stargazer Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Nu är Linn "on the road" med det absolut tyngsta som de kan erbjuda. Onsdag den 31/1 och Torsdagen den 1/2 intar showen Luleå och Takt och Ton. Vad sägs om följande laguppställning? Den omtalade "supertolvan" LP 12 Special Edition * Nya Ekos SE tonarmen i Titan * Nya subchassiet KEEL * Nya Trampolinn Förstärkeri med idel Klimax * 8 stycken Klimax monoblock (jo ni läste rätt - åtta stycken) * Klimax Kontrol försteg Nya Komri AktivFrån Skottland kommer Brian Morris och Andrew Oattes. Missa inte chansen att uppleva en rigg för 2 miljoner kronor.... Onsdag 31/1: 12.00 - 20.00 kvällsvisningen börjar 18.15 Torsdag 1/2: 12.00 - 20.00 kvällsvisningen börjar 18.15 Platsen är Takt & Ton, Kungsg 26 i Luleå Quote
stargazer Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 Notis: Hittade ingen bild på nya supertolvan, men jag antar att det visuellt inte skiljer sig nämnvärt från tidigare. Visst är den läcker i maple... EDIT: Har bytt ut gammal bild mot bild från Selleri (linn-forumet) Med artikelförfattarens tillstånd såklart (tack "Roland" på selleri ). Quote
stargazer Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 Här kommer lite fler bilder på nya Ekos SE och KEEL ( Följ länken till pinkfishmedia ) Quote
oLjud Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Det här får man inte missa! kommer vara där torsdag kl 1815 Quote
Guest asimov66 Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 snälla, snälla SNÄLLA fota förändringarna på linn lp 12an som har skett hört att det skall vara massiv alu plint nuförtiden men jag vet ej därför undrar om någon kan kolla meganoga Quote
stargazer Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 snälla, snälla SNÄLLA fota förändringarna på linn lp 12an som har skett hört att det skall vara massiv alu plint nuförtiden men jag vet ej därför undrar om någon kan kolla meganoga Jag har ingen kamera. oLjud : har du nån du kan ta med dig? asimov66: har du kollat länken till pinkfishmedia ovan? Där finns några bilder. Quote
oLjud Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 enda jag har är min mobil, K800i... ska kolla om jag kan låna en av en kompis som har digitalkamera, roligare med riktiga bilder Quote
Guest asimov66 Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 jo jag har kollat länken. Tack för den k800i funkar det med i brist på annat Quote
Peter J Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 En CD12a hade gjort denna rigg komplett känns det som. Quote
stargazer Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 En CD12a hade gjort denna rigg komplett känns det som. jorå, men cd12an tillverkas inte längre så den är inte med av produktionstekniska skäl. men visst hade den varit läcker där. tror dock personligen att den fått ordentligt med pisk av supertolvan dock... lyssningsintryck kommer under dagen. (lunchen?) Quote
oLjud Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Kommer lyssningsintryck av mig oxå så småningom... Tyvärr så blev det nästan inga bilder glömde helt bort att ta några kort, utan fastnade i lyssningsstolen tills stängningen :cool: Men något kort det iaf, men inte nå vidare bra:a Återkommer då jag har fixat bilderna till datorn(han jag lånade den av är magsjuk så jag vill helst inte gå dit ) Quote
stargazer Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Jaha kära vänner. Så var det då dags att sammanfatta intrycken. Måste bara tacka och berömma Takt & Ton för initiativet och arrangemanget. Mycket trevligt. Att kunna dema det grymmaste system som någonsin kommit från Skottland i lilla Luleå och dessutom få med två representanter från Linn tycker jag förtjänar bragdmedalj Publiktillströmningen var mycket god. Jag var bara där på kvällen dag 2, men det var massor med folk, god stämning och mycket hifi-folk och hifi-snack. Personligen inledde jag genom en liten frågestund med den yngre av Linn-representanterna, Andrew Oattes tror jag han hette. Han berättade lite om framtagandet av "supertolvan". Jag frågade om de hade övervägt att "starta om från blankt papper" i början av projektet och visst hade de haft tankar åt det håller men övergett dessa efter några experiment. Bl.a. hade de gjort experiment med stora delar av spelaren i massiv aluminium i olika designer men efter lyssningstest (tune-dem såklart ) hade de enats om att det var bäst att utgå från befintlig plattform. Det fanns ju trots allt decennier av kunskap kring den och om vad som kan förbättras. Och att utgå från ett redan fungerande koncept var tacksamt. Nya subchassiet KEEL är den största förbättringen enligt Linn-pojkarna. Av alla tre uppgraderingarna står KEEL för 70% av den sammanlagda förbättringen ljudmässigt. Precis som vanligt med LP12-an så är uppgraderingarna tillämpbara på alla befintliga tolvor. Jag frågade om man kan ta t.ex. en tidig 80-talstolva och uppgradera till "current top spec" och visst, det går alldeles utmärkt . Måste vara unikt i branschen. ** mer intryck kommer senare ** ** kanske (med lite tur) bilder också ** Quote
