är med endast dipolhögtalare jag har hört detta. Dvorak är jämfört med Beethoven en mindre högtalare då den är bestyckad med fler element. Det är en riktigt värsting högtalare och som med mina kräver mycket fin elektronik för att komma till sin rätt. Varje huvudpanel är bestyckad med 2st 8tums, 2st 10 tums. Basarna har 4st 12 tumsbasar i varje. Detta skall jag säga är Beethoven i orginal. Sedan finns ju Beethoven grand som har dubbla basmoduler. Men jag sitter väldigt glad med mina dvorak. Med min dock ganska begränsade ekonomi så kan jag nog komma riktigt långt med mina utan att ruinera mig. Så jag sitter glad. Quote
wulfman77 Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Trevliga bilder det där, väldigt fina högtalare sån skulle man kunna tänka sig att leva med Quote
plind Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Näe vem faan vill ha äggkartonger på väggarna! Har du testat med difussorer och förkastat det eller varför denna aversion? Jag har läst om dom som använder sig av dipoler som verkligen fått jobba med ex väggen bakom högtalarna för att difussera. Ett uttalande som helt klart "retade" min "lära-mig-mer-nerv"! Vad menas? Det sägs att dipolhögtalare inte orsakar så mycket reflektioner mellan golv/tak och sida/sida. Den enda rumsnod som exciteras är den på längden(spelriktningen). Vet inte om det stämmer men själv har jag dipolbasar och de drar igång rummet mindre än mina stora stativare och mycket mindre än de basreflex-golvare jag testat Quote
Timbre™ Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Dipoler är ju också kända för att vara relativt okänsliga för sidoväggarnas beskaffenhet med sitt spridningsmönster som en lång utdragen åtta. Kanske egentligen den bästa konstruktionsprincipen för oss med långa smala lyssningsrum... Quote
mayro Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Engelholm.. Läs på hemsidan från Linquitz site så står eventuellt mer om sådant .. På den tiden då jag impoterade Audio Artistry så hade jag info runt om detta. Men basen är klart mindre problem med via dipolbas än lådbas.. men som sagt.. Kolla hans site så kanske han skriver nåt om detta även där.. Kanske har någon här redan info om var man kan läsa om det? jajein.. Jaha. Vad roligt .. Du kom hit du med för att känna av lite nya vindar.. Skoj.. En notering bara.. Dina basar står enligt allt jag vet och har erfarenhet av fel. Dom skall eller bör stå så dom cetrerar i MITTEN av huvudpanelerna.. Sedan kan du reglera aningen fram eller bak med dom tills du anser dom spelar "rätt" ihop i rum och huvudpanel.. Du kommer nog även "känna" att systemet öppnar upp klar mer.. Samt blir mer nyanserat... Quote
Engelholm Audio Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Det sägs att dipolhögtalare inte orsakar så mycket reflektioner mellan golv/tak och sida/sida. Den enda rumsnod som exciteras är den på längden(spelriktningen). Vet inte om det stämmer men själv har jag dipolbasar och de drar igång rummet mindre än mina stora stativare och mycket mindre än de basreflex-golvare jag testat Man bör nog skilja på basfrekvenserna och resterande övre frekvenser. Engelholm.. Läs på hemsidan från Linquitz site så står eventuellt mer om sådant ..Läst flera gånger... Quote
K-man Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Ahh, blev ju tipsad av Mayro om Artistry för någon vecka sedan i någon tråd...kul att det dyker upp en anläggning i den serien! Dessa ser ju klart smäckare ut än de stora Bethooven.. \\K-man Quote
mayro Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Dom tar ungefär samma golvyta faktiskt.... Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Näe vem faan vill ha äggkartonger på väggarna! Har du testat med difussorer och förkastat det eller varför denna aversion? Haha jo faktiskt är det en del som sätter upp sånt på allvar. Men ärligt talat måste jag ju säga att en del aukustikgrejer ser att bra konstiga ut. De kanske är extremt bra men inte är de roliga att dra in i hemmet. Det var ett tag som jag höll på riktigt mycket med aukustikreglering enligt mitt ycke. Då jag har 7st kontorsdämpskivor och mattor osv. Arbetade med absorbering och diffusering. Men tyckte det aldrig blev något bättre. Kanske jag gjorde fel?? Men det är så som jag uppfattar det som en helt annan sak när man arbetar med aukustik med dipolärahögtalare och elektrostater. Men visst finns det en nyfikenhet omkring aukustikreglering kvar. Men det är inte direkt att jag har problem med aukustiken varken i toppen eller i basen. Utan det är väl mer ifall man kan få det bättre med eventuell diffusering. Men det kommer ganska sekundärt just nu utan fokus ligger mest att ha elektronik som passar