Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er!

Jag har läst igenom tråden "Stereoanläggning" och tagit åt mig de tips som finns där, men om intresse och ork finns hos er lite mer erfarna medlemmar så får ni gärna göra ett inpass även här..

Blir 20 i år och har börjat fundera på att ta mitt musiklyssnande (som är en stor passion) till en högre nivå, kör nu all min musik på föräldrarnas avlagda stereoset från 80talet, den har bättre ljud än minianläggningarna på OnOff, men står sig självklart slätt mot seten jag hörde hos HiFiklubben på ett besök i stockholm.

Till min fråga då, jag har en budget på absolut max 15000kr och söker en anläggning främst för cd-ljud, men det skadar inte om den går att koppla ihop med tv:n för lite extra krut till dvd-filmerna, men som sagt, det är med musik den ska låta som bäst.

Jag kommer i augusti flytta till en studentlägenhet (hoppas jag :) ) och kommer då inte ha överdriet mycket plats, så golvhögtalare kanske är ute ur bilden. Men eftersom jag ska läsa till läkare kommer det dröja många år tills jag har pengar över till att bygga vidare på min anläggning, så det är inte så viktigt att det jag köper nu går att använda i framtida byggen. Jag lyssnar främst på amerikans lite "softare" rock, med Springsteen som främsta exempel, har snudd på allt karln har producerat.. :P

Nu har jag försökt lägga fram bilden någorlunda, skulle verkligen uppskatta om någon kunde komma med tips och/eller konkreta förslag. Skulle också uppskatta tips om var jag kan lära mig mer, helt nollställd av begrepp om olika effekt för olika ohm osv.. Jag är verkligen en gröning!

Tack på förhand

//Erik

Posted
kör nu all min musik på föräldrarnas avlagda stereoset från 80talet, den har bättre ljud än minianläggningarna på OnOff, men står sig självklart slätt mot seten jag hörde hos HiFiklubben på ett besök i stockholm.

Man kan ju alltid börja med att kika på vad som redan finns. Vad består åttiotalsstereon av... :?:

Posted

Jag vet inte, jag är rätt skeptisk till att den vore något att spara, men här har jag fixat upp bilder på själva anläggningen samt de högtalare som tillhör. Högtalarna ansluts genom att klämma fast den "skalade" änden av högtalarkablarna, två tåtar per högtalare.

dsc00414fq2.th.jpg

dsc00415yb8.th.jpg

dsc00416zh1.th.jpg

Jag är ledsen för den dåliga kvaliteten på bilderna, tagna med mobilkamera men fråga om det är något ni vill veta, mer text på anläggningen eller så! :)

Hela systemet heter "Compact HiFi-system xo-700w"

"Huvuddelen" med kasett. radio osv "Stereo Deck Reciever hst-700w"

CD-spelaren "Compact disc player cdp-30"

LP-spelaren "Fully automatic stereo turntable system ps-lx700p"

Högtalarna är "Sony Bass Reflex 2-way speaker system ss-V700"

Ganska standardpaket har jag på känn.

Posted

Aaaah, men lägg av, det där är ju min första egna stereo! :D Underbart att återse den. Den var inte alls dum då det begav sig, jag hade enorm glädje av min i flera år, ca 1984-89 har jag för mig. :)

Högtalarna är inga höjdare dock, det låter betydligt bättre om man byter upp dem ett snäpp. Jämförbart med dagens prylar blir det nog aldrig, men det är ett enkelt tips som du kan prova om du vill. Jag hade ett par gamla 70-talare från Grundig, en tre-vägs monitormodell av något slag (hur snygga som helst faktiskt) och de lät väldigt mycket bättre än de som följer med. Kostade mig fem hundra spänn begagnat på den tiden, hehe. Jag har för mig att Sonystapeln kostade runt 4500kr 1984. Det var ganska mycket pengar då.

Posted

Näe?! Va roligt! :) Det var ju rätt snyggt, det är roligt när man återser gamla bekanta sådär.. haha!

Alltså, det är ju som du säger, den duger, men nu när jag snart ska flytta med mera så skulle jag väldigt gärna vilja köpa en egen anläggning, dessutom har jag på känn att detta skulle vara en bra investering, pengar tenderar att försvinna för mig annars! Känns det igen?