new order Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Skoj med era intryck av detta skottska värstingsystem.Angående att starta om på blankt papper med en helt ny spelare,undrar jag inte lite om att R&D teamet inte velat stöta sig med grundaren av företaget och tillika skapare av tolvan.... Tolvan är ju dessutom i det närmaste en instutition. Quote
stargazer Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Skoj med era intryck av detta skottska värstingsystem.Angående att starta om på blankt papper med en helt ny spelare,undrar jag inte lite om att R&D teamet inte velat stöta sig med grundaren av företaget och tillika skapare av tolvan.... Tolvan är ju dessutom i det närmaste en instutition. En parameter till är ju utvecklingskostnader och ROI (Return Of Investment). Att börja om från noll innebär ett ganska stort utvecklingsprojekt. Att använda en befintlig plattform innebär att en stor del av investeringen redan är gjord. Dock så är det inte alltid så enkelt - en befintlig plattform som t.ex. 12an som funnits i några decennier sätter såklart också begränsningar på frihetsgraden vad gäller teknisk utveckling. Det höll dock inte Andrew Oattes med om - LP12an var en sådan utmärkt design redan från början så det där med begränsningar i befintlig plattform var inget som Linns designteam besvärats av Jojo. Quote
stargazer Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 ** lite lyssningsintryck oxå ** Hur lät då 2 miljoner kr Linn? Svaret är förstås: "Bra" Ofta när man skall lyssna på ett system med orimligt höga prislappar, blir också förväntningarna uppskruvade till orimliga nivåer. I alla fall undertecknad tenderar ibland att omedvetet tänka i termer "...om det kostar xxx xxx SEK så måste det ju låta alldeles sinnessjukt bra..." Jag försökte denna gång att medvetet tona ned detta och istället försöka avslappnat utröna om jag gillade det jag hörde eller inte. Och det gjorde jag :cool: Sen är det ju det här med mässor/stora_demonstrationer. Per definition blir det aldrig riktigt bra. Och ofta får man inte "sweetspot" dessutom. Även där försökte jag tona ned förväntningarna och konstatera att bedömning sker utifrån förutsättningarna. Här var det en fördel att lyssningsrummet var ett av Takt & Tons "normala" lyssningsrum (det största) och det utgjorde givetvis en fördel mot en "traditionell" mässa. Linn-systemet förmedlar musiken på ett otvunget, lättflytande och trevligt sätt. Hifi-klyschan "musikalisk" passar bra in på systemet. Traditionsenligt var det just förmågan att lyfta fram melodin, rytmen och takten som systemet excellerade i. Även om det förstås levererade "hifi-parametrar", så var det nog inte detta som framstod som styrkorna. Som exempel blev gitarrslingan i Pink Floyds "Shine on you crazy diamond" begriplig och en läcker harmoni istället för coola gitarrljud. Det spelades en del Stevie Ray Vaughan och Stevie Rays gitarr spelade inte, den grät. Floder. Häftigt. Johnny Cash's "the man comes around" fick fram budskapet i texten och ståpälsen infann sig när svärtan i Cash röst grävdes fram från de svarta spåren. Musiken blev livfull, det var mycket lätt (och kul) att följa med i melodi- och sångslingorna - kort sagt väldigt lättlyssnat och underhållande. När det gäller att lyfta fram musiken och dess melodi är nog detta lika bra eller bättre än något jag lyssnat på tidigare, oavsett prisklass. En liten petitess-anmärkning: Jag upplevde vid några tillfällen en smula resonant basåtergivning, särskilt ståbas på en del inspelningar (bl.a. dylan) lät överstyrd och/eller resonant - kort sagt inte helt vänlig. Jag är ingen expert på aktiva Komri, men jag kan inte tänka mig annat än att det var beroende på riggningen i kombination med rummets akustik. Trots att den yngre Linnpojken (Andrew Oattes) sade sig vara mycket nöjd med riggningen så misstänker jag att det hade gått få det mycket bättre. Rummet var dessutom "obehandlat" akustiskt, om man nu bortser från de hemmagjorda "trä-rundlarna" i hörnen. Oattes hävdade dock att det där med att använda akustikprodukter var att fokusera på fel saker, och att man då lätt hamnar i diket. Linns högtalare och metod (tune-dem) är gjord för att spela _med_ rummet och inte mot detsamma - därför så när man riggar med tune-dem så blir alltid riggningen bäst möjliga utifrån rummets förutsättningar. Jojo . Men summa summarum: Ett mycket, mycket bra system i klar världsklass. Prioriterar man "flow" i musiken där melodi, rytm och takt är ledord så bör man absolut utvärdera detta system. Det presterar även bra totalt sett, varför alla spekulanter av "det slutgiltiga high-end-systemet" bör lyssna ett öra till det tyngsta som Linn har att erbjuda. Om det är det bästa jag hört? Tja, bland det bästa helt klart. Om jag hade haft obegränsat med pengar, hade jag köpt detta då? Tja, kanske. Åtminstone delar av det. Supertolvan är bara för läcker , den skulle nog vara gjuten i mitt "cost-no-object-system". Klimax vet jag sedan innan att de är mycket bra, snygga är de oxå. Komri tycker jag faller på estetiken, betalar jag två millar för hela systemet vill jag att högtalarna ska se läckra ut också. Det gör inte Komri tycker jag. Får man föreslå en studieresa till Vicenza, Italien :cool: Till sist vill jag bara säga: Gud va skönt med bra musik på en visning för en gångs skull! Ingen aptråkig gles audiofiljazz i sömngångartempo, nej här var det bra musik hela vägen! På Vinyl! YES! Tack än en gång för showen, Linn och Takt & Ton Quote
Timbre™ Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Kul med tunga tvåkanalsatsningar. Har inte delar av detta system visats på en Stockholmsmässa för några år sedan... Quote
stargazer Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Kul med tunga tvåkanalsatsningar. Har inte delar av detta system visats på en Stockholmsmässa för några år sedan... Kanske delar av det, men inte hela. Men Komri i aktiv version är "brand spanking new" och har alldeles nyss releasats. Komri har tidigare "bara" funnits i passiv version. Quote
Ranefjord Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jättetrevlig läsning. Tack! Just det där med "flow" och "emotional" är sååå viktigt. Quote
Absolute Audio Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 här var det bra musik hela vägen! På Vinyl! YES! Åhhh häftigt vilken Yes vinyl körde ni?? :clown: Quote
new order Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Takt och Ton har alltid bjudit på bra demo-musik.Ett signum för den butiken.Jag kommer ihåg när jag jag fick lyssna på deras toppsystem för dryga 10 år sedan.Det var LP12/Kairn en knippe Klouts och aktiva Keltikar.Fick lyssna på Yello..HÖG volym.Mycket trevligt.Det toppsystemet kostade då motsvarande en ny Volvo 850.Dagens Värstingrigg från Linn ligger i prisklasser motsvarande en ny Ferrari,eller kanske Aston Martin är mer passande.Lite hifi-inflation där.. Tack för dina lyssningsintryck,Stargazer.Det låter som om man missade något! Quote
Peter J Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Var det någon som hörde vad den "nya" LP12an skulle hamna i för prisklass? Quote
stargazer Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Här kommer lite bilder från detta event. Stort tack till "Per" på Linn-forumet "selleri" som gett mig tillåtelse att använda hans bilder Linn Komri Aktiv, flankerad av elektronikstapeln Quote
stargazer Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Mera av dunderklumpen Komri, som sagt sprillans ny som "Aktiv" Quote
stargazer Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Linn LP12 med KEEL subchassi, Ekos SE tonarm och nya Trampolinn - makalöst läcker Quote
stargazer Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Var det någon som hörde vad den "nya" LP12an skulle hamna i för prisklass? Efter att ha kombinerat priserna för de befintliga komponenterna från Tonläget med de "nya" komponenterna från Selleri blir det så här Linn LP 12 "Supertolvan" Mekanik: 22 300 Lingo motorstyrning: 14 380 Akiva pickup 29 000 Linto RIAA 15 900 Trampolin II: 2 000 Keel: 29 100 Ekos SE tonarm: 44 000 Totalpris: 156 680 Svenska spel-ombudet, here I come :cool: Quote
Mangenord Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Om jag hade 2 mille skulle jag köpa en Ferrari istället......lätt. Quote
stargazer Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Om jag hade 2 mille skulle jag köpa en Ferrari istället......lätt. Den kundkategori som shoppar hifi i den här prisklassen struntar nog i prislappen - de vill ha det bästa/läckraste/etc etc systemet som finns. Det är nog få som plötsligt "får" 2 millar och bestämmer sig för att handla hifi för hela slanten. För min egen del så känns det här med "obegränsad budget" rätt så främmande. Initialt skulle jag nog sitta nöjd ett tag med t.e.x VTL monoblock och Sonus Faber .... men man kanske skulle bli fartblind? Quote
Recommended Posts