högtalare och som spelar bra ihop med varandra. Jag har läst om dom som använder sig av dipoler som verkligen fått jobba med ex väggen bakom högtalarna för att difussera. Ett uttalande som helt klart "retade" min "lära-mig-mer-nerv"! Vad menas? Här är ett urklipp ifrån Audio artistrys hemsida. Kan även här rekommendera att läsa den väldigt seriöst utförda recension som har gjorts på denna högtalare. // The Dvorak's dipole behavior diminishes the room's sonic signature and its masking effect upon subtle details in a recording. The dipole delivers more sound towards the listening position and less to the other parts of the room compared to a conventional box type loudspeaker. As a result, only one-third of the acoustic power is available to excite your room's resonances, reflections and reverberation. Therefore, the Dvorak removes one of the most variable and problematic sources of distortion in home audio, the listening environment. // Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Trevliga bilder det där, väldigt fina högtalare sån skulle man kunna tänka sig att leva med Hade en arbetskollega och han brukar ju tycka att saker och ting skall vara modernt och lite mer Bang olufsen men han tyckte högtalarna såg riktigt trevliga ut. Inte så farligt stora heller. Flickvännen har i ungeäfär ett halvår tyckt att de tar stor plats vätn sin åsikt och sedan sa hon men vi har ju stort rum så vad skulle vi haft istället då?? Det är bra.... Quote
Engelholm Audio Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Här är ett urklipp ifrån Audio artistrys hemsida. Kan även här rekommendera att läsa den väldigt seriöst utförda recension som har gjorts på denna högtalare. // The Dvorak's dipole behavior diminishes the room's sonic signature and its masking effect upon subtle details in a recording. The dipole delivers more sound towards the listening position and less to the other parts of the room compared to a conventional box type loudspeaker. As a result, only one-third of the acoustic power is available to excite your room's resonances, reflections and reverberation. Therefore, the Dvorak removes one of the most variable and problematic sources of distortion in home audio, the listening environment. // Tack så mycket! När jag läser det så står det egentligen bara "Detta är bättre än detdär andra" utan nån förklaring som jag förstår. Det är därför jag frågade... Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Dipoler är ju också kända för att vara relativt okänsliga för sidoväggarnas beskaffenhet med sitt spridningsmönster som en lång utdragen åtta. Kanske egentligen den bästa konstruktionsprincipen för oss med långa smala lyssningsrum... Har du själv hört på Audio Artistry?? Nyfiken vad du isåfall tycker om denna högtalare. Kanske något lyssningsintryck?? Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Ahh, blev ju tipsad av Mayro om Artistry för någon vecka sedan i någon tråd...kul att det dyker upp en anläggning i den serien! Dessa ser ju klart smäckare ut än de stora Bethooven.. \\K-man Man har dessa med en viss hat-kärlek. Det krävs en hel del kablar tex och två slutsteg för att driva detta system. Men har man bara inställningen att det kommer att ta ett tag innan det blir riktigt bra och att man har tålamod så är det en högtalare du har mycket glädje med. Jag kan också rekommendera högtalare ifrån detta märke. Det finns dock extremt begränsat av dem och de kommer i princip alridg ute för försäljning men får man tag i par så som jag gjorde så kan nog inte få bättre för pengarna. Kanske skall jag sticka ut hakan här. Oavsett pengar eftersom man kan gå hem och alltid hitta saker som svindyra anläggningar inte slår dem på fingarna. de är inte bäst på allt och högtalare kan slå dem på fingar på vissa punkter men som helhet så är de mycket svårslagna tycker jag iallafall. Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Jungson Ja-99C Detta slutsteg är jag väldigt imponerad av. Väger 26kg och ger 80watt klass A. Avger en hel del värme eftersom det är klass A och det är uppmätt hemmvid till 55grader. :evil: Spelar mycket fint och med en härlig musikalitet som brukar infinna sig i riktigt dyra steg. Har vid ett flertalet tillfällen blivit förvånad vad mycket det har att ge vad gäller kvalité i ljudet. Har tvekat men direkt man stoppar in bättre grejer så svarar den med att hålla måttet. Ett riktigt guldkorn Quote
jaejin Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Varför ha ett när man kan ha två??? Eftersom detta är ett aktivt system så behövs ett slutsteg till toppar och ett till basarna. fördelaktigt ifall man använder sig av två likadana slutsteg. Quote
Recommended Posts