Posted

För tusan.. Den där lyckades jag efter låååångt tjat övertala min pappa att köpa till mig i födelsedagspresent, tror det var sommaren 84. :)

Pengar har absolut en tendens att försvinna. Det är lite som strumpor i tvättmaskiner. På något sätt känns det som att de är skapta för att försvinna. Hmm. ;)

Posted

Jag själv har inte varit med i gebitet särskilt länge och hade stora beslutsvåndor kring hur jag skulle göra med min första investering.

En fråga som är MKT viktig att ställa sig är om man köper för kort sikt eller för lite längre sikt. Vad jag menar med det är att om man vill köpa på kort sikt kanske fördelningen ska vara

15% CD / DA

35% Stärkare

45% högtalare

5% kabel (bör gå upp från de tunna sladdarna som följer med till nivån precis över. Framförallt signalkabeln).

Men om du däremot har för avsikt att köpa med tanken att om kanske 1-2 år uppgradera någon komponent, då kan det vara klokt att snedfördela pengarna så du köper en viss komponent lite dyrare och sen när du tycker det är läge (skatteåterbäring) köper nästa pryl. Rimligt då kan vara att satsa lite mer på stärkaren kanske. Om det är musik du är ute efter så var noga med att köp just en stereostärkare och ingen hembiostärkare. Tror du får otroligt mkt mer ljud för pengarna då.

Vad gäller HUR du bör köpa så skulle jag råda dig till, med din budget, att strunta i att köpa nytt. Köp begagnade delar, titta på Hifimagasinet.com och se vad du kan komma över. En riktlinje är väl att om grejerna är ca 3 år gamla eller mer bör de ligga på högst 50% av nypriset (riktlinjer skall tas med nypa salt). 3 år i HIFI sammanhang känns inte som mycket.

OM du ska skippa CD racet och köra direkt från dator rekommenderar jag att du tittar på Squeezebox v3 från Slimdevices. Denna kan vara värd att köpa ny, eftersom andrahandspriset verkar nästan lika högt som förstahandspriset. Titta på Dustin för att köpa denna.

Till sist, vad gäller högtalare, med din budget så bör du sikta på ett par sjysta stativare.

Posted

Hej!

Om du är intresserad av justa stativhögtalare så kan jag rekommendera Quad 12L och 11L. Har själv ägt 12L och anser att de är otroligt prisvärda! De kostar strax under 6000:00, 11L strax under 4000.00. De kan provlyssnas hos audio consept i Stockholm. Lycka till!

Posted

Håller med, det finns verkligen många bra stativare med den budget du satt !

Så det är nog ingen dum ide att prov lyssna ett gäng sådana !

Lycka till, du befinner dig nu i en mycket rolig hifi fas, ta det bara lugnt och lyssna, och lyssna, och lyssna, så blir det säkert bra !! :):)

//-- Tompa --

Posted

Jungeland - eftersom du förmodligen kommer att bo rätt smått, knappt 20 kvadratmeter i ett ordinärt studentrum, och dessutom kommer att ha en rätt begränsad ekonomi under ett antal år framöver vill jag komma med ett väldigt tråkigt förslag:

En liten kombinerad CD-receiver typ den här:

DENRCDM33SI_1_b.jpg

Denon DM 33 CD Receiver

Kostar 3500 på HiFi Klubben och det finns ett par extra ingångar för till exempel TV:n och Squeezeboxen (motsv). Det finns även liknande alternativ för ungefär samma pengar i andra butiker.

Och så ett par bra högtalare, till exempel Quad 11L mk2 som föreslås ovan eller ett par B&W DM 601S3 för cirka 3600 om du föredrar att handla allt på HiFi Klubben. Kanske ett par Klipsch om du vill ha lättdrivna högtalare. Men det finns mååånga alternativ i prisklassen 3000-4000. Ha inte bråttom utan lyssna på så mycket du orkar innan du bestämmer dig.

Kombinationen kommer att räcka alldeles utmärkt för det lilla rummet, vara lätt att placera och ge ett förvånansvärt bra ljud som du säkert kommer att kunna leva med under hela studietiden.

Kombinationen medför dessutom en inte allt för stor investerring på halva din budget, så du kan använda resterande pengar till musik, kurslitteraur eller pilsner.

mvh/ Jörgen G

(Som när när han pluggade för sisådär 25-30 år sedan hade varit överlycklig över denna kombination men istället fick genomleva sina fem år i studentrummet med en liten boombox...)

Posted

Hej!

När jag var student köpte jag ett par större (modell dörr) Magneplanar som jag körde i mitt lilla studentrum på längden. Har nog aldrig varit så lycklig ljudmässigt :) Ibland borde det bara bli fel men det blev helt rätt!

Annars skulle jag rekommendera ett par beggade Snell Modell K, J eller favoriten E. Ett par EIII kan du gripa för ca 3000kr. (Se upp med gamla skumkanter bara). Snell låter nästa alltid bra enligt mig.

I sommarstugan kopplade jag in våra gamla EIII till en billigare kompaktstereo och i och med att de är så lättdrivna (kopplas ofta till rörförstärkare) så blev det riktigt hyggligt ljud ur dem trots den blygsamma effekten.

Posted

Ja, efter att ha gjort lite efterforskning verkar jag faktiskt luta åt Jörgens idé, ett kompaktsystem.. I decembernumret av HiFi&Musik har de en test av just sådana, där verkar Denon DRA-/DCD- F102 rätt lovande, fina betyg och en rätt låg prislapp. I samma test konkurrerar en Teac A-/OD-/T- H300 om "segern", en är lite snyggare men å andra sidan dyrare för nästan samma prestanda enligt testarna. Vad tror ni, är något av dessa system något att satsa på för mig, enligt de omständigheter som bla. Jögren nämner (litet rum, liten plånbok osv). Jag kommer förresten mest spela CD-skivor så squeezeboxen sparar jag nog in på då.. :P Men möjlighet att koppla in tv:n vore väldans bra!

Jag vet dock inte riktigt hur man väljer högtalare, hur vet man vilka som enheten klarar av att driva? Jag är väldigt ny så en snabb förklaring skulle vara uppskattat! Ska man köpa till en sub också eller vad sägs?

Förresten, tack så jättemycket för de snabba och trevliga svaren hittils! Känner mig verkligen välkomnad som ny medlem, och inte "nedvärderad" p.g.a min bristande kunskap! :)

Posted
I sommarstugan kopplade jag in våra gamla EIII till en billigare kompaktstereo och i och med att de är så lättdrivna (kopplas ofta till rörförstärkare) så blev det riktigt hyggligt ljud ur dem trots den blygsamma effekten.

Prisklassen översvämmas väl inte direkt av lättdrivna högtalare och Snell har ju en del säkra kort förutsatt att de är i bra skick. Verkningsgraden är en bra ledtråd och kryper den över 90dB/w/m kan det vara en positiv signal. E-III:an ligger på 91dB/6ohm.

Posted
Förresten, tack så jättemycket för de snabba och trevliga svaren hittils! Känner mig verkligen välkomnad som ny medlem, och inte "nedvärderad" p.g.a min bristande kunskap! :)

Alla måste börja från "0" ngn gång. Det var inte så längesen jag började från 0, är själv student ;)

Forum:et är till för att få hjälp, kunskap och hålla intresset vid liv (samt mycket mer).

Posted
/.../

Jag vet dock inte riktigt hur man väljer högtalare, hur vet man vilka som enheten klarar av att driva? Jag är väldigt ny så en snabb förklaring skulle vara uppskattat! Ska man köpa till en sub också eller vad sägs?

/.../

Jag dristar mig till att hänvisa till min tråd under Medlemmarnas system på HiFiForum.nu. Den handlar inledningsvis om en resa för att finna högtalare till föregångaren till den Denon-apparat jag har avbildad i föregående inlägg. Kanske kan det hjälpa dig på vägen genom att läsa lite om hur jag resonerade. Men det går inte att läsa sig till vad som är bäst för en själv. Till syvende og sidst är ens egna öron tillsammans med plånboken som får avgöra. Som jag skrev i förra inlägget: provlyssna så många alternativ du har möjlighet till - eller orkar.

På frågan om sub, så skulle jag vänta med att köpa en sådan tills jag har resten av högtalarna på plats. Först då vet man om extra baskapacitet behövs. Återigen kan du kanske spara en del pengar till musik, kurslitteratur och pilsner om du sitter nöjd med de två stereohögtalarna.

:) /Jörgen G

• 2 months later...
Posted

Förlåt att jag bumpar upp en gammal tråd, men jag har bestämt mig att följa råden att behålla den gamla elektroniken och köpa nya högtalare, men vilka ska jag köpa isåfall? vad passar och vad är bättre än originalhögtalarna? Skapade en separat tråd om detta i nostalgidelen av forumet, men är inte hlet säker på att det är rätt ställe att posta denna fråga på, ber om ursäkt isåfall!